Annonce

Nyt fra microsoft

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

Hvornår har du sidst været til LAN?

  • 55%Det er er mere end et år siden
  • 12%Har aldrig været til et LAN
  • 10%Inden for det seneste år
  • 6%Inden for de seneste 2-4 uger
  • 6%Inden for de seneste 3-4 måneder
  • 6%Inden for den seneste uge
  • 5%Inden for de seneste 5-8 uger

Poul-Henning Kamp taber retssag mod Lenovo

13. okt. 2010 13:23Det er over et år siden, at den kendte FreeBSD-udvikler Poul-Henning Kamp stævnede Lenovo efter at have købt en bærbar computer af firmaet, hvor han ikke kunne få pengene retur for den Vista-licens, der fulgte med.

I dag kom sagen så for retten, og i løbet af formiddagen har de to parter fremlagt deres argumenter for dommer Søren Holm Serup. Version2 var med som tilhører, og lige efter kl. 12 kunne dommeren komme med sin afgørelse, der faldt ud til Lenovos fordel.

Dommeren erkender, at handelsbetingelserne ved køb af en computer kan være uigennemskuelige, og havde sagen omhandlet en almindelig forbruger, var den sikker faldet ud til dennes fordel. I denne sag er PHK dog ikke at anse som en almindelig forbruger, og Serup mener derfor, at han har handlet i ond tro.

Havde det været en forbruger - og det er det på ingen måde - så ville jeg ikke udelukke, at man kunne have kommet igennem med, at det er så uklart formuleret, at han kunne få refusion. [...] Men problemet er, at sagsøger er for klog. Den beskyttelse, vi giver almindelige forbrugere, gælder ikke her. [...] For denne sag bliver afgjort på, at aftalen er forsøgt indgået i ond tro.Dommer Søren Holm Serup

Serup slutter af med at foreslå, at parterne går hvert til sit og selv dækker egne omkostninger.

Læs også: Lenovo stævnet pga. windows-licens

#1: newz-decx

13. okt. 2010 13:30

Så PHK er for klog i fht. en almindelig hjernedød forbruger og derfor gælder loven ikke?

Interessant...

#2: biohead

13. okt. 2010 13:30

Er jo helt galt på den... jeg vidste ikke at man kunne komme med sådan et argument i en retsag.
Så hvis det f.eks havde været hans mor havde hun vundet...

Jeg er glad for jeg er "klog" nok til selv at samle min egen pc, så jeg slipper for at skulle "tilkøbe" windows.

#3: ThiaZ

13. okt. 2010 13:30

Selvom jeg havde håbet at han ville vinde mod Lenovo.

Så kan jeg faktisk efter den undervisning jeg har fået i erhvervsret, godt forstå den afgørelse der er kommet. Og at han har handlet i ond tro.

#4: Sofus99

13. okt. 2010 13:32

På sin vis har dommeren måske lidt ret, men det ændrer jo ikke en pind på at en person har været utilfreds med hvordan noget har været, og derfor af ren princip prøvet at få domstolens ord for at det ikke var i orden.

At man så hiver "for klog" trumfen ud af ærmet og erklærer ond tro, thumbs down herfra til retssystemet.

#5: Magten

13. okt. 2010 13:33

Synes godt om.

Fixing FRS is a bit of a pain because the more one gets to know FRS, the more that one is forced to conclude that FRS was designed and coded on a...

#6: Athinira

13. okt. 2010 13:33

Så PHK er for klog i fht. en almindelig hjernedød forbruger og derfor gælder loven ikke?

Interessant...decx (#1)

Enig.

Hvis han virkelig havde handlet i ond tro ville jeg muligvis kunne støtte dommeren, men jeg mener ikke at det at være "klog" i selv er det samme som at være i ond tro.

