mboost-dp1

SMS-billet: Ølby -> Hvidovre (Alle zoner)


Gå til bund
Gravatar #1 - holmen
24. nov. 2014 15:05
Det koster kun 108 kr. og skaldede 96 kr. hvis man skifter på Ny Ellebjerg og Danshøj (8 zoner). Hvordan kan de gøre det så billigt? Desværre har jeg et 6-zoners klippekort som koster 36,5 kr. pr. klip, så det bliver lidt billigere. Men fuuuuuuck hvor er det offentlige fedt.
Gravatar #2 - OxxY
24. nov. 2014 15:49
Og hvis du har et rejsekort koster det 41.5 (da man så kun betaler for 7 zoner).

Og 47 med et 8 zoners klippekort.

sms/automat-billetter har altid (i al den tid jeg kan huske) været dobbelt så dyrt som klippekort
Gravatar #3 - gramps
25. nov. 2014 09:46
#1
Enkeltbilletter har altid været dyrere end klippekort/pendlerkort. Der er mindre administration involveret når du køber klippekort/pendlerkort/Rejsekort, og her fordeles udgifterne altså til dem, som påfører den.
Gravatar #4 - Magten
25. nov. 2014 09:54
Offentlig transport er så hjernedødt dyrt. Det koster mig 36 kr at stå 8 minutter (5 stop) i metroen fra Lergravsparken til lufthavnen. Man har selvfølgelig sørget for at det koster 1 zone ekstra hvis man skal til lufthavnen i stedet for bare Kastrup st. De ved godt hvordan de skal tjene penge...
Gravatar #5 - milandt
25. nov. 2014 09:56
Magten (4) skrev:
Offentlig transport er så hjernedødt dyrt. Det koster mig 36 kr ...


Få dig et gratis rejsekort, så er den pris ca halveret.
Gravatar #6 - Magten
25. nov. 2014 10:14
milandt (5) skrev:
Få dig et gratis rejsekort, så er den pris ca halveret.
Så skal jeg bare sørge for at have penge stående på det + holde styr på endnu et kort.

Det er mere konceptet i at man liiige skal smække en ekstra zone på og udnytte dem der skal i lufthavnen. Samtidig kan man ikke forstå at folk ikke gider tage det offentlige..
Gravatar #7 - apapap
25. nov. 2014 10:26
Magten (6) skrev:
Så skal jeg bare sørge for at have penge stående på det + holde styr på endnu et kort.

Det er mere konceptet i at man liiige skal smække en ekstra zone på og udnytte dem der skal i lufthavnen. Samtidig kan man ikke forstå at folk ikke gider tage det offentlige..


Ikke forstået?

http://peecee.dk/uploads/112014/Screen_Shot_2014-1...

Og ja, enkeltbilleter har altid været enormt dyre.

Gravatar #8 - Wolfgang
25. nov. 2014 10:32
#4 Den ekstra zone til lufthaven gælder kun hvis du kører via månedskort. Køber du klippekort eller billet, så skal du ikke tælle den med.

Det er total sort, men sådan har det altid været, så længe jeg kan huske.
Se evt. http://www.dsb.dk/Global/Billeder/Zonekort/01-DSB-...

Her kan du se at farven bliver "gul", dvs. kun 3 zoner skal købes, selvom man f.eks. går fra zone 2 til 1 til 3 til 4.

Spurgte en kontrollør i Øresundstoget for mange år siden om det nu var korrekt at der kun var 3 zoner, selvom man tæller fire. Det kunne han bekræfte, men desværre ikke fortælle hvorfor.
Gravatar #9 - milandt
25. nov. 2014 11:01
#8 Hvis dit udgangspunkt er zone 2, skal du ikke kigge på et kort hvor zone 1 er markeret som rød. Så skal du finde et kort fra zone 2, hvor zone 2 er markeret som rød. Så vil det passe. Den røde zone er dit udgangspunkt.

Men når det er sagt, så ja - zone systemet i København er totalt forvirrende, især hvis man er turist
Gravatar #10 - milandt
25. nov. 2014 11:02
Magten (6) skrev:
Så skal jeg bare sørge for at have penge stående på det + holde styr på endnu et kort.


