mboost-dp1

Flickr - Jacob Bøtter

Danskerne har rekord i Facebook

- Via DR - , redigeret af Net_Srak

Danmark har for nylig passeret Canada i, hvor stor en del af befolkningen der har en Facebook-profil. Hele 34% af danskerne har en profil med billede og informationer om, hvem vi er, hvilket er nok til at slå canadiernes 33%.

Den store tilslutning skyldes hovedsageligt den forholdsvis høje gennemsnitsalder; mange midaldrende danskere har valgt at oprette en Facebook-profil. Derudover ligger kommunikationsstilen godt i forhold til den meget åbne måde, danskere kommunikerer på, konkluderer rapporten.

En undersøgelse fra it-virksomheden Komfo viser, at antallet af danske brugere alene i 2008 steg med 268%.





Gå til bund
Gravatar #1 - Systran
26. jan. 2009 15:40
Nørde-Danmark ;) Fedt.

Jeg ved ikke hvorfor det lige nøjagtig tiltaler Danmark så meget, men jeg vil påstå at over halvdelen af min omgangskreds har en profil, og det bliver virkelig også brugt flittigt.

Mest til at dele festbilleder og lignende, men vi drikker jo også mere end i de fleste andre lande, så der kan måske være en sammenhæng :P
Gravatar #2 - mathiask
26. jan. 2009 15:59
"Facebook sejrer ad helvede til..."

Netop festbillederne og forældregenerationens ankomst på facebook skal nok lukke facebook ned igen. Det er ikke meningen at den generation skal ind og kommentere på billeder, status-updates og lignende. Det kan de nemlig ikke administrere.
Gravatar #3 - Systran
26. jan. 2009 16:03
#2
Så du synes, at "de gamle" skal skride fra nettet?

Nu har de jo endelig fundet noget at bruge det til :) Og de kan jo bare skabe deres egne netværk - der er ingen der siger, at de skal være "ven" med deres sønner og døtre, så de kan gå ind og snage og finde ud af at de er ude at drikke, når de har sagt, de tog til RISK-aften eller lignende.

Jeg troede, det var meningen at vi alle skulle lære at bruge internettet, ung eller gammel, man eller kvinde, men det er du åbenbart imod? :)
Gravatar #4 - Zombie Steve Jobs
26. jan. 2009 16:32
#2 Eh, Facebook er vel hvad internettet er blevet til efter alle har fået adgang til det? Det er vel noob-net, eller hvad, man kan kalde FB. Og FB har da aldrig været beregnet til en "lille" eller begrænset brugerskare. Så må du på irc
Gravatar #5 - knekker1
26. jan. 2009 16:44
Facebook er et glimrende sted for at holde kontakten og holde sig opdateret i ny og næ.

Mindre kedeligt er det, når folk misbruger facebook. Har været nødsaget for ikke længe siden til at skulle slette en gammel veninde, fordi hun lagde hele sit liv op på den skide side, hver gang man loggede på var hele min skærm fyldt op med videoer, billeder og kommentarer af hende selv.

Når man så prøvede at pointere misbruget, trak hun jantelov kortet imod mig.

Tendensen ser jeg også hos andre veninder, som holder hele verden opdateret med hvad de laver time for time, via deres tlf der har tilgang til facebook.

Noget mere glædeligt som andre har pointeret er det også et glimrende sted til at poste festbilleder osv.

Dog kunne jeg aldrig finde på at oprette en profil i mit rigtige fulde navn, som så mange folk gør, da det kan misbruges på mange måder, f.eks. med din arbejdsgiver. Han skal jo ikke sidde og se på mig pisse fuld, stå og gramse på en eller anden nasty tøz nede fra den lokale pub.

Her er forretningsnetværket Linkedin.com en glimrende side til det seriøse.
Gravatar #6 - Tumleren
26. jan. 2009 16:50
#5

Så fjern hende fra listen over folk du gerne vil modtage updates fra i stedet for at slette hende.

Og tilføj din arbejdsgiver til din begrænsede profil. Sværere er det vel ikke?

Facebook har muligheder nok til at begrænse det indhold du vil se og det indhold andre må se på din profil.
Gravatar #7 - Adagio
26. jan. 2009 16:50
Langt størstedelen af dem jeg kender bruger facebook, de får der ikke bruger det arbejder med IT til dagligt (2 af mine kollegaer nægter at bruge det, og jeg arbejder i en IT afdeling)

knekker1 (5) skrev:
Har været nødsaget for ikke længe siden til at skulle slette en gammel veninde, fordi hun lagde hele sit liv op på den skide side, hver gang man loggede på var hele min skærm fyldt op med videoer, billeder og kommentarer af hende selv.