Paradoksalt nok tror jeg ikke en almindelig "dum" forbruger nogensinde ville have lagt sag an. Det er jo kun kloge mennesker (på computer) der generelt ville blive sure nok over ovenstående til at tage sagen i retten :)

..hader folk der ikke kan finde ud af at bruge et fora-ratingsystem ordentligt

#7: gensplejs

13. okt. 2010 13:36

Er jo helt galt på den... jeg vidste ikke at man kunne komme med sådan et argument i en retsag.
Så hvis det f.eks havde været hans mor havde hun vundet...

Jeg er glad for jeg er "klog" nok til selv at samle min egen pc, så jeg slipper for at skulle "tilkøbe" windows.biohead (#2)

Nu er der tale om en bærbar.... Har du samlet din egen bærbar? jeg ville gætte på nej.

//Hvorfor? Tjooo fordi jeg kan.

#8: Jonasee

13. okt. 2010 13:43

Hvis han virkelig havde handlet i ond tro ville jeg muligvis kunne støtte dommeren, men jeg mener ikke at det at være "klog" i selv er det samme som at være i ond tro.
Athinira (#6)

Før han købte computerne viste han godt at Lenovs politik var at man enten fik det hele refunderet eller intet refunderet, så han har købt computeren vel viden at han ikke kunne få refunderet pengene for licensen. Så ulmebart vil jeg da mene at han har handlet i ond tro, men jeg har ingen juritisk baggrund for det jeg siger. Nogle der kan bekræfte om det er at handle i ond tro?

"If you don't know where you are going, any road will take you there" – George Harrison

#9: ThiaZ

13. okt. 2010 13:53

Jonasee>

Det er det netop :)
Hvis du ved at han har vidst disse politikker på forhånd.

#10: Laeborg

13. okt. 2010 13:53

Er jo helt galt på den... jeg vidste ikke at man kunne komme med sådan et argument i en retsag.
Så hvis det f.eks havde været hans mor havde hun vundet...

Jeg er glad for jeg er "klog" nok til selv at samle min egen pc, så jeg slipper for at skulle "tilkøbe" windows.biohead (#2)

Nu er der tale om en bærbar.... Har du samlet din egen bærbar? jeg ville gætte på nej.gensplejs (#7)

Det er nu let nok at samle en bærbar selv, men typisk kan det ikke betale sig økonomisk.

#11: ThomasNA

13. okt. 2010 13:53

#1
Nu har jeg ikke læst dommerens argumenter (Er det i byretten, eller landsretten? Melder artiklen ikke noget om), men jeg vil tro at de er nede i købelovens §§ 72 - 87, og at Poul-Henning har gjort § 78, stk. 3 gældende, og ville have "et afslag i købesummen" (refundering for licensen). https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419

#8
I såfald er han i ond tro.

#12: romano19

13. okt. 2010 13:55

Det at handle i ondt tro betyder at før man køber varen, er man godt klar over at der er noget galt og gør det alligevel for at få noget ud af det. Man kan godt argumentere at det kan bruges i denne sag, da PHK tydligvis havde et agenda og vidste at den uigennemskuelig formulering af handelsbetingelserne var til hans fordel.

#13: Makey

13. okt. 2010 13:58

Nogle der kan bekræfte om det er at handle i ond tro?Jonasee (#8)

Ja:

... aftalen er forsøgt indgået i ond tro.Dommer Søren Holm Serup

Dansk lovgivning er designet så man sagtens kan være skyldig og gå bort uden straf, alt efter om man har været i god eller ond tro. Hvis det med overvejende sandsynlighed kan retfærdiggøres at Poul-Henning Kamp har handlet i ond tro så ja, øv bøv.
Som dommeren afgør så er en FreeBSD-udvikler altså ikke en almindelig forbruger. Det har været for åbenlyst at der lå mere bag dette end at han følte sig 'snydt'.

