mboost-dp1

Mogen Nørgaard på CW


Gå til bund
Gravatar #1 - arne_v
22. okt. 2023 00:48
Ofte er hans klummer lidt populistiske.

Og al hans øl-snak interesserer mig ikke.

Men den sidste havde en interessant sektion:


Lad os slutte med en opbyggelig historie fra dengang i slut-80'erne, hvor der OGSÅ var brug for alle de folk, som man overhovedet kunne skaffe i EDB-branchen, og hvor det ikke kun var Olivetti og IBM, der forstod at tjene gode penge - næh, Digital Equipment Corp (DEC) kunne også noget.
Bedste styresystem ever

DEC var hovedleverandør til Sparekassen SDS, hvor jeg arbejdede fra 1987 til 1990. Og ja, VMS var og er det bedste styresystem nogen sinde. Bare så I ved det.

Sparekassen SDS skulle have en navnestandard for deres DEC-computere (VAX'er hed de). Det gik ikke med alt det dér anarki, hvor man - efter idé fra salig Mogens Egan - opkaldte dem efter lavlandsgorillaerne i Københavns Zoo (Samson, Dalila, Fie, osv.).

Så man betalte DEC 500.000 ("en halv stang", som man siger, og det svarer til cirka én stang i dag) for en rapport med anbefalinger til en navnestandard.

Rapporten kom, den havde været dyr, og man indførte derfor anbefalingerne.

Det blev til følgende: Samson blev til VMED01, fordi det var en VAX (V) i Meldahlsgade (M), der tilhørte EDB-afdelingen (ED) og så et fortløbende nummer. VKED01 var en VAX, der stod på Kongens Nytorv, tilhørte EDB-afdelingen - und so weiter. Bemærk, at den fysiske lokation var en del af navnet...

Så flyttede man maskinerne i Meldahlsgade over på Kongens Nytorv. Bum. Så lavede man Unibankus i 1990 og samlede alle maskiner ude på Vestegnen et sted. Bum. Så blev det hele til Nordea og noget med Amager. BumBum.

Mogens Egans idé med at bruge gorillanavne overlevede dog - alle blev for eksmepel ved med at kalde den vigtigste af computerne for Samson, og jeg tror vitterligt først den blev aflivet for en håndfuld år siden.

Det skete efter, at man havde fjernet nogle tusinde forekomster af de hard-codede brugernavn/password-ting, som Mogens og jeg havde lagt ind i diverse scripts (vi besluttede os i 1987 for at kalde superbrugeren for Supermule, og det holdt i alle årene).

Undtagelsen for det med gorillanavnene - før DEC-rapporten - var udviklingsmaskinen, hvor man udskrev en konkurrence internt i EDB-afdelingen i 1988 eller så.

Jeg vandt, fordi nogle anarkistiske typer i EDB-afdelingen (måske især Peter Gram) snød og i et ubevogtet øjeblik smed mange stemmesedler i spanden til fordel for mit forslag, som var KNUD: KuN UDvikling.

Ledelsen kunne ikke lide det, men folk (især Peter Gram) insisterede, og så blev det sådan.


https://www.computerworld.dk/art/284780/noergaard-...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login