Annonce

Nyt fra microsoft

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

Hvornår har du sidst været til LAN?

  • 56%Det er er mere end et år siden
  • 12%Har aldrig været til et LAN
  • 10%Inden for det seneste år
  • 6%Inden for de seneste 3-4 måneder
  • 6%Inden for de seneste 2-4 uger
  • 6%Inden for den seneste uge
  • 5%Inden for de seneste 5-8 uger

Svensk spion-lov fører til kryptering af datatrafik hos 3

20. okt. 2009 10:18Hos Computerworld har de erfaret, at teleselskabet 3 har valgt, de vil kryptere al datatrafik, deres kunder sender, således at det ikke kan blive aflyttet.

Det er resultatet, efter at den svenske Riksdag netop endeligt har godkendt den meget forhadte FRA-lov, der giver Försvarets Radioanstalt lov til at overvåge al den datatrafik, der passerer den svenske grænse.

Loven træder i kraft til december, hvor også danskerne kan risikere at få deres datatrafik overvåget, idet mange teleselskaber benytter knudepunkter i hele Norden for at opnå stordriftsfordele.

Krypteringen er kun første skridt fra 3's side, for hvis det vurderes, det ikke er nok, så er man klar til at lave et dansk termineringspunkt, så data ikke ryger til Sverige i første omgang.

#1: Sqnk

20. okt. 2009 10:24

Det lyder sq vildt nok. Gad vide hvad det svenske forsvar vil sige til denne udmelding ??

// Sqnk

#2: Orange

20. okt. 2009 10:25

Jaaa, det er ligesom TPB sagen, nu kan vi følge slaget fra side til side hver gang en af parterne melder noget nyt ud. Sitcom for nørder.

#3: Fjolle

20. okt. 2009 10:25

De kommer til at kede sig utroligt meget hvis de skal læse alt det lort igennem jeg poster på en dag...

Og er der nogen der gider at læse korrektur på de her artikler?

http://www.fjolle.net

#4: Orange

20. okt. 2009 10:28

De kommer til at kede sig utroligt meget hvis de skal læse alt det lort igennem jeg poster på en dag...

Og er der nogen der gider at læse korrektur på de her artikler?Fjolle (#3)

Det gør du jo tydeligvis, derfor er der en "foreslå rettelse" funktion...

#5: duppidat

20. okt. 2009 10:28

#3 Mhm... Men det er da stadig noget pis at de gør/kan og nu enda totalt åbenlyst og lovligt...

Synes det er skidegodt af 3 - og ville ønske der var flere der fulgte trop...

#6: General C

20. okt. 2009 10:31

Hvis de vil overvåge alt traffik, så går de da bare igang. tror næppe der er nogen der læser det, medmindre man skriver nogle terror agtige buzzwords, som de vil så kigger på... Det er vel formålet med det hele?!

#2 hehe ja der er godt nok kommet meget om den sag. heldigvis lidt stille her på det sidste...

#7: newz-decx

20. okt. 2009 10:35

TERRORISTER ER FARLIGE UHA-UHA-UHA.. MERE OVERVÅGNING.

Ja, 99.99999999% af alt data traffik er jo totalt ligegyldigt - derfor er det håbløst at overvåge og logge alt, fordi det er som at rode efter en nål i en høstak vs. at specifikt overvåge mistænkelige personer som er det eneste der har givet pote fra PETs side. De kan jo godt uden disse "værktøjer". Så gør deres arbejde ordentligt, der er jo ingen der gider gemme de pakker der er sendt til arto eller facebook eller ligegyldigt knævren i mobiltelefoner eller spam emails.... Security Theatre

#8: newz-Kyoobix

20. okt. 2009 10:44

FUUUCK YEAH!

#9: lorric

20. okt. 2009 11:00

derfor er det håbløst at overvåge og logge alt, fordi det er som at rode efter en nål i en høstakdecx (#7)

Det rigtige problem er at nålen er forklædt som et strå.

Derudover, respekt til 3 for den slags tiltag.

#10: Zombie Steve Jobs

20. okt. 2009 11:12

#7 Synes også at de bare skal ud i marken og lave noget benarbejde, ikke at jeg har en brille forstand på det, men det må sgu da være det, der giver pote.

#9 Helt enig, vildt fedt, at de gør det, enten er det et avanceret publicitystunt eller en sjælden set og ganske markant politisk kommentar fra en privat virksomhed.

It's not my fault I don't listen when you talk.

#11: Henrik S

20. okt. 2009 11:17

Den lovgivning er bygget på frygt og politikere der ikke fatter hvad de siger ja til.

SSL kryptering here we come!

#12: Laziter

20. okt. 2009 11:56

Ja det er så sandelig noget andet end dengang vi brugte brevduer forklædt som krager hehe
Thumbs up for 3 for at beskytte deres kunder mod et vanvittigt tiltag (eller i det mindste prøver på).. Terrorister ved da godt at internettet bliver overvåget, selvom de sprænger sig selv i luften er de jo ikke helt dumme..

