mboost-dp1

Søgemaskineoptimering


Gå til bund
Gravatar #1 - XorpiZ
28. maj 2008 10:07
Mojne

Jeg har netop færdiggjort min første hjemmeside (til kommercielt brug forstås) og den kører som den skal.

Men hvad kan man gøre for at søgemaskineoptimere den? Jeg har tilføjet META-tags, men udfra hvad jeg kan læse rundt omkring, så betyder de ikke ret meget på f.eks. google.

På forhånd tak
Gravatar #2 - The-Lone-Gunman
28. maj 2008 11:28
Gode URL's er ret vigtige. Undgå sider med fx index.php?id=21423, men prøv i stedet at lav dem som fx her på newz.

Det er også en god idé at have et sitemap.

Google har selv en masse information til rådighed. Her bl.a.
Gravatar #3 - XorpiZ
28. maj 2008 11:50
#2

Jeg takker. Der er lidt at gå igang med kan jeg se :)
Gravatar #4 - myplacedk
28. maj 2008 12:09
Sidst jeg lavede noget hvor søge-placering havde betydning, lavede jeg ingen søgemaskine-optimering overhovedet. Jeg lavede pæn HTML og pæne URL'er, og det var det.

Siden lå generelt meget meget højt på diverse søgeord. Ofte første resultat, og næsten altid blandt top 5. Det kan man da ikke forlange bedre, med flere hundrede søgeord.

Jeg tror det vigtigste jeg gjorde var:
1) Ingen kreative søgemaskine-optimeringer (skjult tekst, overdreven brug af søgeord osv.)
2) Overskrifter korrekt markeret med H-tags og passende formuleret

I øvrigt var al brødtekst markeret korrekt med P-tags, mens al anden tekst ikke var i P-tags. Jeg ved ikke hvor meget det har betydet.
Gravatar #5 - XorpiZ
28. maj 2008 12:16
#4

Du lavede heller ikke sitemaps, submittede til google osv?

Jeg har lige "gennemført" deres guide med sitemaps osv. Forhåbentlig giver det bonus.

Men det gælder vel bare om at få en masse sites til at linke til ens eget site?
Gravatar #6 - myplacedk
28. maj 2008 12:38
Intet sitemap, der var flere tusinde sider. :)

Det meste af indholdet var database-genereret, resten var der linket til i hovedmenuen.

Den database-genererede del kunne man bruge via index eller søgefunktion. Indexet var noget i stil med "vælg kategori" (og kategorierne gav mening, man var aldrig i tvivl), vælg første bogstav, vælg side.
Det kunne måske svare til et sitemap.

Jeg ville have submitted til Google, hvis ikke det var fordi det var et "brugt" domæne, som Google allerede kendte. Der var en del links til domænet, det har da sikkert hjulpet en del.

(Indholdet på siden var i øvrigt helt i tråd med den "gamle" hjemmeside, så næsten samtlige links var stadig lige så relevante, men pegede ikke længere på den korrekte underside.)

(Og siden eksisterer ikke længere, så jeg kan ikke vise den frem.)
Gravatar #7 - myplacedk
28. maj 2008 12:55
5 skrev:
Men det gælder vel bare om at få en masse sites til at linke til ens eget site?

Jeg vil egentlig godt lige kommentere lidt mere på denne.

Jo, links til dit site hjælper på din rank. Men det gælder IKKE bare om at få alt og alle til at linke. Fx. findes der linksites netop til dette formål, der risikerer du at miste rank! Det er jo en søgemaskineoptimering af den snaskede slags.

Jeg ved ikke hvordan deres regler er lige i dag, men jo bedre siden der linker til din side er, jo mere får du ud af linket. Og jo mere relevant siden er, jo bedre er det måske også.

Et lille tip jeg har benyttet mig af: (Om det er derfor det projektet er ranket nummer ét på de vigtigste søgeord ved jeg ikke.) (Og det er et andet projekt jeg snakker om nu.)

