mboost-dp1

Google Inc.

Chrome får Do Not Track inden årets udgang

- Via All Things Digital - , redigeret af Pernicious

Google har annonceret, at de vil indarbejde en mulighed for, at brugerne kan slå Do Not Track-headeren til i deres browser Chrome inden årets udgang. Muligheden er allerede at finde i den seneste developer-udgave af browseren.

Do Not Track-headeren har til formål at give brugere mulighed for, når den slås til, ikke at blive sporet af reklamefirmaer på nettet, så der ikke kan vises reklamer særligt målrettet brugerens internetadfærd.

Mozillas Firefox og Microsofts Internet Explorer har begge indarbejdet Do Not Track for længst, og Internet Explorer har endda funktionen slået til som standard. Google har hele tiden været mere tøvende over for Do Not Track, da internetgiganten er et af de største firmaer inden for internetreklamer, og dermed går ind for personalisering af blandt andet reklamer.

Alligevel lovede Google sammen med de andre browser-leverandører at indarbejde Do Not Track, da det Hvide Hus bad dem om dette.





Gå til bund
Gravatar #1 - Montago.NET
17. sep. 2012 09:17
Hvem foretrækker ikke at få ikke-målrettede reklamer ??

der er da ikke noget bedre end reklamer for pampers, menstruationsbind, neglelak, viagra og IQ tests...

Gravatar #2 - HerrMansen
17. sep. 2012 09:24
#1: Lyder som om du er lidt FOR bekendt med præcis de reklamer? ;)
Gravatar #3 - ibyte_dk
17. sep. 2012 09:33
Ja, det lyder jo på overfladen som er cool funktion. Brugervenlighed og alt det der. Men hvad bliver konsekvenserne på længere sigt?

Fjernelse af målretningen, gør bare at annoncerne ikke længere rammer folk, der er interesserede i emnerne/produkterne. Det gør det væsentligt dyrere for annoncørerne. Så flytter de bare deres annoncer over på services, hvor ROI er bedre. Så den her funktionalitet er måske i virkeligheden ringe for begge parter. Annoncerne bliver dyrere, og brugerne skal se på annoncer, der fra måske at være relevante, nu SLET ikke har nogen interesse.

For internettet koster penge at holde kørende, og os brugere skal betale med et eller andet. Hvis vi ikke vil betale med informationer, så ender det hurtigt med at vi må betale med noget andet. Måske endda kontanter. Det kan betyde at websites bliver betalingsservices, eller at der bliver lagt afgifter på internetforbindelser eller en direkte internet skat.
Gravatar #4 - mvoigt27
17. sep. 2012 09:35
Montago (1) skrev:
Hvem foretrækker ikke at få ikke-målrettede reklamer ??

der er da ikke noget bedre end reklamer for pampers, menstruationsbind, neglelak, viagra og IQ tests...


Det hvad der sker når du bliver ved med at søge efter tranny operation cheapest place..... så lad da vær.....
Gravatar #5 - troldefar
17. sep. 2012 10:02
#4
Synes nu mere det lyder som helt almindelige familieting og så lige en lille (eller stor) gave til morfar/farfar.
OT:
Det bliver nu spændende at se hvad der kommer ud af det her og hvor mange der faktisk vil, eller kan finde ud af, at benytte sig af funktionerne.
Det er jo heller ikke alle som har det slået til på FB, for det er der en del status'er på min væg som tyder på.
Gravatar #6 - Cosmikaze
17. sep. 2012 10:11
Måske er det bare mig, men jeg synes det er yderst sjældent jeg rent faktisk ser en reklame der faktisk er relevant for mig.
80% af alle reklamer jeg ser er enten "Nyt online spil - spil nu", "køb en russisk/asiatisk postordre-brud", "get in buffed in 4 weeks" eller "enlarge your penis 2" in just 4 weeks". Det er altid det samme crap, og ikke noget jeg har lyst til at klikke på.

Men måske kommer jeg bare på de forkerte sider
Gravatar #7 - BeLLe
17. sep. 2012 10:28
Nu bruger jeg adblockere så jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har set en reklame når jeg browser men jeg vil da alligevel gerne vide hvor man slår denne funktion til i developer udgaven

anyone?
Gravatar #8 - ibyte_dk
17. sep. 2012 10:33
Cosmikaze (6) skrev:

80% af alle reklamer jeg ser er enten "Nyt online spil - spil nu", "køb en russisk/asiatisk postordre-brud", "get in buffed in 4 weeks" eller "enlarge your penis 2" in just 4 weeks". Det er altid det samme crap, og ikke noget jeg har lyst til at klikke på.

Men måske kommer jeg bare på de forkerte sider


Det skyldes at annoncørerne ikke ønsker at ramme folk, der allerede spiller deres spil. Så i stedet for at gå efter dem, der sikkert er interesserede, så går de efter kanten af mængden og prøver at ramme dem, der ikke har hørt om spillet, men MÅSKE ville spille det. Ellers ville man have meget svært ved at rekruttere nye spillere, med mindre alle pludselig var fuldstændig ubekendte med den type spil. Så rigtig mange annoncer, og specielt på nettet, går efter dem, der måske er interesserede
Gravatar #9 - blacktiger
17. sep. 2012 10:48
#3 Det er en fin hypotese du har, men mere er det heller ikke.

