mboost-dp1

Windows 64bit kombabilitet?:)


Gå til bund
Gravatar #1 - Romkugle
18. aug. 2008 14:04
Hejsa.. :)
Jeg kigger på en Zepto bærbar, hvor processoren kun udnyttes
fuldt af et 64bit's styresystem.. Men jeg er ved ikke hvorvidt at
programmer, spil og andet software kan køre med Windows 64bit styresystem?

-Kan nogen hjælpe?
På forhånd tak.. :)
Gravatar #2 - Jonasee
18. aug. 2008 14:40
du kan godt køre 32 bit programmer i et 64 bit system.
du kan også køre 32 bit os på en 64 bit cpu.
Gravatar #3 - Romkugle
18. aug. 2008 14:56
Ok tak..:)
Men på Zeptos hjemmeside og siger de at RAM'men og CPU'en
ikke kan udnyttes fuldt ud af 32bit?
Gravatar #4 - Jonasee
18. aug. 2008 14:59
cpu'en kan ikke udnyttes fuldt ud, da et 32 bit system ikke kan brug 64 bit, men jeg vil gerne ser det men ram'men for det lyder mærkeligt.
Gravatar #5 - Romkugle
18. aug. 2008 15:02
Nej du har faktisk ret, sorry..;) Home basic kan udnytte 8GB stod der..:) my bad
Gravatar #6 - Niklas H
18. aug. 2008 15:34
32-bit kan kun håndtere 4GB RAM i alt, som det er blevet sagt mange gange herinde. Du skal op i 64-bit hvis du skal bruge mere.

(Her er der ikke taget hensyn til PAE og hvad de dersens ting nu hedder).
Gravatar #7 - kimx
18. aug. 2008 15:34
#1

32-bit operativsystemer kan ikke udnytte mere end 4GB RAM minus hvad der er på grafikkort og lignende.

EDIT:

For langsom ;)
Gravatar #8 - Romkugle
18. aug. 2008 16:33
Ok tak for hjælpen.. :)
Gravatar #9 - Borg[One]
18. aug. 2008 17:15
#8 Med fare for at fejlberegne dine behov totalt, kommer jeg alligevel med et råd.

Hvis du køber en bærbar, er det fordi du ikke har brug for 64 bit.

Der er mange der siger de har vildt RAM-behov, og derfor skal bruge mere end 4GB, men faktuk er, at selv med Vista, der har det med at ligge en del i hukommelsen, så vil almndeligt desktop-brug ikke komme op i nærheden af de 3 GB, så hvorfor bekymre sig om maskinen kan udnytte mere end 64bit.

Som flere gør opmærksom på, er den store forskel på 32 og 64 bit, hvor store mængder hukommelse man kan allokere. Der er naturligvis nogle andre forskelle, men mig bekendt er man ikke begyndt at bruge 64bit instruktioner endnu - slet ikke på desktop-siden. Og selvom man er, så vil du ikke få nogen synderlig glæde ud af det.

64bit er stadig for serverer - 32 bit holder til gaming og desktopping lidt endnu.
Gravatar #10 - Romkugle
18. aug. 2008 17:37
Hmm, okay, interresant.. :)
Gravatar #11 - zin
18. aug. 2008 18:33
Nogle drivere virker ikke til 64-bit, specielt nogle Targus drivere, som jeg synes er meget uprofessionelt.
// EDIT:
Ellers, er 64bit OS egentlig fint, apps virker også fint deri.
Gravatar #12 - Borg[One]
18. aug. 2008 18:38
#11 Yup - men jeg holder stadig på, at har man ikke et specifikt behov for meget store RAM-mængder er det bare at ligge op til problemer, uden at have fået noget benefit ud af det...
Gravatar #13 - Romkugle
18. aug. 2008 18:39
Ok, det lyder fint nok.. :)
Gravatar #14 - zin
19. aug. 2008 10:04
#12: Enig, jeg skrev bare lidt relevant information. Der kan være fordel i at skaffe sig 64-bit OS p.t. (Vista only vil jeg sige), fordi i fremtiden vil 4 + GiB RAM sandsynligvis være obligatorisk.
Gravatar #15 - jfs
19. aug. 2008 11:50
Min desktop kører Vista 64 bit og har 4 GB RAM. Den første og eneste gang jeg har set al RAM'en blive brugt var forleden da jeg bad MS Visual Studio (programmeringsværktøj) om at analysere en 9 GB performance report fil. Altså en fil der var betydeligt større end RAM, hvor den skulle holde data fra alle steder i filen sammen på samme tid.
Ja, mere end 2-3 GB er ikke nødvendigt med mindre man har specielle behov, men på den anden side skader det heller ikke. (Andet end pengepungen.)

Jeg vil dog absolut anbefale at køre Vista 64 bit under alle omstændigheder.
Gravatar #16 - Romkugle
19. aug. 2008 17:55
Tak tak.. :) Det gør jeg så, men den zepto jeg kigger på kan kun have 4 GB, men så er jeg måske bare lidt på forkant.. :)
Gravatar #17 - arne_v
20. aug. 2008 01:49
#9 og #12

Der er allerede 1 GB apps. Medmindre den udvikling man har set gennem 50 år pludselig stopper så stiger apps RAM krav også i den kommende år og om 2 år vil vi have apps som kræver 2 GB for at fungere optimalt.

4 GB og 8 GB bliver hurtigt nødvendigt.

Kunne 90% af brugerne lave det de skal på en DOS 6.22 maskine med 8 MB RAM ?

Sikkert, men nu foretrækker de altså noget nyt og flashy.
Gravatar #18 - Borg[One]
21. aug. 2008 22:03
#16 Nej, for hvis den kun kan have 4GB forsvinder iddeen totalt.

Når du allokere RAM, er minimumsallokeringen i et 32 bit system...32 bit, mens den i et 64 bit system er 64.
Hvis du ikke kommer op og bruge rigtig meget plads (læs 5GB eller over) sker der det samme, som da vi gik fra 16bit FAT til 32bit FAT - vores filer kom til at fylde mere.

Som jeg ser det, ahr du overhovedet inen grnud til at gå på 64 bit OS.

Går det godt - du vil ikke mærke nogen forskel på 32/64 bit.
Går det skidt, så bliver maskinen langsommere, dårlige eller ingen drivere, apps har problemer med at køre.

Havde du et validt argument for at køre 64 bit, ville jeg være den første til at anbefale det - men med det du skriver, får du allerhøjst noget besvær ved det, og en dårligere udnyttelse af din maskine...

#17 Vi snakker om at udnytte de sidste 500MB af hukommelsesområdet denne her maskine kan have i sig.
Kommer han derud i maskinens levetid er jeg imponeret...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login