mboost-dp1

Sådan skiller man en bærbar ad


Gå til bund
Gravatar #1 - CableCat
29. feb. 2008 16:27
Mange inkareneret computernørder har berøringsangst over for bærbarcomputer når det kommer til at stikke stjerneskruetrækkeren i kødet på dem. Men det nu ikke så farligt, ligesom stationærecomputer kræver det lidt øvelse og mod.

Bærbarecomputere er nu nået ned i pris hvor det ikke længere kan betale sig at få en tekniker til at reparere en. Prisen for timeløb + reservedele ligge tæt op ad nyanskaffelsesprisen. Men den lave pris betyder også at man ikke har så meget at tabe ved at selv at prøve reparere en.

Bærbarecomputere er mere forskellige end statinære, derfor er det svære at skrive præcis guide, men her er et par hits til en god start.

1) Start med at se om du kan finde en servicemanual for den specifikke bærbarcomputer. Hvis det ikke lykkes er det ikke verdens undergang, men du vil komme til at bruge væsentligt mere tid på at gættet på hvordan du skiller bærbaren ad.

2) Klargør en god arbejdesplads. Du skal bruge et ryddet bord med god belysning, en fladtag, et fint skruesæt og gerne et antistatiskarmbånd.

3) Fjern det optiskedrev, batteri og alle ledninger forbundet til bærbaren.

4) Tag en fotokopi af bunden, skrue skruene ud ad bunden og læg dem på fotokopien der hvor de høre til. Brug eventuelt klisterpapir til at holde dem fast. Hvis du har services manualen er det muligt at se hvilke skruer det ikke er nødvendigt at løsne.

5) Som du nok vil opdage så falder bærbaren ikke fra hinanden bare fordi det løsner alle synlige skuer. Hvis du ikke har servicemanualen er du nødtil at gættet dig frem til hvad næste trin er. Nogen mulige trin er: Tastatur kan ”poppes” op, eller tapper kan løsnes, eller skruer er gemt bag klistermærker. Jeg har aldrig set det var nødvendigt at skille skærmen ad.

6) Herefter kan du arbejde dig nedad igennem bærbaren. Tag flere fotokopier undervejs til at holde styr på skrugerne, og så du har en reference til hvordan bærbaren så ud.

7) Nu burde det være en smal sag at nå ned til den del der skal repareres/udskiftet, og samle bærbaren igen.

Typiske komponenter der fejler:
• Blæsere – udskifter eller rens
• Stik – genlod
• Hængsler – udskift

Billeder af bærbar der bliver skilt ad
Gravatar #2 - CableCat
29. feb. 2008 16:30
Gravatar #3 - zin
29. feb. 2008 16:38
Du glemte det vigtigste råd af alle:
DON'T PANIC.
Gravatar #4 - vandfarve
29. feb. 2008 16:51
Jeg er systemadministrator på Aalborg Universitet. Jeg prøver at holde mig til informative indlæg i dabatten, med nogle gange er der nogen der bare skal have hug

Det er nok den fedeste profil, som jeg endnu har læst. Og så endda fra en IT-admin fra AAU. Interessant...

Af en eller anden grund bliver vi på KU altid stillet den opgave, at vi skal kritisere en udtalelse fra en professor fra AAU, men siden du ikke er beskæftiget dig i en retning, så skal jeg nok lade være med at komme i vejen for dig.

PS: Max kudos for den artikel. Du burde skrive til crewet og spørge dem, om de ikke var interesseret i at få en længere og mere uddybende artikel. Umiddelbart ville jeg mene, at en artikel som denne er i meget høj kurs, siden det at skille en bærbar ad er et meget ukendt fænomen selv for os.
Gravatar #5 - CableCat
29. feb. 2008 17:35
Tak for den positive kommentar.
Gravatar #6 - zin
29. feb. 2008 18:08
#CableCat: I øvrigt, der står ikke CableCat på det kabel jeg sidder med her. Der står "Cat" (for categori), men ingen steder står der Cable. Ret din profil! :-O

#topic: Ja, tråden er ret beroligende. Desværre får jeg altid at vide af min chef at jeg skal sende beskadiget hardware ind til vores officielle reparatør -_-,
Gravatar #7 - chrown
12. mar. 2008 20:33
Baaah... Guide til at skille bærbare? Pjat! Jeg skilte min gamle møgbærbare i 1000 stykker med lidt vold, knækkede plastikdimser og et defekt floppydrev, repareret strømstikket og samlet den igen med kun cirka 20 skruer til overs, samt et floppydrev der ikke længere virker og et CD-ROM drev der sidder så løst at hvis computeren løftes og vendes om på siden, så falder det ud. Strømforsyningen til har lidt samme skæbne da ledningen var gået i stykker og kortsluttede så strømforsyningen ikke startede, den skrællede jeg da også og den er i dag lappet med gaffatape.

Så om jeg har brug for en guide til at skille en bærbar ad? Nej fandme nej!
Gravatar #8 - TullejR
12. mar. 2008 20:43
Ville det ikke være nemmere at sige til folk at de skulle læse maintenance-manualen til den pågældende model? færdigt arbejde.

PS: Få lige dine kolleger på AAUE til at fikse Spamassassin..
Gravatar #9 - chrown
12. mar. 2008 21:53
#8 Hvis du lægger mærke til det, så har han faktisk også skrevet at man skal se om man kan fremskaffe service-manualen til computeren. Hvis IKKE kan man følge den fremgangsmåde han beskriver.
Gravatar #10 - Borg[One]
13. mar. 2008 11:54
#6
#CableCat: I øvrigt, der står ikke CableCat på det kabel jeg sidder med her. Der står "Cat" (for categori), men ingen steder står der Cable. Ret din profil! :-O

Her er så en af dem, hvor første del af beskrivelsen måske passer godt ind:
...men nogle gange er der nogen der bare skal have hug


Og til anden del:
#topic: Ja, tråden er ret beroligende. Desværre får jeg altid at vide af min chef at jeg skal sende beskadiget hardware ind til vores officielle reparatør -_-,

Det har msåke noget at gøre med hans tiltro til dine evner... ;)
Gravatar #11 - engfeh
14. mar. 2008 15:59
Det ER faktisk ikke så slemt at skille en bærbar ad... Har prøvet det et par gange uden de store problemer. Men det er afgjort lettest hvis man har servicemanualen!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login