mboost-dp1

W3C

Forrester: Brug HTML5 nu

- Via Ars Technica - , redigeret af Pernicious

Analysefirmaet Forrester mener, at det nu er et godt tidspunkt at indbygge HTML5 i hjemmesider, idet antallet af brugere, der anvender en browser, som understøtter store dele af HTML5 er stigende.

Således anvender 75 % af amerikanerne en HTML5-kompatibel browser, imens tallet er på 83 % for Europa. Det hænger sammen med, at antallet af kompatible browsere er vokset fra 57 % til 75 % i andet kvartal, sammenlignet med samme kvartal sidste år. Desuden har browsere til mobilenheder længe haft understøttelse for HTML5.

Peter Sheldon fra Forrester skriver, at flere af de store firmaer som for eksempel Apple og Best Buy, er begyndt at inkorporere HTML5 på deres hjemmesider for at give en bedre brugeroplevelse. Således er HTML5 ikke længere en teknologi under udvikling, men kan nu bruges i større grad. Omkostningerne ved at indarbejde HTML5 kan holdes på et minimum ved at bruge eksisterende værktøjer, som kan hjælpe i forbindelse med HTML5.





Gå til bund
Gravatar #1 - fennec
10. aug. 2012 06:18
Så det er OK at afskære 25% og 17% af befolkningen fra ens hjemmeside?

Ikke at forglemme at browsernes understøttelse af HTML5 er meget forskellig. På http://html5test.com/ får mine browsers denne score:
IE9: 138
Safari: 278
FF: 345
Chrome: 414

Såååå nej. Jeg tror ikke jeg skifter til HTML5 endnu... Og måske man også lige skulle bemærke at HTML5 standarden IKKE ENGANG er endelig godkendt endnu.

HTML4 og XHTML er der i mod meget bedre understøttet af alle browsere, og giver mere ens resultater.
Gravatar #2 - fidomuh
10. aug. 2012 06:21
#1

Så det er OK at afskære 25% og 17% af befolkningen fra ens hjemmeside?


Ja.
Ligesom at det var OK at afskaere de retarderede halvaber der ikke kunne fatte at IE6 var den daarligste browser nogensinde.

Folk maa laere at bruge noget der virker og hvis nu deres favorit porn-site rent faktisk kommer med en "Du skal opgradere din lorte browser"-besked, saa kan det vaere at folk gider at skifte/opgradere :P
Gravatar #3 - Windcape
10. aug. 2012 06:22
en HTML5-kompatibel browser
Er der overhovedet nogen som ved hvad det faktisk betyder?

Der er jo ikke nogen rigtig eller forkert implemenering af HTML5, siden den stadigvæk er draft.

Ergo er enhver browser der undersøtter *noget* af draft-specifikationen, en HTML5 kompatibel browser.

... hvilket ikke hjælper slutbrugerne særlig meget.
Gravatar #4 - fidomuh
10. aug. 2012 06:23
#1

Ioevrigt:
Chrome: 437
AND 13 BONUS POINTS

Opera:
385
and 9 bonus points

Firefox:
345
and 9 bonus points

Safari:
376
AND 8 BONUS POINTS
Gravatar #5 - fidomuh
10. aug. 2012 06:24
#3

Korrekt, men hvis vi skulle vente paa at W3C hiver fingeren ud af deres flommefede roevhuller, saa gaar jeg sku igang med at definere min egen html6 standard :P
Gravatar #6 - Windcape
10. aug. 2012 06:27
fidomuh (5) skrev:
Korrekt, men hvis vi skulle vente paa at W3C
W3C udarbejder et draft med anbefalinger. Derefter implementere forskellige aktører draft på forskellige måder, og den måde der bliver de-facto standard, bliver så senere skrevet ind i den endelige revision.

Det er problemet med W3C, de designer ikke et teknisk dokument, kun anbefalinger.

fidomuh (5) skrev:
saa gaar jeg sku igang med at definere min egen html6 standard :P
HTML5 er primært defineret af Google og Microsoft.
Gravatar #7 - fidomuh
10. aug. 2012 06:29
#6

Det er problemet med W3C, de designer ikke et teknisk dokument, kun anbefalinger.


Ah ja. Det havde jeg helt glemt.
Jeg tror desvaerre bare jeg gik ud fra at de begyndte at lave noget brugbart, nu hvor de gik over til en releasemodel der ikke giver os 10+ aar mellem versioner :P

HTML5 er primært defineret af Google og Microsoft.


Men saa er HTML5 jo faerdig.
Wee! ....

