mboost-dp1

Waoo!

Waoo øger deres fiberhastighed markant fra maj

- Via Computerworld DK - , redigeret af Pernicious

Waoo har i langt tid haft 90/90 Mbit/s som den hurtigste fiberforbindelse, de tilbød deres kunder, men fra maj bliver hastigheden skruet voldsomt i vejret. Det skriver Computerworld.

Der kommer to nye produkter i Waoos bredbåndssortiment, 250/250 Mbit/s og 500/500 Mbit/s. Prisen for 250/250 forbindelsen bliver kun 100 kroner mere end den nuværende 90/90 forbindelse, hvilket vil sige 499 kroner om måneden.

Den højeste hastighed kommer til at koste noget mere, da den bliver prissat til 999 kroner pr. måned. Waoo forventer ikke, at der er mange, som vil købe denne forbindelse, men man ønsker at tilbyde den for at kunne holde sig i front som et af de selskaber, der kan levere noget af det hurtigste internet til mange danskere.

250/250-forbindelsen ses som en direkte konkurrent til Yousees kommende 300 Mbit/s forbindelse, der endnu ikke har fået fastsat pris eller upload hastighed.





Gå til bund
Gravatar #1 - fejloprettetbruger
8. apr. 2014 10:04
Jeg har ofte undret mig over Waoos hastigheder: hvorfor 60/60 og 90/90 i stedet for 50/50 og 100/100?
Gravatar #2 - pezzen
8. apr. 2014 10:06
Waoo, så kan i godt komme i gang med at få fiber hjem til mig, så jeg kan kaste penge efter jer!

Er træt af at betale 199 kr for en 8/1 mbit hos Telenor :(
Gravatar #3 - glitch
8. apr. 2014 10:22
#1
Den med 60/60 forstår jeg heller ikke, men 100/100 er fordi den kun måler en hastighed på ca. 93/93 med 100 mbit switchport, så er det nemmere bare at sætte den til 90/90 og så måler den også 90/90. For at kunderne ikke brokker sig over at den ikke måler 100/100
Gravatar #4 - XorpiZ
8. apr. 2014 10:31
Jeg er stadig træt af at SE valgte at købe Stofa. Det har givet højere priser :(
Gravatar #5 - degu
8. apr. 2014 10:38
Jeg må heller skifte min 90/90 ud med 250/250 det er kun 100 kr. mere :)
Gravatar #6 - Zalon
8. apr. 2014 10:40
Så bliver det spændende at se om man får opgraderet sin forbindelse, sidst de satte hastighederne blev vores 90/90 til en 200/200 :-)
Gravatar #7 - dingeling
8. apr. 2014 11:17
Så skal man da som privatforbruger ud at investere i en ordentlig router (måske en small business router), hvis man skal kunne udnytte de nye forbindelser fuldt ud.

Kunne lige forstille sig it n00b´en, som har fået sine forældre overtalt til at få sådan en fiberforbindelse, og køber en router til 200kr. i ElMutanten og derfter brokker sig over, at han ikke kan udnytte den fuldt ud.

En IT-nørd (både i skoletiden og fritiden) som jeg, har jo stort set ingen muligheder for at kunne udnytte sådan en forbindelse fuldt ud. Måske lige de 10 - 30sek, hvor jeg henter store filer eller synkronisere mit Google Drev eller Dropbox, men ellers ikke.

Jeg har selv en 30/3 mbit/s VDSL2-forbindelse fra Telenor, hvor jeg før havde fiber i det boligkompleks, jeg boede.

Jeg kunne sagtens leve med en 50/50 mbit/s fiber, men det jeg savner ved fiber er, at min forbindelse er synkron og mere stabil end en A- eller V-DSL forbindelse + jeg får den hastighed, jeg betaler for.
En ekstra bonus er, at lillemor bliver ikke sur på mig, hvis hun vil se Netflix, samtidig med, at jeg går upload amok.