Automatisk optankning.. men ja, du kan selvfølgelig altid finde noget at brokke dig over. Men tro mig - rejsekortet gør det langt lettere at rejse med offentlig transport, uden at skulle tænke på klippekort, billetter, sms-billetter, beregne antal klip, købe korrekt billet mv..
Gravatar #11 - milandt
25. nov. 2014 11:05
#8 Se f.eks. her. Giver det mening nu, hvorfor at en rejse fra zone 2 (f.eks. nørrebro st) kun koster 3 zoner?

Edit: Det er ikke et spørgsmål om hvor mange zoner du bevæger dig igennem, men et spørgsmål om hvor langt væk du maksimalt bevæger dig fra din start-zone.

Edit edit: Hvilket præcis er grunden til at et periodekort kræver den ekstra zone til lufthavnen - for her skal du have et periodekort der dækker alle de zoner du rejser igennem.

http://www.dsb.dk/Global/Billeder/Zonekort/02-DSB-...

Du kan afprøve andre zoner som udgangspunkt her:

http://www.dsb.dk/priser-og-zoner/priser-og-zoner-...
Gravatar #12 - Magten
25. nov. 2014 11:09
#7/8
Tidligere har det været sådan at man kunne køre til 1. station i en ny zone, uden at betale for en zone ekstra. Om det er ændret nu skal jeg ikke kunne sige, men var af den grund jeg kunne køre til en kunde i Kastrup på 2 zoner for nogle år siden.

#9
Der er heldigvis utallige idiotiske ting indenfor offentlig transport, så ja, jeg kan nemt finde mere at brokke mig over.

Så længe rejsekortet har så mange problemer så kommer jeg ikke til at få det.
Automatisk optankning er ikke en løsning for mig, så længe der ikke kræves pinkode eller andet for at sikre kortet i tilfælde af andre får fingre i det.
Gravatar #13 - milandt
25. nov. 2014 11:23
#12 Jeg ved ikke hvad du mener med "kunne køre til 1. station i en ny zone, uden at betale for en zone ekstra".

I de 12 år jeg har boet i København har man altid på sin rejse skulle betale en pris der svarede til den zone der var længst væk fra dit udgangspunkt. Layoutet af zoner har ændret sig over tid, så det er måske det du oplever. Jeg tror zonerne på Amager sidst blev ændret i forbindelse med at der kom metro til lufthavnen.. fair nok kan man vel sige?

#12 Mht. tank-op aftalen uden krav til pin-kode:

https://www.rejsekort.dk/~/media/Rejsekort/pdf/Kortbestemmelser/Rejsekortet-korbestemmelser.pdf skrev:
For rejsekort med tank-op-aftale dækker Rejsekort A/S tab hos kortindehaver som følge af andres uberettigede brug af rejsekort, hvis der snarest muligt efter, at den uberettigede brug kommer til kortindehaverens kendskab, rettes henvendelse til Rejsekort A/S med henblik på spærring af rejsekort.
Gravatar #14 - Magten
25. nov. 2014 11:27
#13
http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/priser/hovedstadsomraadet/prisoversigt/prisogzonesystem/Pages/prisogzonesystem.aspx skrev:
Rejser med almindelige busser

Her sker zoneskift oftest ved et stoppested ("grænsestoppested"). Og så kan man køre til dét stoppested, hvor der første gang står et nyt zonenummer på stoppestedsstanderen. Zonenummeret viser den zone, der køres ind i. Man kan altså stå af ved et „grænsestoppested" uden at have gyldig billet eller kort til zonen.
Ved "grænsestoppesteder" vil der normalt være forskelligt zonenummer for de to stoppesteder på hver sin side af vejen.

.....

Rejser med tog og Metro

Her kan zoneskift ske ved stationer, og så kan man køre til dén station, hvor zonen skifter. Man kan altså altid stå af ved en „grænsestation" uden at have gyldig billet eller kort til den zone, toget fortsætter ind i. Stationer på en zonegrænse har to zonenumre.
Zonen skifter dog ofte mellem stationer. Her skal man have gyldig billet eller kort til de zoner, toget kører i.


Mht optankning så er det ikke godt nok imo. Jeg gider ikke have en kamp med dem for at få refunderet penge. Jeg ville komme til at bruge det meget sjældent og kan derfor nemt miste det uden at lægge mærke til det..

