mboost-dp1

No Thumbnail

Første netkort til gamere

- Via DailyTech - , redigeret af Acro

Hvis du absolut må eje det bedste spilleflagskib af en computer, så skal man selvfølgelig også have et tilsvarende godt netkort, og derfor lancerer Bigfoot Networks deres deres ‘Killer Network Interface Card’-netkort (KillerNIC) til spilleentusiaster.

Kortet gør brug af en 400 MHz network processor og 64 MB dedikeret PC2100 DDR RAM for at aflaste selve computeren, og kortets UltimatePing-teknologi giver angiveligt lavere pingtider. Kortet prioriterer samtidigt netværkstrafikken således at spil forfordeles.

KillerNIC bliver tilgængeligt den 16. august. Der er ingen forlydende om prisen.





Gå til bund
Gravatar #1 - jwr
13. jul. 2006 23:15
Nej det forfordeler ikke spillene. Hvis man bliver forfordelt kommer man bagerst i køen (i ordets oprindelige betydning). Det er ikke en fordel at blive forfordelt... (og ja, det er blevet registreret som et pendul ord...men hvis man accepterer pendulord, så bliver det pludselig meningsløst at bruge ordene, da ingen har en chance for at forstå hinanden...).
Gravatar #2 - Scurvy Lobster
13. jul. 2006 23:33
Som #1 skriver. Det samme ville være, hvis der stod at "kortet gør en bjørnetjeneste for gamere ved at prioritere spil" eller noget i den dur. Bjørnetjeneste; et ord der kan betyde både noget godt og negativt med de nyeste betydninger fra sprognævnet, og derfor et ubrugeligt ord, hvis den præcise betydning ikke står skrevet helt klart.

Nå, men mere on-topic, så lyder det da som lidt af et marketingsstunt mere end et reelt behov. Jeg synes da ikke jeg har set lag i netspil på LAN, og jeg tvivler stærkt på at kortet gør en reel forskel i spil over internet.
Gravatar #3 - Nize
13. jul. 2006 23:39
Pfft. One born every minute.

Mit on-chipset Intel Pro-1000 MT sammen med en QoS stack i enten min OpenBSD eller i mit OS direkte vil være præcis lige så godt. Bedre faktisk, da de fleste i865 og i875 (og nyere intel chipset med onboard intel gigabit) har lagt NIC trafikken på en seperat højhastigheds databus med DMA adgang fra CPU. Allerede her vil det altid slå en PCI bus baseret løsning.

Total til grin - dem der køber det bliver snyyydt. Ligesom dem der mener at deres bil kører bedre når den lige er blevet vasket.

Det kort gør intet som en QoS stack i OS'et ikke kan gøre. Alle moderne netkort laver samme offloading.

Og på en almindelig DSL linie med høj latency er det totalt til grin - der kan selv et skod Realtek baseret netkort gøre det lige så godt med QoS lag i router eller OS. Selv på en 20/20 Mbps svensk fiberforbindelse er det totalt ligegyldigt.

Noget pjat. *fnys*

Men skræmmende at man forsøger at narre netop gamere med den slags, for det må betyde, at der er et marked for det...

Ohwell..
Gravatar #4 - rendbaek
13. jul. 2006 23:40
lyder da meget godt, ka bare ik se hvorfor det sku være så meget bedre.
Gravatar #5 - Nize
13. jul. 2006 23:42
Og jeg må igen skrive: Totalt snyd og bedrag.

Og jeg ved godt jeg gentager mig selv. :) Bliver bare totalt harm over at nogen udnytter uvidenhed på den måde.
Gravatar #6 - OcDevil
13. jul. 2006 23:51
Endnu et eksempel på at der er nogen der mener at man kan sælge alt til gamere, så længe der står noget med bedre ping tider eller flere FPS

tsk tsk.
Gravatar #7 - Jazzy182
13. jul. 2006 23:53
Hvornår vi ser en "Killer G(L)amer Power Supply Unit" ?

Den skal jeg have, men kun hvis den også er boret, tunet, planet, poleret og hakket!
Gravatar #8 - DusteD
14. jul. 2006 00:05
Vigtigste spørgsmål af alle: kommer det med en linux driver ? :)
Ja gaming er vigtigt for linux folk ;) Vi vil også ha flere fps :p
Gravatar #9 - benz
14. jul. 2006 00:19
Var det ikke også DLINK der lavede en "gamer router" - det er jo lidt i samme stil. Jeg er også af den opfattelse, at det er snyd og bedrag.

