mboost-dp1

Søger i7 4790k for en i5 4690k + penge til dig


Gå til bund
Gravatar #1 - simonlvschal
17. aug. 2014 14:11
Title siger alt

men jeg har en i5 4690k 1 uge brugt uden oc og virker som den skal

grunden til jeg vil have en i7 er fordi jeg føler at en i5 er bare for lidt for mig da jeg har mange ting åben på en gang

og derfor søger jeg en i7 4790k
Gravatar #2 - Plimmer
17. aug. 2014 17:08
Heh, er det over 4 ting af gangen du har åbent? :)
Gravatar #3 - simonlvschal
17. aug. 2014 17:31
jeg har steam,origen,corsairlink,google chrome, 1-2 spil åben osv. den bruger ca 80% af cpuen så.. og derfor vil jeg heller have en i7
Gravatar #4 - CBM
18. aug. 2014 06:21
#3
Installer OpenSUSE (på din i5) og din i5 kan lette og flyve til månen mens du spiller steam spil på den.
Gravatar #5 - Slettet Bruger [3714552406]
18. aug. 2014 06:40
Jeg vil postulere at du ikke mærker til forskellen.
i Benchmarks ligger de så tæt at man virkelig skal crave den éne ekstra procent man får i ydelse.

Giv din i5 et lille kick med overclockning istedet.

Hvorfor har du op til 2 spil åben af gangen?
Gravatar #6 - Qw_freak
18. aug. 2014 07:52
simonlvschal (3) skrev:
jeg har steam,origen,corsairlink,google chrome, 1-2 spil åben osv. den bruger ca 80% af cpuen så.. og derfor vil jeg heller have en i7

Du får simpelthen ikke nogen mærkbar ekstra ydelse ud af at købe en I7 til de ting du bruger.

Sidder de derimod og leger med virtuelle maskiner, Video-editing og Kompilering af enorme mængder kode, så skal du se.

Hvilken HDD og RAM har du?
Gravatar #7 - OxxY
18. aug. 2014 09:02
SlettetBruger (5) skrev:
Jeg vil postulere at du ikke mærker til forskellen.
i Benchmarks ligger de så tæt at man virkelig skal crave den éne ekstra procent man får i ydelse.

Giv din i5 et lille kick med overclockning istedet.

Hvorfor har du op til 2 spil åben af gangen?


multi-boxing på samme maskine?
Gravatar #8 - Dr.pikkuk
18. aug. 2014 09:39
CBM (4) skrev:
#3
Installer OpenSUSE (på din i5) og din i5 kan lette og flyve til månen mens du spiller steam spil på den.


fortæl lige lidt mere om det, hvad er det og hvad gør det?
Gravatar #9 - Qw_freak
18. aug. 2014 09:54
Dr.pikkuk (8) skrev:
CBM (4) skrev:
#3
Installer OpenSUSE (på din i5) og din i5 kan lette og flyve til månen mens du spiller steam spil på den.


fortæl lige lidt mere om det, hvad er det og hvad gør det?

Er det et reelt spørgsmål?
Gravatar #10 - simonlvschal
18. aug. 2014 11:41
de 2 spil er atlantica og nogle gange League,Dota2, osv.

sidder tit og ser Stream eller film.

syntes nemlig der er mærkeligt at min cpu bruger så meget med en Clean install af win7
Gravatar #11 - CBM
18. aug. 2014 12:00
#8
Det er en letvægts linux som kører pænt nice. Du kan også køre steam på linux
Gravatar #12 - Dr.pikkuk
18. aug. 2014 12:22
Qw_freak (9) skrev:
Dr.pikkuk (8) skrev:
CBM (4) skrev:
#3
Installer OpenSUSE (på din i5) og din i5 kan lette og flyve til månen mens du spiller steam spil på den.


fortæl lige lidt mere om det, hvad er det og hvad gør det?

Er det et reelt spørgsmål?


bliver jeg nu stemplet på en eller anden måde hvis jeg siger ja?
Gravatar #13 - Slettet Bruger [3714552406]
18. aug. 2014 12:26
#10 om det er en clean install af Windows burde ikke påvirke CPU kraften voldsomt.
Gravatar #14 - Qw_freak
18. aug. 2014 12:27
Dr.pikkuk (12) skrev:


bliver jeg nu stemplet på en eller anden måde hvis jeg siger ja?

Slet ikke, tror bare de fleste brugere herinde har en god ide om hvad det er...

se 11. :)
Gravatar #15 - Qw_freak
18. aug. 2014 12:29
simonlvschal (10) skrev:
de 2 spil er atlantica og nogle gange League,Dota2, osv.

sidder tit og ser Stream eller film.

syntes nemlig der er mærkeligt at min cpu bruger så meget med en Clean install af win7

ud over Ram og Harddisk/SSD, hvilket Graffikkort har du?

