mboost-dp1

No Thumbnail

Microsoft: Xbox 360 skal være umulig at modificere

- Via BBC - Technology World - , redigeret af peter_m

Den nye Xbox 360 bliver designet således at det bliver så svært som muligt at lave såkaldte “mod chips”, der kan omgå copyright check’et, og f.eks. gøre det muligt at afspille spil, der er lovligt købt i andre regioner.

Disse mod chips er nemlig ikke ligefrem populære hos konsolproducenterne, fordi de gør det muligt at bruge konsollen til andet, end den oprindelig var tiltænkt.

Xbox 360 ingeniør Chris Satchell udtaler, at “Xbox 360 vil indeholde et højere sikkerhedsniveau end hacker samfundet nogensinde har set”.

Satchell går logisk nok ikke i detaljer med sikkerheden, men siger at de har forsøgt at lægge sikkerheden så dybt ned i hardware strukturen som muligt. Han indrømmer dog, at intet er fuldstændig sikkert, og at Xbox 360 jo nok på et tidspunkt vil blive mod’det alligevel.





Gå til bund
Gravatar #1 - crazz
9. sep. 2005 12:51
De lever i en drømmeverden... :D
Nogen som har DVD Jons nummer? Der er et nyt job til ham :)
Gravatar #2 - Hack4Crack
9. sep. 2005 12:52
Når man har købt et produkt, skal man jo have lov til at lave om i det.

ligemeget om det er en bil, computer eller sågar en mobiltelefon.

Alt kan ladsig gøre...!
Gravatar #3 - sKIDROw
9. sep. 2005 12:58
Måske vi skulle lave en dusør, til dem som først knækker "sikkerheden" i atomer?... :P Fulgt op af en offentlig hædersbevisning.

Syntes ellers det kunne være interessant at eje en, til at lege lidt med et par projekter på. Men indtil den er brudt op, så kan de da rende op hoppe.
Gravatar #4 - -N-
9. sep. 2005 13:00
Hvis den ikke kunnr mod'es villr fr nok begrænse deres eget marked en del, det er nok de færeste i deres målgruppe der ikke har chip og køber ALLE spil orginalt... Man må jo ikke glemme at asien er et pænt stort marked, som de nok næsten ville miste og det er vel langt største delen af deres potentielle marked.
Gravatar #5 - BeLLe
9. sep. 2005 13:01
jeg forstår ikke at producenterne ikke kan lide mod chips. De er da en af de vigtigste grunde til at en konsol bliver populær. Hvor havde playstation været i dag hvis det ikke havde været muligt at få den chippet?
Gravatar #6 - testtesttest
9. sep. 2005 13:02
Hvornår kommer Playstation 3?
Gravatar #7 - mrmorris
9. sep. 2005 13:03
Det var da tåbeligt som al hardware forsøges løst i disse dage! Dræber jo al leg, kreativitet og udvidelsesmulighedder. Jeg gad nu godt at vide hvordan de har tænkt sig, uden net-forbindelse, at verificere softwaren!
Gravatar #8 - Coma
9. sep. 2005 13:08
De kunne lære lidt af Nintendo :)
deres GameCube blev aldrig rigtig hacket, eneste måde at spille ulovlige spil på den, var via Phantasystar Online, og et netkort, og så koble det til sin pc, og få pcén til at streame et iso over netværket til gamecuben, som via en fejl i Phantasystar tillod at man kunne køre egne kode på den, samt pirat spil. Dog var det ikke lige frem altid særlig spilbart.. Musikken hakkede tit osv osv :)
Gravatar #9 - huleboer
9. sep. 2005 13:08
#6 nok om et årstid. Et halvt år efter Xbox i Japan og USA og lidt senere i EU.
Gravatar #10 - tsuroerusu
9. sep. 2005 13:10
Blah blah blah, "det sagde hun også igår" som en af mine venner altid siger. Seriøst de sagde skq det samme om den nuværende Xbox, com' on Microsoft, get real!!

