mboost-dp1

Flickr - Jim Epler

Den digitale postkasse lanceres

- Via Computerworld DK - , redigeret af Pernicious

Udviklingen af den digitale postkasse har været undervejs siden 2007, og har til dags dato kostet omtrent 37 mio. kroner at udvikle. Nu er servicen, der bliver udviklet af Økonomistyrelsen, så klar til at blive lanceret, og kan fra i dag af bruges af offentligheden.

Det er dog endnu begrænset hvad den digitale postkasse kan bruges til, da systemet endnu er meget nyt, men indtil videre kan man oprette en konto og give tilsagn til, at man gerne vil modtage sin offentlige post digitalt.

Michael Busk-Jepsen, Økonomistyrelsen skrev:
Det er et stort skridt på vej mod den fulde digitalisering, men foran os ligger der fortsat et meget stort arbejde med at få de offentlige myndigheder med på løsningen.

Senest den 1. november skal alle offentlige myndigheder dog være kontaktbare, således at du kan skrive til din læge, dit barns lærer osv., igennem den digitale postkasse.

I 2012 skal tjenesten så være fuld funktionsdygtig. Fra nu af og frem til den tid, vil der så langsomt blive introduceret nye tjenester og muligheder til servicen, som leveres af e-Boks.

Det at tjenesten leveres af e-Boks gør, at hvis du allerede har en adresse der, vil denne blive koblet sammen med din digitale postkasse. Således modtager du også alt din e-Boks-post der, samt at du kan sende post fra din digitale postkasse, hvilket ikke er muligt via e-Boks.

Du kan oprette en digital postkasse inde hos borger.dk.





Gå til bund
Gravatar #1 - TuxDK
19. maj 2010 10:28
Hvordan skiller det her sig ud fra e-Boks, bort set fra at man også kan sende post med den her "digitale postkasse"?
Gravatar #2 - vandfarve
19. maj 2010 10:33
TuxDK (1) skrev:
Hvordan skiller det her sig ud fra e-Boks, bort set fra at man også kan sende post med den her "digitale postkasse"?


Jeg tror netop, at den ene forskel er hele humlen (og meget genial, selvom det kun er en lille, ny funktion)!

e-Boks var jo meget konservativ, da man, som du nævner, ikke selv kunne sende post elektronisk ad den vej. Nu har man dog mulighed for at interagere langt nemmere med det offentlige, når man kobler Den Digitale Postkasse på e-Boks, så man kan undgå almindelig postforsendelser totalt.
Gravatar #3 - OxxY
19. maj 2010 10:36
Hvis firmaer så også kunne sende post til denne postkasse og man kunne svare ville det da være interresant. Det er altså begrænset hvor meget post man får fra det offentlige.
Gravatar #4 - el_barto
19. maj 2010 10:41
oxxy (3) skrev:
Hvis firmaer så også kunne sende post til denne postkasse og man kunne svare ville det da være interresant. Det er altså begrænset hvor meget post man får fra det offentlige.


Og endnu mere begrænset hvor meget af den, man er nødt til at besvare :)

Kan afsenderen (f.eks. kommunen) tjekke om man har fået sin post?

Der går nok MANGE år før Johnny nede fra stenbroen får besked fra sagsbehandleren når han skal jobtrænes som dørmand, men det her er da en start :D
Gravatar #5 - Sikots
19. maj 2010 10:42
Genopfindelse af den dybe tallerken - det er utroligt.

Jeg elsker virkelig at betale min skat når jeg ser at den blandt andet går til aktivering af elendige programmører som blot har lavet en nyt navn til mailhåndtering...
Gravatar #6 - baloo
19. maj 2010 10:59
jaaa, så kan jeg få det 3 sted jeg skal kigge efter post... postkassen, email og så denne "fantastiske" løsning! hvor melder jeg mig til :P

... hov, nej vent, man skal have en Digtal signatur eller NemID. NEJ TAK!
Gravatar #7 - Space Hopper
19. maj 2010 11:02
Wow! Super opfindelse. Man kan jo nærmest kalde dette for "elektronisk post" eller "e-post".

Jeg har hørt at USA er meget interesseret i denne opfindelse; de vil efter sigende kalde det "electronic mail" eller "e-mail".

Fuck hvor smart!
Gravatar #8 - stesve
19. maj 2010 11:03
baloo (6) skrev:
jaaa, så kan jeg få det 3 sted jeg skal kigge efter post... postkassen, email og så denne "fantastiske" løsning! hvor melder jeg mig til :P

... hov, nej vent, man skal have en Digtal signatur eller NemID. NEJ TAK!