Kør evt. CPUZ og link til et sceen af resultatet. :)

du finder CPUZ her:
http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
Gravatar #16 - simonlvschal
18. aug. 2014 12:35
jeg har en

i5 4690k
msi gtx 770 twin
16gb vengence ram 4x4gb
Cooler master 750watt
2x 1tb black HDD fra WD
1x 128gb ssd fra corsair

Gravatar #17 - Qw_freak
18. aug. 2014 12:54
Du er nok nødt til at specificere lidt på Ram og SSD
Gravatar #18 - CBM
18. aug. 2014 13:58
#14
Jeg syntes tiværdifald at OpenSUSE kører godt :) selv på en tudsegammel pentium 4
Gravatar #19 - Ravensholt
19. aug. 2014 07:08
CBM (11) skrev:
#8
Det er en letvægts linux som kører pænt nice. Du kan også køre steam på linux


Smæk (X)ubuntu, Mint, eller Manjaro på i stedet, også har du en distro der tilmed er nem at bruge for en nybegynder.

Når det så er sagt, så fungerer Dota 2 fint under Steam for Linux ... Samme gælder HL2, Portal og Left 4 Dead.
Vil man spille et af de utallige andre steam spil, som endnu ikke er porteret, forudsætter det lidt nørklen med PlayOnLinux (wine). Nogle spil fungerer fint, andre fungerer slet ikke.
Gravatar #20 - Slettet Bruger [3714552406]
19. aug. 2014 07:49
SteamOS !
Gravatar #21 - CBM
19. aug. 2014 07:54
#19
OpenSUSE er nu også nemt, min ikke-IT-kyndige far på 75 har uden hjælp. undervisning eller anden vejledning kørt med og nydt OpenSUSE i et halvt år nu :)
Gravatar #22 - Ravensholt
19. aug. 2014 08:46
SlettetBruger (20) skrev:
SteamOS !


SteamOS er baseret på Debian. Det fungere ikke helt så godt endnu. Du vil få en bedre oplevelse med enten Ubuntu 14.04 eller Manjaro.

CBM (21) skrev:
OpenSUSE er nu også nemt, min ikke-IT-kyndige far på 75 har uden hjælp. undervisning eller anden vejledning kørt med og nydt OpenSUSE i et halvt år nu :)


Måske. Jeg bryder mig bare ikke om Redhats pakkesystem. Har dårlige erfaringer når det kommer til pakkeafhængigheder.
Gravatar #23 - Rubenz
19. aug. 2014 09:17
At foreslå Linux/GNU distro'er til at spille på er stadig i 2014 ikke relevant, ikke fordi Linux/GNU ikke kan, men spillene er stadig i høj grad designet til Windows.

Personligt kører jeg Ubuntu 14.04 og ville aldrig anbefale Linux/GNU til hans use case, læs han spiller spil.

Steam er fint, men der mangler mange titler.
Gravatar #24 - CBM
19. aug. 2014 09:58
#22
Ok. Jeg foretrækker selv debians apt-get pakke system. Men indtil videre har jeg ikke oplevet dependency problemer med Redhats system, dog har jeg heller ikke brugt det ret meget endnu.

#23
Men igen, de spil han nævnte var AFAIK steam spil (eller titler som er tilgængelig via steam)... og der er det min personlige overbevisning at han får mere rå computing power ud af en linux distro end en bloated win 7 eller en bloated win 8.x
Gravatar #25 - Rubenz
19. aug. 2014 11:21
CBM (24) skrev:
#22
Ok. Jeg foretrækker selv debians apt-get pakke system. Men indtil videre har jeg ikke oplevet dependency problemer med Redhats system, dog har jeg heller ikke brugt det ret meget endnu.

#23
Men igen, de spil han nævnte var AFAIK steam spil (eller titler som er tilgængelig via steam)... og der er det min personlige overbevisning at han får mere rå computing power ud af en linux distro end en bloated win 7 eller en bloated win 8.x


2 ud af de 3 spil han nævner virker ikke native, League of Legends og Atlantica online.

DotA 2 virker native til gengæld.

At de er tilgængelige på steam er ikke lig med de virker native.
Gravatar #26 - CBM
19. aug. 2014 11:29
#25
Ok.. hvad så med steam os? troede egentlig steam spils bytekode var en slags meta kode ala java byte kode...

Det må så potentielt betyde at et steam spil skal understøtte Windows, OSX, Linux og SteamOS ? Det virker ret fjollet.
Gravatar #27 - Slettet Bruger [4282657049]
19. aug. 2014 11:33
#26
Spil der kører på DirectX kan ikke på magisk vis bare understøttes i Linux og OSX med OpenGL som verdenen ser ud i dag. Ja, de skal understøttes ved alle platforme. Alle Valves egne spil der kører på Source Engine burde understøttes på alle platforme.
Gravatar #28 - Rubenz
19. aug. 2014 12:40
CBM (26) skrev:
#25
Ok.. hvad så med steam os? troede egentlig steam spils bytekode var en slags meta kode ala java byte kode...