Seriøst, Xbox-Linux folkene er allerede gået i gang med at samle informationer der kan hjælpe dem med at gøre det muligt at køre Linux, Darwin... på Xbox 360, it's comming, no matter if you want to or not Billy boy!!!

Michael Robertson, som startede Linspire (Førhen kendt som Lindows), satte dusøren på 200,000 dollars for at få Linux på den nuværende Xbox. Yo er der ikke lige en der gider lægge en på 1 million dollars så vi ASAP kan bruge en 3 GHz trekernet PowerPC CPU til "SOME REALLY GREAT STUFF" ;)
Gravatar #11 - exedor
9. sep. 2005 13:13
#5
Producenterne har nok ikke noget imod muligheden for at konsollerne kan blive moddet, idet dette sikkert øger salget. Derimod skal denne udmelding nok mest ses som en henvendelse til div. spiludviklere, om at deres spil er i "sikre" hænder når det bliver udvikler til XB360...
Gravatar #12 - oleo
9. sep. 2005 13:15
Nu får jeg da rigtigt meget lyst til at købe en Xbox.
Gravatar #13 - Disky
9. sep. 2005 13:16
hehe at komme med sådanne en udtalelse gør det jo endnu sjovere for folk at lave et mod chip til den.

Mit gæt er indenfor 6 måneder er det skudt helt i sænk.
Gravatar #14 - AndersAndersson
9. sep. 2005 13:17
#10 det bliver en seriøst god linuxbox :) der skulle jo være et par netkort i svinet :)
Og en modchip KOMMER det er 110% sikkert.
Gravatar #15 - OPY
9. sep. 2005 13:22
Det værste er det med regionerne det synes jeg er for klamt, det er OK de spærrer for ekskvering af kopi spil.
Men at jeg ikke kan købe spil fra andre regioner det huer mig ikke.
Gravatar #16 - lassel
9. sep. 2005 13:23
#2
Når man har købt et produkt, skal man jo have lov til at lave om i det.

ligemeget om det er en bil, computer eller sågar en mobiltelefon.


Keywords: købt, produkt, lov til.

Når du "køber" et produkt indvilger du dig selv i en kontrakt. Kontrakt-lovgivning er ens for alle produkter. Det giver dig "lov til" at gøre med produktet som du vil, så længe du ikke bryder de kontrakt-anførte regler!

Så nej, bare fordi du har købt et produkt, betyder ABSOLUT ikke at du må bruge det som du vil. I så fald kunne man jo købe en "bil" og modificere den så den er til fare for alle andre, og det burde være tilladt?

Verden ville være langt mere kaotisk/fattig/umenneskelig, hvis ikke vi havde "lovgivning"!
Gravatar #17 - noerlund
9. sep. 2005 13:26
Nu glemmer i allesammen så bare lige en ting. Fortjenesten på konsoller er ret minimal, hvilket blandt andet kan ses på at Microsoft har et kanont underskud på den oprindelige konsol... På hardware området altså.

Fortjenesten på konsoller er på salg af software og services som f.eks. Live tjenesten, ikke på selve maskinen. Specielt med Xbox 360 der er så stærk en maskine vil microsoft da ikke kunne tjene en masse penge på, at sælge den til 2400-2500 kroner. Det er bare ikke økonomisk muligt. Man kan vidst godt regne med at Microsoft forventer de penge de mister på salg af hardware bliver tjent ind på spillene. Men hvis folk chipper maskinen og piratkopierer spillene så er der nok heller ikke en masse penge at tjene der... Kan godt forstå at de prøver at sikre maskinen så meget som muligt.

Desuden synes jeg det er noget pjat at folk synes man skal kunne lave om på sine produkter når man har købt dem. Hvis ikke du kan lide den måde det fungerer på så lad være med at købe det.
Gravatar #18 - AenimA
9. sep. 2005 13:31
Modchipsene har grangiveligt et lovligt brug, men dem jeg kender, der har moddet deres konsol (PS2 såvel som Xbox), bruger den moddede maskine til kopierede spil.