Den side viser iøvrigt meget godt hvor elendigt et system zonerne er.
Gravatar #15 - OxxY
25. nov. 2014 11:32
Magten (6) skrev:
milandt (5) skrev:
Få dig et gratis rejsekort, så er den pris ca halveret.
Så skal jeg bare sørge for at have penge stående på det + holde styr på endnu et kort.

Det er mere konceptet i at man liiige skal smække en ekstra zone på og udnytte dem der skal i lufthavnen. Samtidig kan man ikke forstå at folk ikke gider tage det offentlige..


Hver glad for det kun er en ekstra zone, se på byer som paris, london, bruxelles (er extra hidsig), etc. hvor de sidste 5 minutter ud til lufthavnen ofte koster 50+kr.
Gravatar #16 - milandt
25. nov. 2014 11:45
Magten (14) skrev:
Mht optankning så er det ikke godt nok imo. Jeg gider ikke have en kamp med dem for at få refunderet penge.


Rejsekortet er personligt, og du kan få billede på, så det vil være svært for nogen at misbruge det. De vil i al fald ikke kunne bruge det som gyldig rejsehjemmel. Hvis du er bange for at nogen ville misbruge dit rejsekort og bare køre rundt og checke det ind og ud for at påføre dig størst muligt tab, så ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal sige.. det er lidt ekstremt.

Men hvis du ved at du ikke er ansvarlig nok til at kunne passe på det, ja så er det måske bedst hvis du bare køber kontaktbilletter - men så skal du holde op med at brokke dig over prisen :)

Magten (14) skrev:
Den side viser iøvrigt meget godt hvor elendigt et system zonerne er.


Helt enig. Det er elendigt, men jeg er sikker på at du kunne forstå det hvis du ville. Det er turister og besøgende i København der formegentlig oplever de største problemer systemet.

Men ja, jeg ville bestemt foretrække en zone i centrum og så måske 3-4 yderzoner der lå som ringe rundt om centrum. Det ville være meget lettere at forstå.
Gravatar #17 - gramps
25. nov. 2014 11:47
Magten (6) skrev:
holde styr på endnu et kort.


Hvor mange RFID-kort har du i pungen? Jeg har kun ét, så jeg fører bare min pung op til scanneren og så er jeg tjekket ind/ud. Her i vinteren kan du så flytte kortet over i liftkortlommen hvis du har en sådan - og vupti, bare kør håndleddet forbi.

Rejsekortet er langt lettere at bruge end klippekort,

Magten (14) skrev:
Jeg gider ikke have en kamp med dem for at få refunderet penge.


Jeg glemte at tjekke ud på en lille jysk station. Jeg skrev til Rejsekort at jeg havde glemt det, at jeg havde forsøgt at tjekke ud så hurtigt jeg kunne efter at jeg var kommet i tanke om det. Dertil skrev jeg at der nok var mange som ville lave samme fejl da der ikke var standere på den perron jeg stod af på, og man skulle passere en bro før man var ved standerne. Min hensigt var kun at komme med et forbedringsforslag til dem, men de refunderede bøden. Derudover trak de ikke for selve rejsen. Det er næsten som om de ikke vil have pengene.
Gravatar #18 - Magten
25. nov. 2014 12:17
milandt (16) skrev:
Rejsekortet er personligt, og du kan få billede på, så det vil være svært for nogen at misbruge det. De vil i al fald ikke kunne bruge det som gyldig rejsehjemmel. Hvis du er bange for at nogen ville misbruge dit rejsekort og bare køre rundt og checke det ind og ud for at påføre dig størst muligt tab, så ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal sige.. det er lidt ekstremt.
Erfaring har lært mig at folk vil gøre hvad som helst for at irritere andre...

milandt (16) skrev:
Men hvis du ved at du ikke er ansvarlig nok til at kunne passe på det, ja så er det måske bedst hvis du bare køber kontaktbilletter - men så skal du holde op med at brokke dig over prisen :)
Det har da intet at gør med at være ansvarlig eller ej. Det handler om at jeg bruger det offentlige så sjældent at der nemt kunne gå uger før jeg opdagede at kortet var væk.

milandt (16) skrev:
Helt enig. Det er elendigt, men jeg er sikker på at du kunne forstå det hvis du ville. Det er turister og besøgende i København der formegentlig oplever de største problemer systemet.

