mboost-dp1

Google

Teenagere har svært ved at skelne Google ads fra søgeresultater

- , indsendt af thimon

Et nyt studie fra Ofcom viser, at kun ca. en tredjedel af alle børn i alderen 12 til 15 år kan se forskel på Googles ‘search ads’ og de egentlige søgeresultater nedenunder.

Samtidigt tror 19 procent af aldersgruppen, at alle søgeresultater indeholder korrekt information.

Dette kan pege på, at Google ikke gør nok for at synliggøre forskellen mellem reklamer og søgeresultater.





Gå til bund
Gravatar #1 - Taizun
22. nov. 2015 20:58
Mon ikke teenagerne skal følge lidt mere med i engelsk-undervisningen, eventuelt bruge hovedet en gang imellem.

Det står klart og tydeligt til venstre for linket at det er en reklame:
http://i.imgur.com/yE5ZT6E.png?1

De samme personer klikker hovedløst på alt hvad de ser - ja man skulle næsten tro at de uden at skænke det en tanke ville trykke på en knap hvor der stod "Klik her for at hente virus".
Gravatar #2 - arne_v
23. nov. 2015 00:27
"Dette kan pege på, at Google ikke gør nok for at synliggøre forskellen mellem reklamer og søgeresultater."

Det er ikke Googles ansvar. Det er forældrenes ansvar at lære deres børn om internettet inden de får lov til at bruge det.
Gravatar #3 - markjensen
23. nov. 2015 07:42
Arne: Mener du at skjult reklame er ok?
Gravatar #4 - mireigi
23. nov. 2015 07:57
markjensen:
Det er ikke skjult reklame. Der er tydeligt markeret at det er reklamer. Selv uden det lille orange-gule ikon er det tydeligt at det er reklamer.

Arne har ret. Det er forældrenes ansvar at opdrage deres børn til at være kyndige i den online/virtuelle verden såvel som den virkelige. Des mere af dette ansvar der bliver flyttet over på firmaer der vil sælge dig noget, des dummere og ligeglade bliver befolkningen, indtil vi ender med et Buy'n'Large samfund som det set i Wall-E.
Gravatar #5 - Useful
23. nov. 2015 08:07
Sjovt nok er det temaet i Southparks nye afsnit (Og det næste der kommer)

Jeg synes det er en farlig affære at sige som Mireigi.

Ikke alle er lige intelligente, ikke alle har de samme forudsætninger for at gennemskue den slags, og det er en kedelig tendens at se, når folk siger "De er deres eget ansvar" og så sætter grænsen lige under der de selv står.

Øv.

Der skal vel være plads til beskytte de dårligere bemidlede, eller er holdningen vitterlig, at er de "dumme" nok, er det frit spil?
Gravatar #6 - _tweak
23. nov. 2015 08:17
Det kommer formentlig også an på i hvilket perspektiv, geografisk, man ser det.

I Europa falder google for at have monopolstatus, hvilket gør at de skal være ekstra opmærksomme på hvad de gør; det har blandt andet gjort at Margrethe Vestager har kunnet stævne google for ikke altid at levere de mest relevante resultater, men de resultater der gav dem flest penge, på bekostning af søgeresultaterne:

http://www.version2.dk/artikel/medie-vestager-skal-moedes-med-google-om-monopolsag-86130

Man kan selvfølgelig være enig eller uenig i (om man skal kunne og baggrunden for at skulle kunne det), men argumentet er selvfølgelig at Google er så store i EU, at man ulig i USA hvor Bing også er stor (større), så er vi stavnsbundet til at bruge Google her i Europa (sådan lyder kritikken i hvert fald).

Mht. reklamerne, må der også være en årsag til at reklamerne startede med at have en tydelig gul baggrund i med anden font-ish blå skrift, men nu, er ligesom resten af SERP'en; bare med en lille font-size:small; [annonce] foran, med den gule baggrund - det er formentlig at hvis man i forvejen har en søgning med mange rich snippets, f.eks. billeder, youtube, produkt reviews eller Google Plus, er det svære at se forskel på (i wouldnt know, fordi jeg er blevet google-annonce-blind med alderen :) )
Gravatar #7 - mireigi
23. nov. 2015 20:51
Useful:
Selvfølgelig skal der værnes om de dårligt stillede. Det er en af grundpillerne i et moderne frit samfund.

Når det så er sagt, så skal barren ikke sættes så lavt at det er muligt at køre på auto-pilot gennem hele livet, hvor det frie valg og selvstændig tænkning bliver overtaget af firmaer eller sågar regeringen.

Det er forældrenes ansvar at opdrage deres børn til at være produktive, ansvarlige, selvkritiske, og behjælpelige mennesker. Det indebærer ikke blot at belære barnet om hvad der er rigtigt og forkert, men også hvordan de begår sig i et moderne samfund.

Er man ude af stand til at gennemskue hvordan en situation skal behandles, må man spørge en kyndig om hjælp, skrive en note om det, og så læse noten hver gang man havner i samme situation. På sigt bør det der står på noten blive absorberet ind i hukommelsen, så noten ikke længere er nødvendig. Præcis samme metodik der anvendes i næsten al undervisning på alverdens skoler - udenadslære.

Det er lige præcis der at vi skal hen. I alle situationer i livet skal der opfordres til at lære hvordan man gør. At give andre ansvaret, ved at fratage dig valget, er ikke en holdbar metode.
Gravatar #8 - arne_v
23. nov. 2015 22:27
#3

Det her problem har vel ikke meget med skjult reklame at gøre, når det ikke er skjult.

