mboost-dp1

Hva er det lige der er så godt ved vista??


Gå til bund
Gravatar #1 - Ejdesgaard
2. apr. 2008 08:13
Daw, som overskriften hentyder til, så keg jeg ikke se nogen ide i at skifte til vista, uanset om man kører xp eller *nux... men der må da være et eller andet som får så relativt mange til at bruge op til flere tusinde kroner på et "nyt" OS, men hvad er det lige??

Jeg er kun interesseret i hva der er godt ved vista vs. andre OS'er... jeg er ligeglad med hva der evt. er mindre godt.
Det er nemt at svine andre til, men at rose dem, se det er udfordringen.

For at simplificere det lidt, så kommer her 3 konkrete ?.

Hvilke fordele er der ved at skifte fra windows xp til windows vista?
Hvilke fordele er der ved at skifte fra mac OSX til windows vista?
Hvilke fordele er der ved at skifte fra *nux til windows vista?

Hilsen Ejdesgaard.
Gravatar #2 - fidomuh
2. apr. 2008 08:22
#1
Hvilke fordele er der ved at skifte fra windows xp til windows vista?


Du kan faa fancy GUI, lidt mere sikkerhed og du koerer stadig windows.

Hvilke fordele er der ved at skifte fra mac OSX til windows vista?


Du kan koere windows-apps.

Hvilke fordele er der ved at skifte fra *nux til windows vista?


Du kan koere windows-apps.
Gravatar #3 - myplacedk
2. apr. 2008 08:24
Her er årsagen til at Vista er installeret på min bærbare: Det fulgte med.

Jeg bruger det dog kun hvis der lige en sjælden gang er noget Windows-specifik jeg skal bruge/prøve. Når jeg så endelig booter op i Windows får jeg aldrig fred til at lave noget, for der kommer den ene besked efter den anden med et eller andet der lige skal opdateret. Ikke at den ikke kan gøre det af sig selv, men det kræver liiige et antal dialog-bokse med næste-knapper.

Hov, nu er jeg på vej over i kritik. Jeg tror jeg stopper her, jeg har fået sagt hvad jeg havde af positive ting. :)
Gravatar #4 - myplacedk
2. apr. 2008 08:25
2 skrev:
Du kan koere windows-apps.

Du kan køre FLERE Windows-programmer. :)

Men ja, Windows er generelt klart den bedste platform til at afvikle Windows-programmer.
Gravatar #5 - Xill
2. apr. 2008 08:39
Hvilke fordele er der ved at skifte fra windows xp til windows vista?

hvis du har brug for mange ram og gerne vil have 64 bit, så er der langt flere 64 bit drivere til vista end XP ..

Personligt bruger jeg vista, men kan godt følge at nogen vil vente lidt, jeg har stadig en ustabil driver, som jeg håber jeg snart kan tage mig samme og slippe af med.

men generalt mener jeg at der er kommet mange små men gode ting i vista (muligvis grundet OSX). Men mener så også at det er ting MS burde have haft med i XP.
Gravatar #6 - Ejdesgaard
2. apr. 2008 08:47
Nedenstående er imo konklutioner på de svar der er kommet, og nogle af dem kan nok godt tolkes som kritiske, men holder mig mest muligt til det positive:)

#2.1.1 jeg har ik set nogle fancy gui ting, er faktisk noget plat, o forhold til compiz-fusion.
#2.1.2/3 Hva så med de nux/osx apps som ikke kan køre på vista?

#3 ja det begynder at være lidt kritisk, men det er da ikke alle progs der vil updates? er det ik kun windows-update og fx. adobe der spammer?

#4 Det er da en go grund, hvis du har nogle windows only progs, og godt kan undvære dine !windows apps. :)

#5 xp->vista... det er vel kun relevant hvis man har mere end 4GB ram? ellers en go pointe:)
Gravatar #7 - myplacedk
2. apr. 2008 08:59
6 skrev:
#3 ja det begynder at være lidt kritisk, men det er da ikke alle progs der vil updates? er det ik kun windows-update og fx. adobe der spammer?

Det var mest for at illustrere hvor sjældent jeg bruger den. Men det generer mig efterhånden meget, at der ikke er en standardiseret mekanisme til det der.
Det er Windows, Adobe, Java, antivirus og et par ting jeg egentlig ikke ved hvad der, men det er af samme producent som computeren.
Nogle af dem popper en da op bare fordi den vil TJEKKE om der er updates, hvilket der så sjældent er. Genialt.

