mboost-dp1

N: Danskerne forstår ikke deres elektroniske apparater


Gå til bund
Gravatar #1 - thimon
7. jul. 2015 08:48
Kilde: http://www.version2.dk/artikel/mere-end-hver-fjerd...

http://sondagsavisen.dk/testogindkob/2015-07-02-ma...

28% af danskerne har mindst et elektronisk apparat, de ikke ved hvordan fungerer. Det viser en undersøgelse foretaget af YouGov for Elgiganten. I undersøgelsen svarer 51% af danskerne, at de ikke ved hvordan deres TV fungerer, mens mobiltelefon og PC/bærbar kommer efter med 44% og 43%.

Det er især at få fuld udnyttelse af produkterne, der er svært (70%) og det at koble apparaterne sammen (42%).

Elgiganten udtaler at de får flere henvendelser om fejl i produkterne, men at det i stigende grad skyldes at kunderne ikke forstår deres produkter.
Gravatar #2 - spand-online
7. jul. 2015 09:45
Jeg forstår sgu heller ikke når dvd maskinen skriver "nej skive" og "svagelig indtræden".
Uden at have læst artiklerne gætter jeg på det er fordi man gå efter en eller to bestemte features og giver fanden i resten.
Gravatar #3 - thimon
7. jul. 2015 10:15
men det er vel lidt skræmmende at vi som en nation, der gerne vil anses for at være førende indenfor IT, har halvdelen af befolkningen, som ikke forstår deres PC/telefon.
Gravatar #4 - spand-online
7. jul. 2015 11:26
Det vil jeg give dig ret i
Gravatar #5 - BetaLyte
8. jul. 2015 06:23
Det overrasker mig ærlig talt ikke. Når jeg kigger på min (meget statistisk repræsentative) omgangskreds og arbejde, så er der godt nok mange, der bare lige bruger PC / telefon, til det "den kan" og ikke en dyt mere. Facebook, sms, mail og et par spil. Man kan jo så argumentere for, at de ikke har behov for mere, og derfor er det ikke nødvendigt for dem at lære mere. I princippet er de jo bare ligeglade med alt andet funktionalitet, fordi at det for dem virker for besværligt at sætte sig ind i det.

Problemerne opstår jo så bare, når de via deres elektroniske apparater bliver udnyttet eller misbrugt. Nu så jeg fx noget af et eller andet program i går, der fortalte om folk, hvis døde nære var blevet misbrugt i forskellige Facebook sider, til at generere trafik til bagmændenes egne sider. Det er naturligvis forfærdeligt og dybt amoralsk. Men jeg lagde nu mere mærke til, at bagmændene havde billeder og info om de afdøde. Og det er et eksempel på, at folk skal sætte sig ind inde apparater de bruger, og vide mere om de services de benytter, så de fx ikke deler opslag og billeder med alle og enhver.
Gravatar #6 - Ronson ⅍
8. jul. 2015 11:31
spand-online (2) skrev:
"nej skive" og "svagelig indtræden"


"no disc" og ... hvad? Noget med "entry"?
Gravatar #7 - spand-online
8. jul. 2015 11:47
Ronson ⅍ (6) skrev:
"no disc" og ... hvad? Noget med "entry"?


"No disc" og "invalid entry" tænker jeg :)
Gravatar #8 - CBM
12. jul. 2015 08:46
Jeg overvejer at gå tilbage til en af mine gamle telefoner og så have alt anden funktionalitet i en tablet.

Der er alligevel ikke nogen ægte smartphones tilbage længere. Det har Apple og "den almene forbruger" sørget for
Gravatar #9 - gramps
12. jul. 2015 08:55
thimon (1) skrev:
I undersøgelsen svarer 51% af danskerne, at de ikke ved hvordan deres TV fungerer, mens mobiltelefon og PC/bærbar kommer efter med 44% og 43%.


Hvor detaljeret taler vi? Jeg har da styr på ALU, CPU, cache, dataveje, busser etc, men jeg tør stadig ikke påstå at jeg ved hvordan det der computer virker.
Gravatar #10 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
12. jul. 2015 08:58
#9

Tror vi er helt ude i at tilslutte en printer, og overføre billeder o.l. fra telefoner og kameraer.

