mboost-dp1

Fortrukken MSN klient?


Gå til bund
Gravatar #1 - BetaLyte
6. apr. 2008 23:08
Sidder og tænker lidt på at skifte til en anden IM klient (MSN protokol), men der er jo en del af dem på markedet, så det kunne da være rart med nogle anbefalinger, hvis der er nogle newz'ere der har erfaringer med det?

Klienten skal bare understøtte MSN protokollen, så ville jeg være en tilfreds lille nisse, men understøttelse af mere gør selvf. ingenting.
Eventuelt IRC også.

Kom med nogel bud og på forhånd tak =)
Gravatar #2 - T-Hawk
6. apr. 2008 23:09
Bruger personligt Pidgin
Den understøtter mange protokoller, bl.a. MSN og IRC, der er både en Linux, Windows og mener en Mac udgave.

Bruger den selv, kæresten bruger den, og min lillesøster bruger den, det må da være en anbefaling ;)
Gravatar #3 - Dreadnought
7. apr. 2008 04:49
Miranda, den er lille og kan tilpasses i hovede og røv og understøtter mange protokoller, der iblandt IRC. Messenger protokollen understøttes kun med tekstbeskeder og fil overførsel. Ingen fancy emotes og alt andet poptøsskrammel.
Gravatar #4 - DarX
7. apr. 2008 05:07
Jeg vil også foreslå Pidgin og Miranda. Pidgin er genial. :) Miranda er endnu mere genial bortset fra at det ikke er lavet til linux, men ellers kan man jo få miranda til at ligne hvad som helst og gøre hvad som helst med alle mulige plug-ins og temaer.
Gravatar #5 - thøger
7. apr. 2008 05:41
Pidgin er gud. Den understøtter et hav af protokoller (inkl msn) og er rimelig konfigurerbar. Bedst af alt: Open source.
Gravatar #6 - thøger
7. apr. 2008 06:04
Pidgin understøtter forresten også IRC (dog uden Tab-completion).
Bruger dog selv den konsol-baserede Irssi.
Gravatar #7 - zin
7. apr. 2008 06:22
#5: Personligt synes jeg ikke udseendet på Pidgin passer specielt godt til Windows - den er for tung og klodset - og så vidt jeg kan se er det ikke muligt at gøre synderligt meget ved dette. Til Linux ser den tilgengæld helt rigtig ud. Det er nok bare mig. :-)

I øvrigt er Miranda også Open Source.
Kilde.
Der er mange jeg kender der også benytter Trillian, enten pro eller normal version, men langt de fleste benytter en ulovlig version af pro og det kan jeg ikke få mig selv til. Så hellere Miranda. :-)

En god kilde til tests af forskellige klienter er naturligvis wikipedia.

Jeg har af ovenstående liste også prøvet SIM, som har nogle ganske interessante features - bl.a. at kunne skrive direkte på skærmen hvis en bruger kommer online (i stedet for en popup, der tager fokus fra ens spil).
Gravatar #8 - T-Hawk
7. apr. 2008 06:36
[Personligt synes jeg ikke udseendet på Pidgin passer specielt godt til Windows - den er for tung og klodset - og så vidt jeg kan se er det ikke muligt at gøre synderligt meget ved dette. Til Linux ser den tilgengæld helt rigtig ud. Det er nok bare mig. :-) [/quote]
Den var måske tung og klodset, men er faktisk blevet ret let vægts i de senere versioner. Dog kan du jo altid bruge Pidgin GTK+ theme control pluginnet, eller ændre dit GTK theme i Windows.
Gravatar #9 - rasmusv
7. apr. 2008 06:40
Pidgin, som er pidgin+fint layout, men det vidste du sikkert allerede hvis du brugte osx.
Gravatar #10 - rasmusv
7. apr. 2008 06:41
Skod der skulle stå: Adium, som er pidgin+fint layout, men det vidste du sikkert allerede hvis du brugte osx.
Gravatar #11 - thøger
7. apr. 2008 07:01
OT:
#4: Miranda ... ikke er lavet til linux,
#7: I øvrigt er Miranda også Open Source.