#13: Decipher

20. okt. 2009 12:11

#3 Ja, men hvorfor skal de også have det bedre end os andre ;)

Uenig er ikke det samme som irrelevant. Mod ordentligt eller lad helt være.

#14: Törleif Val Viking

20. okt. 2009 12:44

Det interessante bliver om 3 vinder flere kunder på dette tiltag?

Hvis jeg stod og skulle skifte selskab her og nu vil dette tiltag blot få mig til at overveje 3 endnu mere.

-- ( ) Man skal ikke smadre trapper ö Hvis man selv bor i et fyrtårn

#15: pikkuk

20. okt. 2009 13:07

Jeg synes dette er så vigtigt et tiltag fra 3's side!
Den lov skal bare bekæmpes, og jeg synes 3 har taget den helt rigtige beslutning.

Props til 3!!!

#16: Megacore

20. okt. 2009 13:53

Har allerede 3 , og dette får mig helt sikkert til at være langt mere loyal overfor dem. Er sikker på der er mange der har det på samme måde, så tror bestemt det vil kunne læses på bundlinjen...

#17: Bladtman242

20. okt. 2009 13:59

Jeg har selv haft 3 i deres tidlige år, og jeg skiftede da det (i hvert fald den gang) var meget ustabilt og dyrt, derudover var det kun nogle få lorte telefoner der kunne udnytte 3 fuldt ud.
Nu er de da klart oppe til overvejelse igen, også da de eftersigende er blevet mere stabile?

Tilbage er der vel kun at sige: GOD STIL 3!

Gud?... Gud hvor kan jeg reportere en bug?

#18: 001110

20. okt. 2009 14:38

Hmm, gad vide hvad det danske forsvar og statsministeriet siger til den? Jeg er ikke professor i forfatningsret, men jeg mener ikke at kunne huske at der nogle steder står at det er ok at danske statsborgere overvåges af fremmede magters militær i deres eget land.

Personligt er jeg flintrende ligeglad, de ville næppe fatter min trafik, msn samtaler eller lignende, men rent principielt er jeg ret frastødt af den måde svenskerne kører tingene på.

#19: knasknaz

20. okt. 2009 14:48

Hvis kun de "skumle" beskeder er krypteret, er det let at finde dem og begynde at prøve at bryde dem. Men hvis alle krypterer deres trafik - eller teleselskabet gør det - så vil alt se lige skummelt ud, og så fungerer hele konceptet omkring kryptering bedre.

Tro nu ikke at jeg støtter terrorister, pædofile og andre galninge, men overvågningen er godt på vej til at gå for vidt - der er så ufatteligt mange måder en regering og/eller store firmaer kan misbruge folks personlige oplysninger på, at det er for dumt at sige "Mine beskeder er ikke hemmelige. Alle må aflytte og overvåge mig."

#20: rmariboe

20. okt. 2009 17:56

#0 << Superlækkert, anvendeligt mediestunt! Det er lige før, at det kan få mig til at glemme måden, de behandler deres kunder...
Til gengæld er jeg nok færdig med svenske Perspektiv Bredbånd, som fører al trafik over Sverige. Og i øvrigt bliver mindre stabilt for hver dag, der går :o\

#7 << Pointen har næppe nogensinde været at overvåge al trafik - men at kunne overvåge vilkårlig trafik uden begrundet mistanke. Hvilket gør tankegangen endnu mere gusten - ikke mindst når man tænker på, at logningsbekendtgørelsen so far ikke har fanget en eneste terrorist; men udelukkende bragt folk i søgelyset for alt muligt andet :o(

#9 << Heh, du så også Criminal Minds i går? :D

#18 << Det svenske militær har heldigvis ingen magt til at (lovligt, offentligt kendt) overvåge noget udenfor Sveriges grænser. Desværre går rigtig megen - især international - dansk trafik over svenske knudepunkter, hvorfor det er svært at komme efter dem med udensvensk lovgivning.

#21: terracide

20. okt. 2009 18:00

Betaler 3's kunder så for den krypterede traffik?
Da krypterede data fylder mere ned "rå" data...ganske smart måde at øge indtjeningen på...og så få folk til at hæve næven imod andre end lige netop 3...

Linux is only free if your sparetime has no value & AMD is only cheaper if your (spare)time has no value...

#22: Jakob Jakobsen

20. okt. 2009 18:16

#21
Hvorfor skulle krypteret data fylde væsentligt mere end ukrypteret?
Desuden bliver data fra 3's net til ens computer ikke krypteret.

Faith: The process of non-thinking.

#23: PeterJesper

20. okt. 2009 18:36

Prøv nu at fatte det :
Som de ordentlige og regelrette mennesker Svenskerne er,
har de besluttet at skabe et lovgrundlag for det ALLE ANDRE ALLEREDE GØR. Svenskerne overvåger ikke international traffik
en disse mere end alle andre lande gør, forskellen er at de har lavet en gennemsigtig lovgivning omkring det .
Eller I tror måske PET/FET ikke overvåger telekommunikation der "krydser landegrænser" ??

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret bruger