Dét taget i betragtning er der vel ikke noget der taler imod at Microsoft prøver at sikre deres maskine?

edit:
#17

Enig
Gravatar #19 - lassel
9. sep. 2005 13:32
#17

Enig.
En anden, meget positiv, trend er dog også begyndt. Hvis et produkt er tilfredsstillende godt, så vil forbrugeren også investere i service-ydelserne dertil. Det samme tror jeg microsoft satser på med deres xbox 360. Selvom den bliver moddet og folk spiller pirat-spil på den, satser de på folks entusiasme overfor produktet og deres vilje til at "købe" de gode spil og diverse ekstra-udstyr.
Gravatar #20 - OPY
9. sep. 2005 13:34
#16.

hehe Linux og biler er før blevet sammenlignet, og nej det er ikke det samme ligesom konsoller og biler heller ej er det samme.

En bil kører på offentlig vej, derfor må du ikke modde den også køre på offentlig vej.

Men på privat grund må du gerne have en 80 meter høj spoiler og store traktordæk på din toyota yaris
Der er så regler omkring udstødning som også skal overholdes om det er p åprivat grund eller ej.

en xbox er på privat grund bliver brugt privat til private ting. ergo jeg må gøre hvad jeg vil med den jeg må trampe på den også videre.

Det er pt ikke ulovligt at modde sin konsol i DK du må bare ikke bruge kopi spil. da det er anskaffelse af copyrighted materiale som du skal betale en afgift for at benytte.
Gravatar #21 - wiseeye
9. sep. 2005 13:36
Hvorfor er der ingen herinde i dette forum som kan laese indenad? Men blot udtaler sig efter at have laest overskrifter?

Fra artiklen: "I'm sure sooner or later someone will work out how to circumvent security"

Saa de vil bare goere det svaert for de fleste, men er godt klar over at det er umuligt at lave det skudsikkert...
Gravatar #22 - peter_m
9. sep. 2005 13:37
#7 tekniske løsninger på sociale problemer er den rationelle approach. Hvis ingen hackede/crackede, behøvede vi jo heller ikke firewalls.

En teknisk-rationel løsning på et socialt problem, vil dog aldrig kunne dæmme op for 'problemet' - da løsningen er defineret udfra den 'viden' man har på det tidpunkt, løsningen defineres. Viden udvikles over tid, så 'med tiden' vil sådanne løsninger blive ubrugelige.

Jeg forestiller mig, at de vil benytte en firmware-algoritme-lignende funktion til at bestemme om 'mediet' er korrekt/lovligt - sikkert baseret på deres DRM kode. Men som DVD Jon beviser for os igen og igen - når sikkerhed er et spørgsmål om 'definitioner', vil den 'med tiden' blive ubrugelig.
Gravatar #23 - mrmorris
9. sep. 2005 13:41
#21 Tror du da nogensinde det har været en målsætning for dem, at lave en sikring der gør det nemt for de fleste at hacke/cracke?

Den eneste måde de kan beskytte sig på, er efter min mening at udføre verificering på Microsoft's egne servere - så langt er vi (forhåbentligt) ikke kommet endnu. Next-gen Xbox vil formentligt have et sådan sikkerhedsparadigme, eftersom Internet vil blive mere og mere allestedsnærværende.
Gravatar #24 - lassel
9. sep. 2005 13:42
#20

Jeg er enig, men personen jeg kommenterede sammenlignede netop xbox'en med andre produkter som biler, mobiltelefoner etc.