Men ja, jeg ville bestemt foretrække en zone i centrum og så måske 3-4 yderzoner der lå som ringe rundt om centrum. Det ville være meget lettere at forstå.
Jeg kan godt forstå det. Hvordan skulle jeg ellers kunne mene at det er et elendigt system?
Gravatar #19 - Magten
25. nov. 2014 12:20
gramps (17) skrev:
Hvor mange RFID-kort har du i pungen? Jeg har kun ét, så jeg fører bare min pung op til scanneren og så er jeg tjekket ind/ud. Her i vinteren kan du så flytte kortet over i liftkortlommen hvis du har en sådan - og vupti, bare kør håndleddet forbi.

Rejsekortet er langt lettere at bruge end klippekort
Pt. 1 - med rejsekort vil det være 2 + alle de andre kort man slæber rundt på.

Klippekort har også altid været en lorteløsning så der skal ikke meget til :)

gramps (17) skrev:
Jeg glemte at tjekke ud på en lille jysk station.
Det er jo også fint. Men jeg tvivler på de vil være lige så fleksible når jeg ringer 2 uger efter mit kort er blevet væk/stjålet - det er i hvert fald ikke det jeg har hørt fra andre i den situation.
Gravatar #20 - Pretender
25. nov. 2014 20:36
Med rejsekortet har de ændret lidt på det med zonerne.
Man betaler ikke længere for den zone man passere der er længst væk. Du betale for afstanden mellem start zone og slut zone.
Dette skyldes at rejsekortet ikke direkte kan se hvordan du kom fra A til B.
Derfor er der fx kun 5 zoner fra Birkerød til Ishøj med rejsekort men der er 7 hvis man bruger klippekort.
Gravatar #21 - Hekatombe
25. nov. 2014 20:46
Pretender (20) skrev:
Man betaler ikke længere for den zone man passere der er længst væk. Du betale for afstanden mellem start zone og slut zone.
Dette skyldes at rejsekortet ikke direkte kan se hvordan du kom fra A til B.


Så hvor meget koster en tur fra Aalborg til Aalborg via Aarhus H. med rejsekortet?
Gravatar #22 - gramps
25. nov. 2014 20:55
#21
For 1 voksen, Lindholm til Århus H, uden rabattrin: 344 kr.

http://www.rejseplanen.dk/bin/query.exe/mn?L=vs_rk...
Gravatar #23 - milandt
25. nov. 2014 21:17
Pretender (20) skrev:
Med rejsekortet har de ændret lidt på det med zonerne.
Man betaler ikke længere for den zone man passere der er længst væk. Du betale for afstanden mellem start zone og slut zone.
Dette skyldes at rejsekortet ikke direkte kan se hvordan du kom fra A til B.
Derfor er der fx kun 5 zoner fra Birkerød til Ishøj med rejsekort men der er 7 hvis man bruger klippekort.


Jeg er ret sikker på at hvis du skifter transportmiddel, og dermed checker ind igen, i en zone der er længere væk fra din startzone end din slutzone er, så betaler du for afstanden til den der er længst væk, men det er ikke noget jeg vil lægge hovedet på blokken på..

For ja, ellers har du ret. Rejsekortet kan selvfølgelig ikke vide om du har taget en "omvej" eller for at komme til din slutzone.
Gravatar #24 - milandt
25. nov. 2014 21:18
Hekatombe (21) skrev:
Så hvor meget koster en tur fra Aalborg til Aalborg via Aarhus H. med rejsekortet?


I og med at du skal skifte transportmiddel på Aarhus H for at komme retur, og dermed checke ind igen, så vil du nok betale for en rejse til Aarhus for at komme fra Aalborg til Aalborg via Aarhus H.
Gravatar #25 - Pretender
25. nov. 2014 22:31
#23
Jeg har aldrig undersøgt hvad der sker hvis man lige står af på hovedbanen og checker ind igen.
Men ifølge den kontrolør jeg spurgte så gælder det altid at det er start zone til slut zone.
Hvis rejsekort.dk har ret så er prisen 30.50 hvis jeg tager linie E hele vejen og stadigt 30.50 hvis jeg tager linie E til hovedbanen og linie A resten af vejen. Til sammenligning koster turen til hovedbanen og stopper der 41.50.

