mboost-dp1

newz.dk

De Radikale vil spare penge via it-selvbetjening

- Via Politiken - , redigeret af Emil , indsendt af Emil

Radikale Venstre har offentliggjort et forslag til en ny it-handlingsplan, som blandt andet foreslår, at 95 % af al kommunikationen mellem det offentlige, borgere og virksomheder skal være digitaliseret i 2018. Samlet skal planen finde 2,25 milliarder kroner til staten.

Morten Østergaard, Radikale Venstre skrev:
Der findes et hav af offentlige blanketter, og vi skal være klar til endegyldigt at lægge dem i graven. Vi skal tage områderne ét for ét og vurdere, hvor det er muligt at undvære muligheden for at sende breve og udfylde blanketter. Hver gang vi lukker sådan en kanal rammer det direkte positivt ned på bundlinjen, så vi er fri for at spare penge på velfærden

Partiet henviser til beregninger udført af Kommunernes Landsforening, der viser, at en kommune i gennemsnit kan spare 30-40 millioner kroner ved at indføre selvbetjening frem for brevpost og fysiske fremmøder.

Planen foreslår desuden også, at det gøres forbudt at opkræve informationer om en borger, som det offentlige allerede er i besiddelse af, for eksempel adresse.





Gå til bund
Gravatar #1 - Erroneus
30. maj 2011 05:34
Hvis det skal kunne lade sig gøre, skal de fixe en diigtal signatur (nemid) som kan bruges fra mobile enheder / cloud devices, der ikke har Java inde.
Gravatar #2 - Kaptajn Knas
30. maj 2011 05:37
CSC to the rescue!
Gravatar #3 - Kolklik
30. maj 2011 05:54
selvbetjening er fint, men så skal de fandeme også have en ordenlig FAQ.

For satan hvor er det træls at rode med offentlige ting når der tit er tæt på ingen hjælp eller info på deres sites.
Gravatar #4 - Mort
30. maj 2011 06:01
En FAQ burde ikke være nødvendig, hvis tingene var lavet intuitivt og brugervenligt.
Gravatar #5 - MadsD
30. maj 2011 06:08
Planen foreslår desuden også, at det gøres forbudt at opkræve informationer om en borger, som det offentlige allerede er i besiddelse af, for eksempel adresse.


Hahahahaha :D Nej nej - Normaliseringsregler i databaser findes ikke.. adresser skal stå mange mange steder ^^

, hvor det er muligt at undvære muligheden for at sende breve


Det giver helt sikkert mening at benytte eBoks fremfor almindelige breve, såfremt borgeren har en sådan. Man kan gøre det endnu billigere ved bare at sende til en, af borgeren angivet og verificeret, e-mailadresse.

Og inden man taler om sikkerhed for at en e-mail når frem - ... så stoler jeg mindst lige så meget (lidt?) på PostDK, som jeg gør på postservere ift. leveringsstabilitet :)
Gravatar #6 - Unimox
30. maj 2011 06:13
Det meget fint alt sammen. Men indtil videre er det lavet så ringe, at man jo ikke kan finde rundt i det. Simple informationer tager 100år at finde.
Gravatar #7 - Mnc
30. maj 2011 06:19
Forslag? Inden 2018?

Jesus, Vordingborg kommune er igang med digitalisering af blanketter på nuværende tidspunkt...
Hvorfor 2018, det kan da næppe tage så længe?
Gravatar #8 - zymes
30. maj 2011 06:30
Mnc_ (7) skrev:
Hvorfor 2018, det kan da næppe tage så længe?

Alle kommunerne skal vel enkeltvis have opfundet den dybe tallerken, fordi ingen kan finde ud af at snakke sammen om hvordan det virker i forvejen, for dem der allerede er igang..

Edit:
Og det er jo det offentlige, så ting tager generelt bare 10x tiden i det private :P
Gravatar #9 - 4dd0
30. maj 2011 07:24
For satan, jeg vil også være politiker! Det må være det nemmeste job i kongeriget. Ingen krav til kvalifikationer eller intelligens, what so ever....

Projektet er dødsdømt på forhånd, af to indlysende grunde:

1) Et sted mellem 30 og 40 procent af befolkningen er (Funktionelle) IT-analfabeter, hvor det vil kræve et løft i IT-kompetencerne for at kunne bruge disse mange selvbetjeningsløsninger. Det bemærkes her, at kompetencerne hos de offentlige ansatte afspejler resten af samfundet.