Og især enig med lovgivningen om at man ikke må bruge kopi-spil. For egentlig skader det os alle sammen utroligt meget at vi snyder et demokratisk samfund ved at nægte at bidrage forbruger-systemets afgiftsystem til et velfærdssamfund. Og man kan jo blive ved med at argumentere for kopi-spil/musik ved at sig; jamen så kan de da bare lave priserne menneskelige. Hehe, ja, men det er sgu en ond cirkel, for jo mere folk kopiere jo flere udgifter er der for staten, virksomhederne og os selv, forbrugerne. *hulk*
Gravatar #25 - wazari
9. sep. 2005 13:58
#2 Kan kun give dig ret.
Men se på det sådan: Du køber en bil og modder den, så den ka køre 300 uden problemer. Fint nok at du tuner den, men hvis du rent faktisk anvender dit mod i praksis, så er den gal. I hvert fald på det punkt
På samme måde er det jo også for at bryde loven, ved at kopiere spil f.eks., at du ville modde en spillemaskine med chip.
Gravatar #26 - lorric
9. sep. 2005 14:20
Det sjove er "modbarhed" er et salgsargument i sig selv.
Gravatar #27 - Lobais
9. sep. 2005 14:21
#2 "Når man har købt et produkt skal man have lov at bruge det som man vil"
Det er nettop et af Richard Stallmans "free" idéer, men dem har microsoft selvfølgeligt aldrig været meget vilde med.
Gravatar #28 - dkr
9. sep. 2005 14:22
ms og andre bliv dog klogere.

det er jo en "dejlig" udfordring at give folk "i kan IKKE knække den" så skal i bare se folk gøre det bare fordi i siger man ikke kan.

MVH
DKR
Gravatar #29 - Bloonz
9. sep. 2005 14:55
Nu har jeg ikke forstand på hacking af konsol chips, men tror nu bare at det vil tage hackerne et par timer ekstra med xbox's nye system ..
Gravatar #30 - techie
9. sep. 2005 14:55
Det er jo lidt ærgeligt - Så bliver de 2 xbox maskiner jeg har stående ikke skiftet ud med noget nyere.

Men det er jo bare penge de taber på den tåbelige holdning.
Gravatar #31 - bugger
9. sep. 2005 15:24
[url=#24]#24[/url]
Priser er et rigtig dårligt argument for piratkopiering, men der eksisterer godhjertede ideologier som mener at copyright er at indgreb i vores frihed.

Hehe, ja, men det er sgu en ond cirkel, for jo mere folk kopiere jo flere udgifter er der for staten, virksomhederne og os selv, forbrugerne.
Hvilke udgifter?
Gravatar #32 - lassel
9. sep. 2005 15:44
#31

Der skulle også være tilføjet mindre indtægter for virksomhederne ;)

Men ang. udgifter; flere udgifter for staten i form af frie proces-sager i domstolene (faktisk pænt flere penge staten betaler til sådanne end man regner med), udgifter til alverdens regulationsarbejde i folketinget, færre momsindtægter, udgifter til diverse støtte der er blevet nødvendigt for at holde forskning igang inden for it-sikkerhed og software-udvikling... det var bare staten, og der er sikkert meget mere.

Virksomhederne har flere udgifter i udviklerafdelingen ang. it-sikkerhed/design/programmering... ikke kun internt men også både downstream og upstream i forretningskæden.

Forbrugerne har større udgifter fordi vi som standard snart betaler 400 kr. per spil, hvilket er en naturlig konsekvens af oven-beskrevne udvikling ;)

Copyright er et indgreb i vores frihed, men det er max hastighed på 120 km/timen på motorvejen også, regler som copyright og hastighedsbegrænsninger er bare nødvendige for at et samfund kan fungere. At der altid er huller i systemet som folk kan udnytte og regler der kan tolkes som dårlige og gode (og ofte er svære at bedømme hvilken side det hælder mest til) er konsekvensen af civilisation ;)
Gravatar #33 - ScumBag
9. sep. 2005 16:09
#8

Du tager fejl, udover løsningen med Phantasy Star Online, findes der minimum 2 chip løsninger og et helt nyt kabinet som man ikke behøver fedte med mini dvd-r, men kan benytte alm dvd-r medier.
Gravatar #34 - bugger
9. sep. 2005 16:21
[url=#32]#32[/url] Kan du dokumentere at staten har de udgifter? Det lyder ikke rigtigt.

