mboost-dp1

Microsoft

Microsoft Research RoomAlive – Tættere på Star Trek’s Holodeck

- Via Fast Co. Design - , redigeret af Pernicious , indsendt af bbb2020

Til CES 2013 fremviste Microsoft deres Illumiroom-teknologi, hvor de via Kinect og en projektor kunne inddrage en del at det lokale, hvor ens tv stod, ved at udvide indholdet til også at inddrage væggen bag tv’et.

Denne teknologi har Microsoft Research udviklet videre på til noget de kalder Room Alive, hvor et helt lokale nu kan inddrages som interaktivt rum.

RoomAlive fungerer ved at sætte en række knudepunkter op i loftet, minimum tre, hvor hvert knudepunkt er en kinect-sensor, en projektor og en computer. Med nok knudepunkter kan et helt lokale blive interaktivt. Sætter man flere knudepunkter op, vil de automatisk registrere sig med hinanden og på den måde kan et helt hus gøres interaktivt.

Via kinectsensorerne ved RoomAlive hvordan et givent lokale er indrettet og hvor man opholder sig i lokalet. Ud fra disse oplysninger er det muligt at projicere billeder, der giver en illusion af objekter, der svæver i lokalet i 3D eller er placeret korrekt i forhold til indretningen.

Objekterne kan være interaktive, hvorfor RoomAlive er meget velegnet til spil. Skudsår kan eksempelvis simuleres ved, at disse projiceres på en person og følger denne selvom man bevæger sig rundt i lokalet, ligesom det kan efterlade et spor af blod efter sig.

Teknologien dukker formentlig ikke op i en konsumversion lige foreløbig, da den endnu kun eksisterer som prototype og koster op til 800 dollars per knudepunkt. Microsoft vil dog fortsætte med at udvikle teknologien og mener det er det tætteste man pt. kan komme på Star Treks Holodeck.

En videodemonstration af RoomAlive kan ses herunder.





Gå til bund
Gravatar #1 - Jonas_
6. okt. 2014 08:16
Jeg synes faktisk ikke det ser særligt overbevisende ud - slet ikke når man ser på alt det udstyr de har i loftet...

Måske de skal arbejde på at kombinere teknologien med et par briller!
Gravatar #2 - gramps
6. okt. 2014 08:32
Magical Experiences [...]

Der er vist nogen som har lært noget af Apples PR-afdeling.

[...] Enabled by Scalable, Adaptive Projector-Camera Units

... åbenbart ikke...
Gravatar #3 - Magten
6. okt. 2014 08:36
Jonas_ (1) skrev:
Jeg synes faktisk ikke det ser særligt overbevisende ud - slet ikke når man ser på alt det udstyr de har i loftet...
Det er stadig et projekt under Microsoft Research - det er under udvikling og det ser da bedre ud nu end første gang vi så det: http://railgun.newz.dk/microsoft-teaser-mulig-tekn...

Jonas_ (1) skrev:
Måske de skal arbejde på at kombinere teknologien med et par briller!
Så altså en helt anden teknologi og oplevelse?
Gravatar #4 - milosgame
6. okt. 2014 08:43
Lækkert nok, men Holodeck i Star Trek projekteres ikke. Ellers ville man have samme problem som man har med Room Alive, hvilket er at et objekt eller person der kommer mellem projektoren og væggen vil skabe skygger og deformerede figurer. Holodeck viser også "billeder/grafik" under og inde i objekter, så hele denne projektor-ide vil aldrig kunne blive til et Holodeck, men vil bare være et interaktivt rum.

For at kunne skabe et Holodeck, så skal overfladerne ændres "udefra/bagfra" for vægge og andre overflader, i stedet for at projektere grafik fra loftet.
Forestil dig at et helt rum (inkl. al inventar) faktisk bare er et sammensat lærred, hvor der er x antal projektører bag lærredet, der projekterer grafik "udefra", dvs. fra bag ved væggen, gulvet, osv.
Kinects sensorer opfanger så hvor dine handlinger afvikles.

Room Alive vil kunne bruges til at skabe 3D objekter inde i rummet, men igen har du problemet med skygger og deformerede figurer, da du ikke kan bruge Holodeck metoden (projektering indefra selve objektet eller bag kulissen).
Gravatar #5 - Jonas_
6. okt. 2014 08:49
Magten (3) skrev:

Jonas_ (1) skrev:
Måske de skal arbejde på at kombinere teknologien med et par briller!
Så altså en helt anden teknologi og oplevelse?