Hvilket alternativ til DS eller NemID skulle de have brugt?
Gravatar #9 - OxxY
19. maj 2010 11:04
stesve (8) skrev:
baloo (6) skrev:
jaaa, så kan jeg få det 3 sted jeg skal kigge efter post... postkassen, email og så denne "fantastiske" løsning! hvor melder jeg mig til :P

... hov, nej vent, man skal have en Digtal signatur eller NemID. NEJ TAK!

Hvilket alternativ til DS eller NemID skulle de have brugt?


fælles pinkode? Virker fint til de fleste andre offentlige ting
Gravatar #10 - Alrekr
19. maj 2010 11:11
#9, Det kan man da også bruge på E-boks? Jeg kan i hvert fald logge ind med min 'fælles' pinkode. Til gengæld dur deres Digital Signatur ikke i Firefox - ikke i min, i hvert fald.. Juks.
Gravatar #11 - Knightmare
19. maj 2010 11:13
Der er da vist noget i ikke helt fatter.....
Emails som de benyttes i dag er usikre...
Enhver med lidt forstand på edb kan sende en mail og forfalske afsender og dermed udgive sig for en anden.

Den digitale signatur er meget omstændigt, men sikrer også en bedre sikkerhed, da det er væsentligt sværere at udgive sig for en anden. E-boks er dermed meget sikrere end alm. mails.
E-boks har været her i mange år og fungerer fint til modtagelse af breve.

Humlen i det nye, som jeg læser det er at alle offentlige instanser skal til at bruge E-boks og du dermed kan modtage recepter fra din læge, sende breve med personlige oplysninger om dit barn til børnehaven, kontakte kommunen, lægen, skolen, staten....
Alt dette kræver at modtageren er sikker på at afsenderen er hvem de udgiver sig for.

Et meget nødvendigt skridt i retning af digitalisering.....
Gravatar #12 - vandfarve
19. maj 2010 11:14
Space Hopper (7) skrev:
Wow! Super opfindelse. Man kan jo nærmest kalde dette for "elektronisk post" eller "e-post".


Nu skal du ikke være sarkastisk, unge mand.

Problemet med den løsning, som du hentyder til, er, at det står åbent for alle og enhver. Man har ingen mulighed i det nuværende system for at kunne positivt identificere folk, uden at det ville kræve en voldsom indsats.

En e-Boks-løsning, der er koblet op på CPR-systemet, er i mine øjne ubetinget den bedste løsning på dette problem.
Gravatar #13 - nielsbrinch
19. maj 2010 11:18
#12 Ja, men måske kunne man have taget den eksisterende e-mail og gøre den identificerbar. Måske med en slags "underskrift" eller "signatur", bortset fra den ville være digital. Altså en slags "digital signatur", hvis der bare var nogen der havde opfundet sådan en.
Gravatar #14 - Marci
19. maj 2010 11:27
oxxy (9) skrev:
stesve (8) skrev:
baloo (6) skrev:
jaaa, så kan jeg få det 3 sted jeg skal kigge efter post... postkassen, email og så denne "fantastiske" løsning! hvor melder jeg mig til :P

... hov, nej vent, man skal have en Digtal signatur eller NemID. NEJ TAK!

Hvilket alternativ til DS eller NemID skulle de have brugt?


fælles pinkode? Virker fint til de fleste andre offentlige ting

Det kan du da også? http://www.e-boks.dk/logon.aspx

Jeg synes da det er godt vi endelig får gjort det elektronisk..
(tager bare lang tid at logge ind)

Men det er jo klart det bliver nød til at være et lukket system hvis det skal virke.. e-mail vil jo ikke være oplagt..
Gravatar #15 - Anders Fedеr
19. maj 2010 11:31
gyxi (13) skrev:
#12 Ja, men måske kunne man have taget den eksisterende e-mail og gøre den identificerbar. Måske med en slags "underskrift" eller "signatur", bortset fra den ville være digital. Altså en slags "digital signatur", hvis der bare var nogen der havde opfundet sådan en.

Det er der jo ingen der kan finde ud af at bruge. Desuden er det ikke alle der har en e-mail adresse eller ved hvordan man får en eller hvordan man bruger den.

Fordelen i denne nye løsning er at staten kan tillade sig at forvente at de fleste borgere har adgang til den, og yde support til den hvis det skulle være nødvendigt.

