mboost-dp1

Nu er den galt igen: Endnu et glad menneske er død...


Gå til bund
Gravatar #1 - BurningShadow
23. apr. 2014 16:48
Jeg har lagt mærke til, ud fra diverse overskrifter, at glade mennesker har større risiko for en for tidlig død.
Senest denne overskrift på eb.dk: "Mor til to dræbt på åben gade: 'Maria var så livsglad'".

Vi må forlange at politikerne kommer på banen, med forslag der kan sikre at hele befolkningen holdes deprimeret, så vi undgår alle disse meningsløse dødsfald, for det er jo langt fra første gang, at vi ser sådan en overskrift. Modsat, ser man jo aldrig overskriften "Mor til to dræbt på åben gade: 'Maria var altid deprimeret '".

Glade og lykkelige mennesker med mange venner, dør unge.
Triste og ulykkelige mennesker uden venner, lever længe.


(den aktuelle overskrift er udelukkende brugt som eksempel, fordi den er den seneste)
Gravatar #2 - BurningShadow
23. apr. 2014 18:48
Hmm, jeg sidder lige og arbejder på en artikel, jeg vil prøve at sende til Rokokoposten... Jeg er kommet et stykke, og indtil videre er jeg særligt glad for denne lille passage:
På et direkte spørgsmål om, hvorvidt Statsministeren gør nok for at gøre livet surt for danskerne, udtaler hun: "Vi gør alt hvad vi kan. Jeres lykke kan i ikke laste os for!"
Gravatar #3 - spand-online
23. apr. 2014 20:25
Fordømt! Jeg kommer sgu til at leve for evigt :/
Gravatar #4 - Claus Jørgensen
23. apr. 2014 20:59
Er Kokkedal ikke klassificeret som ghetto nu om dage?
Gravatar #5 - Chewy
23. apr. 2014 21:45
More or less...
Gravatar #6 - naggert
24. apr. 2014 12:25
BurningShadow (2) skrev:
På et direkte spørgsmål om, hvorvidt Statsministeren gør nok for at gøre livet surt for danskerne, udtaler hun: "Vi gør alt hvad vi kan. Jeres lykke kan i ikke laste os for!"

Flertals I er med stor i.

Bare inden du sender det ind til en semi seriøs avis :)
Gravatar #7 - markjensen
24. apr. 2014 12:33
Flertal? Det er vel når det er et personligt stedord (som i dette tilfælde også kan være én person, fx når du taler til dronningen).

Altså som i modsætning til et forholdsord.
Gravatar #8 - Hængerøven
24. apr. 2014 12:52
Det er vel ikke så skørt at livsglade mennesker har en større tendens til at være ofre?

Deeprimerede mennesker har vel rent statistisk set mindre chance for at komme ud for et overfald da de har betydelig større tendens til at blive indendøre, og være generelt menneskesky.


Men det handler jo tydeligvis om respekt. Selvfølgelig skriver man intet negativt en person der er død på tragisk vis, og hvis man gjorde ville man hurtigt blive lagt for had.


Gravatar #9 - BetaLyte
24. apr. 2014 15:11
#7
Nej, der er formelt set ikke noget, der hedder "flertals i", og det er rigtigt at det skal være med stor når det er et stedord/pronomen. Men der er ingen (semantisk) mening i at bruge "i" som stedord til en enkelt person (de kongelige er her en undtagelse naturligvis, da det er en enhed man henvender sig til), så semantisk kan man vel sagtens kalde det "flertals i".

Det gælder i øvrigt ikke for "jer" og "jeres", men kun for tiltale man kan være i tvivl om.
Gravatar #10 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
25. apr. 2014 05:18
#9

Godmorgen - pensl det lige ud, og bøj det i neon.

Hvis jeg skal henvende mig til markjensen og dig, er det så ikke korrekt at sige Går I i biografen i aften - altså, stort i? Eller er det fløjtende ligegyldigt?.. I min underlige verden, så er det et flertals i (som i to personer)
Gravatar #11 - markjensen
25. apr. 2014 05:39
Din sætning er korrekt
Gravatar #12 - BetaLyte
25. apr. 2014 07:03
#10
Som markjensen siger, så er din sætning rigtig. Når du bruger "i" som tiltale, altså når du snakker om personer, så skal det være med stort. Hvis du fx kan erstatte det med "I to" (eller tre, fire osv), så skal det være med stort. Ellers ikke.
Gravatar #13 - Qw_freak
25. apr. 2014 07:14
Så sætningen her er skrevet rigtig?

"Jeg håber I har det godt"
Gravatar #14 - snesman
25. apr. 2014 07:14
Ja.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login