Nej... Det samme, bare med briller!!
Gravatar #6 - milosgame
6. okt. 2014 09:00
Hvis man vil lave en "rigtig" Holodeck oplevelse, så skal man ud i virtual reality briller. Det vil også løse problemet med at vise/se grafik under og inde i objekter, som Room Alive ikke kan løse. Et reelt Holodeck, som man ser i Star Trek, kan ikke laves pt., og vil måske forblive science fiction i noget/lang tid.
Gravatar #7 - Magten
6. okt. 2014 09:01
Jonas_ (5) skrev:
Magten (3) skrev:

Så altså en helt anden teknologi og oplevelse?

Nej... Det samme, bare med briller!!
Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvor brillen kommer ind i billedet så.
Gravatar #8 - KickAssFairy
6. okt. 2014 09:08
Nyheden skal bare komme brazzers for ørene og vupti. Funded.
Gravatar #9 - Bacon
6. okt. 2014 09:36
Hvis der projiceres 3D objekter bliver det også et problem med flere "deltagere" pga. deres forskellige synsvinkel.
Gravatar #10 - Slettet Bruger [111627541]
6. okt. 2014 10:39
Når man læser Youtube kommentarer, og kommentarer på andre sider, bliver man imponeret over hvor få folk der bider mærke i at det er en prototype.

Nej du kan ikke spille Crysis 4 - Holodeck edition på dag 1.

Det her er et kompliceret, dyrt, men ikke mindst SIMPELT, setup.
Man udvikler ikke en All In One enhed som første step i udvikling.
Gravatar #11 - MatriXz
6. okt. 2014 14:06
Et rigtigt holodeck ville fungere complet anderledes end nogen af jeres primitive forslag..
Hvis man ønsker at skabe en Virtual reality oplevelse, som kun foregår i et enkelt rum, og alle i rummet får samme oplevelse uanset hvor de står.

Så kræver det at rummet er en kasse med ens størrelse vægge. Inde i rummet vil møbler 3D figurer osv blive skabt via Energi og manipulation af luft atomerne i rummet. væggene, gulvet og loftet ville skulle være lavet af et materiale som projekterer lys fra sig, som man opfanger med øjet, hvilket gør det muligt at se en hvilkensomhelst baggrund 360 grader omkring sig.

Det ville fungere således:
Lad os sige rummet er 5x5x3 meter. Så ville man bygge en "bane" via et program, af fx en byoplevelse. Området ville være 1x1x1 kilometer, bare for eksemplets skyld. væggene ville vise hvad man kan se rundt om sig selv, loftet viser himlen og alt opad. Gulvet er specielt, da det gerne skulle føles som asfalt, og betong når man rører ved gulvet, og er der en kantsten så skal højde afstanden være der. Følelsen for fingrene kan simuleres via elektriske impulser som går ind og giver dine nerver de samme signaler som du ville få hvis du rørte ved ægte asfalt. højde forskellen kan klares med magnetiske klodser af nano størrelse, som overfladen af gulvet og væggene er lavet af, som bliver formet efter landskabet.
Det område som rummet repressenterer af hele banen, vil være spillernes "viewport", og alt efter hvad brugerne støder ind i, indenfor viewporten så vil rummet forme sig efter det løbene.
Lyd skal nok bygges ind i væggene også, da man let kan få partiklerne i nano teknologien til at vibrere på bestemte måder, så de simulerer vand lyd i ægte 3D.

Med dette (hvis det var lavet sådan som jeg forstiller mig det) så kunne man bilde en person som vågner op i dette rum ind at han ligger i en brønd. hvis dette var hans position i banen. alt ville føles rigtigt, alt ville se og lyde ægte. Måske udover fugtigheden der ville mangle, men dette kan også klares via manipulation af luften i rummet.. (add an O to each pair of H and you have water).

Dette er meget Sci-fi endnu, da vi lige skal klare nano teknologi ordenligt først, men udover det har vi resten af teknologien lige nu, det skal bare gøres.. og self har man den ting kaldt "pris", som ville gøre det umuligt for almindelige mennesker at få råd til.
Gravatar #12 - El_Coyote
6. okt. 2014 14:48
Magten (7) skrev:
Jonas_ (5) skrev:
Magten (3) skrev:

Så altså en helt anden teknologi og oplevelse?

Nej... Det samme, bare med briller!!
Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvor brillen kommer ind i billedet så.


Uden brillen, så kan jeg ikke se noget der tåger rundt på væggen.
altså!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login