Det må så potentielt betyde at et steam spil skal understøtte Windows, OSX, Linux og SteamOS ? Det virker ret fjollet.


SteamOS og GNU/Linux er samme gruppe,
SteamOS er dybest set en begrænset Debian, med nogle ekstra pakker til Steam.

SteamOS kan opleves ved at trykke Big Picture Mode i Steam.
Gravatar #29 - CBM
19. aug. 2014 13:04
#27
Makes sense :) Kunne nu have været lidt awesome hvis Valve havde sat OpenGL understøttelse som krav til Steam spil.

#28
Hm, lidt kikset at der ikke er mere i "SteamOS" end som så.
Gravatar #30 - mrtb
19. aug. 2014 16:32
Det skulle virkelig ikke være nødvendigt at køre en eller anden Linux distro for at det kan lade sig gøre. Jeg har multiboxet både EVE online og WoW på en i7 920 og Win7. Den cpu er trodsalt af noget ældre dato, og jeg tvivler på at de nævnte spil har behov for mere cpu power.
Gravatar #31 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
19. aug. 2014 17:57
#30

Well, min Phenom X4 (960 mener jeg den hedder) kan klare 2 x EVE på en gang ... Det er ikke noget man skal prale med :)
Gravatar #32 - simonlvschal
20. aug. 2014 06:59
er der så nogle der har en?
Gravatar #33 - Qw_freak
20. aug. 2014 10:08
simonlvschal (32) skrev:
er der så nogle der har en?

Uden at sige for meget, tror jeg der er consensus for at du ikke får noget ud af at opgradere din I5 til en I7. Spild af dine penge.
Tag derimod og kig på din SSD og dine Ram og se om der ikke kan få's hurtigere modeller.
Gravatar #34 - simonlvschal
25. aug. 2014 07:40
søger stadig en i7
Gravatar #35 - Slettet Bruger [4282657049]
25. aug. 2014 08:20
#34
Jeg tror helt ærligt ikke at du skal forvente at mange har sådan en CPU af nyeste generation liggende og samtidig vil af med den, slet ikke når det er en CPU til mere end 2200,-
Gravatar #36 - Qw_freak
25. aug. 2014 09:11
simonlvschal (34) skrev:
søger stadig en i7

Ok, så må vi håbe du kan finde en.

Må jeg høre hvad du mener at kunne vinde ved at skifte til en I7, udover at kunne sige at du har en i din maskine?
Gravatar #37 - simonlvschal
25. aug. 2014 09:29
bedre performence i rigtig mange ting. og flere ting åben af gangen og mindre stress af cpuen

Gravatar #39 - Qw_freak
25. aug. 2014 10:03
simonlvschal (37) skrev:
bedre performence i rigtig mange ting. og flere ting åben af gangen og mindre stress af cpuen

Så generelt flere "ting"!?
Gravatar #40 - simonlvschal
25. aug. 2014 10:09
Qw_freak (39) skrev:
Så generelt flere "ting"!?


ja generalt har jeg rigtig meget åben da jeg laver mange ting på min pc af gangen.

nogle gange 3x spil åben med 1-3 browsers åben med twitch,facebook og andre sider.

og så har jeg også steam,origen og sådan åben ved godt at steam og origen ikke bruger mere men anyway

Gravatar #41 - mrtb
25. aug. 2014 10:19
Ikke for noget, men har du læst folks indlæg her i tråden?

Bl.a.:
Qw_freak (33) skrev:
Uden at sige for meget, tror jeg der er consensus for at du ikke får noget ud af at opgradere din I5 til en I7. Spild af dine penge.
Tag derimod og kig på din SSD og dine Ram og se om der ikke kan få's hurtigere modeller.
Gravatar #42 - simonlvschal
25. aug. 2014 10:23
mrtb (41) skrev:
Ikke for noget, men har du læst folks indlæg her i tråden?

Bl.a.:
Qw_freak (33) skrev:
Uden at sige for meget, tror jeg der er consensus for at du ikke får noget ud af at opgradere din I5 til en I7. Spild af dine penge.
Tag derimod og kig på din SSD og dine Ram og se om der ikke kan få's hurtigere modeller.


ja det har jeg.. og nej Det har intet med mine ram eller SSD at gøre.'

min SSD er Sata 600.. og mine ram er 1600mhz 16gb kit DDR3..
Gravatar #43 - Qw_freak
25. aug. 2014 10:46
simonlvschal (42) skrev:
min SSD er Sata 600.. og mine ram er 1600mhz 16gb kit DDR3

Sata 600fortæller intet om en Hstigheden for din SSD, det fortæller kun hvor meget data din SSD har mulighed for at presse igennem.
Hvilken latency har dine 1600mhz ram?
Gravatar #44 - Ravensholt
25. aug. 2014 11:10
Har du undersøgt muligheden for, at du måske har malware på din maskine?
Har du lavet en analyse af hvilke services og processer der kører, og hvad det er, der præcis æder ressourcer?

