mboost-dp1

Oracle, Java og penge


Gå til bund
Gravatar #1 - arne_v
24. jul. 2023 14:44
https://www.theregister.com/2023/07/24/oracle_java...

Hvis nogen følger med i Java verdenen så ved de at Oracle for et stykke tid siden annoncerede at de ville ændre licens modellen for deres kommercielle version af Java.

Før var det en traditionel Oracle licens hvor man betaler per server CPU (i Oracle verdenen er antal licens CPUer = 0.5 * antal x86-64 cores).

Nu skulle virksomhederne betale efter antal ansatte. Uanset om de ansatte bruger Java applikationer eller ej.

Nu kommer historierne om virksomheder som er steget voldsomt i pris og som nu skifter væk fra Oracle.

Som eksempel kan man jo taget det fra Oracles egen prisliste!!

https://www.oracle.com/assets/java-se-subscription...


Pricing Example ($USD):

Your company has a total employee count of 28,000 as detailed in the Employee for Java SE Universal Subscription definition below. This includes 23,000 full-time, part-time and temporary employees plus 5,000 agents,
contractors and consultants. Therefore, the price would be 28,000 X $USD 6.75/month X 12 months = $USD 2,268,000/year.


Over 2 millioner dollars om året for et produkt som kan fåes gratis fra openjdk.org, IBM/Redhat, Amazon, Microsoft etc..

(og OpenJDK er samme produkt som kommerciel Oracle Java)

Det kan ikke gå.

Gravatar #2 - larsp
25. jul. 2023 08:06
arne_v (1) skrev:
Over 2 millioner dollars om året for et produkt som kan fåes gratis fra openjdk.org, IBM/Redhat, Amazon, Microsoft etc..

(og OpenJDK er samme produkt som kommerciel Oracle Java)

Det kan ikke gå.

Heh. Mon Oracle efterhånden har presset Java citronen til bristepunktet? Jeg kan snildt forestille mig fremgangsmåden. Møde efter møde, workshop efter workshop med hårdtslående bulletpoints, klapsalver, cocktails og afdelingsture. Alt sammen for at beslutte Javas fremtid, og de dyre drenge kommer så frem til denne nye prissætningsmodel, som skal rette op på Oracles indkomst vedrørende Java. Hurra.

Ja, jeg har meget lidt respekt for all things "enterprise".
Gravatar #3 - arne_v
25. jul. 2023 13:29
En virksomhed med 28000 ansatte er jo an stor virksomhed. Hvis hele virksomhedens drift er baseret på servere som kører Java, så går det nok. Hvis de 28000 ansatte dækker over en omsætning på 14 B$ og et IT budget på 1.4 B$, så er 2 M$/år peanuts.

Men ikke alle virksomheder er baseret på IT og blandt virksomheder der er baseret på IT er det langtfra alle som baseret på Java.

Det kan jo være en .NET eller PHP virksomhed hvor deres BI team bare vil bruge Apache Spark. Kazing - 2 M$ kan slet ikke forsvares.

Og så er der det relative aspekt. BI team medlem fra PHP virksomhed A taler med BI team medlem fra PHP virksomhed B:

A ansat: vi har lige anskaffet et 4 node 2s48c96t Spark cluster og Oracle vil have 2 M$/år (fordi A har 28000 ansatte)
B ansat: vi har lige anskaffet et 4 node 2s48c96t Spark cluster og Oracle vil have 200 K$ (fordi B har 2800 ansatte)
A ansat: WHAT????



Gravatar #4 - Zenyatta
17. apr. 2024 16:00
Licensproblemet vedrører ikke kun store virksomheder, men også små virksomheder. Og i dag er spørgsmålet om at få en licens akut, fordi det ikke er let at få en licens. Men selv efter at have fået en licens, er det ikke altid muligt at begynde at tjene hurtigt. Det er godt, at efter at have åbnet min egen lille virksomhed, betroede jeg sin forfremmelse til fagfolk fra https://kenner-soft.com/sap-solutions . Jeg klarer bare at behandle ordrer nu!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login