mboost-dp1

Ubuntu vs. Opensuse


Gå til bund
Gravatar #1 - Reinke
18. okt. 2007 13:38
Hej,
Jeg står og er lidt i tvivl om hvilket styresystem jeg skal vælge.
Jeg har selv ubuntu, men har lige downloadet opensuse hjem. Nu er spørgsmålet så er den nye ubuntu bedre en den nyeste opensuse?

Mvh. Reinke.
Gravatar #2 - arne_v
18. okt. 2007 14:11
Normal desktop brug med nem hjælp => Ubuntu.

Træning til support af SUSE på server => OpenSUSE.
Gravatar #3 - TullejR
18. okt. 2007 14:24
well, du kan jo prøve begge to.
Gravatar #4 - Derfor
30. okt. 2007 10:08
Kommer vel an på hvad du skal bruge det til?
Gravatar #5 - trylleklovn
30. okt. 2007 10:15
Min erfaring med opensuse er at det er noget halvhjertet spild af tid. En åben dist, der ligner suse, men ikke har de samme hjælpemidler til at gøre alt lettere for dig. Pt. virker det som om ubuntu er noget længere foran i brugervenlighed. Og nåja, så foretrækker jeg bare en debian baseret dist over en, der benytter rpm pakke formatet :P
Gravatar #6 - fidomuh
30. okt. 2007 10:18
Paa trods af min hate-bashing af Ubuntu, saa vil jeg vaere enig med Trylleklovn..

Ubuntu > OpenSuSE.. Any day..

Blandt andet fordi Debians pakkesystem virker vaesentligt mere gennemtaenkt end RedHats..

Hvis du hellere vil have et lidt mere server orienteret OS saa vil jeg klart anbefale Debian..
Ubuntu har dog ogsaa en server-minded distro :)
Gravatar #7 - sKIDROw
30. okt. 2007 10:42
Hvorfor bliver i ved med at diskutere RPM vs DEB?.

Det er snart mange år siden, man nogensinde mærkede forskel på dem. Eftersom ingen af os længere, bruger rpm/dpkg kommandoerne direkte. Men derimod en af de mange frontends. apt, yum, yast, med flere.

Problem solved, lets move on.. ;)
Gravatar #8 - fidomuh
30. okt. 2007 11:15
#7

Offtopic:

At vi ikke laengere roder med backend er ikke ensbetydende med at man ikke boer vaere interesseret i hvordan pakkesystemet fungerer..

Men det er nok mest af alt bare levn fra RedHat-dagene ;)
Gravatar #9 - Svindleren
30. okt. 2007 19:24
suse er nemt at gå til... harprøvet begge dele.. men vendte tilabge til suse..
Gravatar #10 - sKIDROw
31. okt. 2007 09:50
#8 fido

At vi ikke laengere roder med backend er ikke ensbetydende med at man ikke boer vaere interesseret i hvordan pakkesystemet fungerer..


Måske ikke.
Derfor kan jeg påpege, at uden frontend fungerer de faktisk ca lige godt/skidt.

Men det er nok mest af alt bare levn fra RedHat-dagene ;)


Faktum er at forskellene mellem deb og rpm pakker er minimale. At Debian så var først med en frontend, er så rimeligt ligegyldigt den dag i dag.
Gravatar #11 - fidomuh
31. okt. 2007 09:57
#10

Tjah, jeg har bare haft vaesentligt mere held med debians repository end med redhats, men som sagt, det er nok bare levn fra redhat dagene at jeg ikke bryder mig om RPM :P
Gravatar #12 - sKIDROw
31. okt. 2007 10:04
Jeg kan så stadig konkludere at du stadig ikke har nævnt en eneste pointe, som har det mindste med pakkeformaterne at gøre.

Så måske du hellere skulle pande dem udenom, og holde dig til at du ikke er imponeret over Redhat?.
Gravatar #13 - fidomuh
31. okt. 2007 11:15
#12

Nu var det ogsaa bare en sidenote ..
Men jeg vil nu mene at det repository man faar adgang til har en hel del med distro og pakkesystem at goere, men det maa du selv om..

Jeg drikker lidt te og saetter mig til at sumpe igen..
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login