Hvis man ser på gunden til at det normalt altid zonen længst væk der er gældende ved klippekort, så er det fordi jeg på en tul til hovedbanen jo kunne påstå at jeg skulle til Ishøj og derved spare 2 zoner. Kontorløren eller klippekortet kan jo ikke se hvor jeg faktisk står af. Hvorimod med rejsekort så skal man fysisk være på den påståede station for at få den rigtige pris.

Jeg håber forklaringen giver mening.

#21
Der er lige den lille detalje at selvom rejsekortet kan bruges i hele landet så er reglerne for hvordan man tæller zoner ikke den samme i jylland og i hovedstaden. Det har de i øvrigt aldrig været. I jylland har man typisk talt antallet af zoner man kører igennem, igen lidt forskellig fra by til by hvis det er bybusser.
Gravatar #26 - Hekatombe
26. nov. 2014 01:23
Pretender (25) skrev:
Der er lige den lille detalje at selvom rejsekortet kan bruges i hele landet så er reglerne for hvordan man tæller zoner ikke den samme i jylland og i hovedstaden.


Ja, Rejsekortet er sjovt netop fordi det kan bruges i hele landet, men vi har stadigvæk forskellige trafikselskaber som sætter regler og specielt taksterne forskelligt. Rejser man mellem takstområder, som i Jylland stadigvæk ligner amts grænserne, så er det til en helt anden takst.

F.eks. en tur med tog fra Kolding til Vojens koster 50 kr*. Det er 5 zoner og da det er en rejse fra Sydtrafiks takstområde Øst, en del af Vejle Amt, og til takstområde Syd, Sønderjyllands Amt, bruges taksterne for rejse på tværs af takstområder.

Tager man så en togrejse fra Vojens til Tinglev, så koster det 40 kr* for 7 zoner. Da det er en rejse inden for det gamle Sønderjyllands Amt er det til taksterne for sydtrafiks takstområde syd.

Tager en rejse fra Kolding til Tinglev, så rejser man på tværs af takstområder igen, så prisen for 11 zoner bliver 122 kr*, hvilket er 32 kr mere end de to foregående rejser tilsammen. Og en billet koster 111,00 kr.

*) Alle priserne er fundet via rejsekorts prisberegning og priserne er for en voksen uden rabat. Rejsen starter d. 26/11-2014 mellem klokken 7:00 og 8:00.
Gravatar #27 - Claus Jørgensen
26. nov. 2014 03:12
I får Danmark til at lyde så utrolig kompliceret.
Gravatar #28 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
26. nov. 2014 06:57
gramps (17) skrev:
Hvor mange RFID-kort har du i pungen? Jeg har kun ét, så jeg fører bare min pung op til scanneren og så er jeg tjekket ind/ud. Her i vinteren kan du så flytte kortet over i liftkortlommen hvis du har en sådan - og vupti, bare kør håndleddet forbi.


Lige PT har jeg to - og snart tre (Går ud fra at dankortet bliver RFID og ikke NFC?)

Kan heller ikke holde min kortholder op, da signalet ikke går igennem ... Jeg kan ikke forstå hvorfor der er så meget bøvl (eller var) med Rejsekortet - Sydtrafik (tidl. Sydbus) har kørt med RFID kort i 10-12 år, og de fungerede upåklageligt - endda også på togrejser. At man så skulle være i den sydlige del af jylland er så hvad det er - DET system burde de have adopteret til rejsekortet, i stedet for at opfinde den dybe tallerken en gang til ...
Gravatar #29 - Rubenz
26. nov. 2014 07:42
PHP-Ekspert Thoroughbreed (28) skrev:
gramps (17) skrev:
Hvor mange RFID-kort har du i pungen? Jeg har kun ét, så jeg fører bare min pung op til scanneren og så er jeg tjekket ind/ud. Her i vinteren kan du så flytte kortet over i liftkortlommen hvis du har en sådan - og vupti, bare kør håndleddet forbi.


Lige PT har jeg to - og snart tre (Går ud fra at dankortet bliver RFID og ikke NFC?)

Kan heller ikke holde min kortholder op, da signalet ikke går igennem ... Jeg kan ikke forstå hvorfor der er så meget bøvl (eller var) med Rejsekortet - Sydtrafik (tidl. Sydbus) har kørt med RFID kort i 10-12 år, og de fungerede upåklageligt - endda også på togrejser. At man så skulle være i den sydlige del af jylland er så hvad det er - DET system burde de have adopteret til rejsekortet, i stedet for at opfinde den dybe tallerken en gang til ...