Og så er det meget rart at man kan have al sin korrespondance med det offentlige gemt et sikkert sted 'for live' uden at skulle bekymre sig alt for meget for om Google eller andre har snuden nede i det.
Gravatar #16 - vandfarve
19. maj 2010 11:34
gyxi (13) skrev:
#12 Ja, men måske kunne man have taget den eksisterende e-mail og gøre den identificerbar. Måske med en slags "underskrift" eller "signatur", bortset fra den ville være digital. Altså en slags "digital signatur", hvis der bare var nogen der havde opfundet sådan en.


Det lyder som en god ide, men hvordan vi få samtlige email-udbydere til at lave den ændring - og så samtidigt være sikker på, at den er nogenlunde sikker (ikke at jeg siger, at den offentliges version er ubrydelig), at den er kompatibel med samtlige platforme og udbydere, og at der ikke sker problemer i fremtiden?

Den her løsning er ikke perfekt, men da det er det eneste centraliserede bud, så mener jeg, at det er det bedste ubetinget - trods sine iboende problemer. :)
Gravatar #17 - Anders Fedеr
19. maj 2010 11:37
vandfarve (16) skrev:
Det lyder som en god ide, men hvordan vi få samtlige email-udbydere til at lave den ændring

Han mener formentlig at man skulle bruge noget i stil med PGP eller tilsvarende indbyggede funktioner i ens e-mailklient. Men før de fleste får sat sig ind i hvordan det sættes op vil de have opgivet og sendt per post i stedet. Hvilket betyder en tabt besparelse for staten.
Gravatar #18 - vandfarve
19. maj 2010 11:45
Anders Feder (17) skrev:
Han mener formentlig at man skulle bruge noget i stil med PGP eller tilsvarende indbyggede funktioner i ens e-mailklient. Men før de fleste får sat sig ind i hvordan det sættes op vil de have opgivet og sendt per post i stedet. Hvilket betyder en tabt besparelse for staten.


Point taken! Det anede jeg ikke eksiterede.

Det fortæller nok noget om min manglende viden, når jeg udtaler mig om emnet, men det fortæller bestemt lige så meget om det manglende potentiale. Hvis det er der og ikke bruges, så taler det bestemt ikke for en potentiel succes.

Så er jeg i stedet helt enig med dig: Hellere "tvinge" brugerne over på en eksisterende og relativ succesfuld platform end at bruge PGP, som hurtigt kan gå op i hat og briller offentlig administration style. :)
Gravatar #19 - el_barto
19. maj 2010 11:52
Anders Feder (15) skrev:
Det er der jo ingen der kan finde ud af at bruge. Desuden er det ikke alle der har en e-mail adresse eller ved hvordan man får en eller hvordan man bruger den.

Fordelen i denne nye løsning er at staten kan tillade sig at forvente at de fleste borgere har adgang til den, og yde support til den hvis det skulle være nødvendigt.

Og så er det meget rart at man kan have al sin korrespondance med det offentlige gemt et sikkert sted 'for live' uden at skulle bekymre sig alt for meget for om Google eller andre har snuden nede i det.


Så dem der ikke har en mail-adresse, skal selv huske at logge ind i den elektroniske postboks og tjekke mail? Aah...

Lige pt. får jeg en fin lille mail når der er nyt i E-boks.

Jeg fatter ikke hvad der er galt med e-mails underskrevet med digital signatur? Flere kommuner sender udelukkende signerede mails - selvfølgelig med det kæmpe problem at borgeren ikke kan e-maile til dem.
Gravatar #20 - Anders Fedеr
19. maj 2010 11:56
el_barto (19) skrev:
Så dem der ikke har en mail-adresse, skal selv huske at logge ind i den elektroniske postboks og tjekke mail?

Ja. Det virker fint for Gmail og et utal af andre udbydere.
el_barto (19) skrev:
Jeg fatter ikke hvad der er galt med e-mails underskrevet med digital signatur?

Så skal jeg forklare det:
el_barto (19) skrev:
Flere kommuner sender udelukkende signerede mails - selvfølgelig med det kæmpe problem at borgeren ikke kan e-maile til dem.

;)
Gravatar #21 - baloo
19. maj 2010 12:06
stesve (8) skrev:
baloo (6) skrev:
jaaa, så kan jeg få det 3 sted jeg skal kigge efter post... postkassen, email og så denne "fantastiske" løsning! hvor melder jeg mig til :P

... hov, nej vent, man skal have en Digtal signatur eller NemID. NEJ TAK!

