mboost-dp1

CPUID, hvad måler TMPIN2?


Gå til bund
Gravatar #1 - Påskeharen
28. apr. 2008 22:56
Jeg har nogle problemer med en helt ny pc, der genstarter spontant. Alle drivere er fuldt opdaterede, bios er opdateret og processoren kommer højst op på 55c load i et varmt rum.
Efter at have installeret CPUID, kan jeg se at det der står som TMPIN2 veksler mellem 89-105c. Når de 105c har kogt i en kort periode i spil, genstarter pcen. Det ser næsten ud som om det er et temperaturproblem, men jeg kan ikke finde ud af hvad den sensor måler!
Er der nogen der kan give et råd (eller er bedre til at søge på google end jeg er)?

Mvh
Gravatar #2 - pQlsen
29. apr. 2008 00:09
hvad jeg fandt frem til
"TMPIN2 is usually your SUPER I/O chip temperature."
så det kan være at din mb blæser ikke er kraftig nok :S
Gravatar #3 - terracide
29. apr. 2008 06:04
Du har vel ikke overclocket?
Gravatar #4 - Påskeharen
29. apr. 2008 09:27
#2 Men ved du så om nord- eller sydbro der bliver for varme, eller er det nogle transistorer der er tale om?
Jeg har en Scythe Ninja køler og kunne måske bøje nogle ribber så luften bliver blæst nedad, hvis jeg vidste hvor den skulle hen :o)

#3 Jeg har en almindelig phenom, overclocking er en by i rusland:-)
Spøg til side, så har jeg ikke overclocket den.
Gravatar #5 - buch
29. apr. 2008 11:20
4 skrev:
#2 Men ved du så om nord- eller sydbro der bliver for varme, eller er det nogle transistorer der er tale om?
Jeg har en Scythe Ninja køler og kunne måske bøje nogle ribber så luften bliver blæst nedad, hvis jeg vidste hvor den skulle hen :o)

#3 Jeg har en almindelig phenom, overclocking er en by i rusland:-)
Spøg til side, så har jeg ikke overclocket den.


Som jeg forstår det, så er det den lille blæser der sidder på selve bundkortet der ikke kan køle nok.

Hvis det er en billig fona computer så kan det skyldes at luften i kabinettet ikke bliver udskiftet (ingen air flow) prøv at tage siden af dit kabinet for at se om det sænker temp.
Gravatar #6 - vandfarve
29. apr. 2008 13:03
#5

Umiddelbart er det nok ikke nogen Fona-PC, når han både har investeret i en Phenom og en Scythe Ninja-køler, men det er bare min fortolkning.
Gravatar #7 - terracide
29. apr. 2008 13:13
780G chipset?
Gravatar #8 - Påskeharen
29. apr. 2008 13:27
#5 Det er skam ikke en Fona pc:-) Jeg har ikke nogen blæser på bundkortet, jeg ledte mere efter om du vidste specifikt om det er nordbro eller sydbro. Men det er vel nordbroen, hvis det er dér hvor der af og til sidder blæser på?

#6 Den fortolkning er til et rent 12-tal:-)

#7 Ja, det er det. Er der nogle problemer med specielt det chipsæt? Jeg mener at have læst noget om 9850BE processoren, men har ikke set noget til 9550 og kompatibilitetsproblemer
Gravatar #9 - pQlsen
29. apr. 2008 15:23
#4
læste det var ved nordbro, men de var ikke sikre. Så du kan jo prøve at rette køleren over mod den, ellers ville jeg ringe til dit motherboard support og høre hvad problemet kan være
Gravatar #10 - gentox
29. apr. 2008 15:32
#8
Tror der bliver henvist til denne artikel: http://newz.dk/problemer-med-nye-amd-processorer#n...

Ved dog ikke om der fås en Bios opdatering der kan afhjælpe problemet.
Gravatar #11 - vandfarve
29. apr. 2008 16:11
#10 Som det netop er kommet frem i tråden, så har de ikke lavet strømreguleringen kraftig nok til at kunne trække en CPU med en TDP på 125W, og derfor vil det nok ikke hjælpe forfærdelig meget med en BIOS-opdatering.

Løsningen skal snarere findes i et nyt bundkort eller (for den stædige/nærige) et kabinet med et ordentligt airflow samt kølere til nordbroen og CPU'ens regulatorer.
Gravatar #12 - Påskeharen
29. apr. 2008 17:37
#11 Det er jo med de cpuer der har tdp på 125w. Phenom 9550 går under grænsen, da dens tdp 'kun' er på 95w. Det burde derfor ikke være noget problem ifølge nyheden.
Gravatar #13 - kimx
29. apr. 2008 18:04
Hvilket bundkort har du?
Gravatar #14 - Påskeharen
29. apr. 2008 18:19
Det er et Gigabyte GA-MA78GM-S2H
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login