Syntes rejsekort fungerer ligesom de gamle klippekort, bare uden at man skal bruge kontanter til at "tanke op" Og have flere forskellige zoner. Hvad er fordellen i de gamle zone kort (Som jeg havde 2 af, så jeg ikke kunne køre pungen over scanneren).

Teknologien i scanneren er så vidt jeg ved den samme.
Gravatar #30 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
26. nov. 2014 08:26
Rubenz (29) skrev:
Syntes rejsekort fungerer ligesom de gamle klippekort, bare uden at man skal bruge kontanter til at "tanke op" Og have flere forskellige zoner. Hvad er fordellen i de gamle zone kort (Som jeg havde 2 af, så jeg ikke kunne køre pungen over scanneren).

Teknologien i scanneren er så vidt jeg ved den samme.


Som sagt, så har jeg aldrig brugt det med pungen over scanneren, så det er måske rigtigt nok.

Men sådan det fungerede her, var et kort med f.eks. 200 klip = 200 zoner = 200 ture fra Tønder til Møgeltønder, eller (eksempel) 50 ture fra Tønder til Aabenraa

Måske er det noget andet i byer med mange zoner, jeg ved det ikke.
Gravatar #31 - Hekatombe
26. nov. 2014 08:46
PHP-Ekspert Thoroughbreed (30) skrev:
Men sådan det fungerede her, var et kort med f.eks. 200 klip = 200 zoner = 200 ture fra Tønder til Møgeltønder, eller (eksempel) 50 ture fra Tønder til Aabenraa


Sydbus/Sydtrafiks digitale kort var en 1:1 oversættelses af klippekortet. Man køber et kort med det vist antal zoner og klip. (mindst 10 klip). Hvis man købte et 3 zoners kort og brugte kortet til at rejse 4 zoner, så var det 2 klip a 3 zoner.

PHP-Ekspert Thoroughbreed (28) skrev:
Sydtrafik (tidl. Sydbus) har kørt med RFID kort i 10-12 år, og de fungerede upåklageligt - endda også på togrejser.


Ja, med lige undtagelse af når automaten på stationen var løbet tør for papir, for man skulle vise papir lappen i toget, da togførerne ikke havde mulighed for at aflæse kortet i toget. På et tidspunk fjernede man så sydtrafik automater fra stationerne og så skulle man få en udskrift i bussen eller hvis rejsen startede med tog, så skulle man bruge et papklippekort.
Gravatar #32 - gramps
26. nov. 2014 09:11
Pretender (25) skrev:
I jylland har man typisk talt antallet af zoner man kører igennem, igen lidt forskellig fra by til by hvis det er bybusser.


Du generaliserer meget. For bybusser gælder de samme regler som for almindelige busser. Jeg har listet op herunder hvad reglerne er for zonerejse.

Der findes to forskellige måder at regne prisen på. Enten fra start- til slutzone, eller fra start- til fjerneste zone.

http://www.sydtrafik.dk/kontakt-og-service/rejseregler/takster skrev:
Sydtrafik: Prisen for en rejse inden for et takstområde beregnes ud fra antallet af takstzoner i det kortest mulige zoneforløb mellem start- og slutzonen, uanset hvilken rute, passageren vælger. Hvis passageren undervejs passerer en takstzone, der i zoneafstand ligger længere væk end afstanden til slutzonen, bestemmes taksten dog ud fra afstanden til den fjerneste zone.


https://www.midttrafik.dk/kundeservice/rejsebestemmelser/prisberegningsregler.aspx skrev:
Midttrafik: Prisen for en rejse inden for et takstområde beregnes ud fra antallet at takstzoner i det kortest mulige zoneforløb mellem start- og slutzone, uanset hvilken rute, du vælger. Hvis du undervejs passerer en takstzone, der i zoneafstand ligger længere væk end afstanden til slutzonen, bestemmes taksten dog ud fra afstanden til den fjerneste zone.


https://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/Billetter-&-priser/Kontantbillet skrev:
Norjyllands Trafikselskab: Billetter er gyldige til rejse i zoner, der ligger inden for den gyldige zoneafstand fra start-zonen. En billet til 2 zoner er således gyldig til rejse i start-zonen og nabozoner til denne. Er billetten til 3 zoner, er den også gyldig til næste ring af nabozoner osv.


http://fynbus.dk/rejseregler skrev:
Fynbus: Fyn er inddelt i takstzoner. Når prisen på din rejse udregnes, tages der udgangspunkt i den zone, hvor rejsen starter. Du betaler en grundtakst for den zone, rejsen starter rejsen i og en tillægstakst for hver af de efterfølgende zoner.