Jeg græder lidt inden i mig selv, når jeg ser folk tager billeder med deres tablets (ofte iPad) ...
Gravatar #11 - Geekalot
12. jul. 2015 09:03
Kan det jeg skal bruge mine ting til, hvorfor skulle jeg sætte mig ind i ting som jeg ikke skulle bruge til noget, som privat person ? giver simpelthen ingen mening. Var vi alle professionelle i at styre og progamere, var der nok en del herinde der var arbejdsløse..
Gravatar #12 - Ronson ⅍
12. jul. 2015 09:19
Fordi hvis du ikke ved funktionen er der ved du heller ikke om du har brug for den.
Gravatar #13 - gramps
12. jul. 2015 09:23
PHP-Ekspert Thoroughbreed (10) skrev:
Jeg græder lidt inden i mig selv, når jeg ser folk tager billeder med deres tablets (ofte iPad)


Nogle fotografer har faktisk udtalt, at det giver god mening. Det er nemmere at se om framing er god på en stor skærm end på en lille skærm.
Gravatar #14 - Geekalot
12. jul. 2015 09:33
#12 når jeg køber et produkt er det for det skal kunne opfylde mine krav, det kan være ganske få, til mange. Jeg køber ikke et produkt der kan en masse som jeg ikke behøver. Eks mit tv, det blev købt på grund af aps, internet, men mest vigtig der er wifi på det = jeg kan se mine film og tv serier jeg har på min computer uden kabel. Hvad dette tv kan ud over det rager mig en høstblomst, for det er ikke noget jeg skal bruge. Så hvorfor hede hulen skulle jeg sætte mig mere ind i hvordan den fungere og hvad de andre funktioner er og gør ? JEG HAR IKKE BRUG FOR DEM :)
Sådan har langt de fleste danskere det, så spørgsmålet er det flertallet der er galt på den eller er det simpelthen "nørderne" der tror flertallet er analfabeter hvad angår deres elektronikse produkter ?
I sådan tilfælde så er jeg stolt over at være analfabet :)
Gravatar #15 - CBM
12. jul. 2015 09:44
#14
apple gjorde smartphones til allemandseje

folk købte telefoner hvor de ikke fatted/benyttede/kendte 1% af funktionerne

smartphones blev til mode, reel funktionalitet blev nedprioteret

producenter begyndte at tænke på det ene marked de ku tjene mest på

det marked var apples almene brugere

alle begyndte at kopiere apple

resultat: smartphones er døde og reduceret til dårligere udgaver af dumbphones uden tastaturer

...

min gamle nokia e72 kan køre programmer...
den kan gå på nettet

den kan ringe
den kan mms og sms
den kan email

vigtigst af alt DEN HAR ET TASTATUR!



Gravatar #16 - Manofsciencemanoffaith
12. jul. 2015 09:49
#15:

Du er en af de meget få personer, der mener at en "ægte smartphone" skal have et fysisk tastaur. Det mener 99,9% af resten af verden ikke.
Gravatar #17 - gramps
12. jul. 2015 10:32
CBM (15) skrev:
resultat: smartphones er døde og reduceret til dårligere udgaver af dumbphones uden tastaturer


Det kommer an på hvad en smartphone skal kunne i din verden.
Gravatar #18 - Ronson ⅍
12. jul. 2015 11:29
Geekalot (14) skrev:
#12 når jeg køber et produkt er det for det skal kunne opfylde mine krav, det kan være ganske få, til mange. Jeg køber ikke et produkt der kan en masse som jeg ikke behøver. Eks mit tv, det blev købt på grund af aps, internet, men mest vigtig der er wifi på det = jeg kan se mine film og tv serier jeg har på min computer uden kabel. Hvad dette tv kan ud over det rager mig en høstblomst, for det er ikke noget jeg skal bruge. Så hvorfor hede hulen skulle jeg sætte mig mere ind i hvordan den fungere og hvad de andre funktioner er og gør ? JEG HAR IKKE BRUG FOR DEM :)
Sådan har langt de fleste danskere det, så spørgsmålet er det flertallet der er galt på den eller er det simpelthen "nørderne" der tror flertallet er analfabeter hvad angår deres elektronikse produkter ?
I sådan tilfælde så er jeg stolt over at være analfabet :)

Fordi
Geekalot (14) skrev:
de fleste danskere
ved jo helt klart alt hvad deres tv kan, og har aktivt valgt det fra.

Nej..

Gravatar #19 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
12. jul. 2015 11:52
gramps (13) skrev:
Nogle fotografer har faktisk udtalt, at det giver god mening. Det er nemmere at se om framing er god på en stor skærm end på en lille skærm.


Måske, men man tager altså ikke billeder med en tablet! Føj ...
Gravatar #20 - Weird_J
12. jul. 2015 12:18
PHP-Ekspert Thoroughbreed (19) skrev:
Måske, men man tager altså ikke billeder med en tablet! Føj ...


Jojo og man optager da også fulde koncerter med den
Gravatar #21 - kinaholm
12. jul. 2015 12:49
Jeg tager ofte billeder af folk der tager billeder af deres tablet.. det er sjovt
Gravatar #22 - Claus Jørgensen
12. jul. 2015 13:09
TV'er er jo også umulige at forstå. Magen til elendig software har jeg aldrig set.
Gravatar #23 - Geekalot
12. jul. 2015 15:44
#22 true, ikke der de bruger flest timer :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login