Virksomhederne tror at beskyttelse, udover den loven giver dem, er nødvendig, selvom tallene ikke viser at det virker. Det anser jeg som en form for selvtægt. Vi som samfund kommer til at betale, kun indirekte pga. af lovbryderne, men direkte på grund af firmaernes trang til selvtægt.

Ja, der er skabt et marked for softwarebeskyttelse. Det er i sig selv ikke negativt, men effekten af det giver jeg dig ret i er uhensigtsmæssig. Nu er vores rettigheder nemlig ikke længere defineret af loven. Vi har nu fået en lov der siger "Du må ikke bryde en beskyttelse" og dermed kan industrien selv definere copyrightloven på deres premisser, hvilket selvsagt skaber vrede hos forbrugerne. Den vrede kan resultere i at nogle vælger at tage sagen i egen hånd og piratkopiere, hvormed den onde cirkel så er igang. Jeg vil bare gøre klart at jeg mener at industrien med sin mistillid bærer skylden. Vi som forbrugere vil jo gerne overholde loven, men når loven bliver lagt i hånden på sælgeren af et produkt er der nogen der vælger at sige fra. Derfor er det nemt at konkludere at den industrien har gjort til pirat ikke ville købe produktet med begrænsninger alligevel. Dermed ikke en mistet indtægt pga. af kopiering, men pga. af beskyttelse. De fleste vil så vælge at undvære produktet, men det tager industrien jo slet ikke højde for.

Ja, spil er dyre og jeg køber aldrig spil over prisen på en DVD-film. Jeg vil ikke være med til at støtte den cirkel, hverken ved at piratkopiere eller købe til overpriser. Desuden fravælger jeg også kategorisk spil med hård kopibeskyttelse, så jeg har mulighed for at lave en backup (der findes desværre ikke kommercielle spil helt uden beskyttelse). Heldigvis er det ikke ulovligt at omgå en beskyttelse på software i Danmark, som det er det på både video og lyd.

En hastighedsgrænse er til for at redde menneskeliv. Fortalere for Copyleft vil argumentere for at fri viden vil kunne redde mennesker fra triste skæbner som fattigdom og undertrykkelse.
Gravatar #35 - lassel
9. sep. 2005 16:58
#34

Statens udgifter er jeg informeret om igennem undervisning i erhvervsret på universitet (underviseren er også praktiserende advokat i landsretten), lærebogen er Dansk erhvervsret - en Lærebog. Konkrete tal har jeg ikke set, og jeg tror også det vil være svært at opstøve sådanne, men udgiftsområderne er der.

Du fremlægger virksomhederne som roden til alt ondt i denne sag, hmmm, det synes jeg er interessant synsvinkel, men sådan ser jeg det slet ikke.
Hvis jeg kørte en virksomhed med produkter der har været under 10-20 års udvikling til et meget eftertragtet stadie på et gældende marked har det kostet vanvittigt mange penge i ren virksomhedsdrift bare at skabe et brand.
Hvis der så ikke fandtes copyright og anden beskyttelse ville enhver anden virksomhed kunne kopiere og profittere på selvsamme produkt. I sidste ende ville det være et marked mellem virksomheder der i realiteten kun kæmper om at kunne holde produktionen så billig som mulig for at være på markedet.
En sådan udvikling vil betyde lave lønninger og et større skel mellem rige og fattige på verdensplan, hvilket jeg absolut mener vil være ganske forfærdeligt, specielt fordi der pt. er en positiv fremgang mod et mere ligestillet samfund.

I sidste ende, uden copyright = "mennesker med triste skæbner som fattigdom og undertrykkelse".

Men omvendt, det er sgu svært at konkludere når der er utallige faktorer der spiller ind. Ingen kan med "sikkerhed" sige hvordan verden vil se ud hvis man ændrer det ene og det andet.

