mboost-dp1

Låste computere til udviklingshæmmede


Gå til bund
Gravatar #1 - Grue
23. apr. 2008 06:29
Jeg står og skal sætte nogen computere op for en gruppe udviklingshæmmede brugere, men det her desværre vist sig nødvendigt at sætte kraftige restriktioner op. Det er fandme utroligt hvad de kan få lavet ved en box uden at ane hvordan. Er ikke sikker på jeg ville kunne lave så meget ravage hvis jeg så gjorde det med vilje.

Anywho, den løsning jeg har overvejet er at computerne skal boote op fra det samme ghost hvergang de bliver genstartet, så hvis der går kludder i noget så det er det eneste pædagogerne skal gøre for at få alt til at spille igen. Der er ikke ressourcer til at sætte en server op som computerne kan PXE boote fra, men jeg mener at have hørt om et indstiksmodul eller lignende der kunne klare det.

Nogen gode idéer?
Gravatar #2 - buch
23. apr. 2008 06:37
Du kan ikke bare lave det hele som gæste adgang :) ?
Gravatar #3 - myplacedk
23. apr. 2008 06:42
Jeg har tidligere brugt denne model:
Harddisken deles op i to lige store partitioner (eller der er to lige store harddiske). Du kan nok gætte resten, men den ene partition er en skjult kopi af den anden. "Restore" er dermed blot kopiering fra harddisk til harddisk, og går ret tjept, og er ikke afhængig af netværk, DVD-skriver, zip-drev eller whatever.

Hvis det skal gøres automatisk ved hver boot, så bliver det vist lidt tricky, især hvis det er Windows. Og hvis det også lidt overkill at gøre det HVER gang, kan du overveje en bootable USB-stick. Den indeholder et simpelt script (som tager få sekunder at loade, hverefter den kan fjernes igen), som kopierer fra den ene partition til den anden, og genstarter.

Ellers kunne man måske lave en lille tredje partition, som man booter på, og som laver kopieringen, og så "simulerer" en reboot på den "rigtige" partition. Dette ved jeg dog ikke lige hvordan jeg skulle lave.

I øvrigt, hvis dit image har en del fri plads (det har den vel!) kan du lave backup'en komprimeret. Så kan du nøjes med at bruge fx. 25% af harddisken i stedet for 50%. Det kan nok også gøre restore hurtigere.
(Husk at overskrive al den ubrugte plads med null-bytes før du komprimerer.)
Gravatar #4 - Grue
23. apr. 2008 06:48
#2

Det er desværre ikke helt nok Optimalt skal de have adgang til at rode alt det de vil så de kan lære noget så det var måske liiiidt misvisende at skrive 'låste'. Det er mere en nødløsning som stadig ikke er helt holdbar til når tingene alligevel går i hampen.

#3

Lyder som en udmærket løsning, problemet er bare at det også skal være noget pædagogerne kan finde ud af at gøre, men kan godt være det er noget i den retning det ender med. Må lige ligge hovedet lidt i blød.
Det betyder ikke at i ikke også kan gøre det samme og udøse jeres visdom :)
Gravatar #5 - myplacedk
23. apr. 2008 07:50
4 skrev:
problemet er bare at det også skal være noget pædagogerne kan finde ud af at gøre

Min mest besværlige løsning (set fra brugernes side) var at sætte en USB-stick i inden man tænder. Hvis det er et problem for pædagogerne, så er jeg glad for at det ikke er mig, der skal forklare de udviklingshæmmede noget. ;-)
Gravatar #6 - Grue
23. apr. 2008 08:02
#5

Haha, sandt nok. Det er bare så meget lettere at svare 'genstart computeren så virker det' end at forklare alt for mange ting over en telefon. Jeg er ikke ansat på stedet men hjælper bare en bekendt så det er begrænset hvor meget telefonsupport jeg gider lave. Men tror det ender med at jeg gør som du foreslår, nu havde jeg bare hørt om et produkt der gjorde hvad jeg beskrev og tænkte der måske var andre der kunne huske hvad det rent faktisk hed.
Gravatar #7 - Azuria
23. apr. 2008 08:10
#1 Her, det bruger jeg på vores webcafe maskiner..
http://www.microsoft.com/windows/products/winfamil...
Ligeså godt som reborn kort.
Virker perfekt.
Gravatar #8 - Evade
23. apr. 2008 08:11
Hmm, jeg ved at man kan få sådan et lille pci kort som gør at maskinen starter op med samme "data" hver gang.
Kan ikke lige huske hvad det hedder, men skal da nok lige kigge efter om jeg kan finde det.

Det er super nemt at sætte op, du installere window (eller hvad du nu vil) med programmer osv. booter op på pci kortet, trykke "random beskydt commando" og så vil den have den opsætning som den har nu, altid.

Vi brugte det på nogle skole, virkede fint.

brb
Gravatar #9 - Azuria
23. apr. 2008 08:13
#8 Det er reborn kort du tænker på. ;)
Dog er det lidt lettere, synes jeg, at bruge steady state hvis man skal lave ændringer..
Og det understøtter windows- og antivirus opdateringer
Gravatar #10 - KarstenP
23. apr. 2008 08:48
Du kan evt. kigge på DeepFreeze.. Det er også en softwaremodel, som genskaber den samme tilstand på computeren, hvor gang den genstartes. Og det går lyn-hurtigt.

http://www.faronics.com/html/deepfreeze.asp
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login