Og nej - jeg synes ikke at reklamer generelt skal forbydes.
Gravatar #9 - markjensen
23. nov. 2015 22:31
Forbrugerombudsmanden skriver om skjult reklame:

"Det skal være tydeligt for modtageren, hvornår der er tale om en reklame"

En undersøgelse har så vist at det åbenbart ikke er tydeligt nok, altså må det i en eller anden grad være skjult reklame (man kan så diskutere hvor retarderede de spurgte er, men derfor er begrebet "skjult reklame" ikke 'enten eller', men det kan gradbøjes jf. ovenstående.
Gravatar #10 - markjensen
23. nov. 2015 22:35
Og lige for at uddybe: Google har muligvis gjort det tydeligt nok (det har jeg ikke taget stilling til), men det jeg ikke mener er korrekt i Arnes oprindelige indlæg er påstanden om at Google ikke har noget ansvar overhovedet. Jeg mener at de har et ansvar i forhold til at gøre det tydeligt at der er tale om en reklame (fordi jeg er imod skjult reklame), og denne nyhed stiller så spørgsmålstegn om det er tilfældet.
Gravatar #11 - arne_v
23. nov. 2015 22:35
#5

Ansvar og rettigheder må følges ad.

Hvis børn ikke har opnået en tilstrækkelig modenhed til at gennemskue ting som de angivne på internettet, så skal de nok ikke surfe alene men sammen med en voksen.

Og det må være forældrenes ansvar at vurdere.

Man kan tage ansvar og få ansvar.

Man kan undlade at tage ansvar og ikke få ansvar.

Men at undlade at tage ansvar og få ansvar er en farlig ting.

Og med hensyn til farlige ting på internettet så tror jeg at ukritiske børn kunne komme i langt større problemer en ikke at gennemskue at et pizzaria link var en reklame.


Gravatar #12 - arne_v
23. nov. 2015 22:40
#9-10

Jeg kan ikke se, at man kan forlange mere af Google end at det første ord er reklame.

Det må være så tydeligt som det kan gøres.

Jeg kan stadig ikke se nogen relation til skult reklame.
Gravatar #13 - markjensen
24. nov. 2015 05:32
De kunne starte med at skrive det på en måde så det var læseligt. Lige nu er det hvid tekst på en lys, gul baggrund. Hvis de var interesseret i at man skulle se det, kunne de nok have valgt noget med lidt mere kontrast. Derudover står reklamerne ude i siden kun med annonceemblemet øverst. Det kunne man hurtigt komme til at tro at det derfor kun gælder det øverste link (fordi det andre steder står på alle annonce-link - deres layout er ikke konsekvent). Og i det hele taget må det være muligt at indramme reklamerne lidt mere så de står for sig selv og ikke gemmer sig mellem andre søgeresultater. Det må igen være et bevidst valg fra Google: reklamer og søgeresultater skal ligne hinanden så meget som muligt.
Gravatar #14 - Useful
24. nov. 2015 16:04
Jeg synes også, foruden hvor "let" der er at spotte en annonce, at der er for mange annoncer nu.

Jeg lavede lige en tilfældig søgning på "ipad" og fik 9 søgeresultater og 11 annoncer.

Dvs, at over halvdelen af de præsenterede links, var annoncer.
Gravatar #15 - arne_v
29. nov. 2015 01:30
#13


Lige nu er det hvid tekst på en lys, gul baggrund. Hvis de var interesseret i at man skulle se det, kunne de nok have valgt noget med lidt mere kontrast.



Og i det hele taget må det være muligt at indramme reklamerne lidt mere så de står for sig selv


Jeg tror ikke på et smagsdommer panel som skal definere hvordan Google skal lave deres layout.

Der er en klar tydelig markering.

Det kan aldrig være skjult reklame.

Google må kunne tillade sig at formoder at brugere kan se forskel på gul klat og ingen gul klat.

Hvis børn 12-15 ikke kan så skal de nok ikke surfe alene på internettet.

Ellers hvor vil man sætte grænsen. Skal 100% af 12-15 årige forstå det er reklame? Hvad med de 8-10 årige? Hvad med hunde?

Gravatar #16 - arne_v
29. nov. 2015 01:33
#14

Det er nok et af de mere "slemme" søgeord.

Men hvad er alternativet? Lov om max. procent reklamer i søgeresultater? Den tror jeg ikke på!
Gravatar #17 - Useful
29. nov. 2015 01:43
Nej, jeg kunne ikke forestille mig en lov ville hjælpe meget.

Jeg tænker mere at man burde sætte fokus på dette i IT undervisningen i folkeskolen.

Google må gøre hvad de vil, men så må vi lære de unge fra start af, at google har solgt ud.
Gravatar #18 - arne_v
29. nov. 2015 04:09
#17

"solgt ud"?

Google leverer en service. De skal have dækket deres omkostninger (og lidt profit).

Det gør de med reklamer.

Hvad er alternativet til reklamer? At brugerne skal betale for et søge-abonnement?
Gravatar #19 - arne_v
29. nov. 2015 04:11
#17

Jeg er enig i at der skal undervises.

Folkeskolen.

Og forældrene.
Gravatar #20 - Useful
29. nov. 2015 11:50
Ja solgt ud.

En søgeside hvor reklamer fylder mere end søgeresultater, er i min optik, en søgemaskine der har solgt ud.

Alternativet til reklamer? jeg synes nu der er fint plads til en mellemvej, imellem ingen reklamer og alt for mange?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login