mboost-dp1

Wifi Problemer


Gå til bund
Gravatar #1 - kinaholm
18. sep. 2010 13:57
Hej Newz'ere...

Lige siden jeg er flyttet i lejlighed med min kæreste har vi haft problemer med vores wifi.. Vi har en Linksys WRT120N Router som i min gamle lejlighed fungerede fint.
Nu er problemet så, at cirka hver halve time skal routeren genstartes eller så skal pc'erne bede om ny ip-adresse hvilket giver problemer, da min macbook får en ny ip, dropper forbindelsen til netværket og derefter logger på igen.. Alt i alt virkelig ustabilt..
Hvis jeg indstiller min macbook til manuel ip-adresse sker problemet ikke så ofte, dog stadig et par gange om dagen.

Der er ingen problemer på det kablede netværk, sådan umiddelbart, den kan dog godt blive en smule sløv engang imellem, ofte når den bærbare mister connection (viser sig ved at starcraft 2 på den stationære lagger en smule mens skype opkaldet på den bærbare falder ud, og derefter skal genopkalde).

Jeg mistænker at grunden til alle vores problemer skyldes at der findes så mange ap'er i nærheden, at vores netværk simpelthen bliver forstyrret af de andre. Jeg har taget et screenshot fra inSSIDer, som viser de mange trådløse netværk, vores hedder mulle(ja, underligt navn, men har prøvet så mange kombier på forskellige kanaler med forskellige passwords til vore WPA2-AES kryptering, at opfindsomheden slap op). [url= ]http://postimage.org/image/ddq8sp5w/] ]http://postimage.org/image/ddq8sp5w/[/url]

Håber I har nogle idéer til hvad jeg kan gøre.. Jeg kan måske prøve med en anden router, men ved ikke om antennen simpelthen ikke er kraftig nok til at "overdøve" de andre netværk, selvom det ville være super selvisk af os bare at smide støj ud, kan det godt være det er det eneste vi kan gøre for at få det til at køre nogenlunde...
Gravatar #2 - trylleklovn
18. sep. 2010 14:15
Flyt
Gravatar #3 - OpenSourceCookieKid
18. sep. 2010 14:40
Få den til at broadcaste på en alternativ channel :)
Gravatar #4 - kinaholm
18. sep. 2010 14:40
#2 du kan godt glemme om jeg gider flytte ud af min fantastiske lejlighed i Århus C, for at flytte på mindre kollegieværelse til samme pris :P
Gravatar #5 - gentox
18. sep. 2010 14:57
#1
Trafikken i området er godt nok lidt sindsyg, har du alternativt prøvet at bruge 5 Ghz området(802.11a/802.11n)?

Jeg ved ikke om din nuværende router eller øvrige udstyr understøtte det, men det kunne være en vej ud af det støjhelvede der præger dit nabolag.

Ellers ser jeg kun Én fornuftig løsning, træk kabler.
Gravatar #6 - kinaholm
18. sep. 2010 15:08
#5 netop, jeg synes også det er helt vildt.. Men nej, routeren kan slet ikke køre på 5ghz båndet, den er godt nok 802.11n klar, men det er vist noget med 40mhz bredde på 802.11g båndet eller sådan noget.. desuden understøtter hverken iPhone eller min kærestes bærbare 5ghz båndet, så det er desværre nogo..

Må lige prøve med min gamle router senere, den kunne køre dd-wrt med en masse sjove settings, må se om det hjælper, ellers er der nok ikke så meget at gøre, medmindre nogen har en gylden løsning ?
Gravatar #7 - trylleklovn
18. sep. 2010 15:10
Mener der er nogle routere hvor du kan skrue lidt op for hvor mange Watt den sender ud, og ellers kan du prøve med en 5/8 bølge antenne, i stedet for den 1/2 bølge, der sandsynligvis sidder på som standard. Der er lidt ekstra gain i en 5/8, som måske kan hjælpe dig.

Og ja så sørg for at antennen sidder lodret, og ikke lige op ad store metalflader.
Gravatar #8 - XorpiZ
18. sep. 2010 15:15
gentox (5) skrev:
#1
Trafikken i området er godt nok lidt sindsyg, har du alternativt prøvet at bruge 5 Ghz området(802.11a/802.11n)?

Jeg ved ikke om din nuværende router eller øvrige udstyr understøtte det, men det kunne være en vej ud af det støjhelvede der præger dit nabolag.

Ellers ser jeg kun Én fornuftig løsning, træk kabler.


Fedt SSID navn på den ene :D "Undskyld, min seng knirker"
Gravatar #9 - kinaholm
18. sep. 2010 15:17
#7 - jeg ved ikke om det er det der gør routeren skod, der er indbygget antenne i.. Jeg ved ikke om den kan moddes og jeg derved kan sætte en anden i, eller om jeg skal ud og have en ny.. men jeg prøver lige at få min wl500gP op at køre igen :)
Gravatar #10 - trylleklovn
18. sep. 2010 15:20
#9 Ja okay, søgte lige på modellen og det kan jeg godt se ser lidt mystisk ud. Bølgelængden på 2,4ghz er 12,5cm og en halvbølge groundplane/dipol-antenne skal altså så have en længde på 6,25cm hvis ikke den er spolet eller lignende. Har lidt svært ved at se hvordan de har tænkt sig at en antenne af den længde skulle være placeret lodret inde i den lille kasse. Måske hvis du hænger den på en væg.