Edit: Fandt den lige

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=161102
Gravatar #10 - Sattie
14. jul. 2006 01:14
Tror gutten fra "http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=3316", egentligt siger det godt ;)

- can it be overclocked?
- is there any alternative aftermarket cooler solution available?
- is there an SLI option?
- is there a pink version?
- is there a transparent PCB version coming out in the foreseeable future?
Gravatar #11 - Nize
14. jul. 2006 01:27
#9 benz

Se det er jo netop ikke pjat med en router der prioriterer TCP ACK's og små pakker, samt UDP pakker over de andre - det gavner netop spil på en delt linie, og i mixed trafik.

Men at hævde man skal have et 1000+ kr netkort til det, det er totalt gakgak.

En gratis Linux eller OpenBSD på en gammel pentium, det er mindst lige så godt, hvis ikke bedre. Men nok ikke nemmere.
Gravatar #12 - stekok
14. jul. 2006 03:46
sikke en udvikling. Da jeg startede med at spille computer spil blev jeg betragtet som noerd :D

Nu hedder det ligepludselig gaming og alle kan vaere med. Der bliver enda frigivet produkter med forskaellige coolness vaerdier. Det er cool at vaere gamer nu!
Gravatar #13 - ztyle
14. jul. 2006 04:00
Det kunne hjælpe på min maskine, da jeg køre med en P4celeron og fx5200, men skal jeg se realistisk på det(og økonomisk)ville det være bedre at opgradere min comp.

Sumarum er at det kort er kun kommet for at flå intet anene gamere for deres penge.
Gravatar #14 - bleze
14. jul. 2006 05:54
#9 jeg har set tests som faktisk viser at ping bliver bedre i spil med den router - næsten urørt at samtidig mega down-/upload. ud over denne feature er routeren lækker på mange andre områder. helt sikkert den bedste router jeg har prøvet - og jeg har prøvet en del gennem årene. Så nej vil ikke sige det er det samme som dette PCI netkort som er til grin
Gravatar #15 - Redeeman
14. jul. 2006 06:30
det eneste dette hjælper på, er hvis man har netkort som basically gør alt i driveren, og derfor bruger en del cpu.. de fleste lowcost chipsæt gør det.. men mange gør ikke.

for eksempel et 3com 940c(marvell) kort bruger stort set intet cpu på at levere 1gbit.
Gravatar #16 - manisto
14. jul. 2006 06:32
Det er da så fedt det her, mand! :)

Og det bliver bare så NICE, når tastaturet kommer, der skal tilsluttes direkte til et PCI-e interface-kort! :) Prøv at forestille jer, det kan klare op til 15 samtidige tastetryk, og op til 2500 tegn/sekund!! Ikke flere bib-lyde, når du forsøger at lave en vilderen tastekombination! =)
Gravatar #17 - fixer
14. jul. 2006 06:32
#3 - Ikke om jeg ved det virker, men hele pointen er jo ikke at netkortet gør noget som CPU/OS ikke kan klare. Hvis netkortets egen processor står for trafikken så skal CPU ikke belastes med det, og dit spil kan dermed får "kraft" fra cpu'en. Prøv at hente storefiler over gigabit netværk, og så ser man tit CPU forbrug gå i vejret. Langt de fleste PCI netkort i dag har heller ikke egen processor, men benytter sig bare af CPU'en.

Konceptet er vel det samme som onboard grafikkort - selvom gevinsten næppe er i nærheden af det ;)
Gravatar #18 - NinjaZee
14. jul. 2006 07:14
Jeg er ikke enig i at dette netkort er fusk...
For det første er det jo ikke kun for specifikationernes skyld at der er CPU og ram indbygget i kortet, det er jo for at aflaste CPU´en (ja CPU´en laver altså ekstra arbejde når der er netværkstrafik). Mindre CPU belastning fra netkortet = mere CPU tid til spillet.
For det andet er softwaren jo på forhånd laver til at favorisere trafikken fra spil istedet for andre applikationer. Ja det kan man selv sørge for med andet software, men tror i Counterstrike Peter på 14 år har gjort det?
Men når det er sagt så mener jeg ikke kortet er meget værd. Det skal ikke undre mig hvis det kommer til at koste 1000-1200, og det vil jo måske forbedre ydelsen i et spil 1% (ja det aflaster CPU´en flere procent end det, men det er jo i højere grad grafikkortet der er presset maks. i spilsituationen) og give et par procent eller 5 på latency-fronten.
Gravatar #19 - el_barto
14. jul. 2006 08:01
#12 Det er kun andre "gamere" der synes du er cool. Normale mennesker synes stadig du er en nørd ;)
Gravatar #20 - fidomuh
14. jul. 2006 08:06
#17

Det er sjaeldent CPU forbruget der ryger op, det er HDD I/O som goer at din maskine lagger..