Hvilket alternativ til DS eller NemID skulle de have brugt?


Brugernavn og kode (og nok en token), kan ikke se hvorfor man skal trække nogen form for digital signatur, ned over hovedet på folk når det ikke er nødvendigt, specielt når der er tale om en gang bras som NemID eller den gamle Digital Signatur, som begge allerede er fejlbehæftede inden man kigger på den kriptografiske del (at folk ikke engang selv skal generere deres nøglepar er jo direkte til grin, og det gælder jo for dem begge!)
Gravatar #22 - Doo
19. maj 2010 12:07
Hvad er der galt med at få snail mail ? Og hvordan kan det koste 37 mill at få noget lignende e-boks udbygget til at man skal kunne sende derfra. Er noget lavet af guld eller ? Nu er der trods alt relativt mange i kongeriget der ikke er lige stærke udi det digitale, får de så stillet fri pc, fri internet og fri undervisning i at udnytte denne geniale nyskabelse stillet til rådighed ? Og hvis det er for at spare det offentlige penge, hvad vil de så stille op med alle de postarbejdere der kommer på dagpenge og skal omskoles til andet job, hvad vil det ikke koste ?
Gravatar #23 - Anders Fedеr
19. maj 2010 12:15
Doo (22) skrev:
Og hvis det er for at spare det offentlige penge, hvad vil de så stille op med alle de postarbejdere der kommer på dagpenge og skal omskoles til andet job, hvad vil det ikke koste ?

Arh, nu må I lii'.
Gravatar #24 - Daniel-Dane
19. maj 2010 12:17
#22
Hvis vi ikke gør det her, så mister omskolerne deres arbejde, men de kan ikke omskoles, da det jo var deres job. Så vi bliver nødt til at gøre det her for at undgå en sådan pinlig situation!
Gravatar #25 - Doo
19. maj 2010 12:26
Hvis vi ikke gør det her, så mister omskolerne deres arbejder, men de kan ikke omskoles, da det jo var deres job. Så vi bliver nødt til at gøre det her for at undgå en sådan pinlig situation!

...ti hi
Gravatar #26 - HenrikH
19. maj 2010 12:29
el_barto (19) skrev:
Så dem der ikke har en mail-adresse, skal selv huske at logge ind i den elektroniske postboks og tjekke mail? Aah...

Lige pt. får jeg en fin lille mail når der er nyt i E-boks.

Kan man overhovedet få en e-boks uden at have en e-mail adresse?!? :-P
baloo (21) skrev:
Brugernavn og kode (og nok en token)

Hvis vi så antager at denne token er en lille lap papir, så har du netop beskrevet det kære kommende NemID...

Omend NemID lige også vil omkring det at din adgang ikke er til der du skal bruge adgang, men til en kodeløs(?) privat nøgle, der så giver dig adgang -_-

Lad os nu bare droppe alt det her digitalisering... Vi skulle jo nødigt gøre PostDanmark arbejdsløse ;-P
Gravatar #27 - el_barto
19. maj 2010 12:32
Anders Feder (20) skrev:
Ja. Det virker fint for Gmail og et utal af andre udbydere.
el_barto (19) skrev:
Jeg fatter ikke hvad der er galt med e-mails underskrevet med digital signatur?

Så skal jeg forklare det:
el_barto (19) skrev:
Flere kommuner sender udelukkende signerede mails - selvfølgelig med det kæmpe problem at borgeren ikke kan e-maile til dem.

;)


Jamen jamen...nu påstår du jo længere oppe at "Det er der jo ingen der kan finde ud af at bruge. Desuden er det ikke alle der har en e-mail adresse eller ved hvordan man får en eller hvordan man bruger den."

Er Gmail ikke en e-mail-adresse?
Gravatar #28 - Anders Fedеr
19. maj 2010 12:37
el_barto (27) skrev:
Jamen jamen...nu påstår du jo længere oppe at "Det er der jo ingen der kan finde ud af at bruge. Desuden er det ikke alle der har en e-mail adresse eller ved hvordan man får en eller hvordan man bruger den."

Er Gmail ikke en e-mail-adresse?

