Annonce

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

Har du et smartwatch eller overvejer du at anskaffe dig et?

  • 34%Nej. Konceptet interesserer mig generelt ikke
  • 30%Måske. Nogle koncepter ser lovende ud
  • 27%Nej. Går aldrig med ur
  • 9%Ja

Tag Challenge: Global eftersøgning

28. mar. 2012 16:01DARPA lancerede i 2009 en konkurrence, hvor det gjaldt om at finde 10 røde balloner fordelt over hele USA. Præmien var $40.000 til det hold, der kunne finde dem alle sammen på en dag.

Nu har en gruppe studerende fra en række lande lavet en ny konkurrence med inspiration fra DARPAs konkurrence, Tag Challenge, hvor det gælder om at finde en række personer i fem storbyer over hele verden på d. 31. marts. De fem storbyer er New York, Washington, London, Stockholm og Bratislava, hvor hver af de eftersøgte personer vil opholde sig 12 timer på offentlige steder. Det hold, der først finder alle personer og uploader et billede til Tag Challenges hjemmeside vinder $5.000.

Ved DARPA’s konkurrence i 2009 viste det sig, at det vindende hold havde organiseret sig som en omvendt pyramide, hvor præmien blev fordelt på de personer, som havde været med til at hjælpe holdet. Skønt at Tag Challenge også handler om at finde et objekt, ved organisatoren Joshua deLara ikke hvilken strategi, de enkelte hold vil anvende.

I don't want to speculate too much about how teams might mobilize or organize or develop their search strategies. But I imagine that some of the same strategies might apply. Joshua deLara, Tag Challenge

Et hold, der allerede er tilmeldt Tag Challenge, CrowdScanner, anført af Manuel Cebrien, vil anvende en hjemmeside til at oprette et seeding-netværk efter samme model som det vindende hold i DARPA’s konkurrence. Hele præmien vil så gå til seeding-netværket fordelt på de enkelte personer. Skønt at Manual Cebrien ikke selv vil få del i en eventuel præmie mener han, at det vil understøtte forskningen inden for informationsdeling via sociale tjenester.

The problem is that computational social science is a very, very recent field, while we understand very well the structure of social networks...what we don't understand is the propagation of information in large networks. Manuel Cebrien, CrowdScanner

Ved at benytte sig af sociale tjenester til at hjælpe med eftersøgningen, håber Joshua deLara at kunne påvise, at sociale tjenester kan bruges til noget, som ellers ikke er muligt at gøre.

We need to know if it's true that social networks can allow us to do something we wouldn't be able to do otherwise, and the balloon challenge and the TAG Challenge are the perfect examples. Joshua deLara, Tag Challenge

Joshua deLara håber, at Tag Challenge kan forbedre mulighederne for at finde eftersøgte personer ved at udlove en dusør.

If you did ever want to implement this kind of scheme for finding a missing person, you would want to know something about structuring incentives. So there might be lessons to come out of that. Joshua deLara, Tag Challenge

#1: Mr.Smiley

28. mar. 2012 19:31

Det bruges da allerede i en mindre grad..

Jeg har da i de sidste par måneder, set flere af disse "Har du set denne person?" opslag på Facebook og andre steder.

Så selvfølgelig er det da muligt. Budskabet bliver spredt. Flere får et indblik i hvad der søges (hvad enten de så giver det fuld opmærksomhed eller ej). Dermed forøges chancen jo med at den givne person findes..

Hvorfor skal sådan noget undersøges yderligere ? Det burde da være logisk ?

#2: TookDk

28. mar. 2012 21:58

#1 Ja, lad os stoppe alt forskning hvor der findes en logisk hypotese på forhånd ;o)

It's time to kick ass and chew bubble gum... and I'm all outta gum [Duke]

#3: NannaS

29. mar. 2012 10:43

Ja, det bruges allerede, men de fleste ting kan jo forbedres.

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret bruger