mboost-dp1

Kunne du finde på at købe en Mac mini?


Gå til bund
Gravatar #1 - amokk
25. jan. 2005 09:42
14 stemmer i alt, 10 på NEJ, ingen mac og 0 på alle de andre... FLOT!

hvad er det for en stenet vote, de mac nørder der er på newz kan vel tælles på 2 hænder?

EDIT: syret nok, der er allerede 2 der har svaret hhv. måske og ja...

sjovt nok er antallet af stemmer nu oppe på 17, men scriptet regner det ud til at der i alt er 21
Gravatar #2 - neko-chan
25. jan. 2005 09:46
Min kommer på fredag :) #1 Og nej, jeg er ingen Mac nørd...
Gravatar #3 - amokk
25. jan. 2005 09:50
#2 du må have et meget specielt formål... det er da godt nok ikke meget computer man får for pengene... er størrelsen virkelig så vigtig, at computeren ikke kan stå under bordet? et hurtigt kig på edbpriser kan lave en PC med tilsvarende specs for den halve pris... (og ja jeg ved godt at der er store forskelle på x86 og PPC arkitekturen, og på Windows og MacOS)
Gravatar #4 - XorpiZ
25. jan. 2005 10:03
#3

Både udseendet og størrelsen er vel en faktor, man skal tage med :)
Gravatar #5 - dub
25. jan. 2005 10:10
#3 Det er nu meget lækkert med en computer der ikke larmer og fylder meget. Jeg er ret sikker på en x86 til den halve pris vil fylde og larme mere. x86'en vil heller ikke kunne kører Mac OS X og det er næsten det bedste ved Mac Mini'en.
Mac Mini'en er ikke en leet gamer maskine der kan trække 100fps i DoomIII men det er heller ikke det marked apple gå efter. Det er en computer til folk der gå på internettet, checker mail, redigere deres hjemmevideo optagelser eller lytte til noget musik og der til passer den perfekt.
Gravatar #6 - neko-chan
25. jan. 2005 10:10
#3
Det du gør er som at sammenligne æbler og appelsiner, det kan man ikke bare sådan. Fra min side er det slut med at bruge Windows, og Photoshop og Corel Painter kommer ikke til GNU/Linux, så din billige PC fra edbpriser har ikke min interesse.

Mac OS X er så lækkert (Sidder ved en Power Mac G5 og skriver dette) alt virker bare, og man skal ikke tænke over spyware/vira. Der er mange fordele og kun en ulempe - prisen..
Gravatar #7 - Razzia
25. jan. 2005 10:37
Jeg overvejer i stedet en Via Epia. Jeg har ikke noget at bruge en mac til. De er sikkert smarte til alt muligt, men jeg ønsker ikke at sætte mig yderligere ind i det. (Har brugt det et par måneder på HTX)
Gravatar #8 - echelon
25. jan. 2005 10:56
Mangler kun to ting: En DVB-T indgang samt en S-video udgang! Så havde jeg klart bestilt, installeret linux og fået MythTV op at køre eller noget lignende!

En Via EPIA er dertil også ret fed, hvor der er mulighed for at sætte grabber-kort i den!
Gravatar #9 - amokk
25. jan. 2005 10:59
Har selv en Aopen XCCube EZ18 (nForce2 chipset, socket A) stående i stuen sammen med anlæg og TV, ret nice til at spille film og musik, streaming osv. se den på http://www.fucked-up.dk/mp3player/
Gravatar #10 - Diskill
25. jan. 2005 11:24
Hvor er den simple "Ja" valgmulighed?
Gravatar #11 - elite
25. jan. 2005 11:43
#9: Blæret setup =D
Gravatar #12 - Disky
25. jan. 2005 12:08
Som front end til et MythTV system helt bestemt, som arbejds maskine helt bestemt ikke.


