mboost-dp1

Netværk: IPX-protokol


Gå til bund
Gravatar #1 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
7. sep. 2012 08:41
Halløj Newz!..

Jeg har sammen med et par kammerater fået lyst til at spille nogle lidt ældre spil - fair nok!.. Problemet er bare at de spil (af en eller anden åndssvag årsag) KUN understøtter IPX-protokollen ... Dvs, ingen TCP/IP >_<

Det er normalt ikke noget problem, lige bortset fra at Windows 7 ikke har en IPX-protokol, og jeg kan ikke lige umiddelbart finde nogen ...

Hvad filan skal jeg gøre?

tl;dr

IPX/SPX protokol til Win7 tak
Gravatar #2 - qed
7. sep. 2012 08:45
I kunne eventuelt prøve det her. Jeg har ikke selv erfaring med det, så jeg kan ikke sige noget om, hvor godt det virker.
Gravatar #3 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
7. sep. 2012 08:46
#2
Har jeg prøvet, det virker ikke .. Jeg kan i hvert fald ikke få det til at virke :/
Gravatar #4 - qed
7. sep. 2012 08:51
Tilsyneladende understøtter Hamachi også IPX. Hamachi kender jeg i hvert fald flere, der har haft held til at bruge. Dog mest til at spille LAN-spil over nettet.
Gravatar #5 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
7. sep. 2012 08:55
#4
Monstro det også gælder Win7? Jeg vil helt klart prøve det!
Gravatar #6 - qed
7. sep. 2012 09:00
#5
Det er et godt spørgsmål. Måske genkender Hamachi bare IPX-trafik fra et system, som allerede understøtter protokollen.

Har I forøvrigt forsøgt jer med dette program, som tilsyneladende er designet til at gøre præcis hvad du efterspørger?
Gravatar #7 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
7. sep. 2012 09:01
#6
Nej, det er bestemt et forsøg værd!
Gravatar #8 - kasperd
7. sep. 2012 09:22
qed (4) skrev:
Tilsyneladende understøtter Hamachi også IPX.
Men skal være opmærksom på at IPv4 supporten i Hamachi er defekt. Hvis man har brug for IPv4 bør man passe på med at installere Hamachi.

Ifølge forskellige kilder på nettet giver Hamachi problemer med IPv4 blot det er installeret, også når Hamachi tilsyneladende ikke kører. Og ved afinstallering risikerer man at den defekte komponent bliver på systemet efter Hamachi er afinstalleret.

Ifølge producenten har den nyeste udgave af Hamachi mulighed for at slå IPv4 supporten helt fra sådan at Hamachi kan være installeret uden at give problemer med IPv4.
Gravatar #9 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
7. sep. 2012 09:58
#6
Det virker heller ikke - ifølge programmet stopper listen over "Known systems" ved Windows ME :P

#8
Ja, læste nok noget om Hamachi og 5.0.0.0/8 IPv4 blokken - har før brugt Hamachi, og nu hvor jeg tænker på det, fik man altid tildelt en 5.0.0.0/8 IP ...

Ved ikke helt om jeg tør bruge det nu :P

---

Ved nogen af jer om Tunngle understøtter IPX, og hvad værre, om Tunngle også kan give problemer med IPv4?

... Fatter det ikke, spillet er fra 2002, og det understøtter kun IPX .. Dumme NovaLogic!
Gravatar #10 - Internet-Ekspert KopNudler
7. sep. 2012 10:02
Thoroughbreed (9) skrev:

Ved nogen af jer om Tunngle understøtter IPX, og hvad værre, om Tunngle også kan give problemer med IPv4?