Andelen af borgere med ringe IT-kompetencer forventes at stige i fremtiden, fordi unge ikke udviser den samme interesse for informationsteknologi som tidligere. Samtidig gør producenterne af tablets og smartphones ikke situationen bedre, hvilket er en udvikling der vil brede sig til PC'erne. Den gennemsnitlige bruger elsker, at vedkommende ikke skal træffe en række valg, der er taget af producenten. Jeg ser det som en indgriben i brugerens frihed, der over tid gør folk naive og lader producenterne dikterer 'vores' levevis. Det skaber et stort problem i forhold til privacy, sikkerhed og ikke mindst den enkeltes IT-færdigheder fordi den enkelte bliver vænnet til, at valgene er truffet for ham/hende.

2) Det er et offentligt IT-projekt. Hvem har sidst hørt om et statsligt el. kommunalt IT-projekt, der ikke er end i fiasko eller bedste fald en halv succes? I flæng kan nævnes Amanda, DeMars, POLSAG, virk.dk og borger.dk. Listen af hele og halve fiaskoer er lang.

Hvor meget vil det koste samfundet ekstra, før en besparelse begynder at vise sig? Mit bud, der er ingen besparelse.

Oveni det kommer det sikkerhedsmæssige i at man vil centralisere vitale informationer om borgerne (Mon ikke R har en bagtanke hermed? Lad os sige, øget overvågning af borgere og virksomheder...). Med sikkerhedsmæssigt tænker jeg ikke kun i forhold til angreb fra tredjepart, men også driftsikkerhed. Hvis systemerne bryder ned, eller rammes af strejke, forstærkes risikoen for at landet lammes.

De nuværende løsninger til identificering af borgere (CPR og NemID) er en joke og kan let misbruges.

Nej, endnu engang demonstrerer de radikale fuldstændig mangel på realitetssans (Et gennemgående problem blandt de 179 folkevalgte i øvrigt).
Gravatar #10 - PistolPete
30. maj 2011 07:24
gir det ikke mere mening at få fjernet noget af det papirflytteri der bliver brugt tid på??

Det kan da godt være det sparer tid at en håndfuld kommunale sagsbehandlingstrunter skal vurdere nogle emails i stedet for breve(samt telefonopkald)…

Men hvis der stadig skal flyttes opgaver(mails) imellem afdelingerne så er besparelsen da vist knapt så stor som den kunne have været :)
Gravatar #11 - henrikmk
30. maj 2011 07:42
Der vil nok ikke være ret stor besparelse at finde heri, før man får has på det grundlæggende problem, at der er alt, alt for mange ligegyldige regler og love.

Jo flere regler, desto mere skal man studere regler eller bruge tid og penge på at konsultere med kommunen. Det hjælper selv det mest elegante IT system ikke på.

Nu taler man f.eks. om "regelstop", som om regler er bare noget, vi skal have flere af:

http://politiken.dk/erhverv/ECE1289886/smaa-virkso...
Gravatar #12 - el_barto
30. maj 2011 07:46
henrikmk (11) skrev:
Der vil nok ikke være ret stor besparelse at finde heri, før man får has på det grundlæggende problem, at der er alt, alt for mange ligegyldige regler og love.

Jo flere regler, desto mere skal man studere regler eller bruge tid og penge på at konsultere med kommunen. Det hjælper selv det mest elegante IT system ikke på.

Nu taler man f.eks. om "regelstop", som om regler er bare noget, vi skal have flere af:

http://politiken.dk/erhverv/ECE1289886/smaa-virkso...


Det med de komplekse regler gør det også næsten umuligt at lave et blanket-system der kan være både brugbart, lovligt og juridisk gældende.

Og når det så virker, beslutter nogen at lave loven om, så alt skal tilpasses igen :/
Gravatar #13 - Whoever
30. maj 2011 08:31
Idiot-Radikale....

Hvis nu politikerne fattede at de istedet skulle budgettere med en levetid på MAX 10 år for et stort system, plus 2-3 mandeår i vedligehold, plus kontinuerlig udskiftning af skærme og PC'ere (som min. sammen med udskiftningen af backend) så ville besparelserne jo komme ad sig selv.

Min kone har f.eks. lige fået ny pc med windows 7, de skal nu være papirløse. Men de har stadig kun én 17-19" skærm (dog flad, ikke widescreen) og de må ikke have to vinduer fra sagssytemet åbent på en gang, ellers dør backend'en (som nærmer sig de 10 år).

