mboost-dp1

Hvorfor CMS?


Gå til bund
Gravatar #1 - KC
25. jan. 2010 23:20
Har fået Umbraco til at køre på Surftown og rodet lidt rundt med det...

Hvorfor er det man vil bruge et sådan system, frem for at kode sin side i f.eks. visual web developer og så bare kopiere den op på Surftown?

Så en guide til at få en textbox til at skrive hello world: Først lavede han modulet i web developer, så brugte han ca. 15 click på Umbraco til at få det til at virke.

Så igen hvad misser jeg ved ikke at bruge CMS?
Gravatar #2 - Jonasee
25. jan. 2010 23:27
Iden med den textbox han laved var at visse hvad du kan også håbe at du ville være kreative og find på andre ting end en "hello world" textbox.

Fordele ved at brug et CMS frem for noget de selv har skrevet er at:
Der er større changes for at CMS'et er dokumenteret
Det tager ikke lang tid at sætte et CMS op.
Det er for det meste nemt at udvide.
Der er for det meste en masse andre der har udviklet moduler til det, så du ikke selv skal.

Der er ikke lige flere der popper op, men der er sikker flere
Gravatar #3 - fidomuh
25. jan. 2010 23:28
Fordi Visual Web Developer og CMS ikke har noget med hinanden at goere.
Overhovedet.

CMS. Content Management System.

Dvs du kan lave et "template"-system for hvordan dit website skal vaere, med indhold, etc.
Det goer det langt nemmere at administrere og modificere :)

Men altsaa, CMS. Hvis du skal lave noget stoerre og lidt mere serioest? Altid.
Skal du lave en "ZOMG LOOK AT ME"-side med alt indhold statisk? Nej. :D
Gravatar #4 - KC
25. jan. 2010 23:37
Tak for info.

Vil det give mening at lave et site i Visual Web, smide det op på CMS og så holde det ved lige der, eller vil det være besværligt at få det op på f.eks. Umbraco når det er et større projekt?
Gravatar #5 - arne_v
26. jan. 2010 00:41
#1

De to store grunde til at vælge CMS må være:

A) ingen viden om programmering nødvendig

udvikle web site - kræver en vis viden om web udvikling

bruge CMS - kan både chefen og kontordamen finde ud af

B) en masse out-of-the-box funktionalitet

udvikle web site - kræver hundreder måske tusinder at timer at udvikle al funktionaliteten

bruge CMS - kræver 10 minutter at være oppe at køre med en masse basal funktionalitet


Gravatar #6 - 3214N
26. jan. 2010 04:31
#4
Nej
Gravatar #7 - illishar
26. jan. 2010 08:41
#5

A) De fleste CMS-systemer kræver friggin' meget viden om eg. php, html, ruby, whatever, når de skal opbygges. At konvertere en eksisterende side (med dens nuværende funktionalitet) til eks. Joomla, tager meget længere tid end bare at bygge den manuelt.

A.1) Men når den så *er* bygget... så kan n00b'en ude i forkontoret stå for vedligeholdelsen!!!! YEAH BABY!!! Så når telefonen ringer fra da af, så kan du bare svare "STFU" og viderestille til dem.
... det bliver man *virkelig* glad for i længden. ;)

A.2) Hvis man selv står for efterfølgende vedligehold (som man jo ofte gør, hvis man selv har taget initiativ til siden), så er det virkelig rart, bare at kunne logge ind på admin-sektionen, fra en vilkårlig computer og så lave tilrettelserne. Man skal ikke først åbne sit VS 2003, som man forøvrigt ikke har mere og man ikke til at læse op på noget flere år gammelt kode, som forøvrigt sucks.
Hvis det er noget mere kompliceret funktionalitet der skal ændres, så bliver dette også ofte afhjulpet af, at det er afgrænset til et enkelt "plugin", der kun skal tilrettes.

A.3) Kort sagt: VEDLIGEHOLD!!!!!

B) Ja, hvis man vælger et system som Joomla, så kan man trække et fancy spam-design ned til sin side, hvorefter man så kan give den en basal opbygning og hente div. standard-snask ned. (Som eks. et galleri, forum, gæstebog mm.) Det kan helt sikkert spare noget tid, hvis man ikke går så meget op i detaljerne. (Og det ligner stadigvæk noget, der er professionelt lavet.) Og hvis man som almindelig person, bare godt kunne tænke sig en blog, så klarer Wordpress alle problemer, uden teknisk assistance.


