Annonce

Nyt fra microsoft

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

Hvor tit køber du ny mobiltelefon?

  • 43%Når den gamle går i stykker.
  • 35%Omkring hvert andet år
  • 16%I gennemsnit en gang om året
  • 4%I gennemsnit to gange om året
  • 2%Så snart der er en ny og smartere model.

Antipiratgruppen forholder sig tavs til anmeldelse

1. dec. 2009 16:37For en måned siden anmeldte Henrik Andersen, der står bag siden enfrustreretforbruger.dk, sig selv til Antipiratgrupen for brud på ophavsretloven og bad om et svar inden den 1. december. Tiden er nu gået, og der er ikke kommet et svar på Andersens spørgsmål i sagen.

Antipiratgruppen udtalte d. 5. november 2009 til comon.dk, at de ville sende et svar senest d. 1. december.

I anmeldelsen blev der skrevet, at et udeblevet svar ville blive set som accept af, at det er i orden af foretage en kopi af en dvd og dermed bryde kopisikringen på mediet. Om tavsheden skal tolkes sådan, er dog uvist.

Henrik Andersen vil nu i løbet af ugen forsøge at melde sig selv direkte til politiet for at se, om det vil gøre en forskel. Derudover prøver han igen at tage kontakt til både Kulturministeren og Kulturudvalget for at bekendtgøre dem om sagens forløb.

Det er jo grotesk, at der ikke er nogen der vil forlange en dømt, selv om man overtræder loven. Men her d. 1. december 2009 er der stadig ingen forskel på, at se en film, du har betalt for og kopieret ind på din computer, eller en film du har downloadet uden at betale … begge er ulovlige.Henrik Andersen fra enfrustreretforbruger.dk

#1: mathiass

1. dec. 2009 16:43

I anmeldelsen blev der skrevet, at et udeblevet svar ville blive set som accept af, at det er i orden af foretage en kopi af en dvd og dermed bryde kopisikringen på mediet. Om tavsheden skal tolkes sådan er dog uvist.

Juridisk set kan man ikke indgå en aftale på basis af at modparten ikke har sagt noget. Selvfølgelig...

Henrik Andersen vil nu i løbet af ugen forsøge at melde sig selv direkte til politiet, for at se om det vil gøre en forskel Derudover prøver han igen at tage kontakt til både kulturministeren og Kulturudvalget, for at bekendtgøre dem om sagens forløb.

Sikke da en måde at spilde folks tid på.

#2: newz-ghostface

1. dec. 2009 16:45

Sikke da en måde at spilde folks tid på.

#1 Helt enig, APG og kultur ministeren spilder virkelig vores tid og penge ved ikke at tage stilling til så åbenlyse problematikker i en lovgivning der påvirker godt og vel alle danskere.

Eller det var måske ikke det du mente? :P

I have ascended to a higher plane of sarcasm. Please send all Complaints to: /dev/null Have a Nice day

#3: Bachy

1. dec. 2009 16:45

Sikke da en måde at spilde folks tid på. mathiass (#1)

Ja, jeg er faktisk ret enig, og egentlig kan jeg slet ikke forstå hvorfor han vil melde sig til Politiet, han har jo ikke overtrådt straffeloven så vidt jeg kan bedømme, og dermed er det jo slet ikke en politisag.

"every time you illigally download Britney Spears, God kills a kitten. Save the kittens, stop Britneys musical career"

#4: enfrustreretforbruger

1. dec. 2009 16:51

Hvis Antipiratgruppen havde kommet med deres lovede svar, var det ikke nødvendigt at "spilde folks tid"

Hvis en lov ikke fungerer i virkeligheden, er det vel meget normalt, at man gør opmærksom på det. Og forsøger at få den ændret.

Jeg ved godt, at det sikkert ikke kan lade sig gøre at melde mig selv til politiet. Men når kulturministeren intet vil gøre, må man jo forsøge forskelle metoder.

Antipiratgruppen har selv udtalt at de ville overveje om jeg skulle meldes til politiet. Så jo, det kan sagtens være en politisag ;)

Forsat go dag, og glædelig jul ;)

Henrik Andersen www.Enfrustreretforbruger.dk www.twitter.com/frustreret

#5: el_barto

1. dec. 2009 17:03

Ja, jeg er faktisk ret enig, og egentlig kan jeg slet ikke forstå hvorfor han vil melde sig til Politiet, han har jo ikke overtrådt straffeloven så vidt jeg kan bedømme, og dermed er det jo slet ikke en politisag.Bachy (#3)

Så man begår i dine øjne kun noget ulovligt hvis man overtræder straffeloven?