Endnu en positiv udvikling inden for global forretningsudvikling er dog, at kommunikation mellem leverandører->virksomheder->slutkunder->forbrugere og virksomheder->virksomheder er blevet forbedret ekstremt over de sidste årtier og stadig udvikler sig eksplosivt. Dette vil med tiden jo også medvirke billigere priser og bedre produkter til os som forbrugere, og på internationalt plan vil det hjælpe fattige lande til mere rigdom. F.eks. østlandende hvor mange funktioner er blevet outsourcet til i de sidste 20 år, timelønnen stiger og stiger og folk får flere penge mellem fingrene, det er en udvikling vi skal være stolte af, og det er altså "virksomhederne" der er skyld i dette! Hvis de ikke havde beskyttelse for deres produkter, er jeg bange for at virksomheder havde meget svært ved at blive så store som mange er i dag, og i realiteten kun vil fokusere på hjemmelandet som marked og produktionsbaggrund.
Gravatar #36 - jthoe
9. sep. 2005 19:08

Mon ikke MicroSoft bare siger at de har læst http://www.xbox-linux.org/wiki/The_Hidden_Boot_Cod...
(or "How to fit three bugs in 512 bytes of security code")

Der på glimrende åbent vis beskriver sikkerhedsproblemmerne i den første x-box...
Gravatar #37 - ZaphyR
9. sep. 2005 20:07
jeg er 100% sikker på at MS her snakker om TC. De har implementeret TC i Xbox 360, det samme har de med Vista, og kommer til at gøre med alle sine produkter i fremtiden.
Face it, TC er her....


se for eksempel punkt 21 her
Gravatar #38 - Eniac
9. sep. 2005 21:22
Kan de ikke bare hælde en form for hærdende plastic udover komponenterne? Den kan jo samtidig være varme-afledende. Det må da være rimelig umuligt at gøre noget ved.
Skal en maskine til reperation kan det jo som regel alligevel bedre betale sig for producenten at give folk et nyt produkt i stedet for at reparere den gamle.
Gravatar #39 - Pong
10. sep. 2005 09:02
#8 Du kan godt få modchips til GC der gør det muligt at brænde spil. Har været fremme i 8-9 måneder
Gravatar #40 - r3cor
10. sep. 2005 12:09
Det er alt sammen kodet i MS-Paint, derfor vi ikke har en chance fordi ingen nogensinde har lært det.. lige bortset fra billy
Gravatar #41 - rmj
10. sep. 2005 13:45
#35 det her kommer nok så et chok for dig. men newsflash, det er jo sådan verden er. Tingene skal jo være så billigt så muligt. hvorfor tror de alle virkesomheder næsten smutter ud af danmark og ned hvor de kan få arbejdere til 5-10kr i timen ?
Gravatar #42 - Hubert
10. sep. 2005 16:20
#8

De kunne lære lidt af Nintendo :)
deres GameCube blev aldrig rigtig hacket, eneste måde at spille ulovlige spil på den, var via Phantasystar Online, og et netkort, og så koble det til sin pc, og få pcén til at streame et iso over netværket til gamecuben, som via en fejl i Phantasystar tillod at man kunne køre egne kode på den, samt pirat spil. Dog var det ikke lige frem altid særlig spilbart.. Musikken hakkede tit osv osv :)


Hvis det så var tilfældet, hvilket det ikke lader til, at være kunne man jo spørge sig selv om, hvorfor der ikke var nogen, der gad bruge tid på det...

#11

Producenterne har nok ikke noget imod muligheden for at konsollerne kan blive moddet, idet dette sikkert øger salget. Derimod skal denne udmelding nok mest ses som en henvendelse til div. spiludviklere, om at deres spil er i "sikre" hænder når det bliver udvikler til XB360...


Tror du har fat i det rigtige her.
#27

"Når man har købt et produkt skal man have lov at bruge det som man vil"
Det er nettop et af Richard Stallmans "free" idéer, men dem har microsoft selvfølgeligt aldrig været meget vilde med.


