mboost-dp1

Solar Impulse

Soldrevet fly skal flyve om natten

- Via TG Daily - , redigeret af Emil

Det schweiziske fly-projekt Solar Impulse, der er et elektrisk fly udstyret med solceller, skal for første gang prøve at gennemføre en flyvning om natten, udelukkende på energi opsamlet i løbet af dagen.

Solar Impulse har tidligere gennemført 10 flyvninger om dagen, der alle blev gennemført uden problemer. Flyet har et vingespænd på hele 80 meter, men vejer blot 1.600 kg inklusiv batterier og fire motorer.

På grund af det meget store vingespænd har flyet en meget stor opdrift og kan holde sig flyvende ved en hastighed på helt ned til omkring 30 km/t.

Det er den tidligere jetpilot Andre Borschberg, der skal gennemføre marathon-flyvningen, som foregår i Schweiz.

Det er muligt at følge med i forsøget live fra denne side, hvor det er muligt at se flyets position, status på batterierne, hvor meget energi motorerne bruger, samt se hvad piloten ser, simuleret via Google Earth.





Gå til bund
Gravatar #1 - Amadeus
7. jul. 2010 11:40
Godt det ikke er mig...
Gravatar #2 - Jakob Jakobsen
7. jul. 2010 11:43
Glæder mig til "Jorden rundt med 30km/t." forsøget. Det tager kun 1.500 timer.
Gravatar #3 - Slettet Bruger [2973997442]
7. jul. 2010 11:52
Jakob Jakobsen (2) skrev:
Glæder mig til "Jorden rundt med 30km/t." forsøget. Det tager kun 1.500 timer.


har den udregning taget højde for flyvehøjden, thus længere omkreds?

Det er nemlig det der afgør om jeg skal med.
Gravatar #4 - Amadeus
7. jul. 2010 11:52
Gravatar #5 - taima7700
7. jul. 2010 11:54
Amadeus (4) skrev:
Foruroligende...


Det kunne også godt undre mig lidt o.O
Gravatar #6 - Jakob Jakobsen
7. jul. 2010 11:57
#3
Bare et gæt, det ville tage ca. 1.333 timer ved jordens overflade hvis man følger ækvator.
Gravatar #7 - p1x3l
7. jul. 2010 13:16
#3,#6 "indicated airspeed" er jo så ikke nødvedigvis den hastighed den bevæger sig med over jorden.. kunne faktisk få et problem vis den havde konstant modvind ville den jo aldrig komme rundt lol

lyder da underholdnde nok vi ved at kunne lave ting der ka holde sig flyvende 24/7
Gravatar #8 - tadeusz
7. jul. 2010 13:24
@7 Ikke nok med det men ogsaa at man ikke ville have problemer med carb-icing. Hvis de hele er elektrisk. Heller ikke mixture control bliver relevant.

Bliver ogsaa spaendende hvordan man saa skal beregne sit fuel forbrug i sin flight plan.

Jeg er dog sikker paa at der vil vaere andre nye problemer med solar powered engines. Men det hele bliver foerst interessant naar de kan lave een motor der kan yde 100 Hp og som vejer det samme som en AVgas motor der yder 100 hp idag. Uden at skulle have en fodboldbane-vinge af solceller til at oplade den.
Gravatar #9 - Remmerboy
7. jul. 2010 13:39
når vingerne nu er så store, er det så ikke tale om svæveflyver?
og det forgår ved alperne med store upstream.
men 30km/t er ikke meget, hvis der kommer modvind. hvis modvind er 40km/t, flyver den så -10km/t?
Gravatar #10 - Norrah
7. jul. 2010 14:03
#9 Du misforstår det der står.
De skriver at den kan holde sig flyvende ved kun 30km/t..
Den flyver betydeligt hurtigere!
Gravatar #11 - tadeusz
7. jul. 2010 14:03
@9 Det er et fly fordi den kan lette ved egen kraft. Et svaevefly skal have hjaelp til at komme op.

Ja hvis der er 40 kmt modvind saa er dens groundspeed -10kmt.
Gravatar #12 - myplacedk
7. jul. 2010 14:06
SlettetBruger (3) skrev:
har den udregning taget højde for flyvehøjden, thus længere omkreds?

Det er nu ikke så afgørende.

Jordens diameter omkring ækvator er ca. 40.075 km.
Hvis du så går 1 km op så er turen 40.075 + 1π ≈ 40.078 km.

Altså hvis ækvator var cirkel-rund. Dertil kommer at jo højere man kommer op, jo mindre følger man overfladens højdeforskelle, hvilken gør turen en anelse kortere.
Gravatar #13 - tadeusz
7. jul. 2010 14:12
#12 #3

I skal nok mere tage hoejde for vejret. For som sagt hvis der er modvind eller medvind saa aendre det tidsplanen meget. Og vejret som i nok ved aendre sig hele tiden.
Gravatar #14 - glitch
7. jul. 2010 20:48
Måske skulle prøve at lave testen om vinteren også, tvivler på den kan holde sig flyvende om natten hvis den ikke når at få ret meget sol i løbet af dagtimerne der :)

Gravatar #15 - bent
7. jul. 2010 21:55
Hvornår er det vinter ved ækvator? Eller kan man foretage en jordomflyvning kun over hvor det er vinter? :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login