Oh wait :D
Gravatar #8 - NeoNmaN
10. aug. 2012 07:12
#6) Hvis HTML5 virklier er noget fra Microsoft, under det mig meget der supportere HTML5 så dårligt ^^
Gravatar #9 - fidomuh
10. aug. 2012 08:12
#8

Det er ikke fra MS, det er bare MS og Google der raaber hoejest i debatten om hvad der skal vaere standard i HTML5
Gravatar #10 - Ylle
10. aug. 2012 10:20
NeoNmaN (8) skrev:
#6) Hvis HTML5 virklier er noget fra Microsoft, under det mig meget der supportere HTML5 så dårligt ^^

De supporter det skam også rigtig fint i IE 10.
Problemet med IE vs. andre browsere er, at IE ikke opdaterer automatisk, som fx. Chrome gør, som gør at du altid har det nyeste. Jeg mener dog, at de har tænkt sig at ændre dette i IE 10. Men IE 10 er altså en fandens god browser, så er det sagt.
Gravatar #11 - Hubert
10. aug. 2012 10:22
Ylle (10) skrev:
De supporter det skam også rigtig fint i IE 10.
Problemet med IE vs. andre browsere er, at IE ikke opdaterer automatisk, som fx. Chrome gør, som gør at du altid har det nyeste. Jeg mener dog, at de har tænkt sig at ændre dette i IE 10. Men IE 10 er altså en fandens god browser, så er det sagt.


Hvad er det der gør IE 10 til en god browser?
Gravatar #12 - Lowkey
10. aug. 2012 19:04
#1

Den holder ikke.
Der er masser af HTML5 features som man sagtens kan begynde at implementere nu.

Hvis man er i tvivl, kan man altid kigge på http://html5please.com/ og se hvilke HTML5/CSS3 features der er sikre at bruge og hvordan man sikrer bagudkompatabilitet.

Selv hvis der er så mange der stadig hænger i det gamle browsere, så lad os da give dem en grund til at opgradere.
Gravatar #13 - johan
10. aug. 2012 21:10
Hold nu op med at opfatte HTML 5 som den nye store ting. Ved blot at bruge html5 doctype, bruger man html5. Det er ikke et spørgsmål om enten eller. Html5 er en masse features som man kan vælge at bruge.
Gravatar #14 - arne_v
11. aug. 2012 03:21
fidomuh (2) skrev:

Ja.
Ligesom at det var OK at afskaere de retarderede halvaber der ikke kunne fatte at IE6 var den daarligste browser nogensinde.

Folk maa laere at bruge noget der virker og hvis nu deres favorit porn-site rent faktisk kommer med en "Du skal opgradere din lorte browser"-besked, saa kan det vaere at folk gider at skifte/opgradere :P


Hvis det er et web site, som brugerne er tvunget til at bruge, så går den måske.

Men hvis det er et web site med betalende kunder og et konkurrencepræget marked, så er det en rigtigt dårlig forretningsstrategi.
Gravatar #15 - arne_v
11. aug. 2012 03:28
Windcape (3) skrev:
Er der overhovedet nogen som ved hvad det faktisk betyder?

Der er jo ikke nogen rigtig eller forkert implemenering af HTML5, siden den stadigvæk er draft.


????

En rigtig implementation følger draft.

En forkert gør ikke.

Det er der ikke forskel på draft og final i.

Forskellen på draft og final er at en browser kan være HTML5 kompatibel idag, men ikke imorgen. Når standarden bliver final vil en HTML5 kompatibel browser forblive det forevigt.

Windcape (3) skrev:

Ergo er enhver browser der undersøtter *noget* af draft-specifikationen, en HTML5 kompatibel browser.

... hvilket ikke hjælper slutbrugerne særlig meget.


????

Heller ikke her er der forskel på draft og final. Noget er kompatibelt når det følger hele standarden - ikke når det følget noget af standarden.

Der er en vis tradition i HTML version og browser support for at "hele standarden" fortolkes lidt fleksibelt.
Gravatar #16 - arne_v
11. aug. 2012 03:31
Windcape (6) skrev:
W3C udarbejder et draft med anbefalinger. Derefter implementere forskellige aktører draft på forskellige måder, og den måde der bliver de-facto standard, bliver så senere skrevet ind i den endelige revision.


Det er vist en lidt skæv vinkel på processen.

De laver et draft. Nogen forsøger at implementere. Erfaringer fra dette fører til revision af draft.

IE5 og IE6 opførsel blev aldrig W3C standard på trods af at de var de facto standard.
Gravatar #17 - arne_v
11. aug. 2012 03:42
fidomuh (9) skrev:
Det er ikke fra MS, det er bare MS og Google der raaber hoejest i debatten om hvad der skal vaere standard i HTML5


Der er en gruppe med en masse medlemmer herunder sikekrt også nogen fra MS som styrer udviklingen.