Fat nu at få fikset den slags som jeg vil vædde med gennemsyrer hele det offentlige IT-apperat, og få sat de EKSTRA milliader på finansloven.

Digitalisering er ikke til for at spare penge. Det er til for at gøre arbejdsgange nemmere. Jeg tvivler på at du kan finde et eneste offentlig IT-projekt, der har kørt "gnidningsfrit" i ti år og som har sparet på det administrative budget. I DARE YOU! :D
Gravatar #14 - Adagio
30. maj 2011 08:31
I teorien er det jo en meget god ide. I teorien vil det kunne spare mange penge og brugerne vil opleve en bedre server... men det er så også kun i teorien... i praksis er dette (som flere allerede har nævnt) dømt til at give kaos for brugerne og et større hul i økonomien
Vi ved jo alle sammen, hvor gode det offentlige er til projekter som disse. Og selvom der imod alle forventninger faktisk lykkedes at få det her projekt færdiggjort til tiden og uden ekstra uventede udgifter, så har vi jo det næste problem: Brugerne. Vi ved jo alle sammen, hvor gode hr. og fru Jensen er til IT. Der er mange derude der har svært nok ved at finde ud af hvordan de skal komme ind på deres email, hvis de ikke har et direkte link på skrivebordet til det



Men som sagt, så er idéen da meget god. Det ville da være dejligt hvis alt kunne klares online. Ofte er jeg blevet så irreteret, når jeg lige skal have gjort noget simpelt, så kræver det at man møder personligt op, får smidt et papir i hånden man lige skal udfylde, aflevere og smutte igen. Det ville jeg have kunnet klare på 5 min hjemmefra, men bliver tvunget til at skulle bruge 2+ timer på det istedet (transport tid med busserne + gåtur fra nærmeste busstoppested til hvor man skal hen + lang kø hvor man nu skal hen)
Hvis det at man mødte personligt op i det mindste betød at de gjorde sig sikre på at man er den man siger man er, så er det forståeligt. Men det er jo ingen problemer at smutte op til kommunen, sige et CPR nr på en anden person og så få kommunen til at lave mange ændringer i systemet
Gravatar #15 - skywave
30. maj 2011 10:26
Det er også alt sammen meget, meget fint.
Og til de nysgerrige mht. offentlige IT-systemer, så har "mit" sygehusvæsen lige investeret guderne skal vide hvor mange millioner i et system (da vi skal være papirløse), hvor man heller ikke kan have mere en én session i systemet kørende...klapsalver
...:-(
Men..men..men... Nu skal der jo lægges ekstra afgifter på pc'er, fladskærme osv., så vi skal hoste op med et ekstra tusinde hver måned, egentlig læste jeg, at man ikke måtte have flere pc'er i en enkelt familie, så hvordan hulen har de da lige tænkt sig, at Danmark skal kunne blive digitaliseret, når vi ikke må have remedierne til det???
Ja, undskyld mig, jeg spørger bare...
Gravatar #16 - nwinther
30. maj 2011 12:13
Det er mit indtryk, at der er meget få besparelser at hente. Alt for ofte vil de øgede muligheder et sådant system tilbyder blot resultere i, at det offentlige indsamler flere data, frem for at fastholde niveauet.

Med indførelse af elektronisk sagsbehandling er det nu blot blevet endnu lettere at arkivere og videresende. Det betyder selvfølgelig, at vi ikke skal have et fysisk arkivskab, men det betyder også, at vi arkiverer alt muligt skrammel så sagsmapperne opnår gigantiske størrelser og derved bliver meningsløse.

Indfører man elektroniske blanketter i øget omfang, vil vi (kommunerne mv) blot begynde at bede folk udfylde stadig mere data - fordi vi kan. Såvel borger som myndighed vil opleve et informationsoverload som er en ladeport for fejl i sagsbehandlinger og indhentning af relevant information.

Man kan simpelthen ikke styre det. Det var vistnok også dét, der gik galt med AMANDA. Man byggede simpelthen mere og mere funktionalitet ovenpå et fundament som slet ikke var gearet til det.

Det er til dels fordi det er demokratisk styrede "virksomheder" hvor særinteresser og sære former for medarbejder eller brugerhensyn får lov at fylde det hele.

