Annonce

Nyt fra microsoft

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

Hvornår har du sidst været til LAN?

  • 55%Det er er mere end et år siden
  • 12%Har aldrig været til et LAN
  • 10%Inden for det seneste år
  • 6%Inden for de seneste 2-4 uger
  • 6%Inden for de seneste 3-4 måneder
  • 6%Inden for den seneste uge
  • 5%Inden for de seneste 5-8 uger

Sun.com kan være $1 million værd

20. mar. 2011 08:36Oracle kunne for få dage siden fortælle, at domænet sun.com, tidligere ejet af Sun Microsystems A/S, der sidste år blev opkøbt af netop Oracle, vil blive lukket d. 1. juni i år.

Læs også: Oracle lukker sun.com 1. juni

Dette domæne er nu blevet vurderet til en værdi på mellem $1 - 2 millioner, svarende til mellem omkring 5 og 10 millioner kroner. Vurderingen kommer fra Jeff Kupietzky, administrerende direktør for Oversee.net, som handler med efterspurgte domænenavne.

At just three letters [sun.com] is short and memorable. It is a positive word that has a high search volume.Jeff Kupietzky, Oversee.net

Paul Nicks fra GoDaddy er enig, og fortæller at domænet vil kunne bruges til mange ting. Han nævner at interesserede parter kan være solenergifirmaer, firmaer med ordet "sun" i deres navn, domænenavnsinvestorer eller folk, som tror at domænets historie kan føre til større afkast i fremtiden. Nicks' vurdering af en eventuel pris er dog en smule mere moderat, og han gætter på at domænet kan indtjene mellem $800.000 - 900.000.

#1: The_Real

20. mar. 2011 09:46

Nu står Oracle også lige og mangler $1.000.000 ...

Domænet er stadig meget stærkt associeret med Sun Microsystems, og dermed Oracle, så tvivler stærkt på at det domæne bliver sat til salg i den nærmeste fremtid, da det "i de forkerte hænder" kunne gå hen og blive en PR katastrofe der ville koste Oracle langt over den million de kunne få ved at sælge domænet.

Også det faktum at domænet stadig står nævnt i en lang række af deres produkter, fx benytter Java i seneste version stadig java.sun.com når autoupdateren leder efter nye versioner.

#2: kasperd

20. mar. 2011 10:20

Hvad får folk til at tro at Oracle vil af med domænet? De har sagt at de vil lukke et website under domænet. Et domænenavn kan bruges til meget andet end websites.

<p>Ein Plakat der APG passt immer</p>

#3: DarX

20. mar. 2011 10:44

Hvad mon det koster Oracle at have sun.com til at redirecte til oracle.com? Praktisk talt ingenting.. Hvorfor skulle de dog sælge det? :S

Linux.

#4: myplacedk

20. mar. 2011 11:05

Hvad mon det koster Oracle at have sun.com til at redirecte til oracle.com?DarX (#3)

Tilsyneladende kan det koste omkring 5 millioner kr., i forhold til at sælge domænet.

Jeg vil skyde på at det er det værd.

Gider du lige sætte navn på bagsiden af mit Möbius pandebånd?

#5: nielsbrinch

20. mar. 2011 11:41

Det er svært at vurdere hvad den ekstra trafik til Oracle.com har af betydning for salget, men noget har det da. Flere bliver opmærksomme på deres andre produkter og det skal modregnes. Desuden hedder de produkter de har overtaget fra Sun stadig Sun.

www.nielsbrinch.com

#6: zymes

20. mar. 2011 12:29

Desuden hedder de produkter de har overtaget fra Sun stadig Sun.nielsbrinch (#5)

Mon ikk det bliver lavet om? Det tror jeg da ihvertfald..

Ja, jeg blev tabt på gulvet.

#7: flywheel

20. mar. 2011 13:22

Hvad mon det koster Oracle at have sun.com til at redirecte til oracle.com? Praktisk talt ingenting.. Hvorfor skulle de dog sælge det? :SDarX (#3)

Så hut jeg hvisker har de ingen intentioner om at redirecte noget som helst - omkostninger har ikke noget med det at gøre.

“See, you not only have to be a good coder to create a system like Linux, you have to be a sneaky bastard too.” - LBT

#8: Jaqen

20. mar. 2011 19:51

Mon ikk det bliver lavet om? Det tror jeg da ihvertfald..zymes (#6)

jo, men tænk på hvor længe de udgaver af java der bruger sun.com når de skal hente updates stadigvæk kører?

