mboost-dp1

Oplæg til diskution, Emne: "Vista".


Gå til bund
Gravatar #1 - Norrah
25. sep. 2007 16:40
Nu sidder man jo og ser på en artikel der handler om at SP1 til vista snart er en realitet. Så jeg ville lige hører hvad folk efterhånden har at sige omkring vista.

*Hvad er det vigtigste ved Vista?
*Hvornår syntes i man skal opgradere?Mange har jo sagt SP1, men når der nu kommer en Service pak hvad så?
*Bør man vælge 64-bit eller 32-bit?Der er vel ingen der er uenige med mig i at 64-bit er bedre rent potentielt. Men virker det?
*Hvad er skidt?
*Hvad er godt?

Alt er værdsat. Dog er dette en Diskution omkring Vista, så du behøver ikke fortæller mig hvorfor linux netop gør dig våd i bukserne.

Ideen var at man eventuelt kunne få sig et indblik i Vista's forunderlige verden. Er selv MAc OS X/XP mand. Så det tætteste jeg kommer på vista er at jeg stadig er sur over det ikke hedder longhorn.
Gravatar #2 - trylleklovn
25. sep. 2007 17:08
1. Nye features, som flere funktioner i task manager (da man bruger meget af sin tid her :P). Og i det mindste forsøger Microsoft at fortælle brugeren hvad der sker, dog bliver det let for meget.

2. Ved SP1, hvis den løser den ustabilitet Vista pt. tilbyder. Den almindelige bruger kan dog sagtens købe en computer med Vista nu, dog er der ingen grund til at de selv opgraderer.

3. Hvis du er i tvivl om hvorvidt du bør vælge 32bit eller 64bit, bør du vælge 32bit pt.

4. Det er skidt at Microsoft stadig er ret clueless i forhold til at udnytte et 3d accelerated desktop. De overser fordelene nogle steder og udnytter ikke mulighederne andre.

5. Vista er primært et styresystem for den almindelige bruger nu. Der er mangle kringlede sikkerheds"features", hvilket gør systemet inkonsistent, men samtidig sikrer den almindelige bruger en del mere. F.eks. er visse områder ikke writeable, selvom man er admin. Jeg tror det er den forkerte løsning, og at man i stedet burde gøre det muligt at køre som non-root bruger, men Microsoft må vel have nogle gode argumenter for at gå denne anden retning.
Gravatar #3 - illishar
28. sep. 2007 13:33
Det er godt at ... tja hvis man godt kan li' Gnome design så vil man nok også kunne li' Vistas.

Det er godt at der er kommet mere fokus på bruger-styring og -sikkerhed. (Det virker bare ikke så godt, har jeg hørt.)

Det er godt at der er kommet flere funktioner i Taskmgr. (Men der mangler stadigvæk et faneblad med åbne porte etc.!)

Det er skidt at ... der endnu ikke rigtigt er nogen grund til at skifte fra XP.

Det er skidt at Microsoft har lavet creepy DRM styring. Ad bad.


Men alt i alt, så vil jeg betegne de fleste forskelle mellem XP og Vista som "who cares???". Dog med en overvægt til XPs fordel, hvis man er nørd el.
Gravatar #4 - zin
4. okt. 2007 21:17
Vigtigt ved Vista:
Det, som de lovede, men ikke holdte som f.eks. det nye filsystem,
Det, som de ikke lovede, men holdte;
de nye features som burde være i vista og nogle af dem ret gode - analyse af netværk er ret rart, samt den kombinerede søge/run funktion i startmenuen.
Hvornår skal man opgradere?
Når der en god grund til det. :-)
Lad være med at opgradere for det visuelle syn, det er ikke det værd.
Opgradér når spillene ikke virker i XP pga. DirectX10 eller andre problemer.
Hvad er skidt?
At de endnu engang har udgivet et ufærdigt operativ system, som man igen skal vente på SPx før der rent faktisk er nok gode grunde til at "opgradering". Men hvad.
Hvad er godt?
Ja, øøh... Ikke så meget.. Endnu. Det kommer vel. :-)
Gravatar #5 - trylleklovn
5. okt. 2007 05:52
Det største problem jeg har haft med Vista:
Vista synes at det, tilsyneladende tilfældigt, skal miste ip adressen på et netværket. Eneste fix er at jeg disabler og så enabler netværkskortet igen.
Gravatar #6 - illishar
5. okt. 2007 08:27
Jeg har nu arbejdet lidt mere med Vista siden sidste post og er kommet frem til følgende konklusion:

Vista ER XP! Når man kommer ind under alle de klamme wizards og shiny nyt GUI, så ligner alle ting sig selv! Der er intet nyt i selve kernen. (Jo, den naggy funktion der låser alt, hver gang man laver noget, der ligger ud over Word-brug.)
Man kan så spørge sig selv, hvorfor Vista ikke både er hurtigere, mere stabilt og på alle måde bedre end XP (når det nu faktisk er XP)?
Gravatar #7 - zin
5. okt. 2007 14:59
#6:
Du burde slå UAC af. :-)
Og jeg er temmelig enig. Selve kernen virker totalt ens i forhold til XP.
#5:
Jeg har aldrig haft det problem med Vista.
Gravatar #8 - olfda
5. okt. 2007 15:55
Det kan godt være det er en lille ting men en virkelig brugbar ting. Man kan skrue op og ned for alt hvad der laver lyd. Eks. Vis jeg er ved at installere et spil hvor der er musik på kan jeg skrue ned for det og lade min egen musik kører. Selv Windows Lydene kan man slukke helt for.
Gravatar #9 - kinaholm
6. okt. 2007 11:33
#8 - ja, det er klart den mest nyttige feature ved Vista ind til videre, alt for lækkert at man kan slukke for lyde i fx firefox, så kan man stadig høre sit eget musik, mens man er på myspace og alle mulige andre sider med baggrundsmusik :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login