De to editors af spec arbejder for Google (Ian Hickson) og Apple(Dave Hyatt).
Gravatar #18 - arne_v
11. aug. 2012 03:44
Windcape (6) skrev:
Det er problemet med W3C, de designer ikke et teknisk dokument, kun anbefalinger.


Det er bare ord.

W3C kalder noget for anbefalinger.

IETF kalder noget for ønske om kommentarer.

I realiteten er det tekniske dokumenter som definerer en standard.
Gravatar #19 - arne_v
11. aug. 2012 03:47
#HTML5

Man skal skelne skarpt mellem:

A) udviklere som faktisk bruger den nye funktionalitet i HTML5 (mit gæt er at det primært er canvas som trækker)

B) firmaer som satser på HTML5, hvilket normalt kun betyder at de satser på HTML/CSS/JS uanset hvor meget eller hvor lidt de bruger af ny funktionalitet i HTML5
Gravatar #20 - fidomuh
11. aug. 2012 08:36
#14

Hvis det er et web site, som brugerne er tvunget til at bruge, så går den måske.


Tjoh, jeg finder det nu mere generelt.

[/quote]Men hvis det er et web site med betalende kunder og et konkurrencepræget marked, så er det en rigtigt dårlig forretningsstrategi. [/quote]

How so?
Saavidt jeg har erfaret, saa er der praecis samme understoettelse af "Basis" html5, som html4.1?
Saa umiddelbart kunne man jo lave sit website i html5, men stadig bruge flash, etc.
Pointen er mere, at der reelt ikke er nogen grund til at bruge html4.1 doctype mere.

- Man kan jo bare lade vaere med at bruge canvas, fx. :P
Gravatar #21 - arne_v
11. aug. 2012 13:38
fidomuh (20) skrev:
How so?


Når kunderne oplever:

kommer med en "Du skal opgradere din lorte browser"-besked


så vil en del af dem hoppe over på den konkurrende web site.

fidomuh (20) skrev:

Saavidt jeg har erfaret, saa er der praecis samme understoettelse af "Basis" html5, som html4.1?
Saa umiddelbart kunne man jo lave sit website i html5, men stadig bruge flash, etc.
Pointen er mere, at der reelt ikke er nogen grund til at bruge html4.1 doctype mere.

- Man kan jo bare lade vaere med at bruge canvas, fx. :P


HTML5 doctype virker selv med meget gamle browsere. Den skulle faktisk virke bedre end de rigtige doctyper for game browsere, hvilket er en grund til at HTML5 doctype er meget brugt. Så der er slet ikke grund til at opfordre folk til at opdatere.

Men det har nok ikke meget med HTML5 at gøre.
Gravatar #22 - Windcape
11. aug. 2012 14:02
arne_v (21) skrev:
så vil en del af dem hoppe over på den konkurrende web site.
Tvivlsomt. Den hypotese er blevet brugt i et årti, uden at være blevet bevist.

Jeg finder det faktisk mere sandsynligt, at en side der optimeres ved at bruge nye features, vil blive mere populær.

Derudover er kan sider med unikt indhold, også tillade sig at tvinge brugerne til at opdatere. (F.eks. Facebook)
Gravatar #23 - Lowkey
11. aug. 2012 14:20
#22

Jeg er helt enig, men der bliver talt for meget om tvang.
Hvis man benytter "progressive enhancement" på sin side/webapp er der jo ikke noget forgjort i, at man diskret oplyser brugerne om, at de vil få en bedre brugeroplevelse og frække features, hvis de vælger at opgradere til en moderne browser.

Hvis vi skal bruge Facebook som eksempel, så kunne de jo godt vælge, at det feature set de har nu vil være en slags grund features som alle kan bruge, men når der kommer noget nyt smart, så bruger de ikke energi på at implementere det for gamle browsere. På den måde kan man vænne folk til, at hvis de vil have en opgraderet version af Facebook, må de også sørge for at opgradere deres browser.

Det er måske stadig tvang, men det er en lidt blødere form for tvang, efter min mening.
Gravatar #24 - arne_v
14. aug. 2012 19:48
Windcape (22) skrev:

Tvivlsomt. Den hypotese er blevet brugt i et årti, uden at være blevet bevist.

Jeg finder det faktisk mere sandsynligt, at en side der optimeres ved at bruge nye features, vil blive mere populær.


Hypotesen er blevet sandsynliggjordt via at dem som ikke tror på den ikke har startet virksomheder baeret på deres tro.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login