mboost-dp1

Shutterstock

Elektronik-producenter skal i nyt EU-forslag gemme reservedele i op til fem år, når produkt tages af markedet

- Via Computerworld -

Mobil- og tabletproducenter skal opbevare fysiske reservedele til deres produkter i op til fem år, når produktet tages af markedet, lyder det i et nyt EU-forslag ifølge Computerworld.

“Dette initiativ har til formål at sikre, at mobiltelefoner og tablets er designet til at være energieffektive og holdbare, at forbrugerne nemt kan reparere, opgradere og vedligeholde dem, [og] at det er muligt at genanvende og genbruge enhederne,” lyder et skriftligt udkast til forordningens ordlyd.

Europa-Kommissionen har offentliggjort dette udkast til videre behandling. Ifølge udkastet skyldes forordningen en stor stigning i efterspørgslen efter smartphones og tablets.

EU noterer sig også, at disse enheder “ofte udskiftes for tidligt af brugerne og ved slutningen af ​​deres levetid ikke genbruges eller genbruges tilstrækkeligt, hvilket fører til spild af ressourcer.”

EU forsøger dermed at få elekronik-producenterne til at udskyde forældelsesprocessen af deres produkter, skriver Computerworld.





Gå til bund
Gravatar #1 - nwinther
8. sep. 2022 10:44
Jeg kan ikke gennemskue, om det er et godt eller dårligt forslag.

Men er telefoner og tablets ikke ved at være stagneret på udviklingskurven? De bliver jo ikke meget større eller tyndere eller noget, men har vel reelt nået deres "final form", i hvert fald udadtil.
Gravatar #2 - glitch
8. sep. 2022 11:40
Måske de kun skulle gemme reserdele for elektronik, hvor listeprisen er over f.eks. 5.000 kr. Det giver ingen mening at gemme reservedele til en telefon til 800 kr. hvis det koster 1.000 kr at blive repareret ellers ender vi bare med mere elektrik affald.
Man ønsker nok heller ikke at reparer en gammel telefon som er blevet langsom og forringet batterilevetid.
Gravatar #3 - SpegepølseBøvs
8. sep. 2022 12:08
5 år for alle nyere elektronik-produkter?!? Prøv lige at forestille sig hvor store investeringer samt hyper-lagre verden over det vil kræve? Jeg er bestemt ingen orakel, men det lyder lidt vildt.
Gravatar #4 - inzane
9. sep. 2022 06:32
Angående reparation er det der bare endnu en ligegyldig EU bøvs.
Producenten skal jo bare tilbyde reservedele til en pris over at det ikke kan betale sig at reparere. Sådan har det været i HIFI og hårde hvidevarer branchen i mange år.

Kan godt lide ideen i at man kan opgraderer dele af mobilen, men tænker ikke det er realistisk
Gravatar #5 - T_A
9. sep. 2022 08:14
Som jeg ser det griber DK/EU det forkert an.
Alle kan blive enige om vi ønsker bedre produkter som lever længere og derved skaber mindre skrald.

Forlæng reklamationsretten i EU, det er løsningen.
I dag forventer vi at vores telefon overlever 2-3 år nemlig pga. reklamationsretten går den i stykker før denne udløber, så mener vi at vi har ret til en reparation eller ombytning.

Sætter vi den til 4 år vil folk automatisk begynde at forlange mere af deres produkter, producenterne er nød til at enten have nødvendig mængde reservedele eller også skal de til at give deres nyere generation ud gratis i bytte.

Dette vil også styrke vores produktion i EU (da vi jo mener vi har en bedre produktions standard end Kina).

Pludselig vil markedet helt organisk begynde at løfte de producenter som virkeligt laver et produkt som holder og er nemmere at udføre reparation på.
Gravatar #6 - larsp
9. sep. 2022 09:12
Mit bud: I stedet for firkantede regler der forhindrer visse klasser af produkter og gør alle produkter dyrere over én kam, hvorfor ikke indføre en mærkningsordning, eg.:

- 6 mån. 1 år, 2 års, 3 års, ... reklamationsret, klistermærke på emballagen med standardiseret grafik ligesom energiklasse A, B, C, osv. En variant kunne sige Garanti i stedet.

- Reperationsvenlig med 6 mån. 1 år, 2 år ... 10 års garanteret tilgængelighed af reservedele, på et tilsvarende standardiseret klistermærke.