Med en fiber har jeg jo også muligheden for at få en meget hurtigere hastighed (fx fra en 50mbits --> 500mbit/s), hvis jeg en dag skulle have behov for det. Det kan jeg ikke på en VDSL2-linje
Gravatar #8 - Giggity
8. apr. 2014 11:36
#7

Får man ikke oftest en router udleveret af teleselskabet til brug for netop at undgå det scenarie?
Gravatar #9 - NiklasP
8. apr. 2014 11:38
#7

Mange tak for et flashback i dit liv, specielt det smukke øjeblik hvor du flyttede, dit rørte mine følelser dybt!

Og tak ford du liiige kunne lære os her på newz hvad forskellen er fra xDSL og fiber. Fandme vildt man kan få hurtigere hastighed end 50 megabit og så helt uden at skifte kabel!!!111oneone
Gravatar #10 - Xaroc
8. apr. 2014 12:02
Så mangler man bare at det er muligt at få Waoo :)
Har været klar til at skifte i godt 3 år nu.
Gravatar #11 - mee
8. apr. 2014 12:46
Xaroc (10) skrev:
Så mangler man bare at det er muligt at få Waoo :)
Har været klar til at skifte i godt 3 år nu.


Samme situation her.

Jeg sidder med middelmådig DSL og min eneste mulighed for mere hastighed er Stofa og et spild på 169 kr./md til en TV pakke.
Gravatar #12 - dingeling
8. apr. 2014 12:49
#9
Det er da dejligt, at du kan bruge den info til noget. Så har den ikke været forgæves. Or not.
Gravatar #13 - Beaker
8. apr. 2014 12:52
Er nu glad for at jeg fik købt en router med gigabit WAN port, hvis de vil opgradere min 200/200 på et tidspunkt :)
Gravatar #14 - TrolleRolle
8. apr. 2014 13:10
dingeling (7) skrev:
Jeg kunne sagtens leve med en 50/50 mbit/s fiber, men det jeg savner ved fiber er, at min forbindelse er synkron og mere stabil end en A- eller V-DSL forbindelse + jeg får den hastighed, jeg betaler for.


Et eller andet siger mig at du skriver nøjagtigt det modsatte af hvad du mener. En gang i mellem kan det godt betale sig at læse hvad man selv har skrevet...
Gravatar #15 - De4_Kia
8. apr. 2014 13:20
Havde en 30/30 Mbit/s til 269 kr. hos Waoo, men i starten af januar i år, blev den opgraderet til 60/60 Mbit/s. Samtidig steg prisen 10 kr. ekstra om måneden. Det kalder jeg en rigtig god deal. 30/30 Mbit/s ekstra for 10 kr. om måneden, ja jeg klager sgu ikke!

Jeg får endda mere end jeg betaler for.
De speedtest jeg laver, ligger tit på over 60/60 Mbit/s.
Hvilket er mere en acceptabelt, især når man tænker på at alle enheder i huset køre trådløst, og at disse test foregår via trådløst netværk, med en router i mellem.
Gravatar #16 - Johii
8. apr. 2014 13:23
I want Waooo!! ain't nobody teas me right! Cos i want Waoo!!
Gravatar #17 - Slettet Bruger [2749298503]
8. apr. 2014 13:25
Jeg håber at SE/Stofa følger trop. :-)
Gravatar #18 - Coma
8. apr. 2014 13:35
håber det betyder os der er med i forening hvor der er waoo også får opsat vores hastigheder, sidst skete der intet... må stadig leve med min 60/60...
Gravatar #19 - Witz
8. apr. 2014 14:25
Det er meget fint med hurtigere internet, men hvad med nogle lavere priser i stedet for, hvis man vil ryddet ud i DSL forbindelserne i fiberselskabernes dækningsområde, så skal man se priser under 200kr pr måned..
Så kunne det jo være at fiberselskaberne kunne bibeholde deres 100mbit acces-switche lidt længere i stedet for at skifte den ud med gigabit og på den måde holde deres cost of ownership nede.
Gravatar #20 - burgurne
8. apr. 2014 14:30
Er også kunde hos waoo, og jeg kan "desværre" ikke måle min forbindelse til kun at være på den hastighed jeg betaler for. Den hedder 60/60 men måles _altid_ mindst 10% højere.
Jeg flytter aldrig mere til en bolig der ikke har (eller har mulighed for) fibernet.