Try League of Legends for free, online MOBA sign up here: http://is.gd/tryLoL

#14: Jonasee

13. okt. 2010 13:59

Jonasee>

Det er det netop :)
Hvis du ved at han har vidst disse politikker på forhånd.ThiaZ (#9)

Et citate fra retsagens forløb

10.25 Niels M. Andersen spørger ind til det faktum, at PHK spørger om returpolitikken FØR sit køb af pc'en. »Jeg vil ikke mene, at PHK kan være i tvivl om vores returpolitik, der som sagt er, at det er hele pakken, man kan returnere.«

http://www.version2.dk/artikel/16576-poul-henning-kamp-vs-lenovo-se-hele-retssagens-forloeb-her

"If you don't know where you are going, any road will take you there" – George Harrison

#15: D4CH

13. okt. 2010 14:00

Jeg ser det sådan her, selvom der nok er mange her der ikke gør:

Jeg købte en netbook for en uge siden, den kom med Windows 7 Starter og var fyldt, og jeg mener FYLDT med bloatware. Jeg slettede derfor alt og installerede Ubuntu Notebook Remix.

Så i stedet for at kæmpe om at få pengene retur for windows, som jeg ikke vil bruge på min notebook, så har jeg fremover, hvis jeg nogensinde skulle få brug for en windows installation, den fulde ret til at piratkopiere en Windows 7 Starter version, da jeg har betalt for den en gang og aldrig brugt det.

Måske er der mange her der ikke er enig i dette. Det er i hvert fald sådan jeg ser det.

#16: mex

13. okt. 2010 14:03

Det interessante ved den her doms formulering er jo, at dommen ikke skal kunne bruges som præcedens ved en nyere sag, hvorfor fx Lenovo ikke bare vil kunne henvise til denne sag. Det må ses som en fordel for den "uskyldige" forbruger, der skulle komme ud for noget lignende i fremtiden.

www.michaelstorgaard.com

#17: floe

13. okt. 2010 14:03

Så PHK er for klog i fht. en almindelig hjernedød forbruger og derfor gælder loven ikke?

Interessant...decx (#1)

Sæt dig nu lidt ind i jura inden du kommer med sådan en kommentar.

Han har jo tydeligvis handlet i ond tro.

#18: Bachy

13. okt. 2010 14:03

...den fulde ret til at piratkopiere en Windows 7 Starter version, da jeg har betalt for den en gang og aldrig brugt det.D4CH (#15)

Sålænge du nøjes med at bruge den licens du har købt, tvivler jeg op der er nogen der vil få ondt i røven over det. Med det mener jeg, at hvis blot du DL en kopi af en Win 7 Starter, og bruger din egen licens, så kører du blot.

"every time you illigally download Britney Spears, God kills a kitten. Save the kittens, stop Britneys musical career"

#19: Bachy

13. okt. 2010 14:04

Men hold da kæft hvor de går i selvsving inde på V2. Ikke at det er noget nyt derinde, men det er satan galame slemt idag :)

"every time you illigally download Britney Spears, God kills a kitten. Save the kittens, stop Britneys musical career"

#20: slemmebirk

13. okt. 2010 14:07

#15

Det er vel en OEM licens du har fået med, så du kan kun lovligt gøre brug af den på den computer den kom med.

#21: Orange

13. okt. 2010 14:08

Loven er lige for alle, bare ikke hvis man er for klog.

Glimrende måde at motivere et vidensamfund på.

PHK har jo ikke handlet i ond tro, han har bare testet mulighederne og klaget over dem i henhold til hans rettigheder som forbruger.

#22: D4CH

13. okt. 2010 14:09

#20 > Der er intet CD drev i computeren, så den lå på en restore partition. Der var ingen CD key med.

#23: slemmebirk

13. okt. 2010 14:12

#22

Produkt nøglen skulle meget gerne stå undersiden af computeren, det har den ihvertfald gjort på alle bærbare jeg har haft.

#24: Magten

13. okt. 2010 14:12

PHK har jo ikke handlet i ond tro, han har bare testet mulighederne og klaget over dem i henhold til hans rettigheder som forbruger.Orange (#21)

Eftersom han var bekendt med mulighederne inden han købte produktet, så må det siges at være "ond tro".

#20 > Der er intet CD drev i computeren, så den lå på en restore partition. Der var ingen CD key med.D4CH (#22)

Det ændrer ikke på at du ikke "har ret" til at installere den andre steder hvis det er en OEM.