Og hvis ikke det er politiet der skal sørge for at opretholde loven, hvem er det så? APG? Hells Angels? Dig?

Det var en interessant udlægning ;)

#6: trylleklovn

1. dec. 2009 17:04

#5 Politiet er ligeglad med privat søgsmål, medmindre der skal bruges assistance til at oplyse om søgsmål eller indhente personer til retssager.

INTJ - Nørd - Super vild designer, fotograf og radioamatør. sorenrosenberg.dk

#7: LordC

1. dec. 2009 17:19

Om hvorvidt det er en sag for politiet eller ej kommer an på, om det er en offentligt påtalt sag, eller om det er en privat påtalt sag.

Det er ikke afgørende, at det er straffeloven, man har overtrådt - færdselsloven eller Grundloven er fx ikke dele af straffeloven, ligesom en masse andre love heller ikke er det.

En overtrædelse af lov om ophavsret er som udgangspunkt en privat påtalt sag. Kun i særligt grove tilfælde er det en sag for politiet.

www.luksuscovers.dk - elegante covers til din iPhone 4 og 4S

#8: ProDoc

1. dec. 2009 17:25

Det er virkelig utroligt, at politkerne ikke tager den her op... men ja det viser jo bare, at de har vigtigere ting at foretage sig for tiden... det er jo også mere ligetil at bekrige den modsatte fløj, end at tage stilling til et besværligt spørgsmål som dette!

Jeg mener virkelig at denne sag er relevant og jeg giver Henrik (den frustrerede) ret i, at grunden måske kan være, at danskerne simpelthen ikke ved at de begår noget ulovligt!

Jeg synes det er utroligt at der er så mange politikere som intet ved på området, så vi skal have nogle dygtige mennesker derind som kan stille nogle spørgsmål der lægger op til noget konstruktiv debat... Lykke Friis kom jo "bare" ind mon ikke andre kunne det samme :D

Det kan kun gå for langsomt med en konstruktiv debat igang, som bevæger sig ud over et par hundrede frustrerede brugere! Man må da i det mindste kunne få et svar som forklarer hvorfor lovgivningen er som den er... ud over et flygtigt svar fra en SF'er!

Det sidste er, burde denne sag ikke tages ned til Piratpartiet i EU, de behandler da dette område og har et talerør som måske endda er mere relevant end de "lokale" politikere!?

#9: webwarp

1. dec. 2009 17:30

Enig i, at det er sørgeligt at det skal være nødvendigt at spilde politiets tid på det, men er jo tydeligvis nødvendigt når nu alt retsstat ellers er ude af kraft.

Vi lever i år 2009, men politikere og bagmænd/musikbranchen lever jo fortsat i oldtiden, på tide I vågner op og tager stilling til at vi altså ikke lever i samme analoge verden stadig!

Men så igen, så er sidste danske nyhed på APG's side fra 01-12-08 ... så måske de bare helt har stoppet deres virke?

I like my beer cold, my TV loud and my homosexuals flaming.

#10: Magten

1. dec. 2009 17:33

Det er virkelig utroligt, at politkerne ikke tager den her op...Thomas Mortensen (#8)

Jeg har ikke set den her sag omtalt andre steder end på 'nørd'-sites.. Jeg kunne sikkert godt finde noget om den, hvis jeg selv opsøgte det, men så længe det ikke er en sag der bliver omtalt i de mere "almindelige" medier, så forventer jeg heller ikke det store af politikerne..

Jeg siger: "Øl er Gud", du råber: "Blasfemi!" Men jeg ka' se min gud og det ka' jeg li'!

#11: paradise_lost

1. dec. 2009 17:36

#10 Du har desværre nok ret (ikke tit vi er enige :) ) Der kommer ikke til at ske noget før det kommer ud i de breddere medier. Sad but true!

Single and mad!!

#12: oliwood

1. dec. 2009 17:37

Det ville være fedt at få det afklaret. ja og så håber jeg da det kommer til at gå godt for ham.

#13: webwarp

1. dec. 2009 17:39

#10 Ja det er nok der humlen ligger :=)
Hvis vi dannede en af de der facebook grupper så skulle det nok komme i nyhederne, det skriver de da næsten altid om uanset hvor langt ude de lorte grupper somregel er .p

I like my beer cold, my TV loud and my homosexuals flaming.