Jeg lancerede et slags produkt, og lavede en Google alarm på de vigtigste søgeord. Dvs. jeg fik en email hver gang nogen nævnte et af søgeordene et eller andet sted - næsten altid i et forum.
Så kunne jeg registrere en bruger i det pågældende forum, give relevant og 100% korrekt information, direkte fra kilden - selvfølgelig inkl. links til den officielle hjemmeside.

Dette gav mig:
- Mulighed for at dræbe myter direkte hos kilden
- Give folk den information de har brug for, der hvor de spørger
- Øge opmærksomheden på produktet uden at genere nogen (det var jo aldrig mig der bragte emnet op nogen steder)
- Få links fra mere eller mindre (typisk mere) relevante sider.

Og som følge af alle disse ting fik jeg beskyttelse mod dårlige efterligninger. Der var jo langt flere links til min side, end til efterligninger med lignende navn, og næsten enhver henvisning til en kopist (baseret på at folk ikke huske navnet helt præcist) fik jeg gjort opmærksom på.

(Produktet var opensource, og det var nemt at tage en kopi, og indsætte noget snask i koden. Det var ikke fordi jeg havde noget imod en bedre konkurrent, tvært imod.)
Gravatar #8 - XorpiZ
28. maj 2008 13:05
#7

Ja, det skal selvfølgelig være relevante sites. Google nævner selv dmoz.org, hvor jeg har submitted siden. Derudover har jeg googlet de to søgeord, jeg kunne forestille mig, at folk ville bruge og sørget for at tilføje siden (eller bedt om at få den tilføjet ihvf.) på de sider, der ser mest relevante ud.

Forhåbentlig giver det bonus i sidste ende :)

Din taktik med at skrive i forums er måske lidt overkill i denne situation. Det drejer sig om en frisørsalon, så det er måske liiiige voldsomt nok.
Gravatar #9 - myplacedk
28. maj 2008 13:44
8 skrev:
Din taktik med at skrive i forums er måske lidt overkill i denne situation. Det drejer sig om en frisørsalon, så det er måske liiiige voldsomt nok.

Ah ja, så ville jeg ikke forvente andet, end at man kunne finde den ved at søge på butikkens navn. Evt. kombineret med by, hvis der er flere med samme navn. Og det burde være nemt nok. Burde. :)

Der er ingen grund til at gå efter høj ranking ved søgning på hår, saks, frisør osv., som folk ville have gået efter engang.
Gravatar #10 - XorpiZ
28. maj 2008 14:12
#9

Det kunne være rart, hvis man kunne finde den, f.eks. ved at skrive "frisør haderslev" (uden " " naturligvis).

Som det ser ud lige nu, dukker der kun en masse indeks-sider op. Med lidt held og den rette taktik, kan min side vel godt komme op blandt de øverste?
Gravatar #11 - myplacedk
28. maj 2008 14:33
#10
Ja, men så er det at du har konkurrenter. Der hjælper det hvis der er nogen, der linker til siden. De der næsten værdiløse index-sider er der vel ingen der linker til, så det skulle kunne lade sig gøre.
Gravatar #12 - XorpiZ
28. maj 2008 14:44
#11

Ja, det vil jeg mene. Der dukker ingen frisør-sider op på de første 5-6 sider. Det hele er indeks-sider.

Nå, jeg må vel bare have tålmodig, og så se hvordan det ser ud om nogle uger. Google skal jo lige have fat i siden først :)
Gravatar #13 - myplacedk
28. maj 2008 16:08
12 skrev:
Nå, jeg må vel bare have tålmodig, og så se hvordan det ser ud om nogle uger. Google skal jo lige have fat i siden først :)

Det tager formentlig længere tid end det, hvis der er tale om en ny side.

Processen er noget i stil med:
1) En bot fiser løbende rundt omkring og leder efter nye sider, bla. ud fra de urler der er tilmeldt. Opdager den noget interessant, bliver det lagt i kø.
2) Senere (nogle dage formentlig) kommer en anden bot forbi - det er den som indsamler alle detaljerne.