Hvis du undervejs passerer en takstzone i større afstand fra startzonen end slutzonen, bestemmes prisen dog ud fra afstanden til den fjerneste zone på rejsen. Både start- og slutzone tælles med i prisen.


http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/Priser/Documents/Vejledning%20kort%20billetter.pdf skrev:
Movia: Zonegrænser
Når man rejser med bus, tog og metro, skal man have gyldig billet eller kort til det antal zonenumre eller zoneringe, man kører i. Dog mindst 2. Også selvom bussen eller toget ikke standser ved alle stoppesteder eller stationer undervejs. Bussen eller toget kører nogle gange igennem en zone uden at stoppe. Alligevel skal zonen regnes med, når man køber billet eller kort.


http://bat.dk/media/11481/zoneoversigtskort_hvid.pdf skrev:
BAT: Prisen for en rejse afhænger af det antal zoner, der er imellem afrejsezonen og den zone på rejsen, der ligger længst derfra. Når man rejser en lige strækning vil det være ankomstzonen, der er den fjerneste. I nogle tilfælde vil det dog være den fjerntestliggende zone undervejs, der er afgørende for prisen.
Gravatar #33 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
26. nov. 2014 09:34
Hekatombe (31) skrev:


Sydbus/Sydtrafiks digitale kort var en 1:1 oversættelses af klippekortet. Man køber et kort med det vist antal zoner og klip. (mindst 10 klip). Hvis man købte et 3 zoners kort og brugte kortet til at rejse 4 zoner, så var det 2 klip a 3 zoner.


Du kunne selvfølgelig nøjes med et kort med 1 zone, hver klip kostede det samme.

Hekatombe (31) skrev:

Ja, med lige undtagelse af når automaten på stationen var løbet tør for papir, for man skulle vise papir lappen i toget, da togførerne ikke havde mulighed for at aflæse kortet i toget. På et tidspunk fjernede man så sydtrafik automater fra stationerne og så skulle man få en udskrift i bussen eller hvis rejsen startede med tog, så skulle man bruge et papklippekort.


Orly? Arriva havde scannere i toget på et tidspunkt
Gravatar #34 - thimon
26. nov. 2014 09:37
PHP-Ekspert Thoroughbreed (28) skrev:
Lige PT har jeg to - og snart tre (Går ud fra at dankortet bliver RFID og ikke NFC?)

Kan heller ikke holde min kortholder op, da signalet ikke går igennem ... Jeg kan ikke forstå hvorfor der er så meget bøvl (eller var) med Rejsekortet - Sydtrafik (tidl. Sydbus) har kørt med RFID kort i 10-12 år, og de fungerede upåklageligt - endda også på togrejser. At man så skulle være i den sydlige del af jylland er så hvad det er - DET system burde de have adopteret til rejsekortet, i stedet for at opfinde den dybe tallerken en gang til ...


Der er noget med at Rejsekort har valgt at scanneren på stationen ikke kan skanne flere kort ad gangen. Derfor giver den en fejl, hvis der er flere kort, som bliver skannet samtidigt.
http://www.version2.dk/artikel/inaktiv-rejsekort-f...
Gravatar #35 - Hekatombe
26. nov. 2014 09:43
PHP-Ekspert Thoroughbreed (33) skrev:
Hekatombe (31) skrev:


Sydbus/Sydtrafiks digitale kort var en 1:1 oversættelses af klippekortet. Man køber et kort med det vist antal zoner og klip. (mindst 10 klip). Hvis man købte et 3 zoners kort og brugte kortet til at rejse 4 zoner, så var det 2 klip a 3 zoner.


Du kunne selvfølgelig nøjes med et kort med 1 zone, hver klip kostede det samme.