Nu må i ikke moppe den stakkels udvikler af afstemningssystemmet, det er jo tæt på Rocket science at lægge et par tal sammen.
Gravatar #13 - NFX
25. jan. 2005 12:22
#10:
Jeg kan godt se den - pt. har den 16 stemmer.
Gravatar #14 - BurningShadow
25. jan. 2005 12:25
Jeg har haft Mac før, og jeg tror jeg vil have det igen. Den mini ser lidt for cool ud :)
Gravatar #15 - neko-chan
25. jan. 2005 12:34
#13 Den var der ikke til at starte med...
Gravatar #16 - sKIDROw
25. jan. 2005 13:03
Jeg kunne hellere tænke mig en Powermac G5, men jeg bliver specifikationsliderlig når jeg er inde på konfiguratoren, så det ville sikkert bare blive godt dyrt..;oD
For helvede hvor er deres fladskærme labre!!... :o)~~
Gravatar #17 - dub
25. jan. 2005 13:15
#8
Mangler kun to ting: En DVB-T indgang samt en S-video udgang! Så havde jeg klart bestilt, installeret linux og fået MythTV op at køre eller noget lignende!
Nu ved jeg ikke helt hvad en DVB-T indgang er men en S-Video adapter kan købes for 169kr hos Apple.
Gravatar #18 - Jake_the_Snake
25. jan. 2005 13:54
DVB står for Digital Video Broadcast og sådan et kort vil jeg også gerne ha´! T´et står for Terrestial og nu forstår jeg intet (medmindre Echelon bor i Sverige). Der er nemlig endnu ikke Terrestial/(Antenne)jordbaseret digitalt tv i DK.
Ellers findes der:
DVB-S satellit
og
DVB-C Cable
Hvilke giver lidt mere mening at bruge her til lands.
Gravatar #19 - vandfarve
25. jan. 2005 14:45
#6
Du har fuldstændig ret. Det handler mere om udseende, end det handler om ydeevne. Jeg har da også med vilje købt en sort skærm fra Phillips, sort rat fra Microsoft, og et sort keyboard med mus fra Logitech, så det passer til mit værelse og tower.

Men til gengæld burde i ikke klage over lyden fra en "normal" computer, for hvis jeres larmer for meget, så sæt nogle andre kølere i. Andet er det ikke. Jeg bygger selv mine pc'er, så derfor er jeg lige glad med alle færdigvarer, som er for dyre og larmer for meget :-)
Derfor vil jeg også gerne sige, at jeg sværger til min PC. Jeg rører aldrig en Mac med en ildtang - ikke en gang mine venners iPod. Hehe.
Gravatar #20 - mballe
25. jan. 2005 15:05
#19 Man kan næsten se for sig hvordan du holder korsets tegn op foran dig som var Mac fanden selv ;-)

Bare ud af nysgerrighed, har du prøvet en Mac siden du er så bange for dem?
Gravatar #21 - andreasg
25. jan. 2005 15:34
#19, det er vel et tab for dig. Jeg bygger selv PC'ere og bruger Macs samtidig, og jeg kan bestemt sige at begge ting er det værd og udfylder hver sin relevante plads.
Gravatar #22 - andreasg
25. jan. 2005 15:39
Btw her ser det ud til at Apple's potentielle marked er på 30% af de spurgte.
Gravatar #23 - vandfarve
25. jan. 2005 16:35
#20
Nej, det har jeg ikke. Og nej, jeg lyder nok ret dum, når jeg siger det. Men jeg er (og stemmer d. 8 februar) konservativ.

Derfor vil jeg ikke skifte fra min pc, windows eller ej, for jeg ved aldrig, hvad jeg kommer til at købe. Men jeg vil garanteret ændre mening, når jeg prøver at bruge en Mac. Hehe.
Gravatar #24 - nielsbuus
25. jan. 2005 16:36
Jeg har allerede en eMac G4 (ja, og en Pentium IV 3,2 GHz), men hvis ikke jeg havde sådan en, så ville jeg helt sikkert tage et kig på Mac Mini

Til dem der hader Mac uden at have brugt Mac...... drop klynkeriet, se på varerne eller knyt sylten.
Gravatar #25 - mballe
25. jan. 2005 17:33
#23 Aha, det er angsten for det ukendte :-)

Der er bare mange meninger der ytrer sig meget kraftigt imod Mac, uden nogen sinde af have prøvet en Mac, eller måske prøvet en Mac tilbage i 90'erne.