Men det har nu mere noget at goere med Windows og den maade den haandtere fx RAM :)

Jeg husker stadig dengang jeg kunne hente med 10 Mbit og samtidigt spille Payback uden noget lag.. OG det var endda paa en 240 Mhz PPC i min amiga. .. Det var sq tider .. Specielt naar jeg nu ser hvordan min nymodens IBM falder doed om bare fordi den henter et par filer .. Sigh..
Gravatar #21 - glitch
14. jul. 2006 08:15
Ja fedt, tror der endda ville blive mere salg af dem hvis de kaldte det Schroet Kommando NIC, for så ville alle små cs børn købe det bare pågrund af navnet, ville ligesom også være lamt hvis vi havde en ISP der lavede linjer specielt for gaming, hvor de så skulle have en traffic shaper til at sutere, så gaming fik maxet traffikken.
Gravatar #22 - themuss
14. jul. 2006 08:50
#3 Jeg er ikke sikker på, de fleste i865 og i875 chipsæt har CSA (hvis det er det, du hentyder til), men jeg ved, Asus bruger det.
Gravatar #23 - el_senator
14. jul. 2006 10:02
Gamer dit og gamer dat... Jeg tror nu nok man kan klare sig ganske glimrende med de nuværende løsninger. Det er jo ikke ligefrem fordi det er NIC'et der er flaskehalsen, men derimod hastigheden på internettet. Og spiller man over lan, ja så tvivler jeg på at man kan mærke den store forskel hastighedsmæssigt udover et par ms her og der.
Gravatar #24 - Donkanut
14. jul. 2006 10:38
Som tilføjelse til #23

Derudover kan man kun prioritere den ene vej, dvs det der bliver sendt fra ens eget netkort. Indgående traffik er allerede sendt før ens netkort/computer får lov til at tage stilling til om man vil have det eller ej. DoS benytter sig af dette. Man kan så vælge (hvis det er "venlig" overbelastning) at kvæle den anden indgående trafik så det går tilpas langsomt til ikke at genere ens spil.

Rækkefølgen af hvilke pakker man modtager først er udelukkende bestemt af det netværk man er koblet op imod.

Så sidder man f.eks i et boligselskab med fælles Internet og skal snakke med en af sine kammerater, som sidder på en TDC forbindelse kommer man måske igennem 5-6 netværk, hvor man reelt ingen indflydelse har på prioriteringer/rækkefælge for viderebrindelse af pakker.

Nogle udbydere ser på, hvilken "klasse" en pakke har (om afsenderen har markeret den som IP-telefoni, alm http, eller andet) men det er langt fra alle... Og igen er det så op til afsenderen, at markere en pakke rigtigt...
Tror det er de færreste som for alvor har styr på det :)

Bedste/mest effektive løsning, for de fleste, er nok bare at lade være med at downloade/uploade i vildskab mens man spiller eller bruge en dedikeret maskine til det :)

Tvivler også på at det netkort nogensinde har været tiltænkt gaming. Tror det er bedre egnet/mere målrettet mod servere med massiv trafik og behov for meget fri processorkraft og at det flere ting kan køre uden at de påvirker hinanden...
Gravatar #25 - KozmoNaut
14. jul. 2006 11:00
#16

Du har faktisk fat i noget her... Men det er ikke interfacet til computeren der er problemer, det er hardwaren i selve keyboardet der er for dårlig.

PS/2 og USB kan sagtens klare mange flere tastetryk samtidigt, men eletronikken i keyboardet er delt op i zoner hvor man ikke kan trykke mere end 3 eller måske 4 taster fra en zone ned samtidigt.

Jeg ville med glæde betale lidt mere for et keyboard der for det første var ordentligt ergonomisk (godt layout og hævet front, f.eks.) samt kunne registrere hver eneste tast for sig selv så det utroligt irriterence bip kunne undgås...
Gravatar #26 - Redeeman
14. jul. 2006 11:11
#16:
ehm? jeg får da ikke nogen bip lyde hvis jeg laver så mange tastetryk jeg kan..

#20:
um.. men en netværks driver hiver jo heller ikke i harddisken
Gravatar #27 - themuss
14. jul. 2006 11:17
Du har faktisk fat i noget her... Men det er ikke interfacet til computeren der er problemer, det er hardwaren i selve keyboardet der er for dårlig.