Men det er kritik, nok om det. :)

6 skrev:
#5 xp->vista... det er vel kun relevant hvis man har mere end 4GB ram? ellers en go pointe:)

Så vidt jeg har forstået er det allede ved 3GB. Hvilket jeg er lidt ked af, da jeg faktisk bruger knap 4 GB ram på arbejde, hvor jeg kører XP. (Og har 2 GB fysisk ram. Jeg ved ikke lige om jeg gider få 1 GB mere i, når det alligevel ikke løser problemet.)
Gravatar #8 - Ejdesgaard
2. apr. 2008 09:06
#7 ang ram... hvis det passer at det allerede er ved 3GB, så ka jeg ik sige andet end: suk!... og det må jo så gå ind under en go grund til at bruge penge på vista..
Gravatar #9 - reefermadness2
2. apr. 2008 09:23
-win XP -> vista

Jeg synes ikke rigtigt at der er et performance tab hvis man installerer vista på nyere hardware i forhold til XP...



Ved linux ved jeg ikke... Men det kommer vel an på ens behov...

Til OS X brugere kan jeg kun sige, at microsoft har leflet for denne gruppe med vista, (som nogle OS X brugere siger er stjålet fra OS X)

søgning med suggestions. fra et mere "visuelt" sted i brugerfladen

søgeindeksering

sikkerheden er blevet lidt mere bruger fail-safe som i kender det (UAC)


Personligt er ting som UAC, søge indekseromg og shadowcopying noget jeg ret hurtigt slår fra, da jeg finder funktionerne mere eller mindre forstyrrende og ubrugelige...
Gravatar #10 - fidomuh
2. apr. 2008 09:47
#8

Det er ved 4096MB ~

Du vil se det som 3GB ram ( +/- ) da det er den samlede allokation der ikke kan overstige 4GB, dvs at grafikkortet ogsaa taeller med, etc.

Det gaelder alle 32Bit OS'er.
Gravatar #11 - Ejdesgaard
2. apr. 2008 10:54
#10 ja, 2^32 = 4GB som er det en 32bit cpu kan håndtere.... der skal da ik medregnes de ram der er på gfx.... det er ik nogle som cpu'en har noget med at gøre...
Gravatar #13 - Borg[One]
14. apr. 2008 10:49
#10 Erhhm, jeg har aldrig helt forstået det med at GFX-kortets hukommelse skulle kunne influere på den samlede mængde RAM dit OS kan allokere.

Grunden til, at XP ikke kan bruge den sidste GB hukommelse, er at den bruger adresseområdet til hardware-allokering.

Men den hukommelse der sidder på GFX, bliver vel kun tilgået af GPU'en?
Gravatar #14 - Windcape
14. apr. 2008 12:34
Så vi kunne konkluderer at der var ingen grund til at bruge Vista overhovedet ?-)

Medmindre man havde en monster maskine med mere end 4gb ram, og en 64bit processor fra 2008 (som ingen spil kan udnytte alligevel).
Gravatar #15 - fidomuh
14. apr. 2008 12:56
#12

OT:
Det er fordi det er systemets samlede ram allokering der er tale om :)
man kan typisk loese det ved at allokere ram paa forskellige maader, men uanset hvad kan et 32bit OS ikke haandtere mere end ~4GiB ram allokeret paa samme tid :)
Gravatar #16 - stargate
14. apr. 2008 18:24
Jeg har kun gode ting at sige om vista, da jeg ikke kan få en XP maskine til at køre stabilt med mine maskiner, så jeg havde 2000 på alle mine maksiner til jeg købte en laptop til min partner og den havde vista på.


Men hvis du er gald for XP og det virker fint ville jeg ikke købe vista med mindre du er 100% sikkert på at du kan lide det, men vista køre fint med alle de ting jeg har prøvet (til d.d)

// Owner af Vista Home Basic 32bit og Vista home basic 64bit
Gravatar #17 - reefermadness2
15. apr. 2008 05:16
Der er ingen grund til at skifte fra XP -> Vista

Men der er heller ingen grund til at skifte fra vista til XP
jo mindre du har software som bare ikke kører på vista... (indtil vidre har det kun været project64 jeg ikke har kunne få til at køre)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login