Men ... hvor stor forskel mon det vil gøre for os alm private mennesker at gå fra f.eks 60/60 til 250/250? Ikke mange lagerpladser i "skyen" kan gøre brug af den hastighed, og SÅ mange film streames der vel ikke samtidigt, at en 60/60 ikke kan klare det? Torrents, ja, der kan det selvf. bruges. Nogen med et bud på, hvad 250/250 kan bruges til, som vi i dag savner?
Gravatar #21 - Slettet Bruger [2749298503]
8. apr. 2014 14:34
Witz (19) skrev:
Så kunne det jo være at fiberselskaberne kunne bibeholde deres 100mbit acces-switche lidt længere i stedet for at skifte den ud med gigabit og på den måde holde deres cost of ownership nede.


Nu er de fleste fiber selskaber forholdsvis nye og de har forholdsvis up-to-date udstyr allerede. F.eks. er SEs netværk helt klar til at køre IPv6 fordi deres udstyr er så nyt.

Jeg tvivler stærk på at fiberselskaberne har noget som helst der hedder 100 Mbit udstyr i deres netværk.
Gravatar #22 - demolition
8. apr. 2014 14:38
burgurne (20) skrev:
Nogen med et bud på, hvad 250/250 kan bruges til, som vi i dag savner?

Hvis man nu er to der begge har 250/250, så kan man ret effektivt lave backup hos hinanden. Kunne jeg godt se en god mening i så jeg f.eks. kunne have en backup af mine forældres data. De har f.eks. ca. 350 GB fotos liggende. Ok, det kan også klares rimeligt fint med en 60/60, men jo hurtigere det kan synces, jo bedre.

Desværre er jeg nødt til selv at nøjes med 15/1 DSL, det er det maksimale jeg kan få i min lejlighed, så jeg ville være lykkelig hvis jeg bare kunne få en 60/60. :-)
Gravatar #23 - Witz
8. apr. 2014 14:39
Der er MASSER af 100mbit access switche hos EL selskaberne også SE, mig bekendt så har folk der er gået til en 150/150 i SE (efter opkøb af stofa) ikke kunne få deres hastighed med det samme, da de skal rykkes over på en gig port i stedet for, men der er nogle ventedage på at det kommer til at ske, nogle er det gået flyvende for da de allerede sad i en gigabit port.
Gravatar #24 - amplificator
8. apr. 2014 15:32
Xaroc (10) skrev:
Så mangler man bare at det er muligt at få Waoo :)
Har været klar til at skifte i godt 3 år nu.

Det meste af 9800 Hjørring er dækket ind af fiber og kan få Waoo, mine forældre har det i den anden ende af byen, min søster kan få det nogle veje herfra og naboen kan få det.. men jeg gætter på at min boligforening er styret af gamle mænd som tror at internettet er en fase der bare skal overståes, så jeg har det ikke.. det ligger ellers få meter fra bygningen og blev gravet ned for år siden nu.. Så må nøjes med 150/15 fra Stofa (som dog kører fint), men 15mbit er sgu trist når man skal synce meget data..

Beaker (13) skrev:
Er nu glad for at jeg fik købt en router med gigabit WAN port, hvis de vil opgradere min 200/200 på et tidspunkt :)

Bare fordi den har en gigabit port betyder det jo ikke at den kan trække det.. jeg kan også give en gris læbestift på, men det er jo ikke helt det samme som koen.
Gravatar #25 - zymes
8. apr. 2014 16:49
Findes der et program der fungerer som Dropbox, men med sit eget lager (på en win maskine der alligevel står og kører i skabet)? Det værste ved min 90/90 er når man skal vente på Dropbox!
Gravatar #26 - Skovsneglen
8. apr. 2014 16:52
Så er det så der man bor i et forældet boligblok med flest ældre personer der mener at køkkenet kommer før internettet til os unge, for det har de da ikke brug for, og vi ikke har brug for induktionsvarme i komfuret, gas/el virker fint?