Core Duo i keyboards NU!
Gravatar #28 - benz
14. jul. 2006 13:05
#11 arh mand altså....helt ærligt vil jeg sgu ikke tro du kan mærke en skid forskel. At den kan prioritere spiltrafik over andet er jo lidt til grin. Der er for pokker vel ikke nogen der downloader mens de spiller, for så vil det ALTID betyde dårligere ydelse uanset om man har en magic router.

Deres (Dlink) seriøsitet kan man da også se, når de laver den selvsamme "gamer router" i en wireless edition. Det er i hvert fald ikke noget der forbedrer pingtiderne i spil.
Gravatar #29 - themuss
14. jul. 2006 13:29
#28 http://www.benzedrine.cx/ackpri.html Der er MASSER at hente i QOS, specielt tomme ack pakker. Min ping holder sig på 35-70ms, når jeg flekser linien til 450Kilo ned og 125Kilo op (4/1Mbit) (8-14ms uden load)
Gravatar #30 - bleze
14. jul. 2006 13:42
#28 min kone spiller CS mens jeg downloader. eller jeg downloader mens hun surfer... hmmm tror jeg downloader for meget hehe... men der er forskel på at ping går fra 40 til 50-60 stykker fremfor 1000 uden routeren.

Jeg har den Gamer router med wireless. Wireless bruger jeg til min bærbar som jeg har med rundt i og omkring huset. Det betyder ikke at jeg er tvunget til at spille over den, bare at jeg har et AP indbygget.
Gravatar #31 - Donkanut
14. jul. 2006 14:54
I øvrigt... mht D-link...

Er der nogensinde nogen som har set et godt produkt fra dem?

Har stort set kun haft problemer med deres produkter.
Nævner i flæng:

1) Netkort i windows. mistede forbindelsen periodisk. reboot nødvendig.

2) Medieconverter (100mbit kobber/100mbit fiber) Kunne dårligt nok overføre med 10mbit, og havde stort pakketab.
nuværende på samme fiber: Cisco/IMC mcbasic, klarer 1gbit uden kvaler.

3) Dlink kom til at overloade PHK's NTP-server

Jeg kunne personligt ALDRIG NOGEN SINDE finde på at bruge D-link's produkter mere, professionelt eller privat, om de så blev foræret til mig...

Er der overhovedet nogen der har GODE erfaringer med det firma's produkter???
Gravatar #32 - Borg[One]
14. jul. 2006 15:12
QoS er en ganske fornuftig ting. At sige andet er fordi man ikke har sat sig ind i tingene (Sorry benz - men undersøg lige dit grundlag lidt mere).

Men det her gamerkort - det har, som jeg ser det 2 brugbare ting.
1. Det belaster CPU'en mindre (færre interrupts, med så stor cache)
2. Det styrer trafikken så man kan DL'e samtidig med at man leecher...erhhm altså leecher Linux-ISO'er.

Men Punkt 1 er vel ikke specielt relevant, hvis man har dual-kernet processorer - de fleste spil er singlethreaded, så den ene kerne er nærmest dedidkeret til baggrundsprocessor, og interrupts, og så kan den anden passende tage sig af spillet.

Så er spørgsmålet om man synes punkt 2 vejer så meget i ens prioriteter, at man synes det er pengene værd.

Personligt tror jeg, at jeg ville vælge, at spare de penge, og så vente på at ISO'et kommer ned lettere forsinket.

#31
Jeg ved ikke om du har skævet til priserne.
Du kan få en D-LINK wireless router fra 320,- hvor CISCO starter ved 2.000,- kroner. Det i sig selv bør ligesom indikere der er lidt forskel på de to produkter...
Gravatar #33 - Montago.NET
14. jul. 2006 18:19
altsåååå - hvis man kan smide en BitTorrent server ned på netkortet, er det jo ikke helt skidt

BT sluger en del cpu-kraft, og med de 64MB cache/RAM kunne denne løsning være fin !! , tænk ikke at bruge CPU på BT, og hvis der er onboard QoS er ideen jo bare endnu mere genial !!
Gravatar #34 - Nize
14. jul. 2006 18:30
#26 - nej - men du skal jo ligesom gemme det data du henter over netværket ... og det gør din disk - og det er det der bruger CPU'en - ikke det at hive det gennem netkortet.
Gravatar #35 - bugger
14. jul. 2006 18:30
Det er da nedtur at et gamer-NIC forfordeler spil-trafik. Hvem vil give flere penge for at få deres spil-trafik nedprioriteret?

http://www.dsn.dk/nfs/1998-1.htm#Forfordele

/* mortenp */
Gravatar #36 - Borg[One]
14. jul. 2006 19:45
#33
Når nu BT står og bruger CPU-tid, så tvivler jeg egentlig på det er snak med NIC den bruger tid på - det er nok nærmere at behandle de stumper data du modtager, samt hyggesnakke med andre klienter der komemr med forespørgsler.
Men problemet løser sig som sagt, når du køber en dual-kernet CPU.

