mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Wow, jeg troede at den teknologi var noget der lå _mange_ år ude i fremtiden. Jeg kunne godt bruge sådan en til min PDA :)
Mon vi også snart ser et par biler med brændselsceller? nah, nok ikke...
Mon vi også snart ser et par biler med brændselsceller? nah, nok ikke...
Lad os nu se det på gaden til overkommelige priser først... Synes også der var historier af den her slags for 2-3 år siden(transmeta?) Der er ufatteligt meget vaporware i edbbranchen...
5 timers batteritid i 2004. Jeg må indrømme at det går lidt langsomt på det område stadigvæk. Men okay brændselsceller har jo også været det sidste nye i snart 10-15 år så det er da altid noget at de kan få det ned i en bærbar nu.
Hvordan oplader man sådan en fætter. Den skal vel fyldes op med ny methanol ?
Hvordan oplader man sådan en fætter. Den skal vel fyldes op med ny methanol ?
Ehm... en iBook fra Apple har allerede 5 timers levetid :-/ forstår bare ikke hvorfor alle andre er så længe om at finde ud af noget lignende.
Det bliver fandme fedt når den teknologi kommer. Så ville jeg måske investere i en bærbar da det så vil være muligt at lave noget i mere end et par timer.
Så kan det være man efterhånden kan begynde at se en dvdfilm uden at have den ladet.
Så kan det være man efterhånden kan begynde at se en dvdfilm uden at have den ladet.
Nu der er snak om batterilevetid, er der så nogle der kender nogle bærbare med VIA C3 CPUer i? Jeg er ikke sikker, men kunne godt forestille mig at de ville have en batterilevetid en del højere end en bærbar med f.eks. en P4M.
#1
Jeg så ud af det ene øje en bil i TV-Syd (mener jeg) der var installeret med en brændselscelle. For en måned siden i "60 Minutes" fremviste de også en bil på brændselsceller. Det er åbentbart en del mere revolutionerende der ovre eftersom det blev nævnt som noget "sprit ny teknologi" selvom det nu er fra 18xx :).
#5
Det her er ny teknologi... Det skal optimeres, rettes og testes før du får det store ud af det. Man kan også kalde det en slags grundforskning (lidt groft måske men stadig..) ligesom hende der sænkede lysets hastighed eller laseren. Man kan ikke liige finde noget at bruge det til nu (laser kan man godt men den er også ved at være gammel), men det kommer. Der er lidt "Proof of concept" over det egentligt :)
Jeg så ud af det ene øje en bil i TV-Syd (mener jeg) der var installeret med en brændselscelle. For en måned siden i "60 Minutes" fremviste de også en bil på brændselsceller. Det er åbentbart en del mere revolutionerende der ovre eftersom det blev nævnt som noget "sprit ny teknologi" selvom det nu er fra 18xx :).
#5
Det her er ny teknologi... Det skal optimeres, rettes og testes før du får det store ud af det. Man kan også kalde det en slags grundforskning (lidt groft måske men stadig..) ligesom hende der sænkede lysets hastighed eller laseren. Man kan ikke liige finde noget at bruge det til nu (laser kan man godt men den er også ved at være gammel), men det kommer. Der er lidt "Proof of concept" over det egentligt :)
#10
Det her er taget fra en af mine gamle posts:
brændselscelle, brændstofcelle, eng. fuel cell: anordning til direkte omdannelse af kem. energi til elektrisk energi. B består, som et galvanisk element, af to elektroder nedsænket i en elektrolyt, men adskiller sig fra denne ved at elektroderne ikke reagerer med elektrolytten. I en b ledes brændselet ind ved den ene elektrode (negative pol), afgiver elektroner til denne og reagerer med elektrolytten under dannelse af hyrdrogen-ioner og evt. kuldioxid (oxidationsprocessen). Ved den anden elektrode (den positive pol) tilføres luft eller oxygen. Elektroden afgiver elektroner og oxygenet reduceres ved at der i elektrolytten dannes hyrdoxyl-ioner der reagerer med hydrogen-ionerne til vand. Teoretisk repræsenterer den elektriske strøm der herved opstår den samme energimængde der ville følge af en forbrændingsproces; men hvis energien skal anv. til mekanisk arbejde eller drift af elektriske apparater repræsenterer b en mere effektiv energikilde end fx en forbrændingsmotor. Denne har en virkningsgrad på ca. 35%, en dampturbine ca. 50% men en b 50 - 70% (teoretisk endnu højere). Brændselet består i de tekn. mest udviklede b af hyrdroge. Forsøg er gjort med methanol, methan, ethanol, ethan og tungere carbonforbindelser samt ammoniak og hydrazin. B drives med luft eller oxygen. Alm. er hydrogen-oxygen-b; har en elektromotorisk kraft på ca. 1,2 volt. Elektroderne består af fx porøs nikkel (Bacon-elektroden), platin, iridium o.a. Princippet for b har været kendt fra 1839 (den br. fysiker William R. Grove (1811-96); men den har med store tekn. vanskeligheder forbundet med at frst. b. Rumfartens krav om en kraftkilde med lille vægt, relativ stor kapacitet og stor renlighed satte skub i udviklingen. Apollo-programmets rumfartøjer var udstyret med hver 3 hydrogen-oxygen-aggregater med en effekt på hver 2,3 kW, udviklet og frst. af Pratt & Whitney Aircraft. P.g.a. bs høje virkningsgrad og meget renlige frst. af energi foregår en intensiv forskning i udviklingen af b. I USA er fx ca. 30 olieselskaber og United Aircraft Corporation gået sammen om et større projekt, hvor kontorbygninger, boligkomplekser og énfamiliehuse forsynes med el fra egen b. Også til drift af biler og både er b en mulighed.
