mboost-dp1

Google Inc.

Californien klar med lov om selvstyrende biler

- Via PCmag - , redigeret af Pernicious

I den amerikanske stat Californien har guvernør Jerry Brown nu underskrevet et lovforslag, der etablerer en række sikkerheds- og ydelsesstandarder for selvstyrende biler.

Lovforslaget blev underskrevet ved internetgiganten Googles hovedkvarter, da netop Google har lagt meget energi i deres projekt med selvstyrende biler. I omkring to år har firmaet nemlig testkørt sådanne biler, som de mener vil kunne forbedre verden.

Sergey Brin, Google skrev:
I think the self-driving car can really dramatically improve the quality of life for everyone here in California, the country, and the world.

Googles Sergey Brin fortæller, at de har brugt mange kræfter på at få bilerne til at køre, således at de nu kan være sikrere end biler ført af mennesker, hvilket kan medføre færre dødelige trafikuheld. Brin peger også på, at selvstyrende biler kan udnytte pladsen på vejene bedre, så der ikke opstår køer eller trafikpropper.

Brin fortæller, at amerikanerne muligvis kan se frem til at få adgang til de selvstyrende biler inden for de næste fem år.





Gå til bund
Gravatar #1 - AmbY
28. sep. 2012 05:47
Fedt! Mega fedt faktisk!

Jeg synes det er imponerende arbejde der er lavet af Google i forbindelse med lige det her projekt. Og jeg glæder mig specielt til at se hvad der kommer af konkurrenter på området nu hvor der er lavet regler som "bare" skal overholdes.

<Ironi>
Og hvem ved, om måske 20-30-40 år kommer bilerne til Danmark også. Som forsøg naturligvis. :)
</Ironi>
Gravatar #2 - oOAnriOo
28. sep. 2012 06:10
Ja det er på høje tid den her teknologi vinder indpas.
Der er helt utrolige muligheder for besparelser i robot-biler.

* Menneskeliv : Kan de kommunikere med og/eller overvåge de andre trafikanter, vil de bestemt performe bedre end mennesker i nød-situationer.

* Vejplads : Når bilerne kan reagere med det samme og måske endda få data fra flere kilometer længere fremme, så kan man også lægge dem med få meters afstand.

* Arbejdstid : Hvis bare jeg kunne bruge al min køretid til og fra arbejde (er konsulent i hele DK) på rent faktisk at arbejde.

* Brændstof : Jeg så lige et gammelt afsnit af MythBusters her den anden dag, hvor de testede om man kunne spare brændstof ved at lægge sig i slipstrømmen af en anden bil. De målte en besparelse på mere end 70% (det er jo ikke tilfældigt at trækkende fugle udnytter slipstrømmen fra de fugle der er foran.) Det vil være sikkerhedsmæssigt forsvarligt i en robot-bil.
Gravatar #3 - Nize
28. sep. 2012 06:22
Det er ikke fordelene man ikke kan se eller vil nyde - det er alle ulemperne og de manglende afklaringer:

Hvad sker der når bilen 'går i stykker'? Jagter den køer? Stopper den?

Hvis den pludseligt jagter en ko, og kører den ihjel, hvis skyld er det så?

Hvad med culpa/forsikring - ifm et uheld når det kommer til at ske?

Hvis de virker efter hensigten er det sweet, når de ikke virker, så er det ikke det fedeste at være passager i en bil der bevæger sig over 50 km/t :-)
Gravatar #4 - Slettet Bruger [1512911677]
28. sep. 2012 06:25
Et bedre socialt transportsystem ville nu være at foretrække.

Og Seler i busser så jeg tør køre med dem :P
Gravatar #5 - moulder666
28. sep. 2012 06:35
Nize (3) skrev:
Det er ikke fordelene man ikke kan se eller vil nyde - det er alle ulemperne og de manglende afklaringer:

Hvad sker der når bilen 'går i stykker'? Jagter den køer? Stopper den?

Hvis den pludseligt jagter en ko, og kører den ihjel, hvis skyld er det så?

Hvad med culpa/forsikring - ifm et uheld når det kommer til at ske?