Gravatar #27 - 4LXwxwJzOovMHVcsWxRM
8. apr. 2014 17:38
#25
Ja du kunne prøve at kigge på BTSync(Bit Torrent Sync), så er den eneste begrænsning din egen hastighed i mellem de 2 maskiner.

Du kan eventuelt kombinere det med Cryptsync, så at der hvor dataen ligger er krypteret. (hvis nu det er familier billeder eller noget på en server, som du ikke selv ejer(leget ind på w/e)
Gravatar #28 - amplificator
8. apr. 2014 18:29
zymes (25) skrev:
Findes der et program der fungerer som Dropbox, men med sit eget lager (på en win maskine der alligevel står og kører i skabet)? Det værste ved min 90/90 er når man skal vente på Dropbox!


Ja, ownCloud fra http://owncloud.org/

Mig og en ven har en VPS stående i USA med owCloud og lidt andet på og det fungerer fint.

Dog er der nogle begrænsninger mht. 32bit software som man skal være opmærksom på. (Vær opmærksom på at PHP kal være 64bit, ellers er der begrænsninger på data-størrelser. Hvis du vil vide lidt mere om de umiddelbare begrænsninger kan du sende mig en PM - jeg er ganske flink :))
Hvis du har mod på at installere linux er der flere bud, f.eks. Seafile og Pydio kan nævnes.
Gravatar #29 - to125539
8. apr. 2014 19:35
Jamen det er da en dejlig nyhed at 10% af Danmark kan få endnu højere hastigheder... Stort hurra for det :)

Som kunde i samme elselskab, som så meget andet af Nordjylland, irriterer det mig grænseløst at hovedparten af betalerne for fiber ikke er bosat i de områder, hvor fiberen udrulles. Lad os endelig få fiber i moderne metropoler som Mou, Lille Vorde Vester Hassing fremfor Danmarks fjerde største by Aalborg.
Gravatar #30 - nr1
8. apr. 2014 19:49
TDC Home Trio inkl 20/2 er super til mit forbrug.
Gravatar #31 - Turrian
8. apr. 2014 21:15
Jeg vil have Waoo, men kan ikke få det i min lejlighed. Jeg vil gerne have frit valg på alle hylder. Waoo, vær venlige at udvide jeres netværk.

Selv om vi kun har brug for så og så meget bredbåndshastighed, så er det fedt at Waoo nu tager et stort spring fremad. Sådan! Godt gået!
Gravatar #32 - terracide
8. apr. 2014 23:53
Zalon (6) skrev:
Så bliver det spændende at se om man får opgraderet sin forbindelse, sidst de satte hastighederne blev vores 90/90 til en 200/200 :-)


Lyder interessant...da den SPF der sidder i Waoo's fiberboks kun går op til 157Mbit/s...
Gravatar #33 - RpR
9. apr. 2014 06:20
Witz (23) skrev:
Der er MASSER af 100mbit access switche hos EL selskaberne også SE, mig bekendt så har folk der er gået til en 150/150 i SE (efter opkøb af stofa) ikke kunne få deres hastighed med det samme, da de skal rykkes over på en gig port i stedet for, men der er nogle ventedage på at det kommer til at ske, nogle er det gået flyvende for da de allerede sad i en gigabit port.

Min lejlighed ligger i det kvarter i landet der først fik fiber vis SE, og min kasse havde da gigabit da teknikeren testede den, så jeg kan ikke lige se hvorfor de skulle begynde at sætte 100mbit bokse op nogen steder.
Mit abonnement hos SE koster iøvrigt det samme som før de købte Stofa, noget steg og noget faldt i prisen, men bundlinjen er den samme.
Gravatar #34 - Saftemand
9. apr. 2014 07:23
De skulle hellere bruge kræfterne på at udvide fibernettet, end at skrue hastigheden op hos dem som allerede har fiber.
Gravatar #35 - XorpiZ
9. apr. 2014 07:28
Saftemand (34) skrev:
De skulle hellere bruge kræfterne på at udvide fibernettet, end at skrue hastigheden op hos dem som allerede har fiber.


