Annonce

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

Har du et smartwatch eller overvejer du at anskaffe dig et?

  • 34%Nej. Konceptet interesserer mig generelt ikke
  • 30%Måske. Nogle koncepter ser lovende ud
  • 27%Nej. Går aldrig med ur
  • 9%Ja
WebMatrix og ASP.NET WebPages lanceres i morgen
Billede: Microsoft Corporation

WebMatrix og ASP.NET WebPages lanceres i morgen

12. jan. 2011 14:09Tilbage i sommeren 2010, efter mere end syv års dvale, genoplivede Microsoft webudviklingsværktøjet WebMatrix med udgivelsen af en beta-version. Der er siden udkommet yderligere to beta-versioner, men i morgen er den endelige version klar.

Målet med WebMatrix er fra Microsofts side at skabe et letvægts-udviklingsmiljø, der skal gøre det meget nemt at komme i gang med webudvikling og lave hjemmesider.

Ud over lanceringen af WebMatrix vil der også udkomme et helt nyt sprog og framework kaldet ASP.NET WebPages, der henvender sig både til ASP-udviklere og script-udviklere.

Med WebMatrix, der er gratis, følger en komplet pakke af software, som skal til for at drive en hjemmeside. Det er blandt andet softwaren IIS Developer Express, SQL Server Compact Edition og ASP.NET "Razor".

Du kan læse mere om, hvad WebMatrix er på denne side eller den officielle WebMatrix-side hos Microsoft.

Læs også: Webmatrix-værktøj ser dagens lys igen

#1: Windcape

12. jan. 2011 14:12

WebMatrix kan forresten bruges til andet end ASP.NET. Det tillader f.eks. supernem deployment af blandt andet Joomla og WordPress, som begge to er PHP løsninger.

Det er absolut noget alle webudviklere bør kigge ind i, ikke kun dem i Microsoft lejren.

http://about.me/windcape

#2: Ramius

12. jan. 2011 14:50

Sidder og undre mig lidt over hvorfor de ikke har udbygget Visual studio express med de webdele istedet for at have to udviklingsmiljøer.

#3: grok

12. jan. 2011 15:16

Det er absolut noget alle webudviklere bør kigge ind i, ikke kun dem i Microsoft lejren.Windcape (#1)

Ja for det er da helt sikkert supernemt at installere på både BSD, Linux og Mac, eller?

#4: Windcape

12. jan. 2011 15:23

Ja for det er da helt sikkert supernemt at installere på både BSD, Linux og Mac, eller?Grok (#3)

Det er en meget simpel xml protokol, så der er intet forhindre folk i at skrive en Linux port.

(Hvem bruger Mac til server OS?)

http://about.me/windcape

#5: syska

12. jan. 2011 15:35

Sidder og undre mig lidt over hvorfor de ikke har udbygget Visual studio express med de webdele istedet for at have to udviklingsmiljøer.Ramius (#2)

VS er MEGET stort ... selv express ... tror dette er til personen som ikke kan så meget i forvejen, eller bare hurtig vil lave lidt custom på Joomla og andre CMS'er ... som Windcape omtaler.

Flame, Flame, Flame ...

Ja for det er da helt sikkert supernemt at installere på både BSD, Linux og Mac, eller?Grok (#3)

Ja, har du prøvet? Du kender godt sådan nogle virtuale maskiner .. det har BSD, mac og linux også understøttelse for. Så blev du lidt klgere i dag :-)

Hvor er det lige MAC's server er henne? Nå, ja ... den er der ingen der gider bruge ... og derfor laver de den ikke mere. Det må mac folket da være glade for ... men sådan er det.

Det er en meget simpel xml protokol, så der er intet forhindre folk i at skrive en Linux port.

(Hvem bruger Mac til server OS?)Windcape (#4)

Tror nu han tænker på selve WebMatrix programmet ...

#6: grok

12. jan. 2011 15:36

Hvem bruger Mac til server OS?Windcape (#4)

Nu er det vel en desktop applikation, og jeg har da set nogen der bruger Mac som desktop OS.

#7: grok

12. jan. 2011 15:40

Ja, har du prøvet? Du kender godt sådan nogle virtuale maskiner .. det har BSD, mac og linux også understøttelse for. Så blev du lidt klgere i dag :-)syska (#5)

Ja for Xen includere jo en licens til windows, eller?

#8: Windcape

12. jan. 2011 15:48

Tror nu han tænker på selve WebMatrix programmet ...syska (#5)

Jeg snakkede om deployment. Deployment er noget man gør på en server.

Nu er det vel en desktop applikationGrok (#6)

Ja, men protokollen til at hente de prekonfigurede pakker er en simpelt XML REST baserede protokol, så du kan sagtens genbruge den hvis du vil skrive et lign. værktøj til en anden platform.

Men man kan jo også bruge WebMatrix til at deploy på en Linux server, fra sin Windows desktop.

http://about.me/windcape

#9: syska

12. jan. 2011 15:49

Ja for Xen includere jo en licens til windows, eller?Grok (#7)

Og windows inkludere en OS X licens? Hvor vil du hen ?

Hvorfor lave et program til et andet os hvor de også tager penge for OS? Nå, nej, du kan ikke købe OS X til en almindelig computer.

Apple er endnu mere lukket end Windows den dag i dag.

#10: grok

12. jan. 2011 16:01

Og windows inkludere en OS X licens? Hvor vil du hen ?syska (#9)

Hvad fanden vrøvler du om. Jeg har da aldrig påstået at der kom nogen OSX licens med til linux. Jeg protesterede over at alle web udviklere skulle prøve den her app. Jeg pointerede bare at det er der en hel del af os der ikke kan.
Prøv at koble hjernen ind og læs mere end en linje ad gangen inden du skriver.