#14: enfrustreretforbruger

1. dec. 2009 17:41

#13

Der er allerede en facebook-gruppe tilknyttet:

http://www.facebook.com/group.php?gid=74272344860

Glædelig jul :)

Henrik Andersen www.Enfrustreretforbruger.dk www.twitter.com/frustreret

#15: Cloud02

1. dec. 2009 17:47

En overtrædelse af lov om ophavsret er som udgangspunkt en privat påtalt sag. Kun i særligt grove tilfælde er det en sag for politiet.LordC (#7)

jeg vil mene at en paragraf som den Henrik melder sig selv for går ind under noget som Poltiiet kan gå ind i.
Specielt når ordlyden er:
§ 75 c. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger

Når han ikke kan påvise samtykke når han melder sig, må udgangspunktet derfor være at han har overtrådt loven og bør eventuelt straffes med bøde.

Derudover så kræver §75c heller ikke at det er rettighedshaveren som nødvendigvis skal tage sagen op, ligesom en omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger kan vurderes objektivt.

Newz.dk - Stedet hvor vi alle er eksperter på det der bliver diskuteret.

#16: enfrustreretforbruger

1. dec. 2009 17:54

Jjg er glad for alle kommentarerne, om det overhovedet kan lade sig gøre at melde mig selv til politiet og om de overhovedet vil tage sagen op. Jeg er selv mega i tvivl.

Det er kun en måde at finde ud af det: Smutte en tur forbi den lokale politigård og sige: Jeg vil godt melde mig selv ;)

Spørgsmålet er om der overhovedet er nogen betjente til stede. De er jo sikkert alle i kjøvenhavn ;)

Glædelig jul

Henrik Andersen www.Enfrustreretforbruger.dk www.twitter.com/frustreret

#17: trylleklovn

1. dec. 2009 18:03

og bør eventuelt straffes med bøde.Cloud02 (#15)

Hvor står der at det kan straffes med bøde? Så vidt jeg ved er der tale om erstatningskrav for tabt udbytte i den slags sager.

INTJ - Nørd - Super vild designer, fotograf og radioamatør. sorenrosenberg.dk

#18: Decipher

1. dec. 2009 18:10

#1 Nej, det hedder politisk manøvrering. Bare fordi du (måske) er uenig i målet, er det altså nogle af de midler man har som borger, når man synes der mangler fokus på tåbelige regler.

Uenig er ikke det samme som irrelevant. Mod ordentligt eller lad helt være.

#20: paradise_lost

1. dec. 2009 18:36

#19 Har støttet, men den står kun på 200, der er et stykke vej til de 1000 før EB overhovedet vil kigge på det

Single and mad!!

#21: enfrustreretforbruger

1. dec. 2009 18:40

#20

Tak skal du have.

ja der er lang vej, Men sagen har ligget øverst i snart en uge nu. Tror EB skal sætte de 1000 en del ned :)

Glædelig jul

Henrik Andersen www.Enfrustreretforbruger.dk www.twitter.com/frustreret

#22: Taxwars

1. dec. 2009 18:43

Visse vasse, det er ikke grotesk - de ved jo han bare forsøger at lave en happening. Så de ignorer ham - lidt som når folk går ud og demonstrerer ;)

Copyright, et forældet system som skal reformeres: http://www.subbrilliant.com/blog/?p=268

#23: enfrustreretforbruger

1. dec. 2009 19:35

Visse vasse, det er ikke grotesk - de ved jo han bare forsøger at lave en happening. Så de ignorer ham - lidt som når folk går ud og demonstrerer ;)Taxwars (#22)

Jeps, jeg har aldrig lagt skjult på, at anmeldelsen skal ses som et forsøg på at skabe debat om §75c ;) Andre metoder har ikke virket.

Men nu overtræder jeg jo loven, og så er det vel normalt man bliver meldt til politiet?

Forsat go aften

Henrik Andersen www.Enfrustreretforbruger.dk www.twitter.com/frustreret

#24: newz-Spirillen

1. dec. 2009 19:52

Hvor står der at det kan straffes med bøde? Så vidt jeg ved er der tale om erstatningskrav for tabt udbytte i den slags sager.trylleklovn (#17)

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=117519&exp=1

Se § 76, der giver hjemmel til bøde ved overtrædelse af det i § 2 bestemte forbud mod at "fremstille eksemplarer" , "i en hvilken som helst form" også at værket overføres til på indretninger, som kan gengive dette.