Ja, det er jo samme afdeling, der graver kabler ned og skruer op og ned på farten.
Gravatar #36 - DrHouseDK
9. apr. 2014 07:51
zymes (25) skrev:
Findes der et program der fungerer som Dropbox, men med sit eget lager (på en win maskine der alligevel står og kører i skabet)? Det værste ved min 90/90 er når man skal vente på Dropbox!


Ehm. Dropbox understøtter i nyeste version, LAN-synkronisering.
Gravatar #37 - snesman
9. apr. 2014 08:14
XorpiZ (35) skrev:
Saftemand (34) skrev:
De skulle hellere bruge kræfterne på at udvide fibernettet, end at skrue hastigheden op hos dem som allerede har fiber.


Ja, det er jo samme afdeling, der graver kabler ned og skruer op og ned på farten.


Det drejer sig vel om penge. Måske kunne man bruge ressourcerne fra en afdeling i en anden?

Dog tror jeg ikke at Waoo bruger penge på hastigheden uden en forventning om at tiltrække eller fastholde kunder, så jeg medgiver at sammenligningen i #34 er lidt skør:-)
Gravatar #38 - Saftemand
9. apr. 2014 08:25
XorpiZ (35) skrev:
Ja, det er jo samme afdeling, der graver kabler ned og skruer op og ned på farten.


Waoo er en sammenslutning af energiselskaberne, som netop står for nedgravningen. Prøv at læse lidt, inden du kommer med dine stupide kommentarer.
Gravatar #39 - DrHouseDK
9. apr. 2014 08:27
Saftemand (38) skrev:
Waoo er en sammenslutning af energiselskaberne, som netop står for nedgravningen. Prøv at læse lidt, inden du kommer med dine stupide kommentarer.


XorpiZ (35) skrev:
Ja, det er jo samme afdeling, der graver kabler ned og skruer op og ned på farten.


Beklager Saftemand, jeg tror du tabte :-(
Gravatar #40 - Saftemand
9. apr. 2014 08:35
DrHouseDK (39) skrev:
XorpiZ (35) skrev:
Ja, det er jo samme afdeling, der graver kabler ned og skruer op og ned på farten.


Beklager Saftemand, jeg tror du tabte :-(


Det er jeg nu ikke enig i. Sådanne tiltag er bestemt af ledelsen, og ledelsen har åbenbart prioriteret at forkæle deres nuværende kunder, i stedet for at skabe nye ved at udvide.
Gravatar #41 - DrHouseDK
9. apr. 2014 08:40
Saftemand (40) skrev:
Det er jeg nu ikke enig i. Sådanne tiltag er bestemt af ledelsen, og ledelsen har åbenbart prioriteret at forkæle deres nuværende kunder, i stedet for at skabe nye ved at udvide.


Tror ikke du ser ledelsen med fingrene i mulden eller på tastaturet i kundeservice.
Gravatar #42 - XorpiZ
9. apr. 2014 08:46
Saftemand (40) skrev:
Beklager Saftemand, jeg tror du tabte :-(


Det er jeg nu ikke enig i. Sådanne tiltag er bestemt af ledelsen, og ledelsen har åbenbart prioriteret at forkæle deres nuværende kunder, i stedet for at skabe nye ved at udvide. [/quote]

Skal det skæres ud i pap?

Hvor mange af de folk, der sidder i gravemaskinen og smider fiber i jorden har med opgradering af hastighederne at gøre?