#4 Nej, men det vil give god mening at lave designet i eks. Photoshop e.l. Bare husk på at det ikke er nogen simpel sag, at lave et specifikt design, i systemer som Joomla, Drupal, Wordpress mm. Umbraco er dog ret venligt på det punkt.
Gravatar #8 - KC
26. jan. 2010 10:49
allright, umiddelbart kan jeg så ikke se den store fordel til det projekt jeg har i tankerne, men måske kan I.

Jeg vil lave et multiplayer spil som skal kodes i C#, når først spillet er lavet forventer jeg et minimum af rettelser og opdateringer. Det skal ikke anvende silverlight eller flash da jeg ønsker at brugeren ikke skal downloade plugins for at spille.

Det er altså ikke en side som skal opdateres dagligt med blog indslag eller lignende, jeg forventer derfor heller ikke at skulle opdatere den fra andre end min hjemme pc. På den anden side skal jeg muligvis have andre med i projektet, så det vil selvfølgelg være en fordel hvis det er let at tilgå.

Min største bekymring er den video jeg så, hvor han lavede et plugin med en textbox, det så meget omstændigt ud, så at kode et helt system på den måde afskrækker mig fra at bruge det.
Gravatar #9 - fidomuh
26. jan. 2010 11:15
#8

Jeg vil lave et multiplayer spil som skal kodes i C#, når først spillet er lavet forventer jeg et minimum af rettelser og opdateringer.


Et spil der skal koere paa klienter, helt udenfor "websitet" ?

Det skal ikke anvende silverlight eller flash da jeg ønsker at brugeren ikke skal downloade plugins for at spille.


Du vil lave det i noget CGI?
Vil du lave spillet paa nettet, eller ej? :)

Det er altså ikke en side som skal opdateres dagligt med blog indslag eller lignende, jeg forventer derfor heller ikke at skulle opdatere den fra andre end min hjemme pc.


Men du skal vel have bare et faatal af nyheder med?
Samt mulighed for at folk skal 'snakke' om spillet? ( kommentarer eller et forum, fx )

På den anden side skal jeg muligvis have andre med i projektet, så det vil selvfølgelg være en fordel hvis det er let at tilgå.


Saa er CMS nok "The Way to Go" :D

Min største bekymring er den video jeg så, hvor han lavede et plugin med en textbox, det så meget omstændigt ud


Det er *MEGET* specifikt til hvert CMS, i Drupal tager det under 10 sekunder.

så at kode et helt system på den måde afskrækker mig fra at bruge det.


Det lyder utroligt meget som om at du vil lave spillet browserbaseret?
I det tilfaelde skal du selv lave 99% af alt koden, saa om du integrerer det i en iframe i et CMS eller paa et website du selv koder, er ligegyldigt :D

Husk at "CMS" ikke er "Drupal", "Joomla", "Umbraco" only. Det er ogsaa et CMS, hvis du selv smider et meget simpelt system sammen til at opdatere sider, brugere, etc :D
Kig paa SimpleCMS, fx :D
Gravatar #10 - KC
26. jan. 2010 11:49
Det hele skal køre serverside, alle moves skal lagres i database så gamestate gemmes hvis en spiller disconnecter.

Det jeg mente med plugins var at spilleren ikke skal downloade flash eller sliverlight for at spille og det skal køre i browseren så det kan køres på skole, -arbejds og andre "låste" maskiner.

Det er nok en meget god ide med et forum og lignende nyheder.

Jeg forventer ikke at kunne finde de komponenter jeg skal bruge, så det meste skal kodes i hånden. Kan være jeg skal sætte mig lidt mere ind i Umbraco, som er det jeg har installeret.

Man kan jo også forvente at det er rimelig fremtidssikret, nu hvor MS går ind i det.