På den måde vil forbrugeren kunne vælge det billige skrammel til meget lav pris, med forventning om at det ikke kan holde ret længe, eller rolls royce udgaven der kan repareres de næste 10 år mindst. Begge typer produkter giver mening. Det er for simpelt at skære det hele over en kam.
Gravatar #7 - nwinther
9. sep. 2022 09:36
larsp (6) skrev:
Mit bud: I stedet for firkantede regler der forhindrer visse klasser af produkter og gør alle produkter dyrere over én kam, hvorfor ikke indføre en mærkningsordning, eg.:

- 6 mån. 1 år, 2 års, 3 års, ... reklamationsret, klistermærke på emballagen med standardiseret grafik ligesom energiklasse A, B, C, osv. En variant kunne sige Garanti i stedet.

- Reperationsvenlig med 6 mån. 1 år, 2 år ... 10 års garanteret tilgængelighed af reservedele, på et tilsvarende standardiseret klistermærke.

På den måde vil forbrugeren kunne vælge det billige skrammel til meget lav pris, med forventning om at det ikke kan holde ret længe, eller rolls royce udgaven der kan repareres de næste 10 år mindst. Begge typer produkter giver mening. Det er for simpelt at skære det hele over en kam.


Det er der vel masser af firmaer, som allerede tilbyder?
Bare ikke så meget mht telefoner/tablets.

Men reklamationsret vil nok ikke kunne gøre det. Hvis du taber din telefon, dækkes det jo ikke af reklamationsretten. Men derfor kan du alligevel have lyst til at få den repareret i stedet for at købe en ny (anden) telefon. Det vil formentlig være billigere for firmaerne bare at give et "tilsvarende produkt", det som fire år senere er en low-range telefon.

Det burde (gentager: burde) være et konkurrenceparameter, at en telefonproducent har en række standardiseringer i f.eks. dimensioner, således at man kan købe og måske endda opgradere sin telefon. Vi har tidligere set forsøg på modul-opbyggede telefoner. Er markedet blevet modent til dét? Jeg er klar over, at mobilproducenterne (de store) ikke ønsker det, men igen kunne det være et fedt parameter, om man kunne udskifte/opgradere sin telefon, eller købe after-market tilføjelser mv. For vi har i flere år bare set på større processor/ram eller megapixels. Telefonens form og dimensioner har ikke ændret sig.
Gravatar #8 - larsp
9. sep. 2022 10:37
#7 Jep, der er mange producenter der allerede leverer den slags for deres varer, f.eks. de koreanske biler der giver garanti i adskillige år, hvilket var langt ud over det normale og det gav dem en klar markedsfordel. Det viser bare at der ER et marked for denne type forpligtelser.
nwinther (7) skrev:
Men reklamationsret vil nok ikke kunne gøre det. Hvis du taber din telefon, dækkes det jo ikke af reklamationsretten. Men derfor kan du alligevel have lyst til at få den repareret i stedet for at købe en ny (anden) telefon.
Ja, det foreslår jeg også med et standardiseret "Garanti X år" og et "Reperationsvenligt X år" klistermærke.

Hvis jeg var i markedet efter en smartphone i 1K dollars klassen ville jeg så absolut gå efter en model hvor producenten vil stå inde for fejl og reparationer i en del år. Men hvis jeg var ude efter en 150 dollars throw away telefon til at teste Android kode på eller hvad ved jeg, ville jeg nok ikke prioritere dette. Valgmuligheder er godt.
Gravatar #9 - Googus
13. sep. 2022 05:26
larsp (8) skrev:
..hvis jeg var ude efter en 150 dollars throw away telefon til at teste Android kode på eller hvad ved jeg, ville jeg nok ikke prioritere dette. Valgmuligheder er godt.

Jeg er i en virksomhed hvor vi er nød til at købe mobiltelefoner hvor man kan udskifte batteriet, da de ellers bliver nedslidte så hurtigt at det ville være dyrt at købe telefoner hvor man ikke lige kan udskifte batteriet. Vi brugte i 2021 hele 4.019 batterier på vores 2600 ansatte.

Og desværre ser vi at der bliver længere mellem disse modeller, og da det er svært at skaffe reservedele kan vi ej heller reparerer vores nuværende mobiler da mange af dem er ved at være 7-10 år gamle.

Derfor ville jeg byde dette forslag velkommen, da jeg også tror at det vil tvinge producenter til at lave mere standard komponenter for at minimere reservedelslageret, samt. at disse standard komponenter vil komme til at indgå i flere generationer af hardware enheder istedet for at blive designet specifik til hver model.

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login