Min arbejdsmaskine, en Dell laptop, bruger kun 4-6% CPU med en SQL Server, 2x Visual Studio, Firefox, Chrome og Spotify åbent.

Tilgengæld er jeg lidt presset på mængden af hukommelse (75-80% brugt af de 8GB RAM der sidder i denne maskine).
Gravatar #45 - mvoigt27
25. aug. 2014 11:42
Må altså lige bryde ind her og give simonlvschal ret, problemet er ikke hans ram eller ssd, han spørger jo ikke hvordan han kan få et mere responsivt system som ssd og ram har indvirkning på, men hvordan han kan sænke cpu forbruget...

Han kan sænke cpu forbruget ved at få en hurtigere cpu eller en med flere kerner... ingen grund til at hakke på ham på den måde...
Gravatar #46 - Ravensholt
25. aug. 2014 12:08
Mjeh ....
Umiddelbart vil en i7-4790k være bedre på alle punkter end en i5-4690k.
Mén, eneste forskel er mere cache og Hyperthreading. De har begge kun 4 kerner, og det største performanceboost ses eksempelvis hvis man rendere video eller lign. Ved gaming er der et lille boost, men det er ikke meget. Så - hvis jeg var dig, ville jeg måske overveje en i7'er med flere kerner (6 eller 8).

Når det så er sagt, så bør du stadig undersøge hvad det er, der præcis æder dine ressourcer.
Gravatar #47 - mvoigt27
25. aug. 2014 12:14
Ravensholt (46) skrev:
Mjeh ....
Umiddelbart vil en i7-4790k være bedre på alle punkter end en i5-4690k.
Mén, eneste forskel er mere cache og Hyperthreading. De har begge kun 4 kerner, og det største performanceboost ses eksempelvis hvis man rendere video eller lign. Ved gaming er der et lille boost, men det er ikke meget. Så - hvis jeg var dig, ville jeg måske overveje en i7'er med flere kerner (6 eller 8).

Når det så er sagt, så bør du stadig undersøge hvad det er, der præcis æder dine ressourcer.


Igen han beder ikke om et hastighedsboost, men lavere CPU utilization.

Man kunne komme med en bil analogi så jeg gir den et forsøg. Han kommer ind til mekanikeren og beder om en større motor med flere hestekræfter, så han kan trække større læs, mekanikeren siger til ham, nej da du skal have letvægtsfælge og hækspoiler så accelerere den meget hurtigere!!!! Ikke ligefrem det der blev bedt om.
Gravatar #48 - mrtb
25. aug. 2014 12:20
#mvoigt27 Han siger at han vil have en større CPU, da hans nuværende ikke kan trække læsset. Men som Qw_freak skriver, så er den generelle konsensus i tråden, at han burde kunne trække det med sin nuværende CPU.

Folk prøver ikke at hakke på ham - De prøver at spare ham penge.

Når folk debatterer frem og tilbage om en evt. løsning, og så hans svar er:
simonlvschal (34) skrev:
søger stadig en i7


Så må man vel kunne undre sig over om han rent faktisk har læst tråden.

Det her bør være den smarteste måde at gribe problemet an på:
Ravensholt (44) skrev:
Har du undersøgt muligheden for, at du måske har malware på din maskine?
Har du lavet en analyse af hvilke services og processer der kører, og hvad det er, der præcis æder ressourcer?
Gravatar #49 - mvoigt27
25. aug. 2014 12:24
simonlvschal (3) skrev:
jeg har steam,origen,corsairlink,google chrome, 1-2 spil åben osv. den bruger ca 80% af cpuen så.. og derfor vil jeg heller have en i7


Den kan jo godt trække læsset, den ligger på 80 procent og det vil manden sænke, så kan man tænke om du har læst hvad han skriver...

Ja det er dyrt at købe en I7, men er jo det manden efterspørger, han beder ikke om en ny ssd eller ram som så igen ikke vil sænke hans cpu forbrug, men muligvis hæve det da processoren får instruktioner og data leveret endnu hurtigere.....
Gravatar #50 - simonlvschal
25. aug. 2014 12:39
problemet er jeg er lidt af en High end freak når det kommer til pcer. jeg vil gerne have det bedste af det bedste men heller ikke det dyreste som en 4960k :D og mine ram har vist en Lantency på 11-11-13-9 eller sådan noget og min SSD er 525/525mb/s ssd så den er der ikke noget galt med.

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login