#34
Det er ikke sikkert dine datatransmissioner går til disk - hvis det eks. er spil, er transmissionerne fra og til et aktivt program, og det giver ingen mening at gemme den slags informationer på disk.
Men ligesom det at skrive til disk danner interrupts, så gør en NIC-læsning/skrivning det også, og det er den mængde IRQ'er du minimere.
Man kan sige den vil fungere som en SCSI-controller, hvor man sender så meget data til controlleren på én gang, og så finder den ud af hvor og hvornår data skal ligges på disk.

#35
*fnis*
Gravatar #37 - benz
14. jul. 2006 19:53
#32 Du modsiger jo dine egne holdninger med hensyn til QoS.

Du kan godt vente til at ISO'et tager længere tid at få ned, men det er jo netop der det gør sig brugbart. Selvfølgelig også hvis du sidder på et netværk med op til 3 personer med en relativ dårlig forbindelse.

#29 Du giver mig jo netop også grunden til at jeg ALDRIG vil downloade mens jeg spillede - for pingen vil altid blive dårligere uanset QoS eller ej. Forresten så har jeg selv en en ping på 4-8 ms efter jeg skiftede fra ADSL til Kabel - måske det var en bedre ide for dig?

Problemet med denne router er, at de mener de kan tage 3 gange så meget for den (den var DYR i starten), og så sælge den som Gamer Router - hvor du bare altid får en lav ping. Det er nemlig noget forkvaklet sludder, og igen noget en CS spiller vil hoppe på.
Gravatar #38 - Borg[One]
14. jul. 2006 20:08
#37
Nej - jeg siger jeg foretrækker at vente med at DL mit ISO til jeg er færdig med at spille, frem for at betale for et dyrt kort med QoS, og så kunne leeche og spille samtidig.
Men min pointe druknede nok lidt - sorry!

Det er klart at ens ping vil falde hvis man har en hårdt belastet linie - QoS eller ej, men QoS sørger for at faldet på den type trafik du vil have opprioriteret ikke er så drastisk, som hvis alle pakker havde lige stor prioritet.

Det er rigtig snedigt hvis du driver dig en lækker net-cafe, at spillene og måske streaming blev opprioriteret, mens surfig og mailing blev nedprioriteret.

Hvis du har en ftp-server stående derhjemme er der så en god ide i at have en router der har QoS.

Spørgsmålet er så om man synes det er pengene værd, men det er jo en anden diskussion, og har egentlig ikke noget at gøre med, om QoS giver fordele eller ej - for det gør det.

NIC'et her er stadig lidt for mange penge, for temmelig lidt - IMHO.
Gravatar #39 - benz
14. jul. 2006 23:23
#38 Det kan godt være vi har snakket lidt forbi hinanden, for jeg snakkede om den router jeg linkede til længere oppe i tråden.

Fordelen er der, som du rigtig nok siger. Det jeg påstår er bare, at man som seriøs gamer netop aldrig vil få brug for QoS. Men skal den bruges til IP-Telefoni, så er det selvf. en anden sag.
Gravatar #40 - Borg[One]
15. jul. 2006 17:54
#39
Tror vi er enige! ;)
Gravatar #41 - owrflow
15. jul. 2006 22:41
lol.. det dummeste jeg har hørt i lang tid.
hvorfor ikke bare smide et gigabit netkort i en pci express bus i stedet?
Gravatar #42 - Azjo
15. jul. 2006 23:34
20#
Det er sjaeldent CPU forbruget der ryger op, det er HDD I/O som goer at din maskine lagger..


Hmm, det vil jeg nu ikke sige. Jeg har dualcore og siden jeg skiftede til dual har jeg aldrig oplevet at ut2004 gik ned til 5fps, selvom HDen selvfølgelig har kørt på fulde omdrejninger når en fil på emule er færdig, og så skulle flytte til en anden hd.
Kan slet ikke mærke på spillet at filer er nede.

Cpuen har meget mere at skulle have sagt.
Man kan vel sige selv til så små ting er det godt med dual så man kan multitaske :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login