mboost-dp1

Gateway/routing


Gå til bund
Gravatar #1 - Acro
17. mar. 2004 16:41
Jeg har netop fået IP-telefoni, og har derfor nogle nye ønsker til min gamle gateway-maskine, der i øjeblikket kører FreeBSD, men er i den forbindelse også åben overfor andre alternativer.

Serveren skal primært dele Internettet men i forskellig mængde. IP-telefonerne, skal være sikret min. 100 kbps hver vej. Den øvrige båndbredde skal fordeles til computerne.

Da vi har flere forskellige computere, der alle i ny og næ henter Windows Updates, mener jeg, at det kan være en fordel, at serveren også kører med en transparent proxy, for at minimere ressourceforbruget.

Endvidere skal der være NAT-understøttelse, så jeg om ønsket kan opsætte en server på min computer, og der stadig er adgang fra Internettet.

Jeg forestiller mig følgende netværkskonfiguration, men er åben overfor forslag også her:

10.0.1.x - servere, gateway'en bliver således nummer 1 (10.0.1.1)
10.0.2.x - arbejdsstationer, tildeles dynamisk via DHCP, hvor faste computere reserves en IP-adresse
10.0.4.x - telefoner, tildeles dynamisk via DHCP, hvor alle er registreret i på MAC-adresse

Grunden til de forskellige IP-adresser er, at det så vil være lettere at lave begrænsningen i firewall'en. Det er i hvert fald, hvad jeg forestiller mig.

Nogle forslag?
Gravatar #2 - Gruesome
17. mar. 2004 20:48
Du kan jo prøve ClarkConnect. Det er et firewall/gateway projekt og skulle indeholde alle de ting du skal bruge (transparent proxy, DHCP, Bandwidth limiter osv.). Der er to versioner men Home Edition burde være tilstrækkeligt.

Der er også IPcop som er en fork af Smoothwall, men er ikke sikker på de har Bandwith Limiteren (kiggede kun efter ved IPcop, men synes ikke jeg kunne finde noget info om det).

Hvis du kan bruge det til noget er det Bandwidth Limiter modul fra ClarkConnect muligt at hente her.

Held og lykke med det.

Ps. Hvem har du bestilt IP-telefoni hos?
Gravatar #3 - Acro
18. mar. 2004 18:49
#2 Gruesome:
Er det er komplet operativsystem?

Jeg kører med IP-telefoni hos Musimi, og det fungerer upåklageligt. Har du flere spørgsmål, så spørg endelig løs!

Det eneste problem er blot, at CyberCity ikke kan levere ADSL uden fastnet..
Gravatar #4 - 0nsdag
18. mar. 2004 20:19
#3
CC kan - næste altid - levere ADSL uden fastnet. Tre ord: Administrativ Rå Kobber.

0nsdag
Gravatar #5 - Gruesome
18. mar. 2004 21:08
#3

Ja, de er alle baseret på Linux og kører efter min erfaring upåklageligt (IPcop er den eneste jeg ikke har prøvet).

Musimi + CC uden fastnet regner jeg også at skifte over til nu her. Dejligt at høre det kører så godt.
Gravatar #6 - Acro
18. mar. 2004 21:54
#4 0nsdag:
De kan ikke levere uden fastnet, hvis de ikke er repræsenteret med eget udstyr på centralen.
Gravatar #7 - Acro
20. mar. 2004 18:53
#5 Gruesome:
Nu kører jeg ClarkConnect, og det virker udemærket, men det ser altså ikke ud til, at jeg kan lave en mulighed for at telefonerne altid får en hvis del. Det er muligt, at man kan begrænse, men jeg vil jo netop begrænse alle de øvrige computere og ikke telefonerne.
Gravatar #8 - Gruesome
20. mar. 2004 22:00
#7

Nu har jeg ikke mulighed for at teste nu, men kan man ikke bare sætte en regel om at alle andre får fx max 300 kbit/s vha. wildcard og så lave en exception på telefonerne?

Skal siges jeg ikke selv har rodet med bandwidth limiting.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login