mboost-dp1

Hardware Detection software


Gå til bund
Gravatar #1 - quimby
14. mar. 2008 21:02
Ja, okay overskriften kan få indlægget til at virke misvisende :)

Jeg skal om ikke så længe til at reinstallere en lang række (22) PCere på mit arbejde. Desværre er kun meget få af disse identiske, og Acer har smidt min forespørgsel på restore CDer væk, hvilket jeg fik besked om efter 1½ måneds ventetid (meget sur smiley..), så nu står jeg med en masse OEM CDer og ingen driver CDer eller lign - Acers "forklaring" var at det kunne vi selv have sørget for at lave...

Hvor om alting er, bliver man kun klog af skade!

Mit spørgsmål går på, om noget kender et stykke software, som kan gå ind og tjekke op på hardwaren i computeren, identificere den og spytte et produkt navn ud, så jeg ved fra hvilken producents hjemmeside, jeg kan finde en driver til dette?

Mvh.

Søren
Gravatar #2 - hgul
14. mar. 2008 21:07
Everest burde kunne hjælpe dig med det.
Gravatar #3 - Zombie Steve Jobs
16. mar. 2008 11:48
En hvilken som helst linux livecd burde kunne give dig svar også.
Gravatar #4 - BurningShadow
16. mar. 2008 12:02
Hmm, er det ikke sådan noget Enhedshåndteringen, i Windows, burde kunne fortælle dig?
Gravatar #5 - Windcape
16. mar. 2008 12:08
4 skrev:
Hmm, er det ikke sådan noget Enhedshåndteringen, i Windows, burde kunne fortælle dig?
Nej :-)

Det virker kun hvis du allerede har installeret driverne som indentificere hardwaren.

Medmindre windows har standard drivere til det.
Gravatar #6 - BurningShadow
16. mar. 2008 12:42
5

Tjaa, nu skriver han jo:
Jeg skal om ikke så længe til at reinstallere ...
Hvilket jeg læser som at han endnu ikke har reinstalleret dem. Derfor kunne man godt, i et aller andet omfang, gå ud fra at det gamle OS stadig er installeret (med de nødvendige drivere), og at det derfor var muligt ;-)

Hvis det ikke er tilfældet, og der ikke noget specielt hardware i dem, så burde en tilfældig Linux (eller Syllable...) Live CD kunne klare opgaven.
Gravatar #7 - myplacedk
16. mar. 2008 15:09
4 skrev:
Hmm, er det ikke sådan noget Enhedshåndteringen, i Windows, burde kunne fortælle dig?

Nu er jeg ikke den store windows super-bruger, men så vidt jeg kan se er navnene i enhedshåndteringen blot navne på driverne.

Fx. hvis man installerer en helt forkert driver, så kan den stadig finde på at vise driverens navn, og så måske fortælle at enheden ikke virker.
Og så længe der ikke er installeret en driver, så er det bare en "ukendt enhed", eller en generisk driver (fx. Standard SVGA for grafikkort).

Jeg plejer at smide en Linux live-cd af en eller anden art i maskinen, for at se hvilken hardware der sidder i den. Så kan jeg fx se hvilken Linux-driver der passer til, eller jeg kan gå i "Device Manager" el. lign. og se en liste (fx. "82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller" - eller jeg kan gå i prompten og skrive "lspci" og få en ret præcis liste (fx . "00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller (rev 03)")

Problemet med at søge efter en driver, når man ved præcist hvilken hardware der er tale om, er at det ofte er Linux-drivere man finder. Windows-brugere ved jo generelt ikke noget om hardwaren, hvis de ikke har æsken. Men om ikke andet kan jeg da se at det er et Intel lydkort, der skal findes driver til, og ud fra deres hjemmeside burde jeg kunne finde noget.
Gravatar #8 - Saxov
16. mar. 2008 18:26
I windows enhedshåndtering, kan man gå til detaljer på hardwaren, og så bede om hardware id. Så er det ikke svært at google sig frem til producenten og produktet.
Gravatar #9 - freesoft
16. mar. 2008 20:25
Google efter "unknown device identifier" eller "unknown device finder", måske det også kan bruges.
Gravatar #10 - txl
22. mar. 2008 08:59
prøv PC Wizard fra cpuid.com

[url=]Download[/url]

det er en zip fil du henter den skal bare pakkes ud og køres

hvis du henter exe filen skal den install
Gravatar #11 - txl
22. mar. 2008 09:01
Gravatar #12 - Norrah
22. mar. 2008 09:02
Måske er det her et dumt spørgsmål!.

Men det jeg gør er at lave images, med norton Ghost.
Og så når man formatere så er det hele klart med det samme.
Ikke noget med at finde drivers igen, eller programmer og cd'er.

Hvorfor gør i ikke det samme?
Gravatar #13 - Thalion
22. mar. 2008 09:20
#12
Det er vel for at få nogle clean installs?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login