Har aldrig haft IPv4 problemer med Tunngle, og er fast bruger. Er på mindst 2-3 gange i ugen for at kunne spille med venner. Dog ved jeg ikke noget om IPX understøttelse.
Gravatar #11 - qed
7. sep. 2012 11:17
Thoroughbreed (9) skrev:
#6
Det virker heller ikke - ifølge programmet stopper listen over "Known systems" ved Windows ME :P

Ja, det virker jo ikke særlig brugbart! Jeg så, at programmet var opdateret senest for et par måneder siden, så jeg gik bare ud fra, at der måtte være support for mere moderne systemer også. Hvor naivt ;)
Gravatar #12 - kasperd
7. sep. 2012 11:30
qed (4) skrev:
Tilsyneladende understøtter Hamachi også IPX. Hamachi kender jeg i hvert fald flere, der har haft held til at bruge. Dog mest til at spille LAN-spil over nettet.
Det betyder sådanset at Hamachi er beregnet til et helt andet problem, end det som Jan prøver på at løse. Hamachi er beregnet til at lave et virtuelt LAN som operativsystemet kan bruge med de protokoller det nu engang understøtter på et LAN.

Men der er tale om et spil som kræver IPX og et operativsystem, som ikke understøtter IPX. Spørgsmålet er altså ikke, hvordan man får IPX trafik mellem to netværk, men derimod hvordan man får operativsystemet til at understøtte IPX.

Da jeg ikke ved hvordan IPX er implementeret i det operativsystemet spillet er udviklet til kan jeg ikke sige hvad der skal til for at få det til at virke i en nyere version. Jeg formoder der ligger lidt mere i det end blot at installere et library. Jeg gætter på der er brug for support i kernen og dertilhørende systemkald.

Hvis den formodning er korrekt er de eneste løsninger at man enten anvender en nyere version af spillet med IP support eller anvender en emulator med en ældre udgave af operativsystemet.

KopNudler (10) skrev:
Har aldrig haft IPv4 problemer med Tunngle, og er fast bruger.
Så kan du vel også fortælle os hvilke IP adresser det bruger på sit virtuelle netværksinterface.
Gravatar #13 - qed
7. sep. 2012 11:41
kasperd (12) skrev:
Det betyder sådanset at Hamachi er beregnet til et helt andet problem, end det som Jan prøver på at løse. Hamachi er beregnet til at lave et virtuelt LAN som operativsystemet kan bruge med de protokoller det nu engang understøtter på et LAN.


Ja, jeg havde mistanke til det. Jeg så bare hurtigt, at wiki-artiklen nævnte, at Hamachi også understøtter IPX.
Gravatar #14 - arntc
7. sep. 2012 11:52
Gravatar #15 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
7. sep. 2012 12:08
kasperd (12) skrev:
som Jan


Skal vi til at være du's? :D

Spøg til side - så vidt jeg kan se, så kræver det at protokollen bliver installeret - Windows XP-driveren burde virke, men jeg har desværre ikke nogen XP64bit udgave, så jeg kan ikke ekstrahere de nødvendige filer ...



arntc (14) skrev:
Hvad med:

http://www.solemnwarning.net/ipxwrapper/


=

qed (2) skrev:
I kunne eventuelt prøve det her.


Gravatar #16 - kinaholm
7. sep. 2012 12:11
Jeg har en XPX64 iso liggende, kan godt få nogle filer ud fra den, hvis du ved hvilke du skal bruge ?
Gravatar #17 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
7. sep. 2012 12:44
#16
Vender lige tilbage med hvilke filer jeg skulle bruge!..
Gravatar #18 - arntc
9. sep. 2012 17:40
Sorry, missede at tjekke det link. Hvilket spil er det tale om?
Gravatar #19 - arne_v
9. sep. 2012 17:52
Jeg har en stærk mistanke om at det var langt hurtigere at installere XP i en VM fremfor at få XP op og køre på 7.
Gravatar #20 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
9. sep. 2012 19:48
#18
Delta Force serien blandt andet

#19
Men vil XP i en VM give det "rigtige" resultat? Desuden ville det imho være bøvlet, da jeg først skulle installere 4 VM og XP foruden min egen .... Jeg er nørden i gruppen :)

Desuden er det kun driver-filerne til protokollen jeg vil prøve med, hvilket måske kunne lykkes?
Gravatar #21 - Atom
9. sep. 2012 20:28
Jeg er ikke sikker på spillet vil køre hurtigt nok i en VM. Men du kan jo nøjes med at lave én VM med XP på og så kopiere den til de andre maskiner også.
Gravatar #22 - arne_v
10. sep. 2012 01:46
#21

Hvis spillet er så gammelt at IPX var en stor protokol, så er en VM på en moderne computer nok mere end hurtig nok.
Gravatar #23 - kasperd
10. sep. 2012 07:50
arne_v (22) skrev:
Hvis spillet er så gammelt at IPX var en stor protokol, så er en VM på en moderne computer nok mere end hurtig nok.
Der står 2002. Jeg tror en komplet emulation er udelukket. En CPU i dag kan næppe emulere et 3D grafikkort fra 2002 i real time.