Nu har rms mange ideer om, hvordan ting skal foregå. Det er ikke kun Microsoft, der ikke er vilde med hans ideer. Men sjovt nok går han selv ind for begrænsninger i 'free' som han kalder det.


det her kommer nok så et chok for dig. men newsflash, det er jo sådan verden er. Tingene skal jo være så billigt så muligt. hvorfor tror de alle virkesomheder næsten smutter ud af danmark og ned hvor de kan få arbejdere til 5-10kr i timen ?


Hvorfor skulle det komme som et 'newsflash' for ham... Det er jo nødvendigt nu om dage, at flytte produktionen ud af landet for, at kunne være på markedet. Hvilken nyhed det må være for folk.
Gravatar #43 - mrsoulreaver
11. sep. 2005 08:18
Det er et spørgsmål om tid. Ville aldrig selv købe en xbox da jeg meget hellere vil have sony playstation.

Microsoft kan godt glemme det med at lave den umodificerbar.
Gravatar #44 - xarrow
11. sep. 2005 13:51
#23:
Verificering er heller ikke holdbart. Verificering bliver evt. noget ala. kryptering på en del af spillets kernedata ryptering er hvis vi antager at det skal være beskyttet så hårdt som muligt). Pointen er bare at med det rette udstyr kan datastrømmen aflæses, og derefter emuleres i en modchip. Jeg kunne forestille mig at krypteringskoderne bliver aflæst og derefter lagt ind i en moddet Xbox på softwaremaner (evt. download af nyeste koder på internettet), så spillene kan emulere en verificering.

Verificering via. servere = Data der bliver afsendt/modtaget = kan aflæses og emuleres.

Metoden er besværlig, men den er også besværlig for spiludbyderne, og siden den slags kræver internet HVER gang man skal game på sin Xbox (at gemme verificeringskoderne lokalt ville jo være at lave en selvmordskopibeskyttelse, den ville ikke holde længe) tror jeg de ville indkredse deres målgruppe for meget, samtidigt med at de vil pisse alle deres brugere af.

Til alle:
Nej det er IKKE lovligt at modificere sin Xbox, ligemeget hvor sygt det lyder. Læs selv her.

Jeg fik moddet min første Xbox, efter at jeg blev pisset over at Merlin i Ishøj solgte mig en Xbox med Amerikansk regionkode, som ikke kunne afspille mine film da jeg fik købt mig et DVD-kit (og ja, Merlin nægtede at bytte den).

Det pisser mig i den grad af at kopibeskyttelserne i så grov grad bliver udnyttet, at det går ud over lovlydige forbrugere. Jeg holdte mig til det lovlige i starten, nu køber jeg stort set kun ting hvor jeg ved at jeg kan bryde beskyttelsen (benytte produktet uden restriktioner), ulovligt eller ej, resten downloader jeg. Nu siger mange måske jeg laver selvtægt, men ærligt talt: Har jeg ngoet valg hvis jeg skal kunne benytte nogle produkter jeg vil have? Jeg kan jo ikke benytte dem lovligt med mit nuværende udstyr...

Arrow
Gravatar #45 - bugger
11. sep. 2005 14:17
[url=#35]#35[/url] Jeg mener ikke at virksomhederne har forsøgt at frarøve os frihed bare for at frarøve os frihed, men tværtimod med ædle formål, som at beskytte deres produkter og deres medarbejdere. Jeg tror bare ikke på at det har anden effekt end en indskrænket frihed for forbrugerne og jeg mener at man simpelt hen burde stole på at loven om copyright er tilstrækkelig, istedet for at tage sagen i egen hånd.