Så ja, der kan straffes med bøde.

Påtaleretten er dog som udgangspunkt hos den forurettede, dvs. privat påtale.

Der kan endvidere straffes med bøde for at fjerne kopisikringen på DVD'en jf. § 78, men her er der hjemmel til offentlig påtale, dvs politiet.

#25: Nellemandela

1. dec. 2009 20:40

Juridisk set kan man ikke indgå en aftale på basis af at modparten ikke har sagt noget. Selvfølgelig...
mathiass (#1)

Og så dog, nu er det godt nok 6 år siden, så jeg vil ikke undsige mig at der kunne have været ændret i lovgivningen.

Men der er rent faktisk noget der hedder "stiltiende accept", desværre finder aftaleloven ikke hjemmel i denne sag. Da det som bekendt er en sag om ophavsret / strafferet

Og heldigvis kan man ikke sætte en lov ud af kraft ved ikke at svare. (Politikerne er jo notorisk dårligt til at svare hurtigt, så i sidste ende ville vi ikke have nogle love, høhø)

#26: Zhor

1. dec. 2009 20:57

Der skulle måske være flere der skulle melde sig for at bryde en enkelt kopi sikret CD / DVD... Det kunne måske hjælpe på at det :S

Hvis de ikke svare på en enkelt person mon ik det presser med flere der melder sig ud?!?!?

Dont hate the "Player", Hate the "Game"

#27: knasknaz

1. dec. 2009 21:15

Jeg synes det var sejt nok at han meldte sig selv til APG, men at melde sig selv til politiet virker som en lidt klodset demonstration, som næsten kun kan ende galt.

#28: enfrustreretforbruger

1. dec. 2009 22:12

Jeg synes det var sejt nok at han meldte sig selv til APG, men at melde sig selv til politiet virker som en lidt klodset demonstration, som næsten kun kan ende galt.knasknaz (#27)

Du har måske ret, det vil jeg gerne indrømme.

Men som jeg har skrevet mange gang, når politikerne ikke vil lytte til simpel fornuft, så må man jo bruge andre metoder.

Hvis jeg på en anden måde kunne få hul igennem til en seriøs debat med vores politikere om problemet, var alt det her jo ikke nødvendigt.

Ja, hvis de bare gad at svare mig på min henvendelser til dem!!!

Forsat go aften ;)

Henrik Andersen www.Enfrustreretforbruger.dk www.twitter.com/frustreret

#29: Emilm

1. dec. 2009 22:27

Ja, jeg er faktisk ret enig, og egentlig kan jeg slet ikke forstå hvorfor han vil melde sig til Politiet, han har jo ikke overtrådt straffeloven så vidt jeg kan bedømme, og dermed er det jo slet ikke en politisag.Bachy (#3)

Ærgeligt, for hvordan skal han nu være en pioneer af nogen art, hvis han har sat sig så lidt ind i tingende.

#30: cordion

1. dec. 2009 22:50

lidt off topic, men respekt til dig "enfrustreretbruger"

#31: Cordo

1. dec. 2009 22:58

Til enfrustreretforbruger

Har du ikke en dansk film du har kopieret, hvori der er en dansk nulevende skuespiller du kunne tage kontakt til, og som så kunne anmelde dig? Så skal de sku' da tage det seriøst!

#32: enfrustreretforbruger

1. dec. 2009 23:17

Til enfrustreretforbruger

Har du ikke en dansk film du har kopieret, hvori der er en dansk nulevende skuespiller du kunne tage kontakt til, og som så kunne anmelde dig? Så skal de sku' da tage det seriøst!Cordo (#31)

Mon ikke det mere er producenten eller instruktøren, men en fremragende ide :)

Jeg har et par danske film. F.eks. Flammen & Citronen.

Går straks i gang med at undersøge muligheden

Tusind tak for hjælpen og en glædelig jul :)

Henrik Andersen www.Enfrustreretforbruger.dk www.twitter.com/frustreret

#33: andreasg

2. dec. 2009 00:04

Kunne han ikke købe et værk produceret af en ven, og få vennen til at føre sagsmål? Det virker som den mest oplagte måde at få loven prøvet af. Det er helt sikkert han aldrig vil få et svar fra APG, da de ikke har meget at vinde ved at få sagen for retten.