(årsagen til at det er relevant er at hvis man har to lodret polariserede antenner, og så vipper den ene 90 grader så den bliver vandret, så kan man miste op mod 30 db i signalstyrke i mellem de to, hvilket er en hel del.)
Gravatar #11 - kinaholm
18. sep. 2010 15:24
#10 den hænger på en væg inde i stuen, med "fronten" indad mod lejligheden, hvis du forstår, men ja, måske er det et problem.. det er jo også bare en cheap router jeg købte som skulle afløse den anden som ikke var helt så stabil mere..
Gravatar #12 - kinaholm
18. sep. 2010 16:02
den gamle router er helt bricked.. ikke engang det her: http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2507 (som engang har vækket den til live igen) virker mere.. hmpf.. så må jeg overveje om jeg må få mig en ny router..
Gravatar #13 - jeldtoft
18. sep. 2010 17:09
Havde også sindsygt mange problemer med min WRT120N... Fik den heldigvis byttet i butikken.. Skrammelrouter!
Gravatar #14 - kinaholm
18. sep. 2010 17:29
#13 Virkelig ? Hvad havde du af problemer ? Hvor længe har du haft den? og hvordan fik du dem overtalt ?
Gravatar #15 - jeldtoft
18. sep. 2010 21:48
Jeg havde den i 6 måneder. Den larmede helt vildt! Hver gang jeg downloadede over det trådløse, lød den fuldstændig som et dialup modem. Mærkeligt! Desuden var den ustabil og crashede i tide og utide. Så jeg gik ganske enkelt ned i butikken og fortalte dem, hvordan det var. De sluttede den til og rigtigt nok, den larmede helt vildt!

Købte en D-Link i stedet, den spiller bare!

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=dir...
Gravatar #16 - kasperd
18. sep. 2010 23:22
kinaholm (1) skrev:
min macbook får en ny ip, dropper forbindelsen til netværket og derefter logger på igen.. Alt i alt virkelig ustabilt..
Hvis jeg indstiller min macbook til manuel ip-adresse sker problemet ikke så ofte, dog stadig et par gange om dagen.
Jeg har oplevet et problem med Mac OS X som måske er relateret til dit problem og måske ikke.

Det var sådan at når jeg vækkede en Mac fra suspend, så koblede den sig øjeblikkeligt på det trådløse netværk med samme IP som den havde før. Men efter et stykke tid (1½ minut så vidt jeg husker) ville den af uransagelige årsager bede DHCP serveren om en ny IP adresse. Det betød at alle de forbindelser jeg havde fået åbnet hang og jeg kom til at vente på et timeout og så startede forfra igen.

I mit tilfælde løste jeg problemmet ved at konfigurere DHCP serveren til at tildele en fast IP adresse til MacBookens MAC adresse.

Det lyder som om det ikke helt vil løse problemet for dig, men det vil være lidt nemmere at flytte den imellem forskellige netværk hvis du konfigurerer den faste IP adresse på DHCP serveren i stedet for på maskinen selv.

[url= ]http://postimage.org/image/ddq8sp5w/] ]http://postimage.org/image/ddq8sp5w/[/url]
Det ser ud som om kanal 8 og 9 ikke er i brug. (Men jeg ved ikke om wifi kan blive forstyrret af nabokanalen).
Gravatar #17 - trylleklovn
18. sep. 2010 23:25
kasperd (16) skrev:
Det ser ud som om kanal 8 og 9 ikke er i brug. (Men jeg ved ikke om wifi kan blive forstyrret af nabokanalen).


Den kanal man vælger dækker reelt over 3 kanaler, den man vælger og den over og den under.
Gravatar #18 - Damsgaard
18. sep. 2010 23:33
# 8

Det er jo bare en høflig måde at undskylde på.. Personen har nok godt gang i sit sexliv.. Bare et gæt.
Gravatar #19 - kasperd
19. sep. 2010 00:06
Damsgaard (18) skrev:
Personen har nok godt gang i sit sexliv.
Det kan også tænkes at personen blot har brug for at andre tror han har et sexliv.
Gravatar #20 - kinaholm
19. sep. 2010 12:11
#16 Tak for dit råd, og ja, det var faktisk det problem jeg oplevede i starten med min macbook.. Når jeg åbnede den fra sleep kunne jeg nå at tllgå et par hjemmesider, hvorefter wifi ikonet kører op og ned (?) og jeg så ikke får nogen ip-adresse..
Jeg kørte i forvejen med DHCP reservation på routeren, det hjalp ikke.

Jeg tror hellere jeg må kontakte shg i morgen og høre hvad de siger.. :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login