Jo. Men det er den digitale postkasse ikke. Det er en standardiseret offentlig tjeneste, som staten kan supportere.
Gravatar #29 - baloo
19. maj 2010 12:48
@ #26
Et af problemerne ved NemID er jo netop også at det ikke kun er en login løsning, men samtidig også en digital signatur...
Gravatar #30 - MiniatureZeus
19. maj 2010 12:49
Indspark: Alle borgerservicer og offentlige biblioteker skal tilbyde gratis adgang til de digitale postkasser.
Gravatar #31 - baloo
19. maj 2010 12:54
MiniatureZeus (30) skrev:
Indspark: Alle borgerservicer og offentlige biblioteker skal tilbyde gratis adgang til de digitale postkasser.


Mon man så også må printe gratis ud derfra :)
Gravatar #32 - Anders Fedеr
19. maj 2010 12:55
baloo (29) skrev:
@ #26
Et af problemerne ved NemID er jo netop også at det ikke kun er en login løsning, men samtidig også en digital signatur...

Hvordan er det et problem?
Gravatar #33 - baloo
19. maj 2010 13:13
Anders Feder (32) skrev:
baloo (29) skrev:
@ #26
Et af problemerne ved NemID er jo netop også at det ikke kun er en login løsning, men samtidig også en digital signatur...

Hvordan er det et problem?


Ved at bruge den samme løsning til begge dele vil du jo kunne låse din digitale signatur op med de samme oplysninger du bruger til at logge ind med på et hav af ikke bare offentlige men også private hjemmesider. Så lad os sige at jeg gerne vil have adgang til din signatur, så er det eneste jeg skal gøre, at overbevise dig om at du skal logge ind på en side jeg har lavet, ved at bruge dit NemID, og så lege man-in-the-middle, netop fordi der er tale om en fælles login løsning vil de fleste ikke tænke yderligere over at logge ind, hvis siden ellers er lavet så den femstår troværdigt. Dette er et kæmpe problem da det ikke kun er et login der er kompromiteret men også en signatur.
Og nej, jeg mener heller ikke det er smart at have et fælles login system for offentlige tjenester og private virksomheder...
Gravatar #34 - redhead
19. maj 2010 13:14
Er jeg den eneste der bliver bombarderet med fejl, hver gang jeg forsøger at oprette denne dejlieg e-post funktion ?

Eller skyldes det den normale fejl fra det offentliges side med at man lige skal køre IE6 for at deres oprettelses systemer fungerer...
Gravatar #35 - XERXES
19. maj 2010 15:43
Alrekr (10) skrev:
Til gengæld dur deres Digital Signatur ikke i Firefox - ikke i min, i hvert fald.. Juks.


Jo den gør! Men det kræver at du importere din digitale signatur i Firefox, og opretter et certifikat for den inde i certifikatadministrationen under avanceret i indstillinger.
Gravatar #36 - XERXES
19. maj 2010 15:56
Heh, den eneste offentlige institution man kan sende post til derfra lige nu er Danmarks Statistik. Ingen SKAT, ingen kommune med flere, er endnu og finde derinde!
Gravatar #37 - fessor
19. maj 2010 16:26
Ang. firefox og digital signatur:

Jeg har , med held , fulgt opskriften, nederst på denne side:
http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Firefox/TDC_Dig...

Det er en anvisning der bruger windows CryptoAPI funktion.
Det betyder bla. at man ikke kan kommer til at installere certifikat uden password.
Gravatar #38 - Daniel-Dane
19. maj 2010 18:53
Du behøver slet ikke en PKCS#12-fil i Firefox. Bare eksportér html-filen, og så gennemser man ellers bare efter den, når man skal logge ind.
Gravatar #39 - Scapegoat
20. maj 2010 05:45
Så de har i princippet opfundet en webmail til de offentlige dokumenter? Smart.
Kan heller ikke se hvorfor man skal kunde sende brev tilbage.
Og udover det så er det jo bare et alternativ til e-boks. Så lyder bare som lidt spild af resourcer for at opfinde noget vi allerede kender, og så smide lidt ubrugeligt features på og så kalde det nyt.
Gravatar #40 - HenrikH
20. maj 2010 09:49
Digital signatur i FF:
Efter DanID har overtaget er det faktisk blevet nemmere end det var engang (synes jeg).
Har lige fornyet den, så jeg har en signatur indtil DanID synes de skal begynde at lade mig selv opbevare min private nøgle ved NemID.

Det var forholdsvis let:
1. Log ind med den gamle signatur.
2. Opdater den.
3. Åben html-filen i FF.
4. Serveren siger at det kan jeg ikke, men giver mig et link til til at hente PKCS#12-filen.
5. Importerer PKSC#12 tilen i FF (extensionen passer ikke, men bleh..).
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login