Dette opbygger så en database, som bliver benyttet i en månedlig cyklus:

3) En ny database opbygges, indexes opdateres osv.
4) Den nye database testes i et test-miljø
5) Den nye database udrulles trinvist til hele netværket.

Dvs. først skal din side besøges to gange (nogle gange kun én - Google skal åbenbart altid være lidt uforudsigelig), så skal du vente på den næste månedlige igangsætning.
Gravatar #14 - XorpiZ
28. maj 2008 16:26
#13

Tak for infoen.

Et sidste spørgsmål:

Hvornår kan jeg forvente, at google kan finde min side, hvis jeg bruger site: søgningen?
Gravatar #15 - myplacedk
28. maj 2008 17:19
Det er lidt af en videnskab at gætte på. Men hvis du leder kan du måske finde nogen som har et godt gæt på hvornår de starter opbygningen af næste database, og hvornår den så kommer online. Så kan du måske tjekke i din log om GoogleBot nåede forbi siden i god tid før.
Gravatar #16 - 2xmy
28. maj 2008 18:28
Fx. findes der linksites netop til dette formål, der risikerer du at miste rank! Det er jo en søgemaskineoptimering af den snaskede slags.


Jeg gad godt at kende sådanne sider... så ville jeg da bruge resten af aftenen på at tilmelde mine konkurrenter ;)

Efter min erfaring, findes der ikke off-site-faktorer som kan få Google til at vægte din side mindre.

Du står overfor en utrolig let opgave. Hvis det er en ny side kan der dog godt gå 3-6 måneder alligevel.
Gravatar #17 - rackbox
28. maj 2008 18:32
Kort og præcist søgemaskineoptimeringsråd, der nok overgår alle de hidtil nævnte: "Hvis du beskriver dit indhold godt, og har indhold, som andre efterspørger, så vil du blive fundet på google."

Ganske enkelt. Der er mange, der forsøger at komme i top med alskens søgeord, hvor de i grunden ikke har et særligt relevant site. Det fejler ofte i forhold til de sites, der indeholder det, som der faktisk efterspørges.
Gravatar #18 - 2xmy
28. maj 2008 18:40
#17 Hvilket indhold er det du forventer, at en frisør i Haderslev kan ligge op, som vil få folk til at linke til dem?

Jeg har en frisørsalon som kunde, der på trods af en god hjemmeside med online booking og 5 år på bagen ikke var i top10 for deres eget navn og ikke top200 for den sætning der nu giver dem 300 besøgende i måneden.

Nej du - link, link og link.

(så lige dit indlæg om VSO og gæld på Amino tidligere på ugen. Meget interessant læsning.)
Gravatar #19 - rackbox
28. maj 2008 19:17
#18 jeg forventer ikke, at andre linker til din kundes side. Jeg forventer, at der dukker et relevant link frem, når jeg søger på google. Og at din kunde gør sig umage for at lade sin side være relevant for min søgning - hvis din kunde vil have mig som kunde.

Alt for mange folk lægger alt for meget værdi i søgemaskineoptimeringens tekniske facetter. Og alt for få folk forstår værdien af godt gammeldags købmandsskab. Og endnu færre gør sig selv den tjeneste at tænke bagvendt, når de skal optimere.

Det handler altså ikke om at søgemaskineoptimere på en masse søgeord. Det er faktisk temmeligt irrelevant. Det handler om at have en hjemmeside, som er værdifuld for de besøgende.

Siden skal blive populær på sit indhold. Ikke på sin søgerank. God forretningssans fortæller også, at det ikke er umagen værd at tiltrække de forkerte kunder.

Jeg oplever gang på gang, at der fokuseres på at ligge i top på google på stortset alle søgeord - men der glemmes ofte, at det væsentlige er at ligge i top på de rigtige søgeord.

Min egen oplevelse er, at kedelige sider ikke kommer i top på google, selvom de er "søgemaskineoptimeret". For folk gider ikke at læse kedelige sider.