#11: grok

12. jan. 2011 16:13

Ja, men protokollen til at hente de prekonfigurede pakker er en simpelt XML REST baserede protokol, så du kan sagtens genbruge den hvis du vil skrive et lign. værktøj til en anden platform.Windcape (#8)

Givetvis, men jeg har svært ved at se formålet. Source koden er ikke tilgængelig, så arbejdes byrden er stor. Hvis programmet så var revolutionerende smart var det vel heller ikke noget problem, men det tvivler jeg på. Jeg har jo ikke prøvet det. Der er mange andre smarte værktøjer der ude, så jeg vil mene at der er gode muligheder for at finde et der både passer til platform og arbejde metode, uden at skulle til at kode et nyt.
Men hvis man er til winduer og alt i et applikationer så prøv det.

<offtopic>
Faktisk ser jeg helst at web værktøjer ikke er alt for nemme at komme i gang med da det holder pøblen væk. Alt for meget lort bliver lagt på nettet fordi det er så nemt, at amatørerne overser faldgruberne. Misforstå mig ret. Et værktøj må godt være effektivt, men en stejl indlærings kurve ville være at foretrække.
</offtopic>

#12: arne_v

12. jan. 2011 16:27

Sidder og undre mig lidt over hvorfor de ikke har udbygget Visual studio express med de webdele istedet for at have to udviklingsmiljøer.Ramius (#2)

Er ideen ikke:

VS = værktøj til programmører

WebMatrix = værktøj til ikke programmører (eller Excel VBA programmører, FrontPage programmører o.lign.)

?

The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.

#13: arne_v

12. jan. 2011 16:28

VS er MEGET stort ... selv express ... syska (#5)

Diskpladsen bør ihvertfald ikke afskrække nogen med dagens harddiske.

Men antallet af menu punkter kan måske skræmme en del fra WebMatrix målgruppen.

The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.

#14: arne_v

12. jan. 2011 16:30

Jeg snakkede om deployment. Deployment er noget man gør på en server.Windcape (#8)

Ja.

Men da "det" i #3 åbenlyst er WebMatrix selv, så er det vel ikke så relevant at tale om deployment.

The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.

#15: Windcape

12. jan. 2011 16:39

#14

Nej, men det var det jeg snakkede om i #1 :p

http://about.me/windcape

#16: arne_v

12. jan. 2011 17:02

#15

Virkeligt.

Du foreslår at web udviklere skulle kigge på at kopiere PHP filer udviklet af en anden på en Windows platform til en *nix?

Jeg må indrømme at jeg troede at du forslog de udviklere at kigge på WebMatrix programmet.

The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.

#17: Ramius

12. jan. 2011 17:09

Og hvis nogen skulle være i tvivl så er der menes udviklere så ligger det implicit at det er udviklere der koder i et MS miljø. MS har vidst aldrig lavet nogen udviklingsværktøjer der havde relevans for andet end MS udviklingsmiljøer...

#18: arne_v

12. jan. 2011 17:20

#17

Et MS uviklingsmiljø er jo per definition et MS udviklings miljø.

Og MS laver stort set aldrig værktøjer der kører på andet end deres egen platform.

Men MS laver nu alligevel noget som henvender sig til andre udviklingsmiljøer.

SQLServer JDBC driver, SQLSserver PHP extension, Azure PHP etc..

The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.

#19: Windcape

12. jan. 2011 17:20

Jeg må indrømme at jeg troede at du forslog de udviklere at kigge på WebMatrix programmet.arne_v (#16)

Jeg foreslog at PHP udviklere især, skulle kigge på programmet, fordi det kan bruges til blandt andet Joomla og WordPress.

Det indebærer også at bruge det til at deploy på en server, som sikkert ikke behøver være IIS.

http://about.me/windcape

#20: syska

12. jan. 2011 19:43

Diskpladsen bør ihvertfald ikke afskrække nogen med dagens harddiske.

Men antallet af menu punkter kan måske skræmme en del fra WebMatrix målgruppen.arne_v (#13)

Jeg tænkte også mest på antallet af muligheder i prorgrammet. For som du selv siger, diskplads er intet problem mere på desktoppen. Nu skal vi bare have fart på diskene ... og det kommer med SSD.

mvh

#21: ktg

13. jan. 2011 18:14

Nå, nej, du kan ikke købe OS X til en almindelig computer.

Apple er endnu mere lukket end Windows den dag i dag.syska (#9)

Åh nej, og Windows 7 kan heller ikke køre på ARM arkitektur. Hvad er det da for en restriktiv verden vi lever i.

kudos til newz, som har valgt at fjerne mit avatar og give mig en pink diller igen :/

#22: syska

14. jan. 2011 00:30

Nå, nej, du kan ikke købe OS X til en almindelig computer.

Apple er endnu mere lukket end Windows den dag i dag.syska (#9)

Åh nej, og Windows 7 kan heller ikke køre på ARM arkitektur. Hvad er det da for en restriktiv verden vi lever i.ktg (#21)

Nu har ARM selv udtalt at intet har at gøre på desktop marked :-), omend de har en kørende Windows 8 på ARM vist nok. Dog stadig med GUI fra windows 7.

Hvis du fulgte den forudgående snak, så ville du ikke komme med den kommentar ...

#23: arne_v

17. jan. 2011 01:46

Jeg foreslog at PHP udviklere især, skulle kigge på programmet, fordi det kan bruges til blandt andet Joomla og WordPress.

Det indebærer også at bruge det til at deploy på en server, som sikkert ikke behøver være IIS.Windcape (#19)

Men hvis de vil køre programmet så er #3 vel relevant?

The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret bruger