Det vil sige at man er nødt til at udnytte det fysiske grafikkort for at få god performance. Det er noget som VMs har haft problemer med.

Derudover vil en VM typisk lave bridging mellem det virtuelle netkort og det fysiske netkort. Og i tilfælde af IPX er bridging nok absolut nødvendigt, da det ikke hjælper ret meget at din VM kan route IPv4 trafik mellem den virtuelle maskine og det fysiske netværk.

Denne type bridging er ikke kompatibel med standard WIFI, så er man nødt til at bruge WDS eller kablet netværk. Se evt. http://newz.dk/forum/support/netvaerk-ipv6-paa-lan...

Man kan selvfølgelig komme omkring WIFI problemet ved at route eller NATe trafikken og så installere Hamachi inde i VM. Om Hamachi kan klare den opgave er jeg dog ikke sikker på. Netværket bliver måske en anelse for besværlig for Hamachi, hvis det betyder to lag af NAT.
Gravatar #24 - on_dope
10. sep. 2012 08:15
Jeg skulle spille noget Atomic Bomberman over ipx og IpxWrapper http://www.solemnwarning.net/ipxwrapper/ nævnt tidligere virkede faktisk. Det var dog en længere omgang. Noget med at køre programmet i kompatibilitetstilstand og samtidig smide nogle filer ind i programmets bibliotek.
Skal se om jeg kan finde det link hvor jeg læste fremgangsmåden.
Gravatar #25 - arntc
11. sep. 2012 14:41
Hmm. Er denne fremgangsmåde forsøgt?
http://hilltopit.com/article_ipx_spx_vista_x64.htm...
Gravatar #26 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
11. sep. 2012 16:35
#25

Aller øverst på den side du linker til, står der følgende - i rødt ...

Linket skrev:

STOP! Currently, there are no IPX fixes that work for Vista/7 x86/x64. This is only an experiment.
Gravatar #27 - arntc
12. sep. 2012 20:39
Thoroughbreed (26) skrev:
#25

Aller øverst på den side du linker til, står der følgende - i rødt ...

Linket skrev:

STOP! Currently, there are no IPX fixes that work for Vista/7 x86/x64. This is only an experiment.


Ja, men han gennemgår faktisk eksperimentet, og nu kender vi jo ikke til hans formål, men han formår at omgå den manglende signering, så det kunne være en mulighed.
Gravatar #28 - arntc
12. sep. 2012 20:45
Hmm, hvad med http://kali.net/games.asp - delta force er understøttet.

Eller måske køre deltaforce gennem dosbox og bruge deres ipx wrapper http://www.dosbox.com/wiki/Connectivity
Gravatar #29 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
12. sep. 2012 20:52
#28
Nu tænker jeg så ikke på det første DF, men på de nyere udgaver fra 2000+
Gravatar #30 - arntc
12. sep. 2012 20:57
hmm ja, jeg rækker også bare ud efter strå her. Tror i virkeligheden du er fucked :/

Virtualbox understøtter dog hardware acceleration, så XP i virtualbox kunne være en mulighed.

Ellers skal der dualboot og wine på banen.
Gravatar #31 - arntc
12. sep. 2012 20:58
http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=c... det ser ud til at der er held med Delta Force serien i Wine
Gravatar #32 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
13. sep. 2012 02:34
#30
Hvis jeg skal dual-boote, kan jeg jo lige så godt bare smide XP på ;)

Tvivler også på at mine ikke-nørd venner gider have endnu en valgmulighed :D
Gravatar #33 - arntc
13. sep. 2012 10:44
Ja, så må XP (den dyre måde hvis det skal være med gyldig licens) eller f.eks. ubuntu (den gratis) i virtualbox være løsningen, da jeg ikke kan tolke andet end at virtualbox understøtter en form for hardware acceleration.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login