mboost-dp1

Kan man være domænehaj, hvis man registrerer et domæne 15 år før en anden bruger det?


Gå til bund
Gravatar #1 - thimon
30. jun. 2015 12:30
Kilde: http://yro.slashdot.org/story/15/06/29/2144214/law...

http://domainnamewire.com/2015/06/29/cybersquattin...

http://domainnamewire.com/wp-content/work-better.p...

Jason Kneen registerede et domæne, WorkBetter.com, i 1999. Office Space Solutions Inc. har registeret et varemærke hos USPTO i 2015, og registeringen viser at de først tog det i kommercial brug i 2015.

Office Space Solution har nu anklaget Kneen for at være domænehaj, da han fornyede sin registering i ond tro.

Kneen udtaler at Office Space Solution tidligere har forsøgt at købe domænet af ham og nu vil de prøve at tage det fra ham via denne retsag.

Se kilde for flere detaljer.
Gravatar #2 - berador
30. jun. 2015 19:05
vis man nu kikker hans side WorkBetter.com kan man så se at han er det da han SÆLGER domæner som workbetter.com

workeasier.com

workfaster.com

workharder.com

så ja han er det
Gravatar #3 - thimon
30. jun. 2015 19:21
Men hvis han allerede i 1999 har registreret domænet, og Office Space Solution (OSS) først tænker at de vil bruge domænet i 2015, kan man vel ikke blive anset som domænehaj.

Er domænehajer ikke personer som opkøber domæner kort tid før eller under et firmas produktlancering/firma-start.

Jeg tænker bare at hvis domstolen giver medhold, vil det så ikke en dårlig præcedens, hvor firmaer ikke behøver at have rettigdig omhu, og bare kræve et domæne til trods for at en anden person har brugt det i lang tid.

Kneen fornyede sit domæne d. 7. februar. OSS skriver til USPTO at de tager WorkBetter i kommerciel brug d. 11. februar.

Kneen udtaler på domainnamewire.com angiveligt at han aldrig har fået en henvendelse omkring køb af hans domæne. Han skriver dog at OSS eller et relateret firma forsøgte at overføre ejerskabet af workbetter.com til dem, men da Kneen opdagede det, var det en "fejl".
Gravatar #4 - thimon
30. jun. 2015 19:23
Ville det samme kunne ske her i Danmark?

Ville en person som har registeret et domæne flere år før et firma overhovedet er startet, kunne risikere at få det frataget?

Der har jo været nogle sager, hvor firmaet åbenbart havde "bedre ret" til domænet da de åbenbart ville bruge det aktivt i modsætning til personen som "kun" brugte det til email olign.
Gravatar #5 - arne_v
30. jun. 2015 19:32
#3

Jeg tror at en domæne haj er en som registererer "gode" domæne navne udelukkende med henblik på at videresælge dem med profit.

Jeg mener ikke at det har betydning hvor lang tid vedkommende har haft domænet.

Analogi: en billethaj er en som køber biletter med henblik på videresalg til en stor profit.

Om biletterne er købt 3 måneder eller 1 ugen inden eventet er vist ikke relevant.
Gravatar #6 - arne_v
30. jun. 2015 19:34
#4

Ja.

Danmark har nogle sindsyge regler som gør at firmaer har fortrinsret over privatpersoner til domæner selvom privatpersonerne ikke er domænehajer og har købt domænet til reel brug.
Gravatar #7 - BetaLyte
1. jul. 2015 06:24
#6
Dog fik Sten da lov til at beholde sit domæne.
Gravatar #8 - spand-online
1. jul. 2015 07:37
Sten?
Saks?
Papir?
Gravatar #9 - Geekalot
1. jul. 2015 07:38
Firmaer har detsvære første ret, Men hvis du starte et "fiktiv firma" Ardøv eks, firmaet lavet intet men du har et moms nummer, kan et andet firma hvis nok ikke bare komme og tage dit navn, så bliver de nødt til at købe navnet. Endnu et eks TDC "Thy Data Center" deres navn solgte de jo til Tele Danmark for et ukendt million beløb. Syntes det er forkert at privat folk ikke kan betale for et domæne og have det, til et firma kommer og byder på navnet, sådan er regelen med alt andet man køber noget hvis man har brug for det, men ikke med domæne navne, er det en privat person der har det, så tager man det blot ud af hænderne på manden....
Gravatar #10 - BetaLyte
1. jul. 2015 15:17
#8
Sten Axelsen, mener jeg han hedder. Tidligere indehaver af nets.dk.
Gravatar #11 - spand-online
1. jul. 2015 17:22
Javel. Den kan jeg godt huske men jeg anede ikke at manden hed Sten
Gravatar #12 - Vandborg
2. jul. 2015 08:07
#9
Jeg vil give dig ret i det ikke er pisse fedt for privatpersoner. Men fakta er du ikke køber domænet direkte, hvert fald ikke .dk domæner. De er ejet af Staten som jeg forstår det, så får du bare lov til at låne det for et penge beløb.

Hvis man tænker over det, så har jeg heller aldrig købt noget, hvor jeg stadig skal betale for det hvert år. (Medmindre jeg har købt det med et lån, men så er det jo banken jeg betaler og ikke sælger.) :)
Gravatar #13 - Geekalot
2. jul. 2015 08:14
#12 det der med Staten ejer Domænerne, er muligvis rigtig det ved jeg ikke :) men er vi så ikke ved at være derude hvor de kunne sige de ejer luften i DK også ? er jo plat hvis man går ind og siger uanset hvad der kan stå foran .dk det ejer vi ..
Gravatar #14 - Vandborg
2. jul. 2015 09:58
Nej det er ikke det samme. Det står helt sikkert i aftalen når du skriver kontrakt at du lejer at domænet.

Det er jo sådan set det samme med dit hus. Hvis der bliver planlagt at der skal ligge en motorvej på din grund, så kan staten indrage din grund. Selvfølgelig bliver du betalt for det, men du har som sådan ikke nogen mulighed for at sige nej til handlen. :)
Gravatar #15 - Saxov
2. jul. 2015 11:17
Geekalot (13) skrev:
er jo plat hvis man går ind og siger uanset hvad der kan stå foran .dk det ejer vi ..

Så igen.

Hvis vi siger Danmark ejer .dk
Så kan du leje hovedgadenAarhus.dk af staten.
På samme måde som du kan udleje nr1.hovedgadenAarhus.dk til dem der bor i nummer 1, da du har betalt for råderet over det domain-level de kommer ind under.
Gravatar #16 - Geekalot
2. jul. 2015 12:13
#14 der er da ingen der siger jeg ikke må købe grunde og bygge huse og sælge dem videre til interessante kunder og tjene på det ? Eller jeg kunne opkøbe div domæner og sælge dem til firmaer der vil købe dem ? Man må sælge div ting, efterspørgsel og det der :) Men man må ikke lave et firma der sælger domæne navne, for staten ejer alle også dem der ikke er opfundet endnu ? hehe
Godt være det er mig der har et mærkeligt syn på det :)
Gravatar #17 - Vandborg
3. jul. 2015 08:24
#16
Jeg kan jo hellere ikke sælge den lejlighed jeg bor til leje i. Du lejer et .dk domæne af staten. Du køber det ikke. :)
Gravatar #18 - Geekalot
3. jul. 2015 08:58
#14 true :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login