#34: bleze

2. dec. 2009 00:08

Når nu du går ned og melder dig selv, kan du ikke få een eller anden til at optage det. Jeg sgu gerne være en flue på væggen :)

#35: enfrustreretforbruger

2. dec. 2009 00:11

Når nu du går ned og melder dig selv, kan du ikke få een eller anden til at optage det. Jeg sgu gerne være en flue på væggen :)bleze (#34)

He he det var jo en mulighed. Det kommer helt sikkert til at se komisk ud:

Godaw (goddag) hr. betjent, jeg vil gerne melde mig selv!

Henrik Andersen www.Enfrustreretforbruger.dk www.twitter.com/frustreret

#36: FeedMe

2. dec. 2009 02:28

Henrik Andersen skulle opsøges midt om natten og så skulle han tvinges til at hente en torrentklient imens APG kan tage billeder af det. Så skal han bagbindes og findes foran sin computer når den har hentet ét nummer med [dansk kunster/person] og kopieret det 1.000.000.000 gange til egen harddisk.....
....
....
SÅ kommer de frem og vil lave en retssag. For så er der lidt spionage indblandet, afpresning og mafia.

Derudover har de deres førsteprioritet opfyldt - noget at anklage ham for. Han har skadet musikbranchens indtjening med 25kr pr. fil med musik på computeren. At betale 25.000.000.000kr...for det er jo deres reelle tab...

#37: joe cool

2. dec. 2009 07:30

Hatten af for dig Henrik. Selvom det er ved at være langt ud man skal gå for at få åbnet nogle øjne, så giver du ikke op. Håber du får held med anmeldelsen osv. Det er en vigtig sag på sigt.

#38: NutZ

2. dec. 2009 09:18

Du burde få dig en hobby... Det var da en masse tid at bruge på noget forholdvist ligegyldigt.

#39: zin

2. dec. 2009 09:38

#38: Jeg tror du lavede et selvmål lige dér.

Din fritid har kun en værdi hvis du ville bruge den på noget fornuftigt i forvejen.

#40: enfrustreretforbruger

2. dec. 2009 10:19

Hatten af for dig Henrik. Selvom det er ved at være langt ud man skal gå for at få åbnet nogle øjne, så giver du ikke op. Håber du får held med anmeldelsen osv. Det er en vigtig sag på sigt.joe cool (#37)

Mange tak, Glædelig jul :)

Henrik Andersen www.Enfrustreretforbruger.dk www.twitter.com/frustreret

#41: enfrustreretforbruger

2. dec. 2009 10:22

Du burde få dig en hobby... Det var da en masse tid at bruge på noget forholdvist ligegyldigt.NutZ (#38)

Heldigvis er man ikke altid enige. Du er uenig og andre er enige.

Og så har jeg faktisk flere hobbyer, bl.a. film og mit mediacenter. Men her er det jo så lige, at loven gør min hobby ret umulig...

Glædelig jul ;)

Henrik Andersen www.Enfrustreretforbruger.dk www.twitter.com/frustreret

#42: enfrustreretforbruger

2. dec. 2009 11:12

Til dem der har løst til at støtte digitale kopier, er der her en oversigt over nogle af mulighederne:

http://enfrustreretforbruger.dk/home/?p=882

På forhånd tak og glædelig jul :)

Henrik Andersen www.Enfrustreretforbruger.dk www.twitter.com/frustreret

#43: Remmerboy

3. dec. 2009 18:01

agp er ligeglade med om forbrugerne bryder den del af loven.
så de indrømmer at loven er ligegyldigt

#44: rmariboe

3. dec. 2009 18:01

#42 << Hm, når jeg forsøger at støtte dig på Nationen, sker følgende:

De 266 støttetilkendegivelser tælles i stedet op til

"4.250 støtter sagen 30 dage tilbage før sagen udløber"

og følgende beskrivelser af de tre støttemål fremkommer:

"Når sagen har nået XXX.XXX støtter, ringer en journalist til ansvarshavende og giver dem en skideballe bla bla bla"

"Når sagen har nået X.XXX.XXX støtter, sendes et TV-hold ud for at høre modpartens side af skandalehistorien."

"Artiklen går i trykken, journalisten får en økonomisk håndsrækning i form af gratis vaskepoletter til Brøndbyøster Møntvask for resten af livet."

Mon de tilsyneladende få støtter skyldes en fejl hos Nationen? :)

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret bruger