Tænkte faktisk også på at lave mit eget CMS system, men da jeg ikke har prøvet de CMS der findes ville jeg lige se hvad de kunne. Jeg giver det et forsøg og vender stærkt tilbage med konkrete spørgsmål :D
Gravatar #11 - fidomuh
26. jan. 2010 12:00
#10

Umbraco er et fint sted at starte, det eneste du skal 'customize' til dit spil, vil vaere en 'side' hvor selve spillet koerer.
Spillet skal du jo lave 100% seperat fra CMS'et anyway :)
Gravatar #12 - KC
26. jan. 2010 16:22
fidomuh (11) skrev:
#10

Umbraco er et fint sted at starte, det eneste du skal 'customize' til dit spil, vil vaere en 'side' hvor selve spillet koerer.
Spillet skal du jo lave 100% seperat fra CMS'et anyway :)


Der har været et par kommentarer om at det ikke vil være smart at lave det i Visual Web først og så smide det op. Har du erfaring med at det forholdsvis let kan lægges på, når det først er udviklet?
Gravatar #13 - arne_v
26. jan. 2010 17:00
illishar (7) skrev:
At konvertere en eksisterende side (med dens nuværende funktionalitet) til eks. Joomla, tager meget længere tid end bare at bygge den manuelt.


Hvis man skifter til et CMS tror jeg at det er langt bedre (læs: billigere) at tage udgangspunkt i hvad det valgte CMS kan end at portere end gamle håndskrevne web app 1:1.
Gravatar #14 - KC
26. jan. 2010 23:42
arne_v (13) skrev:
Hvis man skifter til et CMS tror jeg at det er langt bedre (læs: billigere) at tage udgangspunkt i hvad det valgte CMS kan end at portere end gamle håndskrevne web app 1:1.


Kan du se nogle begrænsninger i Umbraco i forhold til at programmere et spil i asp.net?
Gravatar #15 - fidomuh
27. jan. 2010 00:26
#12

Det lyder som en ret daarlig ide.

Generelt saa skal du nok naermere installere CMS'et du oensker og saa kigge paa template systemet til dette.
Det visuelle er 100% templates, som du nok selv ender med at lave.

#14

Du skal integrere dit spil via en iframe.
Du kan ikke bygge et spil i noget CMS jeg kender. :)
Gravatar #16 - arne_v
27. jan. 2010 00:42
#14

Hvis dit spil er ren web baseret, så skal du nok ind og lave et modul/plugin til CMS'et.

Jeg kender ikke Umbraco, så jeg kan ikke give specifik vejledning.
Gravatar #17 - arne_v
27. jan. 2010 00:43
#16

Og hvis det ikke er ren web, så skal det nok slet ikke integrees med CMS !
Gravatar #18 - 3214N
27. jan. 2010 06:23
Hvordan havde du tænkt dig at afvikle dit spil, når det ikke må bruge plugins?
Gravatar #19 - fidomuh
27. jan. 2010 09:49
#18

I browseren? :)
Gravatar #20 - paradise_lost
27. jan. 2010 09:52
#18 Javascript måske :D
Gravatar #21 - KC
27. jan. 2010 10:27
#18, 19, 20
asp.net havde jeg forestillet mig. Er et hyggeprojekt og en motivation til at få erfaring med c# asp.net. Det er vel begrænset med browsere som ikke kan køre asp.net?

Det er et tur baseret kort spil (Magic The Gathering). Det hele burde kunne klares med requests, game state bliver gemt i en DB som opdateres ved hvert træk. Det eneste som kræver scripts eller ajax er at vide hvornår modspilleren er færdig med sit træk.
Gravatar #22 - KC
27. jan. 2010 10:30
#15

Vil det ikke være muligt blot at tilføje alle de "plugins" jeg udvikler til Umbraco? Det så omstændigt ud, men i guide videoen tilføjede han en knap som redigerede et label, det var gjort ved at kopiere en dll op på Umbraco.
Gravatar #23 - fidomuh
27. jan. 2010 10:55
#21

Der er ikke nogen browsere der koerer asp.net ( maaske Opera Server? ), derimod bliver ASP.NET afviklet af serveren og praesenterer HTML til browseren.

Og det hele kan fint klares i ASP og med HTML + lidt Ajax, ja :)

#22

Det kan du nok sagtens. Jeg bruger hverken ASP, .NET, Windows eller Umbraco, saa er ikke saa meget inde i lige netop dette.
Jeg ved dog, at det snildt kan lade sig goere ved blot at embedde en iframe med dit indhold :P
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login