Du er vel også typen der brokker sig over, at Riot Games laver nye skins istedet for at fixe deres servere. Ikke?
Gravatar #43 - snesman
9. apr. 2014 08:49
Noget helt tredje er om udgifter til at øge hastigheden på nogen måder står mål med udgiften ved at grave fiber ned. Hvis det ikke er på nogenlunde samme niveau, er det jo omsonst at diskutere.
Gravatar #44 - DrHouseDK
9. apr. 2014 08:50
XorpiZ (42) skrev:
Du er vel også typen der brokker sig over, at Riot Games laver nye skins istedet for at fixe deres servere. Ikke?


Jeg er typen der arbejder for en ISP.
Gravatar #45 - Saxov
9. apr. 2014 08:57
Hmmm.. er glad for at bo i Nordjylland, hvor bredbånd nord pt har 300/300 linier :)
Gravatar #46 - XorpiZ
9. apr. 2014 08:58
DrHouseDK (44) skrev:
Jeg er typen der arbejder for en ISP.


Det var nu Saftemand jeg spurgte.. men altid rart at vide hvad folk laver :D
Gravatar #47 - Saftemand
9. apr. 2014 09:00
XorpiZ (42) skrev:
Det er jeg nu ikke enig i. Sådanne tiltag er bestemt af ledelsen, og ledelsen har åbenbart prioriteret at forkæle deres nuværende kunder, i stedet for at skabe nye ved at udvide.


XorpiZ (42) skrev:
Skal det skæres ud i pap?

Hvor mange af de folk, der sidder i gravemaskinen og smider fiber i jorden har med opgradering af hastighederne at gøre?


Faldt du ned af trappen her til morgen?
Det er jo energiselskaberne som hyrer mandskab til at grave det ned, når ledelsen øverst oppe har besluttet sig for at udvide fibernettet. Ledelsen = sammenslutningen = Waoo!
Hvorfor du overhovedet blander gravemaskiner ind i billedet, er mig en gåde, da det udelukkende handler om prioritering: Højere hastighed til de nuværende kunder, eller at skabe nye.

XorpiZ (42) skrev:
Du er vel også typen der brokker sig over, at Riot Games laver nye skins istedet for at fixe deres servere. Ikke?


Hvem er Riot Games?
Gravatar #48 - XorpiZ
9. apr. 2014 09:06
#47

Det går ikke så stærkt for dig, gør det?

Du skrev:

"De skulle hellere bruge kræfterne på at udvide fibernettet, end at skrue hastigheden op hos dem som allerede har fiber."

Det er ikke samme folk, der står for tingene, så det ene udelukker ikke det andet.

Jeg ved ikke hvorfor du har problemer med at forstå det. At Waoo laver højere hastigheder til eksisterende kunder != at de nedprioriterer at skaffe nye kunder.

Du burde komme ud og se hvordan tingene fungerer i virkeligheden. Et firma kan godt lave flere ting af gangen.
Gravatar #49 - DrHouseDK
9. apr. 2014 09:09
XorpiZ (46) skrev:
Det var nu Saftemand jeg spurgte.. men altid rart at vide hvad folk laver :D


Whoops. Det så jeg ikke. Bær over med mig! Det er mand.. tirsd.. øhm. Onsdag! Og jeg er kun på min førs... and.. tredje kop kaffe!

Ok, I messed up.
Gravatar #50 - XorpiZ
9. apr. 2014 09:09
snesman (37) skrev:
Ja, det er jo samme afdeling, der graver kabler ned og skruer op og ned på farten.


Det drejer sig vel om penge. Måske kunne man bruge ressourcerne fra en afdeling i en anden?

Dog tror jeg ikke at Waoo bruger penge på hastigheden uden en forventning om at tiltrække eller fastholde kunder, så jeg medgiver at sammenligningen i #34 er lidt skør:-) [/quote]

Det koster ikke mange basseører at skrue op for en hastighed, som ingen (stort set) af kunderne alligevel kommer til at maxe ud i ret lang tid af gangen.

Waoo er så stort et selskab, at de sagtens kan håndtere både at udvide fibernettet og skrue på hastighederne samtidig.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login