Hvad er det man siger? Vejen til Helvede er brolagt med gode hensigter.
Gravatar #17 - nielsbjerg
30. maj 2011 13:59
Hvis nogen i det offentlige havde overblikket, skulle de bruge tid og kræfter på at udvikle et API som man kunne lave løsninger op imod. Der kunne så være et default look&feel som var så hjælpeløst som det nuværende. MEN hvert år blev der udskrevet en usability konkurrence på udvikling af specifikke områder i forhold til en ret rummelig design manual..
Tænk twitter og tweetdeck...
Gravatar #18 - Sugardad2
30. maj 2011 14:11
Kæft hvor er de naive, de tror at folk selv kan finde ud af alting, det kan de desværre bare ikke, hvis man kunne have et overblik over alt der skete, så ville man hurtigt finde ud af hvor mange dumme mennesker der er, som skal have forklaret tingene HELT fra bunden. alle de her mennesker ville ikke takke til godem ed sådan et system her, og så kommer det bare tila t koste mere i sidste ende, da de stadigvæk skal serviceres på den ene eller anden måde.

så man kan sige, at det er et fint tiltag, men det er fandme dumt at planlægge at udfase det gamle før man ved om det vil virke, for det ved man ikke, og imo peger det ikke i den retning
Gravatar #19 - Hulobe
30. maj 2011 15:01
#14 Det koster altid at skifte over, men mon dog ikke det sparer penge i den lange ende. Min netbank har garanteret sparet mange penge. Jeg ringer aldrig til banken mere og der der yderst sjældent.
Nu er banken jo ikke det offentlige, men kan ikke se hvorfor det skulle gøre en forskel.

Nej jeg synes de radikales forslag er rigtig godt. Ikke perfekt, men godt.

Jeg synes da det vil være super fint. I hvert fald for mig.
#9 er jo inde på noget rigtigt. Min mor kan måske finde ud af det, - med hjælp. Min mormor er helt blank.

Men gør det til et krav at borgeren kan vælge/fravælge det. Og giv evt. en (men dog rimelig) ekstra gebyr for de der vælger papirudgaven. Hvor ville det være lækkert hvis jeg kunne omregistrere min bil hjemmefra, få tid til sygeplejersken (her ude i udkantsdanmark er der sygeplejersker på et lægehus - de kan så bl.a. tage blodprøver) etc. Og kræv også gerne af min arbejdsgiver at jeg får min lønseddel som PDF på en af mig valgt "nem-mail". Så slipper jeg for det papir som alligevel bare bliver væk.
Det er 3 ting som alle er helt reelle ting som jeg vil se som en fordel og som jeg har brug for i denne uge.
I næste uge bliver det sikkert noget andet :-)

Told og skat er da blevet meget nemmere efter at man kan gøre det hele selv. Banken er da blevet meget nemmere efter man kan gøre det hele selv. Så mangler vi bare resten.


Og så kunne det være smart hvis oplysninger om borgerne blev centraliseret mere. Tag f.eks. navne og adresser. Lad dem ligge et sted, - og lad brugeren selv kunne se og rette dette (med samme krav om rigtighed som der er nu). Lad os så også vælge hvem der kan se det. Hvis vi vælger alle, - så ligger de oplysninger også direkte på krak.dk, dgs.dk og hvad de ellers hedder. Hvis vi vælger 'forsker-beskyttelse', ja så er det yderst få offentlige kontorer der har adgang - og så samme valgmuligheder derimellem som i dag. Det kunne da være fint. Og postvæsenet ville selvfølgelig automatisk få oplysninger om at man er flyttet. Jeg tror der er mange steder der kan spares meget. Også for private virksomheder (så som postdanmark, krak etc).
Gravatar #20 - Hulobe
30. maj 2011 15:47
Ved nærmere eftertanke - om min mormor skal ned på kommunen eller om hun skal tale med en af sine børnebørn. Måske det alligevel er lettere med børnebørnene!

Go radikale!
Gravatar #21 - aben
30. maj 2011 15:50
Mort (4) skrev:
En FAQ burde ikke være nødvendig, hvis tingene var lavet intuitivt og brugervenligt.


Det er de desværre bare ikke
Gravatar #22 - arne_v
30. maj 2011 21:37
#0

Umiddelbart vil jeg foreslå at man i.s.f. at investere de penge i IT så investerer dem i lotto kuponer i udlandet.

Chancen for overskud er nok bedre!!

Det er altså ikke nemt at realisere store besparelser via digitalisering.

Det ses gang på gang at de forventede besparelser ikke opnåes.

Og det er såmænd ikke et specielt offentligt fænomen. Det ses også hos private virksomheder.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login