Der er sket rigtig meget siden 90'erne. Jeg tror helt ærligt du ville synes om det. Kender ikke nogen der er skiftet fra Windows til Mac som ikke er blevet meget begejstrede.
Gravatar #26 - amokk
25. jan. 2005 17:34
"Kender ikke nogen der er skiftet fra Windows til Mac som ikke er blevet meget begejstrede."

Dem som ikke er blevet begejstrede, har nok bare ikke skiftet :-p
Gravatar #27 - decoder
25. jan. 2005 17:58
Forstår nu ikke hadet til Mac. Deres OS "Classic" suttede godtnok ret kraftigt, men jeg har savlet mange liter savl over min kammys G5 maskine. Det er et GUI som selv en nørd vil have - der er stil og brugervenlighed i det og det ligner ikke noget Fisherprice har lavet *host*XP*host*.

Desuden er Apple ikke dyrt - det er da en forbandet gammel skrøne efterhånden. En PowerPC processor æder x86 til morgenmad ved samme clockspeed og mener vist man skal gange med 1.5~1.8 for at få en tilsvarende hastighed hos intel uden at medregne AltiVec. Desuden er det iWork og iLife '05 med i Apple Mini pakken - prøv lige at sammenligne det software udvalg med en Windows XP ? Doh. Det er virkeligt labert software som bærer en stor værdi i sig selv - så rent VALUE mæssigt er en Apple klart at foretrække da en Epia box er grim (jeg har 2 som tvboxe, i know ;).

Desuden har Apple fuldblods UNIX under kølerhjelmen og så kan i sku køre så meget i vil i jeres håndbyggede Yugoer, men jeg foretrækker porchen :). Ja, jeg har bestil en Apple Mini hehe...
Gravatar #28 - Blank
25. jan. 2005 19:17
nogle der vil sende link..?^

ved ikke hvad det er :)

SERIØST..!
Gravatar #29 - nielsbuus
25. jan. 2005 19:33
28# - kig her:
www.apple.com/macmini

Det er en ny lille computer som kører et helt andet system end Windows.
Gravatar #30 - hatten
25. jan. 2005 19:35
Det sjove er at alle de "nørder" der hårdnakket forsvare windows idag, 98% af tiden ikke har prøvet osx. Ser man på selve computeren, så er pc'er bedre ja. Men helt ærligt, så er OSx det både det mest avancerede styresystem på markedet og det kønneste rent grafisk. Den gamle diskution om consol vs. grafisk interface er jo nærmest latterligt, og ønsker man virkeligt en consol, er det jo næppe dos man bruger.

MOVE TO ICELAND.
Hvis Apple fik M$'s monopol, ville verden være et sted, hvor computere bare gjore hvad man ville have dem til, var næsten usynlige, og hvor det hele bare på mærkværdigtvis duede, uden alle det fucking crashes og restarts der skal til i vores M$ verden.
Gravatar #31 - Blank
25. jan. 2005 20:00
Hvor meget vil den fætter komme til at koste i DK..?

men synes den er lidt strømslugende hvis man skulle bruge den som htpc..!
Gravatar #32 - XorpiZ
25. jan. 2005 20:41
#30

Det er da mindst ligeså morsomt med "nørder" som dig, der åbenbart ser Apple som frelseren.

Jeg har leget lidt med en iBook (hedder de ikke det?) for et års tiden og jeg var ikke vildt imponeret.

Det sidste afsnit i dit indlæg vil jeg undlade at kommentere på, da det er åbenlys trolling.
Gravatar #33 - Blank
25. jan. 2005 20:48
hmm en af grundene til at mac evt virker uden crashes (har selv ingen erfaring) men må vel have noget at gøre med at apple laver deres egne mobo's og processor..!

i den alm. pc verden, findes der 1000'inder af mobo's og processore, graffikkort osv, det er jo klart at det er lettere at lave ét mobo stabilt, en 3000 forskellige..!
og hvem siger det er Microsoft som crasher, og ikke hardwaren.?

jeg ved ikke så meget om mac, men der er vel ikke så mange hardware producenter der laver til mac..? eller er der.?
Gravatar #34 - amokk
25. jan. 2005 21:20
#33 hardwaren fungerer som regel rimelig stabilt. jeg har oplevet meget få systemer som ikke fungerede stabilt, og her har problemet været manglende udluftning, dvs. varmeproblemer.

alle andre crashes jeg har oplevet, har skyldtes softwaren eller driverne.
Gravatar #35 - BurningShadow
26. jan. 2005 00:36

...og hvem siger det er Microsoft som crasher, og ikke hardwaren.?