(Ja, verden bliver jo mindre og mindre - nu smelter Amino og newz.dk snart sammen :P)
Gravatar #20 - 2xmy
28. maj 2008 19:48
Der er ikke noget ved at have en hjemmeside, der er relevante for de besøgende, hvis de ikke kan finde den.


Jeg forventer ikke, at andre linker til din kundes side. Jeg forventer, at der dukker et relevant link frem, når jeg søger på google.


Når han har en hjemmeside, der indeholder oplysninger og priser om en frisør i Haderslev, ville den så ikke være relevant for dig at finde, hvis du søgte på sætningen "frisør i haderslev"?

Sagen er bare, at det gør du kun, hvis XorpiZ får tilstrækkelig indgående links. Ellers finder du bare 10 sider, der er rene kopier af De Gule Sider... ikke lige det man forventer af nettet :)

Det koster tid og penge for hvert ord, som man gerne vil online på. Så de kloge undersøger først via AdWords om der er konverteringer og ruller derefter det billige (men mere langsommelige) skyts ud i form af de organiske resultater.

Hvis hjemmesiden skal skaffe kunder, bliver den nød til selv at opsøge kunderne. Det er lige det den gør, ved at placere sig i toppen af Google ved de søgeord, hvor kunderne leder efter det du tilbyder:)

Hvis nu du lå som nummer ét, når folk søgte efter "tryk københavn", tror du så ikke at det ville give dig flere ordre?
Gravatar #21 - rackbox
28. maj 2008 20:05
Det er ren gætværk, når der tales om optimering af søgninger på google. Links til egen hjemmeside tæller. Det er vistnok efterhånden bevist. Men uden at kende det nøjagtige fundament for, hvad der giver google en "relevansfornemmelse", vil alle gæt blot være "kvalificerede".

Jeg holder på den påstand, at jo flere klik et link får for en konkret søgning, des mere relevant bliver denne side for denne søgning.

Hvis indhold er så godt, at det for den besøgende er interessant at besøge siden, så spredes omtalen af siden automatisk for alle vinde. Både på og udenfor nettet.

Hvis jeg lå øverst på "tryk københavn", så ville jeg med garanti få en del flere henvendelser, end jeg har nu. Men jeg ville også få en laaaaangt større procentdel af "blanke forespørgsler" - altså: tidsspilde.

Folk er så forhippede på at ligge øverst. Og bevares. Men det er nu stadigvæk set med købmandsmæssige øjne mere fornuftigt at ligge rigtigt fremfor øverst.

Den øverste får nemlig ofte de dovne kunder - de, der ikke gider at kigge længere end side 1. Og det er samtidigt ofte de dovne kunder, der ikke vil betale, eller ikke har gjort sit forarbejde ordentligt før en ordre. Det er altså disse kunder, hvor timelønnen bevæger sig mod nul.

Ovenstående er en stærk generalisering, og vil nok ikke i frisørbranchen have samme store betydning, som i trykkeri- og skiltebranchen.

Pointen med mine indlæg er dog fortsat klar: Når man "annoncerer" på et så levende medie som internettet, så er det tåbeligt ikke at udnytte alle mulighederne, når det ikke er sværere. Ligesom en internetside med tilhørende søgning skal fremme en virksomheds synlighed, skal samme side altså også sortere de uønskede fra de ønskede - før de ringer og spilder din tid.

Dette gøres ved at have en informativ side - og kun i ringe grad med søgemaskineoptimering.

Og så vil jeg i øvrigt gerne understrege, at jeg ikke mener, at de to ting kan stå hver for sig når det handler om internettet. Jeg vil bestemt ikke mene, at søgemaskineoptimering (på den rigtige måde) er værdiløs.
Gravatar #22 - 2xmy
29. maj 2008 07:14
Det er nu ikke så meget gætværk. Man kan godt gå systematisk til værks og teste hvad der virker og hvad der ikke gør :)

Men jeg vil stoppe her for mit vedkommende.
Gravatar #23 - Jace
30. maj 2008 17:52
Der er lige kommet en spritny artikel om det hele:

http://www.onlinewebdesign.dk/soegeoptimering/
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login