Man kan jo vælge om hvilke af ens venner man ikke er interesseret i at få nyheder om. Så 25% af dem jeg har på listen har jeg smidt på den liste, så jeg ikke får så mange nyheder omkring de personer jeg er mindst interesseret i at se hvad de foretager sig
Gravatar #8 - Sawhjort
26. jan. 2009 16:58
det er det tydeligste bevis på, at danmark keder sig helt vildt meget!
Gravatar #9 - joachimnb
26. jan. 2009 17:49
#8

Nej, det er snarere et bevis på at danskerne er et meget tillidsfuldt folkefærd, hvilket rapporten også konkluderer.

Kan iøvrigt godt lide at der er nogen der simpelthen nægter at bruge det. De tror de er de store eventyrer og interessante når de kan trodse det alle de andre gør og taler for :).
Gravatar #10 - tadeusz
26. jan. 2009 17:54
Er det en rekord at være stolt af ?
Gravatar #11 - nerdgirl.dk
26. jan. 2009 19:45
Det viser kun at Danmark er en nation af lemminger, der blindt følger det alle andre gør...

#1
Hvorfor er det nørdet at have en facebook profil? Netop fordi så mange gør det, kan det ikke være nørdet....hvis man spørger mig.
Gravatar #12 - Tumleren
26. jan. 2009 19:49
nerdgirl.dk (11) skrev:
Det viser kun at Danmark er en nation af lemminger, der blindt følger det alle andre gør...


Ligesom alle andre nationer - Men vi er i det mindste bedst til det!
Gravatar #13 - nerdgirl.dk
26. jan. 2009 20:00
#12
Ja, der mangler originalitet i verden.... nogle virksomheder opnår monopollignende status kun pga lemming-effekten. Det er da sørgeligt.

Vi mennesker er desværre alt for ens, og alt for tilbøjelige til at rende efter alle de andre. Men vi er nok bare nogle dumme flok-dyr, når det kommer til stykket.
Gravatar #14 - Systran
26. jan. 2009 20:22
nerdgirl.dk (11) skrev:
#1
Hvorfor er det nørdet at have en facebook profil?


Jeg sagde bestemt ikke, det var en dårlig ting. Især ikke på dette site burde ordet "nørd" være et negativt ord.

nerdgirl.dk (11) skrev:
Netop fordi så mange gør det, kan det ikke være nørdet....hvis man spørger mig.


Er det kun mændgen, der afgør betydningen af et ord? Ser lidt underligt ud i mine øjne. Det er en trend, som mange følger, og det gør måske Danmark en smule mere nørdet, sådan ser jeg det :)
At "nørderne" så er en minoritet, vil jeg give dig ret i :)
Gravatar #15 - nerdgirl.dk
26. jan. 2009 20:28
Nej, men en nørd er i mine øjne en person der netop skiller sig ud fordi vedkommende har en passioneret interesse eller en særlig videbegærlighed over for et emne der ligger ud over det sædvanlige.

... og det kan næppe kaldes usædvanligt at have en facebook profil.
Gravatar #16 - Magten
26. jan. 2009 20:32
Er det ikke nærmere en der fordyber sig i noget, og går op i det?

#mange
Ja det er godt nok forfærdeligt at danskerne endelig kommer på nettet og oplever hvad der kan sker derude.. Dybt dybt sørgeligt at man finder gamle venner og klassekammerater, for det er da for trist at spilde sit liv på det! Det er langt bedre at sidde og svine folk til som gør det..
Gravatar #17 - Systran
26. jan. 2009 20:32
#15
Jeg kan godt lide din definition, omend jeg nu brugte ordet som et tillægsord i post #1, og at flere og flere har tendenser til at bruge sin computer til netop det specifikke formål, kan næppe overses eftersom det er det, nyheden handler om. Det er "nørdet" i forhold til, ja hvad ved jeg, for et år siden eller 10 år siden.

Men nej, det er ikke særlig usædvanligt ... mere :)
Gravatar #18 - Clauzii
26. jan. 2009 22:09
Når folk spørger mig om jeg har en FB profil, og jeg svarer nej, er de lige ved at få et hjerteanfald. Så er man underlig og hvad ved jeg...

Personligt er jeg ikke interesseret i at et eller andet (amerikansk) firma skal vide alt om mig. Jeg har ganske vist ikke noget at skjule, men tanken om den magt, information om andre giver, er ikke tiltalende, synes jeg.