Det siger de af os, der har provet andet end Windows, og derfor ved at andre systemer kan kører stabilt, på den hardware, hvor Windown crasher...
;)
Gravatar #36 - CyberZink
26. jan. 2005 02:08
ja.. hvad skal man sige. har lige smidt den gamle bærbar ud og fået mig verdens lækkerste PowerBook... og den er seriøst lækker. nu er det sten sikkert den store box der står undenbordet også bliver skiftet ud med en mini. og ang. OS X så er det meget meget mere lækkert og arbejde med en windows.. har ik oplevet mit er gået ned endnu. og bærbaren kører af ligevel flere dage unden reboot...

tror der skal meget til før jeg skifter tilbage til Mircosoft. som jeg ellers har kørt med lige siden win3.11 og frem til Xp sp2.

så til alle jer der ik har prøvet det.. PRØV DET... i bliver forelsket og drømmer om æbler om natten :D
Gravatar #37 - grey
26. jan. 2005 06:40
Den er da nuttet, men lige nu har jeg ikke pengene/behovet, så det bliver måske den næste generation...
Gravatar #38 - technetium
26. jan. 2005 08:52
kunne de ik smide en tvtuner i og et par flere stik (eks en usb på fronten eller noget) så kunne den jo også bruges som en slags mediacenter, også ville jeg da købe en.
Gravatar #39 - javeha
26. jan. 2005 14:30
Mini Mac'en irriterer mig helt vildt: den giver mig lyst til at købe en.
Gravatar #40 - noze2000
26. jan. 2005 14:51
Mac mini er jo ikke til at lokke nørder fra newz over på mac. Den er hovedsageligt til at lokke de familiefædre, der har købt en ipod til at prøve en mac for få penge.

Samme er tilfældet med ipod shuffle for dem der har en smadret mp3 afspiller til 1500 kr.

Så for os "almindelige" hardcore PC brugere er det kun en powermac der vil du (stationært set)..og DEN er dyr:)

har selv en Powerbook som bærbar og for SATAN hvor er det sejt at jeg i de 1½ år jeg har haft den måske har genstartet den 10 gange af andre grunde end de meget få opdateringer fra adobe der kræver en genstart..Windows hoster, hakker, vender øjnene indad og dør så, hvis man prøver at starte fra sleep mode..på min mac gemmer jeg ikke engang det jeg er i færd med og den har aldrig fejlet:)
Gravatar #41 - KozmoNaut
26. jan. 2005 17:45
Tror ikke jeg lige umiddelbart vil købe en Mac Mini, men det er udelukkende fordi der står en iBook 12" på indkøbslisten til når jeg får løn :P

Jeg havde alligevel gjort op med mig selv at jeg ville have mig en bærbar til skole etc., og når nu jeg også gerne vil have en Mac til at lege med... Så står løsningen jo soleklart :)
Gravatar #42 - Blank
26. jan. 2005 20:58
#35

mit windows kører sq ellers også meget stabilt..!
oplever ikke crashes.!

men for at komme tilbage til emnet..!

det der interessere mig mest hvad angår computere, så er det strømforbruget.!

der synes jeg at det er for ringe at amd og intel (undtagen centrino (som jeg dog endnu ikke har set til stationær brug)) at deres systemer min. anbefaler 400 watt PSU'er
det er en slem udvikling, men der er det lækkert at se apple komme ned på 85 watt cont. max effekt, men mit via epia 1.2 GHz sluger kun ca 40 watt (som helt system)
men nu ved jeg ikke hvordan at minimac'en perfomer i forhold til..!
synes dog at der mangler noget digital lydudgang, enten som fiber, eller coax. så kunne de have sparet den inbyggede højttaler, og add'et de features isteddet..!

har læst nogen som nævner S-Video, der står at man kan købe et box til den, som man tilslutter dvi stikket på den..!