Anden del af dit indlæg kan kun svares med en individuel vurdering. Hvad vægter vi højest frihed eller penge?
Gravatar #46 - xarrow
11. sep. 2005 16:26
#45:
Du glemmer at nævne penge, men på den anden side hører det jo ikke under ædle formål, specielt ikke når den har førstepriritet (ja, selv om de burde hævde andet er mål som "beskyttelse af deres produkter" er jo for dem = penge, da de mener det sikrer deres indkomst. Mht. medarbejderne skulle det undre mig meget om det var for deres skyld.

Alt det du nævner kommer jo kun ud på et: Penge! Self. skal der penge til, det er det en virksomhed bygger på, men det er måden de tjenes på der pisser mig af, for det er ikke et ædelt formål nok til at overrumple kunderne, der trods alt leverer pengene.
Gravatar #47 - lassel
11. sep. 2005 17:40
#41, #42:

Meget få virksomheder flytter produktionen til lande med "lavere" lønninger i dag. Det var der "mange" der gjorde 5-10 år tilbage og mange brænder nallerne på det i dag!

For det første er lønningerne i disse lande steget meget. Det er ikke 10-15 kr/timen mere men nok nærmere i snit 50 kr./timen, og den stiger stadig. Flere virksomheder har bøvlet meget med denne udvikling, da det begynder at blive for dyrt, kvaliteten er meget dårligere og transporten til de egentlig markeder er for omkostningsfuldt.

Den eneste grund til virksomheder stadig flytter produktion øst på er for at komme tættere på deres marked. Se f.eks. Lego, det er IKKE for de lavere lønninger at de er flyttet til Kina, men det er fordi de ser det største marked i Kina om ganske få år!

Jeg studerer global forretningsudvikling btw., det er førstehåndsinformation fra gæsteforelæsere jeg får min viden fra, blandt andet Mark et-eller-andet der er mass customization direktør for Lego og er personen bag deres nye Lego factory som dels skal redde Lego.
Gravatar #48 - Catu
13. sep. 2005 09:42
Interessant at der er så få herinde der ikke mener at det er tyveri at afvikle spil man ikke har betalt for i en Xbox.

Argumentet med at det blot er for at behage spiludviklerne at de kommer med udtalelsen holder heller ikke. Et ret hurtigt kig ovre på www.xbox.com afslører at MS er spiludvikler på Xbox, og rent faktisk står for nogen af de største titler. Det er der de skal have pengene ind, når Xbox2 efter et par måneder bliver solgt til ingen penge. Xbox blev solgt med megaunderskud... Hvis det er tilfældet med Xbox2, så tror jeg MS er hamrende ligeglade med et Asiatisk marked, hvis dette kun var kopimarked (hvilket det IKKE kun er)
Gravatar #49 - xarrow
13. sep. 2005 20:46
#48:
Nu er modding IKKE nødvendigvis lig med ulovlige spil. Se på mig f,eks. min Xbox er moddet med en 160 GB harddisk, og ja der ligger spil på den harddisk. Men de er allesammen købt og betalt.

Mht. kopimarket så kan jeg godt se problematikken i Asien, og selv som fildeler mener jeg at der bør være en grænse for kopiering, for musik/film ødelægger det ikke nødvendigvis industrien, men når et underskud skal tjenes ind på en så specifik måde siger jeg fra for kopiering (medmindre du kan bevise at det ikke har skabt underskud. Dette kan lyde mystisk men en af mine venenr på 16 år har en Xbox med ulovlige spil for over 30000 kr. Det betyder jo ikke et tab på 30000 for MS/investorer/spiludviklere siden han på ingen måde har kunnet betale for spillene hvis de var købt lovlige).

Men jeg husker godt at Elgiganten måtte tage Xbox'en af hylderne. Deres 125% "vi-vil-gerne-erobre-kunder-på-denne-garanti"-strategi gav pludselig underskud da de måtte sælge Xbox for 621 kr. Undertegnede var dog ikke så heldig at få en Xbox til denne pris :(

Der må bestemt være en grænse for kopiering, og jeg håber Microsoft får hentet tabet til en vis grad. At jeg så mener modding af Xbox er en rettighed er så en anden ting.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login