Gravatar #19 - ghostface
26. jan. 2009 22:17
Sikke en markedsførings magt Facebook har i Danmark så. De ved rigtig meget om 34% af alle danskere, de statistikker der kunne trækkes ud af dem må få selv Gallup og megafon til at skide af misundelse.

Fanme godt klaret, det må alle indrømme uanset om man er for eller imod.
Gravatar #20 - Orange
26. jan. 2009 22:32
Man bliver sgu helt paranoid af at læse replies i den her tråd. Jeg tror sgu jeg trodser alle dommedagsprofetierne, og beholder mine FB konto for at holde kontakten med de folk i vennekredsen, som jeg ser ret sjældent.

Hvad sker der for alle de FB haters herinde, bruger i heller ikke netbank? "Det er noget pop og jeg skal sgu ikke have min konto ribbet!!!" Jeg tror sgu Big Brother er skide ligeglad med om i bedst kan lide Pepsi eller Coca-Cola, det værste der kan ske er vel at i får skræddersyede reklamer i sidebaren... og who cares, det er måske 2% af folk der kigger på de reklamer afligevel. Bare det at bruge en broswer afslører i forvejen et hav af oplysninger om jer.
Gravatar #21 - myplacedk
26. jan. 2009 22:46
Clauzii (18) skrev:
Når folk spørger mig om jeg har en FB profil, og jeg svarer nej, er de lige ved at få et hjerteanfald. Så er man underlig og hvad ved jeg...

Hvis svaret er så chokerende, hvorfor spørger de så? ;-)

Clauzii (18) skrev:
Personligt er jeg ikke interesseret i at et eller andet (amerikansk) firma skal vide alt om mig.

Jeg har det fint med at de kender mit navn, og et par andre grundlæggende ting som enhver kan finde ud af.

Eller tænker du på svarene på informative quizzer som "Are you better than your friends in bed?" ;-)

Bare fordi Facebook giver mulighed for at forære din fotosamling væk osv. behøver man jo ikke gøre det.
Gravatar #22 - Clauzii
26. jan. 2009 23:02
#20:

Nej, jeg hader ikke FB. Men jeg har omvendt ikke brug for det, da mine sociale relationer i hverdagen udfylder behovet så rigeligt ;) (Og newz :D)

#21:

Det sjove er at de fleste af dem der spørger i forvejen har min e-mail, ved hvor jeg bor - og iøvrigt ved hvordan jeg ser ud og hvad jeg laver :)

"Eller tænker du på svarene på informative quizzer som "Are you better than your friends in bed?" ;-)" - LOL :)

Dem svarer jeg aldrig på, ligegyldigt hvilket site der måtte smide den i hovedet på mig :D

--

Selvfølgelig er der allerede et hav af informationer om en, hvis man er på nettet, men det er måske også mere den stigende informationsindsamling jeg sætter '?' ved..
Gravatar #23 - Der^Roboter
27. jan. 2009 03:02
Spørgsmålet er vel hvor mange af de profiler der er aktive? Jeg havde selv en Facebook profil en overgang, men fandt aldrig den store nytte i det, da jeg alligevel mødes med de fleste af mine venner og familie jævnligt. Og resten af min vennekreds kan nås via messenger.

Har Facebook ændret sig synderligt det sidste år - as in, er det nu rent faktisk muligt at slette sin profil når man ikke længere ønsker at være medlem? Hvis ikke, så burde tallet i nyheden tages med en ordentlig dosis salt.
Gravatar #24 - myplacedk
27. jan. 2009 06:38
Der^Roboter (23) skrev:
så burde tallet i nyheden tages med en ordentlig dosis salt.

Det skal alle "facts" i nyheder altid. ;-)
Gravatar #25 - p1x3l
27. jan. 2009 06:54
lol meget sjovt #2 gav mig en grund til jeg aldrig har fådet signet op og nok ik gør det lol
Gravatar #26 - YouPhreak
27. jan. 2009 11:32
#25 Er du bange for at blive sendt på stavekursus af dine forældre?
Gravatar #27 - Tumleren
27. jan. 2009 16:06
#26

Er du bange for at blive sendt på et høflighedskursus af dine forældre?



Orange (20) skrev:
Hvad sker der for alle de FB haters herinde, bruger i heller ikke netbank?


Jeg bruger Facebook og er på ingen måde en Facebook-hader, men jeg har den kun egentlig fordi mine venner har profiler og af og til lægger billeder ud; fordi jeg har min egen fan-gruppe derinde (så sej er jeg nemlig) og så fordi jeg arbejder som frivillig på den lokale biografs Facebook-gruppe ved at lægge events osv. ind i kalenderen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login