-----------
Skrevet af fra "Gyldendals Leksikon" fra 1977 (har desværre ikke nyere)
Det her er taget fra en af mine gamle posts:
brændselscelle, brændstofcelle, eng. fuel cell: anordning til direkte omdannelse af kem. energi til elektrisk energi. B består, som et galvanisk element, af to elektroder nedsænket i en elektrolyt, men adskiller sig fra denne ved at elektroderne ikke reagerer med elektrolytten. I en b ledes brændselet ind ved den ene elektrode (negative pol), afgiver elektroner til denne og reagerer med elektrolytten under dannelse af hyrdrogen-ioner og evt. kuldioxid (oxidationsprocessen). Ved den anden elektrode (den positive pol) tilføres luft eller oxygen. Elektroden afgiver elektroner og oxygenet reduceres ved at der i elektrolytten dannes hyrdoxyl-ioner der reagerer med hydrogen-ionerne til vand. Teoretisk repræsenterer den elektriske strøm der herved opstår den samme energimængde der ville følge af en forbrændingsproces; men hvis energien skal anv. til mekanisk arbejde eller drift af elektriske apparater repræsenterer b en mere effektiv energikilde end fx en forbrændingsmotor. Denne har en virkningsgrad på ca. 35%, en dampturbine ca. 50% men en b 50 - 70% (teoretisk endnu højere). Brændselet består i de tekn. mest udviklede b af hyrdroge. Forsøg er gjort med methanol, methan, ethanol, ethan og tungere carbonforbindelser samt ammoniak og hydrazin. B drives med luft eller oxygen. Alm. er hydrogen-oxygen-b; har en elektromotorisk kraft på ca. 1,2 volt. Elektroderne består af fx porøs nikkel (Bacon-elektroden), platin, iridium o.a. Princippet for b har været kendt fra 1839 (den br. fysiker William R. Grove (1811-96); men den har med store tekn. vanskeligheder forbundet med at frst. b. Rumfartens krav om en kraftkilde med lille vægt, relativ stor kapacitet og stor renlighed satte skub i udviklingen. Apollo-programmets rumfartøjer var udstyret med hver 3 hydrogen-oxygen-aggregater med en effekt på hver 2,3 kW, udviklet og frst. af Pratt & Whitney Aircraft. P.g.a. bs høje virkningsgrad og meget renlige frst. af energi foregår en intensiv forskning i udviklingen af b. I USA er fx ca. 30 olieselskaber og United Aircraft Corporation gået sammen om et større projekt, hvor kontorbygninger, boligkomplekser og énfamiliehuse forsynes med el fra egen b. Også til drift af biler og både er b en mulighed.
-----------
Skrevet af fra "Gyldendals Leksikon" fra 1977 (har desværre ikke nyere)
fremtiden ser dejlig lys ud med sådanne nogle fremskridt men i hele denne debat er der ikke én der har nævnt en mulig EXPLOSIONS FARE da det jo er en letantændelig væske blandet sammen men MASSE VARME og ELEKTRISITET !
8-(
8-(
tjaa...min ibm bærbare lever allerede ca 4 timer på batterierne (uden ekstra batterier), så jeg er ikke ligefrem overvældet hvis det firma siger 5 timer i 2004. Anyway tror jeg mere på ideen med at udskifte tft-skærmen til et mindre krævende alternativ...men det ligger nok længere ude i fremtiden
#3 @SandSand, #5 @Just@ce, #13 @Zpiritfall:
Det er muligt at det går langsomt, og det er muligt at dette ikke er meget bedre end hvad vi allerede har idag - men fordelen vil jo også primært blive at næste trin er langt mindre - fordi denne teknologi bedre tilbyder optimering. Det svarer lidt til SATA - der er ikke store fordele fremfor almindelig ATA, men SATA understøtter langt mere - og derfor kan SATA udvides betydeligt nemmere end ordinær ATA.
Det er muligt at det går langsomt, og det er muligt at dette ikke er meget bedre end hvad vi allerede har idag - men fordelen vil jo også primært blive at næste trin er langt mindre - fordi denne teknologi bedre tilbyder optimering. Det svarer lidt til SATA - der er ikke store fordele fremfor almindelig ATA, men SATA understøtter langt mere - og derfor kan SATA udvides betydeligt nemmere end ordinær ATA.
Men så glemmer i en meget vigtig pointe med brændselsceller. Måsker er de 5 timer ikke imponerrende. Men det er ret smart, hvis man ud at rejse kan tage 30 ampuler med ___træsprit___ og sætte dem i stedet for at skulle finde en stikkontakt. Se det synes jeg er en væsentlig forbedring. At det så med tiden kommer op må flere døgns holdbarhed gør bare det hele endnu mere banebrydende.
#5:
"Battery life - min/max: 5.5 Hrs" - http://www5.pc.ibm.com/dk/products.nsf/$wwwPartNum...
IBM har da været med på "lang-batteritid-moden" i nogen tid... :)
"Battery life - min/max: 5.5 Hrs" - http://www5.pc.ibm.com/dk/products.nsf/$wwwPartNum...
IBM har da været med på "lang-batteritid-moden" i nogen tid... :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.