Hvis de virker efter hensigten er det sweet, når de ikke virker, så er det ikke det fedeste at være passager i en bil der bevæger sig over 50 km/t :-)


Præcis. Og der er mange flere ting at tage hensyn til. For med en sådan bil er det ikke nok, at det spiller 99,9 % af tiden - det skal være 100%.

Hvis en GPS sætter ud en enkelt gang ud af 1000, genstarter man den og så kører det igen - no harm, no foul.
Hvis en selvkørende bil mister kommunikationen til serverne i 3 sekunder, hvad sker der så?
Gravatar #6 - AmbY
28. sep. 2012 06:42
#3:

Mener at jeg læste noget om "hvad der sker hvis der sker fejl" og det var noget med:

¤ Google bliver givet informationen
- - (noget data i bilen måske?)
¤ Bilen køre selv ind til siden i nødsporret og stopper
- - (hvis den oplever fejl i motor/styr/bremse)
¤ Bilen ringer selv op til 911 automatisk/manuelt
- - (Ved uheld går der automatisk opkald, som)
- - (det også er lov i EU at nyere biler skal.)
- - (Hvis der opstår sygdom eller andet i bilen, kan man)
- - (manuelt få den til at ringe op til 911)
¤ Bilen kan styres manuelt.
- - (Man kan til hver en tid selv overtage styrringen)

#5:

Bilerne køre ikke ud fra GPS men via sensorer flere steder på bilen, sammen med et af de mest avancerede radarer udviklet i den størrelse. :)
Gravatar #7 - AmbY
28. sep. 2012 06:48
Må hellere lige sige at jeg ikke er sikker på at det bliver noget jeg vil kunne affinde mig med, da jeg virkeligt elsker at køre bil.

Men jeg ser fandeme mange der kunne have godt af en bil som den her, dem der faktisk udgør en fare for andre i trafikken ved at køre langsommere end tilladt, eller ikke kan huske at signalere korrekt.

I Danmark kunne jeg se disse biller blive brugt til ovenstående, men også til folk der ikke har kørekort, eller som bliver det frakendt. (Bilen logger jo selv om den bliver styrret manuelt, så der ikke skal nogen "stor" undersøgelse til for at se om personen i bilen har kørt eller ikke)

Samtidigt tror jeg også at de mange pendlere der er på vejene i Danmark vil kunne spare meget ved dette, eller hvis man vender den om kunne tjene meget på at kunne arbejde mens de blev transporteret.
Gravatar #8 - mireigi
28. sep. 2012 07:40
AmbY (7) skrev:
I Danmark kunne jeg se disse biller blive brugt til ovenstående, men også til folk der ikke har kørekort, eller som bliver det frakendt. (Bilen logger jo selv om den bliver styrret manuelt, så der ikke skal nogen "stor" undersøgelse til for at se om personen i bilen har kørt eller ikke)


Personer uden (gyldigt) kørekort skal ikke have lov til at køre bil, uanset om den er selvkørende eller ej. Tvinger en situation dig til at overtage manuel styring af bilen, skal du være kvalificeret til at kunne dette, og det kræver et kørekort.
Gravatar #9 - MFRaver
28. sep. 2012 07:59
#3 og #5
Hvis bare de selvkørende biler har færre uheld end når det er mennesker der køre, så er det da stadig en gevinst. Også selvom de kun er 99,9% sikre.
Gravatar #10 - Whoever
28. sep. 2012 08:12
Ho ho, ingen endnu??!?!

Jamen i så fald:

GODT DET IKKE ER APPLE DER STÅR BAG!

:D


Spøg til side, det er sgu da maks nice. Bortset fra at ved første uheld kæfter alle idioterne op omkring hvor faaaaarligt det er osv.
MEN MEN MEN MEN, det må og SKAL være et krav at der på INGEN måde foretages logning uden samtykke og 100% kontrol og adgang til logdata, samt at der er 100% funktionalitet uanset logning. Hvorfor nævne logning? Well, I don't trust Google one inch! Maybe half an inch...but never one!
Gravatar #11 - moulder666
28. sep. 2012 08:13
MFRaver (9) skrev:
#3 og #5
Hvis bare de selvkørende biler har færre uheld end når det er mennesker der køre, så er det da stadig en gevinst. Også selvom de kun er 99,9% sikre.


