mboost-dp1

Terrorlov - kryptering?


Gå til bund
Gravatar #1 - zacho
6. maj 2008 15:27
Hey Newz'ere :)

Jeg er ved at lave en IT-opgave, som skal omhandle sikkerhed med hovedvægt på kryptering. Vi skal blandt andet komme ind på, hvor stærk en kryptering det er lovligt at bruge i Danmark.

Vores lærer har snakket en del om at terrorloven forbyder kryptering over en bestemt styrke, dog har jeg ikke selv fundet frem til noget som tyder på at dette er korrekt, og det er her jeg vil høre om der er nogle af jer, som ved noget inden for dette emne?
Gravatar #2 - Azuria
6. maj 2008 15:30
Et link der vidst er meget brugbart i dit tilfælde: http://rechten.uvt.nl/koops/cryptolaw/index.htm
Gravatar #3 - arne_v
6. maj 2008 15:34
#1

Det har jeg aldrig hørt om.

Jeg tror at det er en and.
Gravatar #4 - zacho
6. maj 2008 16:06
#3

Jeg tror næsten jeg må give dig ret! :)
Gravatar #5 - mindzero
7. maj 2008 07:13
http://www.it-borger.dk/lov-og-ret/kedebreve/ma-du-kryptere-alle-dine-data-og-e-mails skrev:
I Danmark er det lovligt at kryptere sine meddelser på nettet. Også selv om det gør det svært for politiet at efterforske en sag.
Gravatar #6 - slemmebirk
7. maj 2008 08:05
Da jeg gik på grundforløbet på Tec ballerup som datatekniker, fik vi også at vide at man ikke måtte kryptere med over 512 bit (tror jeg det var). Har dog aldrig fået det bekræftet af andre..
Gravatar #7 - Borg[One]
7. maj 2008 09:07
Såvidt eg erindre har frankerne et maximum, og har staterne det ikke også?

Men at der skal være en max i Danmark, har jeg aldrig nogensinde hørt om.

Følger man #2's link kan man trække følgende ud:
2. Domestic laws and regulations
None.


Det er den forkortede version, der står en masse andet interessant.

#6 Jeg kan sige meget om lærerne på Tec, og det er relativt lidt af det jeg vil sige der er synderligt positivt.
Skal vi tilbagevise din lærers påstand lynbørge, kan jeg igen quote fra #2's link:
The Post Security Services (formerly Nordic), involving Denmark, Finland, Norway, Sweden, and Ireland, provides a 1024-RSA-based secure e-mail system, with the Post Office as Key Authority. Other countries have shown interest in being cross-certified.
Gravatar #8 - themuss
7. maj 2008 13:14
Der er intet loft på antal bits i krypteringen i DK...

Det der har været (tror nok det ikke længere er sådan), er at man ikke har måttet eksportere kryptering over en vis styrke til andre lande fra USA.

Derfor måtte man i lang tid bruge et "US_RESIDENT=YES"-flag i FreeBSD for at compile kerne med ordentlig kryptering.

Nå men nok historietime for i dag.
Gravatar #9 - arne_v
7. maj 2008 13:17
#6 og 7

Naar man snakker bits i kryptering skal man skelne mellen symmetriske og assymmetriske algoritmer.

512 bit symmetrisk er absurd sikker.

512 bit assymmetrisk er slet ikke sikker.
Gravatar #10 - arne_v
7. maj 2008 13:19
#8

Reglerne er stadig lidt grumsede.

Jeg mener at substansen idag er:
- man må ikke eksportere dem til "slyngel stater" (den sædvaneligt liste)
- til andre lande må man eksportere hvis det er en standard algoritme (3DES, AES etc.)
- ellers skal man ansøge om tilladelse
Gravatar #11 - themuss
7. maj 2008 13:33
#10 Netop! De har vist ændret reglerne til at det kun er slyngelstater man ikke må eksportere sine algoritmer til (altså fra USA).

Der er ingen regler i DK (ihvertfald ingen jeg er klar over).
Gravatar #12 - tordenskiold
11. maj 2008 18:56
Hvis du vil have lidt mere dokumentation på, at der er fri kryptering i Danmark, skal du smutte en tur forbi Videnskabsministeriet.

Jeg har fundet to arktikler som besvarer dit spørgsmål

Pressemeddelse fra 1998 om ingen regulering af kryptering

Borgernes IT-rettigheder

Citat fra sidste artikel:

Der har været megen diskussion om retten til at bruge programmer, som indeholder såkaldt stærk kryptering. Det vil sige, at krypteringen i praksis er umulig at bryde for andre, selv med brug af meget kraftige computere.
Problemet med stærk kryptering er, at den ikke blot kan bruges til at beskytte elektroniske betalinger, forretningshemmeligheder og privatlivets fred, men at kriminelle og terrororganisationer også kan beskytte deres kommunikation og derved gøre politiets arbejde med at efterforske forbrydelser vanskeligere.

I Danmark har man ret til frit at importere og bruge krypteringsprogrammer. Faktisk er det regeringens mål aktivt at fremme brug af stærk kryptering for herved at støtte sikker elektronisk kommunikation og handel.
Gravatar #13 - themuss
11. maj 2008 20:49
Faktisk er det regeringens mål aktivt at fremme brug af stærk kryptering for herved at støtte sikker elektronisk kommunikation og handel.
Gad vide om nogen har forklaret Lene Espersen det der?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login