Var jeg dem, ville jeg lade domænet køre som redirecter et år eller to før jeg solgte det, for at være sikker på at alle har haft en chance til at køre autoupdates mv.

Følg dem der søger sandheden, undgå dem der mener at have fundet den

#9: BlackFalcon

20. mar. 2011 20:58

jo, men tænk på hvor længe de udgaver af java der bruger sun.com når de skal hente updates stadigvæk kører?

Var jeg dem, ville jeg lade domænet køre som redirecter et år eller to før jeg solgte det, for at være sikker på at alle har haft en chance til at køre autoupdates mv.Jaqen (#8)

Jeg vil umiddelbart mene vi skal ret langt tilbage for at finde versioner af Java der henter updates fra *.sun.com, og derfor er det vel tænkeligt, at de admins slet ikke ønsker at få java opdateret. Derudover kan man teknisk stadig sælge primær-domænet, hvis man lige laver en aftale med den ny ejer om at få java1.0updates.sun.com redirect'et til en oracle server.

#10: kasperd

20. mar. 2011 21:14

Derudover kan man teknisk stadig sælge primær-domænet, hvis man lige laver en aftale med den ny ejer om at få java1.0updates.sun.com redirect'et til en oracle server.BlackFalcon (#9)

Sådan en konstruktion vil med stor sandsynlighed ende med en retssag.

<p>Ein Plakat der APG passt immer</p>

#11: BlackFalcon

20. mar. 2011 21:35

Sådan en konstruktion vil med stor sandsynlighed ende med en retssag.kasperd (#10)

Hvorfor det?

#12: kasperd

20. mar. 2011 22:25

Hvorfor det?BlackFalcon (#11)

Fordi det nødvendigvis må være den ene af parterne, der administrerer DNS zonen, og den anden part vil være afhængig af hvordan det foregår. Og hvis der går noget galt i den konstruktion, så tror jeg ikke de to virksomheder kan blive enige om hvorvidt den part der administrerede DNS zonen har levet op til aftalen om driften.

Desuden ville det ikke overraske mig om en af de to parter vælger at sælge deres del videre på et tidspunkt. Og så vil det lige pludseligt være meget uklart om hvem der har hvilket ansvar overfor hvem.

<p>Ein Plakat der APG passt immer</p>

#13: BlackFalcon

20. mar. 2011 23:59

Det er jo næppe tilfældet at det skulle ske i denne sag, men er blot uenig i at det med stor sandsynlighed vil ende i en retssag. Jeg har gjort det med flere virksomheder i forbindelse med frasalg og navneskift.

Fordi det nødvendigvis må være den ene af parterne, der administrerer DNS zonen, og den anden part vil være afhængig af hvordan det foregår. Og hvis der går noget galt i den konstruktion, så tror jeg ikke de to virksomheder kan blive enige om hvorvidt den part der administrerede DNS zonen har levet op til aftalen om driften.kasperd (#12)

Sæt records op, tjek at de virker, no problem. :)

Desuden ville det ikke overraske mig om en af de to parter vælger at sælge deres del videre på et tidspunkt. Og så vil det lige pludseligt være meget uklart om hvem der har hvilket ansvar overfor hvem.kasperd (#12)

Det sker relativt sjældent at firmaer sælger deres domæne, men i det tilfælde, kan man lave nogle betingelser som køber skal opfylde. Man kan også lave aftalen tidsbegrænset, hvilket nok vil være mest realistisk emnet taget i betragtning (gamle java updates). Men ellers giver jeg dig ret i dette punkt.

#14: kasperd

21. mar. 2011 00:28

Sæt records op, tjek at de virker, no problem. :)BlackFalcon (#13)

Hvad nytter det at man har en record der virker, hvis serveren den er hostet på ikke virker. Og hvis man har købt et domæne vil man naturligvis også have lov til at lave om på sine records, og så kan der jo ske en smutter.

<p>Ein Plakat der APG passt immer</p>

#15: stekkurms

21. mar. 2011 08:53

Så hut jeg hvisker har de ingen intentioner om at redirecte noget som helstflywheel (#7)

Er der nogen officielle udmeldinger om det? På deres blog var der vistnok en kommentar fra en person som gættede på at de ikke ville (så vidt jeg husker på baggrund af hvad oracle plejer at gøre).

#16: DavidLarsen

21. mar. 2011 09:56

Hvad mon det koster Oracle at have sun.com til at redirecte til oracle.com? Praktisk talt ingenting.. Hvorfor skulle de dog sælge det? :SDarX (#3)

Prisen for at bruge det svarer til den pris de kunne sælge det for...

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret bruger