Nope. Uanset hvad, hvis først man finder ud af, at en selvkørende bil har været skyld i et uheld, så vil du se ramaskrig (edit:HØRE ramaskrig...torsk) herfra og til månen!

Så kan det godt være, at man kan nå frem til en situation, hvor selvkørende biler har færre uheld end almindelige. Men der er bare en forskel. Hvis en familiefar kører galt og hele familien dør, er det sort uheld og bortset fra for de pårørende og bekendte er det glemt dagen efter.

Hvis een - bare een - selvkørende bil svigter og familien dør...kan du se overskrifterne for dig? GOOGLE DRÆBER FEM!!! Virus i styretøjet udsletter lille Anna!! Se billederne af alle dem Google har slået ihjel!

Så kan man sagtens argumentere for, at der normalt dør 200 personer i trafikuheld i DK årligt, men logikken vil bare ikke vare længere end til det øjeblik, hvor det går galt.
Gravatar #12 - Target
28. sep. 2012 08:14
mireigi (8) skrev:
Personer uden (gyldigt) kørekort skal ikke have lov til at køre bil, uanset om den er selvkørende eller ej. Tvinger en situation dig til at overtage manuel styring af bilen, skal du være kvalificeret til at kunne dette, og det kræver et kørekort.

Helt enig.
Men vi bliver nok nødt til at overveje hvordan folk 'vedligeholder' deres evne til at køre bil, hvis disse biler en dag bliver hver mands eje. Selvom man har kørekort, så kan det godt ske man ikke er nødvendigt kvalificeret til at føre køretøjet, hvis man ikke selv har kørt i 15-20 år.
Men det er nok lange udsigter. :)
Gravatar #13 - Lowkey
28. sep. 2012 08:16
SlettetBruger (4) skrev:
Et bedre socialt transportsystem ville nu være at foretrække.


Hvorfor og hvad forståes der ved et "socialt transportsystem"?
Gravatar #14 - Makey
28. sep. 2012 08:27
AmbY (1) skrev:
Og hvem ved, om måske 20-30-40 år kommer bilerne til Danmark også. Som forsøg naturligvis. :)

I går var jeg til Visionsseminar på biblioteket i Kolding som repræsentant for min skole for at være med til at forme Kolding Kommune anno 2022. En af de ting der var oppe at vende var hvordan man løser transportmuligheder og offentlig transport for de ældre, specielt i yderområderne. En af de ideer der var oppe at vende var en ny tilgang til 'teletaxi-ordningen', hvor kommunen har en flåde af selvkørende biler som de ældre kan ringe og bestille, og så kører de selv hjem til den ældre, og derhen hvor de gerne vil hen. Derefter hjem igen og så videre til den næste destination/tilbage i garagen.
Gravatar #15 - 1000tusind
28. sep. 2012 10:09
Makey (14) skrev:
de ældre


Drop den idé.

De ældre vil have en danskfødt chauffør, og de vil have et skilt, hvor der står at samtale er forbudt under kørslen, så kan føle sig hævet over loven, når de alligevel taler med chaufføren under kørslen.
Gravatar #16 - Saxov
28. sep. 2012 10:41
1000tusind (15) skrev:
De ældre vil have en danskfødt chauffør, og de vil have et skilt, hvor der står at samtale er forbudt under kørslen, så kan føle sig hævet over loven, når de alligevel taler med chaufføren under kørslen

Johnny Cab ?
http://1.bp.blogspot.com/_mLlzOnL7nec/RyN5zzvsXKI/...
Gravatar #17 - tentakkelmonster
28. sep. 2012 12:17
"sådanne biler, som de mener vil kunne forbedre verden"...
hvis de vil forbedre verden, skulle de måske snarere se på at nedbringe antallet af biler. Specielt dem baseret på over 100 år gammel teknologi (f.eks. benzinmotoren).
Gravatar #18 - Jim Night
28. sep. 2012 12:21
I er da godt nok bagud!! Jeg har kørt i selvkørende biler de sidste ti år.
Jeg har ikke en hest gående foran til at trække bilen fremad...