Tracking har både fordele og ulemper. Du ridser nogle fordele op. Ulemperne er der mange af - duckduckgo har en side med nogle af dem.

Det gode spørgsmål er nu om fordele opvejer ulemper, og pt er der ikke noget som helst der tyder på at tracking rent faktisk nytter noget.
Facebook tjener fx stadig langt færre penge end man havde forventet med deres indsigt i deres brugeres liv, og mange andre virksomheder har samme tendens.

Reklamer virker - ingen tvivl om det. *reklamer* driver internettet. Der er ikke meget der tyder på at målrettede reklamer hjælper noget - så tracking giver os sandsynligvis ikke nogle nævneværdige fordele, men mange ulemper.

Det er ikke spændende at høre dig argumentere for hvad tracing kan gøre af gode ting - det erspændende at høre hvorvidt de opvejer de dårlige.
Gravatar #10 - ibyte_dk
17. sep. 2012 11:28
blacktiger (9) skrev:

Facebook tjener fx stadig langt færre penge end man havde forventet med deres indsigt i deres brugeres liv, og mange andre virksomheder har samme tendens.


Med alt respekt, men jeg tror ikke du arbejde i branchen?

Måske har du misforstået Facebook lidt. De sælger ikke informationer videre. Jeg ved ikke om du selv har prøvet at køre reklamer på Facebook. Men jeg kan love dig for at det virker, og det er MEGET billigt.

Facebook sælger ikke oplysninger om deres brugere. De stiller dem til rådighed i deres annoncør funktionalitet og det er tilgængeligt for firmaer, dig, mig og alle. Om de laver penge afhænger at mængden af annoncører og udbud/efterspørgsel.

Det er for eksempel kun 25% af alle, der klikke på Adwords reklamer i Google. Hvor det er 60% der klikker på Facebook annoncer. Og det er langt fra gået op for de store brands, hvor nemt og effektivt CPC markedsføring kan være.
Gravatar #11 - KaiserPingo
17. sep. 2012 13:21
Reklamer er for idioter!

Reklamerbureauer er spild af rescoucer og ilt.
Gravatar #12 - martinmcfly
17. sep. 2012 14:37
HerrMansen (2) skrev:
#1: Lyder som om du er lidt FOR bekendt med præcis de reklamer? ;)


Jeg så i en lang periode reklamer for pampers til voksne, bind og Venus Embrace da jeg sad og så SC2 turnering - har aldrig været inde på noget i den stil og jeg bruger chrome, så den bør faktisk netop vise SC eller WoW-relaterede reklamer da det er sådan nogle sider jeg er inde på.

I know.. dis is ze interwebz... jeg kan sagtens sidde og skrive jeg ikke besøger de sider og så have det som startside, men det har jeg altså ikke :(
Gravatar #13 - dk-hat
17. sep. 2012 17:25
Win Win for alle..

Dem der gerne vil have deres netforbrug registreret og analyseret.. kan slå det til/fra (som det har været i lang tid med FF og IE) Og få "personlige reklamer.. Og dem der ikke bryder sig om at deres netforbrug.. "indekseres" kan slå det fra..

Jeg vil personligt ikke trackes.. Men det er mere fordi at jeg forestiller mig der på et tidspunkt kommer services ale "Tjek jobansøgeren" "Tjek din nye kæreste" og ting som det.. måske overdrevet, men har ikke brug for at tage chancen..
Gravatar #14 - Dr_Mo
17. sep. 2012 17:56
ibyte_dk (10) skrev:
Med alt respekt, men jeg tror ikke du arbejde i branchen?

Skal man arbejde i reklamebranchen for at kunne se paa aktiekursen?
ibyte_dk (10) skrev:
Måske har du misforstået Facebook lidt. De sælger ikke informationer videre.

Maaske har du misforstaaet #9 lidt, der siges at reklamefirmaer tjener færre penge paa reklamer end man havde forventet med deres indsigt i deres maalgruppes liv, ikke at reklamefirmaer tjener faerre penge end forventet paa at saelge informationer videre.
ibyte_dk (10) skrev:
Om de laver penge afhænger at mængden af annoncører og udbud/efterspørgsel.

Ja og dette afspejles i aktiens vaerdi som er halveret, derfor kraeves det ikke at man er annoncoer selv for at kunne se om facebook laever op til forventningerne.
Gravatar #15 - Athinira
17. sep. 2012 18:50
Cosmikaze (6) skrev:
Måske er det bare mig, men jeg synes det er yderst sjældent jeg rent faktisk ser en reklame der faktisk er relevant for mig.
80% af alle reklamer jeg ser er enten "Nyt online spil - spil nu", "køb en russisk/asiatisk postordre-brud", "get in buffed in 4 weeks" eller "enlarge your penis 2" in just 4 weeks". Det er altid det samme crap, og ikke noget jeg har lyst til at klikke på.

Men måske kommer jeg bare på de forkerte sider


Åbenbart... :P

Jeg får selv mange reklamer for DJ udstyr da jeg selv er DJ, så umiddelbart har de meget godt styr på hvad der interesserer mig.
Gravatar #16 - fiskefyren
18. sep. 2012 09:58
#1 hvem fuck gider overhovedet at glo på reklamer at all?! jeg kan godt se hvorfor IQ tests måske ikke lige er noget for dig...

#2 måske lige med undtagelse af IQ testen... haha!

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login