Det er i øvrigt ret sjældent at man støder på Open Source Windows programmer, som ikke findes til Linux.
Jeg mindes i hvert fald ikke at have set nogen før... Men nu er jeg selvfølgelig også biassed af at sidde på Linux maskiner.
Gravatar #12 - zin
7. apr. 2008 07:10
#11:
Faktisk synes jeg at Open Source applikationer til Windows og ikke Linux (som ellers ofte eksisterede omvendt), er begyndt at dukke op, mere og mere - Miranda er blot et eksempel - DC++ er et andet (samt diverse kloner deraf).
Man kan lære meget af at stene på sourceforge.net! :-)
#8:
Sidst jeg brugte Pidgin (sent 2007, mener jeg) var den stadig ret tungt udseende, tog megen skærmplads for at vise relevant information (navn på den stakkel man vil til at genere).. Men jeg rodede ikke specielt meget med det, da Miranda IM bare var nemmere at sætte op.

Oh! Og bilag til #7:
SIM-IM er Free Software - med kildekode tilgængelig (så vidt jeg kan tyde af dette link.
Gravatar #13 - gentox
7. apr. 2008 07:14
Hvis det skal være en ren MSN klon, så er aMSN ikke helt ved siden af, ellers er Miranda, som flere også er inde på, også et godt valg.
Gravatar #14 - myplacedk
7. apr. 2008 08:10
Hvis man alligevel bruger Windows, og kun MSN-protokollen, hvad er der så af problemer ved bare at bruge Microsofts MSN-klient? (Hvad den så end hedder.)

Jeg spørger fordi min mor bruger Windows og MSN, og jeg har installeret Miranda på maskinen, for at opnå multi-protokol. Men hun bruger den kun til MSN alligevel, og folk ponger hende konstant fordi hun bruger en "gammel version" eller "et forkert program" osv. Noget med at de ikke kan sende billeder eller noget.
Jeg overvejer at give hende den officielle klient, så hun kan få fred for de spørgsmål hun ikke kan svare på.
Gravatar #15 - fidomuh
7. apr. 2008 08:16
Adium, helt klart.

Ellers er der Pidgin, Trillian og en milliard andre.
Gravatar #16 - paradise_lost
7. apr. 2008 08:50
Helt klart Trillian i pro udgave, men Pidgin er nu også rigtig god.
Gravatar #17 - moisen
7. apr. 2008 09:46
14 skrev:
Hvis man alligevel bruger Windows, og kun MSN-protokollen, hvad er der så af problemer ved bare at bruge Microsofts MSN-klient? (Hvad den så end hedder.)

Jeg spørger fordi min mor bruger Windows og MSN, og jeg har installeret Miranda på maskinen, for at opnå multi-protokol. Men hun bruger den kun til MSN alligevel, og folk ponger hende konstant fordi hun bruger en "gammel version" eller "et forkert program" osv. Noget med at de ikke kan sende billeder eller noget.
Jeg overvejer at give hende den officielle klient, så hun kan få fred for de spørgsmål hun ikke kan svare på.


jamen msn er fin så længe du ikke skal bruge andet ind msn selv har jeg kun live messenger på min men så har jeg http://msgplus.net/ på den (UDEN SPONSOR AFTALE)

men msg plus får du alt sådan noget som samtaler i faneblade, log der kan krypteres, scripts og meget mere... men husk at lade være med at acceptere sponsor aftalen
Gravatar #18 - rasmusv
7. apr. 2008 09:54
#14 Der er et par ting du skal tænke på før du bruger en af Microsofts egne klienter (MSN messenger / Live messenger og windows messenger) til at connecte mod .NET Messenger Service.

Problemet med windows messenger er du ved at programmet ikke opdateres længere! Så den pine du udsætter dig selv for, ved at supportere din familie med det her programmel, ved du du allerede kommer til at supportere i hvert fald en gang mere, når de bliver tvunget videre til en anden klient. Opdateringsmæssigt mener jeg ikke det indeholder de sidste mange opdateringer til msnp og der kommer du så til at mangle alt det som du alligevel måske mangler i en uofficiel og åben klient - som så bare fungerer 200 gange bedre derimod.

Problemet med Live messenger er at det er adware og generelt super bloated med features som ikke har noget som helst med IM at gøre. Du kan selvfølgelig gøre som #17 skriver, men hvor langt ude er det ikke at fikse et stykke adware med et andet stykke adware? I første omgang er det tåbeligt at støtte den softwaremodel - når det kan gøres tilsvarende godt uden.

Derudover er fælles for dem, at du låses fast i msworld. Jeg forsøger bevist at give min forældre mf. så meget freeware/opensourceware (selvfølgelig kun det der er godt :)), så det bliver så let så muligt at migrere dem over på fx linux eller mac, hvis de nu skulle få lyst til det en dag.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login