Mener I ikke nærmere selvSTYRENDE biler?

Se fx http://www.google.dk/search?aq=0&oq=selvk%C3%B...
Gravatar #19 - Saxov
28. sep. 2012 13:54
tentakkelmonster (17) skrev:
Specielt dem baseret på over 100 år gammel teknologi (f.eks. benzinmotoren).
Elbilen var meget populær i perioden 1890 til 1910, så det er også en over 100 år gammel teknologi.

Så når nu du hverken vil have el eller benzin drevne motore i biler, hvad vil du så have?
Gravatar #20 - troldefar
28. sep. 2012 20:17
#18
Nej, selvKØRENDE er faktisk meget rammende.
For bilerne nu, kører jo heller ikke selv. Du skal stadig trykke på en speeder for at få den til at accelerere. Cruise-control tæller ikke, den låser kun hastigheden og har begrænset kontrol.
Det her er faktisk en bil, der selv kører fra stop til stop og manøvrerer rundt i trafikken uden indblanding.
Selvkørende er det rigtige ord.
Gravatar #21 - Mnc
29. sep. 2012 08:35
#20
Låser?
Når jeg træder på speederen, med cruise control aktiveret, så accellererer køretøjet. Når jeg så fjerner foden fra pedalen igen, så daler hastigheden til den indstillede fart.
Det kan fungere anderledes i din bil, men ordvalget er lidt skævt fra mit synspunkt.
Gravatar #22 - Jim Night
30. sep. 2012 10:59
troldefar (20) skrev:
#18
Nej, selvKØRENDE er faktisk meget rammende.
For bilerne nu, kører jo heller ikke selv. Du skal stadig trykke på en speeder for at få den til at accelerere. Cruise-control tæller ikke, den låser kun hastigheden og har begrænset kontrol.
Det her er faktisk en bil, der selv kører fra stop til stop og manøvrerer rundt i trafikken uden indblanding.
Selvkørende er det rigtige ord.


Ved du hvad ordet "bil" betyder?

http://da.m.wikipedia.org/wiki/Bil

Ja ja. Det er kun wikipedia, men forklaringen er nu god nok alligevel..
Gravatar #23 - BurningShadow
30. sep. 2012 15:40
#12

Det problem har vi også idag. I en periode på ca. 10 år, kørte jeg ikke bil, men der var absolut intet der hindrede mig i at købe en, og sætte mig bag rettet i den.
Gravatar #24 - Target
1. okt. 2012 06:42
BurningShadow (23) skrev:
#12

Det problem har vi også idag. I en periode på ca. 10 år, kørte jeg ikke bil, men der var absolut intet der hindrede mig i at købe en, og sætte mig bag rettet i den.


Helt enig. Det vil dog blive et langt mere udbredt problem, efterhånden som folk anskaffer sig biler, som kan køre (og styre ;)) af sig selv.
Gravatar #25 - Mnc
1. okt. 2012 07:56
Problemet opstår vel kun, hvis folk ikke kan finde ud af, at bruge det med måde.
Der er ingen der siger at man ikke fortsat kan køre selv, når man skal en tur i Netto.

Én ting er at kunne færdiggøre en præsentation på vej på arbejde/i skole... En anden ting er at lade bilen køre fordi man selv er for doven.
Gravatar #26 - Jim Night
1. okt. 2012 09:01
Jeg kunne godt finde på at købe en selvstyrende bil, men jeg vil ikke droppe at styre fuldstændig.

Det er da en fornøjelse at køre (og styre) bil :)
Gravatar #27 - Lowkey
1. okt. 2012 09:36
Mnc (25) skrev:
Én ting er at kunne færdiggøre en præsentation på vej på arbejde/i skole... En anden ting er at lade bilen køre fordi man selv er for doven.