Nej, der var en pris forskel, jo flere zoner der var på kortet, jo billigere var det, ihvertfald omkring 2008-2009. Jeg kan så se at de senere (2012) har lavet en ændring, så 1 zone koster det samme som 2 zoner. http://www.sydtrafik.dk/Files/Billeder/takster/Iny...
Gravatar #36 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
26. nov. 2014 09:51
thimon (34) skrev:
Der er noget med at Rejsekort har valgt at scanneren på stationen ikke kan skanne flere kort ad gangen. Derfor giver den en fejl, hvis der er flere kort, som bliver skannet samtidigt.
http://www.version2.dk/artikel/inaktiv-rejsekort-f...


Smart nok, men den kan vel heller ikke scanne et ikke-rejsekort?

Jeg havde problemet da jeg kørte meget med bus, da adgangskortet til min arbejdsplads er et RFID/NFC kort. Skulle altid have pungen op af lommen og kortet ud ... 1st world problem, men stadig ...

Hekatombe (35) skrev:
Nej, der var en pris forskel, jo flere zoner der var på kortet, jo billigere var det, ihvertfald omkring 2008-2009. Jeg kan så se at de senere (2012) har lavet en ændring, så 1 zone koster det samme som 2 zoner. http://www.sydtrafik.dk/Files/Billeder/takster/Iny...


Pas, det er vel snart 10 år siden jeg brugte det, men det kostede det samme om jeg tog 4-5 klip med mit kort, end hvis jeg skulle betale for de 4-5 klip et kort til Skærbæk kostede

- edit -

Kan se på dit link, at et klippekort til 1 zone koster 110 - jeg gav 100 kr for 10 klip, incl 25 kr kortgebyr
Gravatar #37 - Hekatombe
26. nov. 2014 10:20
PHP-Ekspert Thoroughbreed (36) skrev:
thimon (34) skrev:
Der er noget med at Rejsekort har valgt at scanneren på stationen ikke kan skanne flere kort ad gangen. Derfor giver den en fejl, hvis der er flere kort, som bliver skannet samtidigt.
http://www.version2.dk/artikel/inaktiv-rejsekort-f...


Smart nok, men den kan vel heller ikke scanne et ikke-rejsekort?

Mon ikke tanken er at man vil minimere risikoen for at et rejsekort bliver skannet mens det ligger i en taske eller er i en lomme. Hvilke måske giver mening at gøre ved standerne i bybusser, da en bus kan være helt fyldt i myldertid. Det er ihvertfald den eneste rimelig begrundelse jeg kan tænke på.

PHP-Ekspert Thoroughbreed (36) skrev:

Kan se på dit link, at et klippekort til 1 zone koster 110 - jeg gav 100 kr for 10 klip, incl 25 kr kortgebyr


Der står også at der nogle stede ændre på zoner. F.eks. jeg kan se at der Guderup på Als nu ligger i sin egne zone. Hvor det før lå i Nordborg zonen, da Guderup var en del af Nordals kommune.
Gravatar #38 - Hekatombe
26. nov. 2014 11:00
Rettelse:
Hekatombe (37) skrev:
Der står også at Sydtrafik nogle steder har ændre på zonerne. F.eks. så kan jeg se at Guderup på Als nu ligger i sin egen zone. Hvor den tidligere lå i Nordborg zonen, da Guderup var en del af Nordals kommune.
Gravatar #39 - milandt
26. nov. 2014 12:11
thimon (34) skrev:
Der er noget med at Rejsekort har valgt at scanneren på stationen ikke kan skanne flere kort ad gangen. Derfor giver den en fejl, hvis der er flere kort, som bliver skannet samtidigt.


Hvikliet er RIGTIG RIGTIGT fornuftigt.. i London har de et andet problem lige nu. Nemlig at man kan betale for sin tur både med sit Oyster card som hele tiden men også via sit RFID-enabled kreditkort. De har massive kampagner om IKKE at scanne sin pung hvis man har begge dele, da man så betaler for turen to gange.
Gravatar #40 - gramps
26. nov. 2014 18:16
#39
Det er vel kun fornuftigt hvis Rejsekortets standere også kan trække penge fra kreditkort. I dag kan de kun trække fra Rejsekortet, og der er ikke noget teknisk til hinder for at adskille Rejsekort-informationer fra Dankort-informationer.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login