lidt skuffende synes jeg også det er at bluetooth og wi-fi er extra tilbehør, når det er noget af det første reklame man ser på, jeg troede at det var std da jeg så det første gang,..! ØV..!
men ellers lyder det rimeligt.. der er nogle flere mangler, og add on muligheder,, men de er nævnt..!
Gravatar #43 - amokk
26. jan. 2005 21:22
#42 hvis du synes pentium M er fed, så skulle du prøve at tage et kig på den nye AMD 3500+, 90nm udgaven... 3 watt idle og 35 watt load, når cool n quiet er slået til...

deres cool n quiet er sgu smart, det sørger for at regulere spændingen til CPUen alt efter load, og det sker realtime, så der ikke er nogen performance impact
Gravatar #44 - C#
27. jan. 2005 00:19
Har allerede en Mac (15" alu. powerbook) og de sidste ca. 10K gik til en 20" TFT + gfx kort til min work pc istedet :)

Kan dog godt lide OSX, men også windows, er ikke fanatisk.
Gravatar #45 - sedroc
27. jan. 2005 07:45
Total lækker. Hvis jeg får lidt $ i overskud ska jeg da ha sådanne en. Det er bare ærgeligt at den kun har en analog stereo udgang, her kunne digital være godt. Der er så den løsning at man kunne smide et lækkert FireWire lydkort på, så ville den være go til media center :)
Gravatar #46 - Oculus
27. jan. 2005 08:44
En Powerbook G4 eller en Power G5 måske, men ikke en miniMac.

Når jeg skal ha' en Mac skal det enten være en af deres cooler laptops eller noget ordentligt man kan multitaske i.

Hvis man nu kunne bruger den som HTPC såååååå, men det er den ikke helt hurtig nok til.

Som entry PC alternativ er den dog suveræn tror jeg, eller til Hr og Fru Jensen som kun skal surfe lidt og skrive lidt i Word.
Gravatar #47 - markjensen
27. jan. 2005 17:34
En der ved om det er muligt at sætte den til mit surround (sidder til tv)? For så vil jeg da gerne købe den som medieafspiller. Faktisk overvejede jeg at bygge en lille comp som kunne bruges til det, men hvis den kan det samme er den jo perfekt (lille, næsten lysløs, og PISSE lækker).
Gravatar #48 - amokk
27. jan. 2005 21:50
#47 du kan så vidt jeg har forstået kun trække 2 kanals stereo lyd ud af den lille box...

Jeg vil derimod anbefale dig at købe en maskine baseret på nVIDIA nForce 2 chipsettet, som har et integreret SoundStorm lydkort... Dette lydkort kan både give dig et analogt 5.1 signal samt lave live-encoding af fx. en Pro Logic lydkilde, som bliver sendt ud digitalt i Dolby Digital format til forstærkeren. Her har man mange flere muligheder for at tilpasse lyden, end man har hvis man bruger forstærkeren til at dekode lyd fra en Pro Logic kilde (dvs. alle næsten film med stereolyd).

Jeg har selv en Aopen XCCube EZ18 i stuen, den er dejlig lille, pænt og støjsvag...
Gravatar #49 - amokk
27. jan. 2005 22:46
#49 det har jeg da heller ikke sagt noget om :-p

kan se at tallet pt er oppe på 884 som køber/har købt en Mac Mini, så det kan stadig tælles på 2 hænder....

men ok jeg er da overrrasket over at der er så mange herinde... det kunne være man skulle bruge mere tid på de underlige Æble-computere... min eneste rigtige erfaring med dem, er fra folkeskolen, med en Macintosh Plus med en 20 MB HD og 9" monokrom skærm.

er bare pænt skræmt af tanken om hverken at have højre museknap eller scroll hjul, men håber da man kan installere drivere til en normal mus på en eller anden måde
Gravatar #50 - CyberZink
27. jan. 2005 23:22
alle logitech muse virker stortset på mac os.. så har du dit højereklik og scroll tilbage.. bare ind og hent driverne på logtiechs side.. så kører det sku 100% havde os svært ved at vende mig til kun en knap.. men man ka arbejde MEGET hurtigere når man lærer og bruge keybordet mere :D men ja. bruger stadig højereknappen en del :) den er svær og undvære.. ond windowsvane :P men det kommer nok
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login