Og en tredje ting er at lade bilen køre, fordi den kører bedre og får alle frem hurtigere.
Den falder ikke i staver ved det røde lys og glemmer at køre når der bliver grønt, eller sætter farten ned til kravletempo, fordi den er usikker på hvilken sidevej den skal dreje ned ad.

Jeg forestiller mig, at hvis man kan komme forbi folks angst for at blive overvåget, så ville man kunne samle trafikdata fra alle køretøjer og guide dem rundt, så alle kom så hurtigt og effektivt frem som muligt.
Det er desværre lidt utopisk af forskellige årsager.
Gravatar #28 - Mnc
1. okt. 2012 11:30
#27
Mit svar var møntet på #23 (som svarer #12) / #24 ang. vedligeholdelse af ens evne til at køre bil.
rd-Target (12) skrev:
Men vi bliver nok nødt til at overveje hvordan folk 'vedligeholder' deres evne til at køre bil, hvis disse biler en dag bliver hver mands eje. Selvom man har kørekort, så kan det godt ske man ikke er nødvendigt kvalificeret til at føre køretøjet, hvis man ikke selv har kørt i 15-20 år.
Men det er nok lange udsigter. :)


Og imo vedligeholder man bedst den evne, ved at køre selv så ofte som muligt.
Og det mener jeg, at man bør.

mireigi (8) skrev:
Personer uden (gyldigt) kørekort skal ikke have lov til at køre bil, uanset om den er selvkørende eller ej. Tvinger en situation dig til at overtage manuel styring af bilen, skal du være kvalificeret til at kunne dette, og det kræver et kørekort.


Gravatar #29 - Jim Night
1. okt. 2012 14:52
#28 Hvis bilen fejler af den ene eller anden grund, er det da ligegyldigt, om føreren har kørekort eller ej. Bilen skal bare holde ind til siden og tilkalde hjælp. Det må kunne gøres sikkert nok til at folk uden kørekort kan "sidde bag rattet" alligevel.

Man kan vel lave en dims, der tjekker om man har kørekort inden man kan overtage styringen manuelt, hvis man skulle have lyst til dette...
Gravatar #30 - Mnc
1. okt. 2012 20:52
Jim Night (29) skrev:
ligegyldigt, om føreren har kørekort eller ej


Der er jeg så uenig.

Hvis man ikke har kørekort, så skal man ikke køre bil.
Gravatar #31 - BurningShadow
2. okt. 2012 05:40
#30

En selvkørende/styrende bil, er vel principielt ikke meget anderledes end en taxi?
Gravatar #32 - Lowkey
2. okt. 2012 06:11
#29

Så er han jo heller ikke "føreren" af bilen, men blot den person der sidder på det sæde, hvor føreren traditionelt sad.

#30

Må man køre i bil som passager, eller har man helt mistet retten til at blive fragtet af et køretøj?
Gravatar #33 - Mnc
2. okt. 2012 07:01
BurningShadow (31) skrev:
#30

En selvkørende/styrende bil, er vel principielt ikke meget anderledes end en taxi?
Forskellen er, at i en taxi har du ikke mulighed for at overtage styringen, idet chaufføren sidder i vejen.

Jeg har intet problem med, at selvkørende biler eks. bruges som transport, i stil med de forslag som #14 nævner.
Men passagerer uden kørekort skal holde sig fra førersædet.
Eller manuel styring skal kunne slås fra, på forhånd.

Lowkey (32) skrev:
#30

Må man køre i bil som passager, eller har man helt mistet retten til at blive fragtet af et køretøj?
Det er da lidt et dumt spørgsmål, når du selv påpeger forskellen på de to postulater.
Jeg har naturligvis intet imod, at folk er passagerer, ligesom man kan være mere end én person i en bil, i dag.

Mit problem opstår når en person uden kørekort har mulighed for at overtage styringen.
Og jeg mener ikke det er nok, at man siger "Jeg skal nok lade være" eller at bilen skal tjekke fører for kørekort. Personen kan lyve, eller bare komme til et punkt, hvor vedkommende ikke kan modstå fristelsen. Og bilen kan snydes.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login