At der så højst sandsynligt ikke er nogen der gør noget ved at du installerer den andre steder, det er en anden sag :)

Fixing FRS is a bit of a pain because the more one gets to know FRS, the more that one is forced to conclude that FRS was designed and coded on a...

#25: Yd3

13. okt. 2010 14:13

- Hej!.. Jeg vil gerne købe den her Ford Focus, men jeg skal bruge den til Rally, så jeg vil ikke have bagsædet med...
- Agh ro på!.. Standard bil, så det må du selv rode med.
- NÆ!

/ Yd3

#26: Nerq

13. okt. 2010 14:15

Jeg er med på hvad det betyder at handle i ond tro, men købet af én computer for at udfordre gældende retspraksis kan da ikke kaldes ond tro?

Manden har jo ikke købt 1000000 computere og så krævet pengene tilbage for Vista på dem alle og på den måde udnyttet fejlen?

Hvordan dælen skal man så sikre forbrugeren? For hvis han/hun kan gennemskue at der er blevet lavet noget forkert, så er vedkommende for klog til ikke at have handlet i god tro? eller?

#27: pote

13. okt. 2010 14:15

Jeg forstår ikke nyheden, kan jeg få mine penge tilbage?

Mooh moh moooh moh moh mooooh moh?

#28: Orange

13. okt. 2010 14:17

#24

Det står i Win7 EULA at man har ret til refusion af licensen.

Så med andre ord siger du, at hvis man har en mistanke om at en leverandør bryder en aftale, så kan man ikke klage over at de gør det?

Det virker bare som en knaldgodt system for forbrugerne. Nu har sagen været i medierne, og alle fremtidige klager må derfor være i ond tro, for nu er den almene befolkning oplyst, og de burde derfor vide bedre.

Logic, it was never meant for courtrooms.

#29: moulder666

13. okt. 2010 14:17

#25 Tak! Der manglede lige dagens bilanalogi i en softwarediskussion...

You, Sir, constitute the "anal" in car analogy!

#30: Kirsebær

13. okt. 2010 14:23

Den blev allerede bragt af sagsøgtes advokat! :)

11.19 Niels M. Andersen: Helt op til købet er PHK's og Lenovos forståelse af returpolitikken helt overensstemmende. Hvis man køber en Skoda eller en Golf kan det også være, man er utilfreds med hjulene, men så kan man selv vælge at udskifte dem.

If heaven is so great, then what are you doing on earth?

#31: Fjolle

13. okt. 2010 14:28

#24

Det står i Win7 EULA at man har ret til refusion af licensen.Orange (#28)

Står der ikke at man kan få refunderet computeren?

http://www.fjolle.net

#32: XorpiZ

13. okt. 2010 14:40

#24

Det står i Win7 EULA at man har ret til refusion af licensen.Orange (#28)

Står der ikke at man kan få refunderet computeren?Fjolle (#31)

Det mener jeg bestemt også. De har præciseret det ifht. Vistas licens, hvilket er den, der var kamp om idag.

#33: Bastardo

13. okt. 2010 15:06

Det underliggende er vel at dommeren mener PHK har gjort dette for at vise onde onde Windows dominans over søde FreeBSD, en skjult agenda, altså ond tro.

Det kan jeg også sagtens følge ham i, men jeg håber det kan være med til at danne grundlag, for muligheden for at fravælge en windows licens på stort set alle bærbare.

Jeg har alt min information fra Computerworld.dk...

#34: Xineiter

13. okt. 2010 15:16

Sagen er en princip sag, om at det er urimeligt at betalle 600kr mere for en computer med et OS, som man aldrig kommer til at bruge. Agerligt at dommeren ikke opfatter det sådan.

#35: Magten

13. okt. 2010 15:21

Det kan jeg også sagtens følge ham i, men jeg håber det kan være med til at danne grundlag, for muligheden for at fravælge en windows licens på stort set alle bærbare.
Bastardo (#33)

Hvis producenterne mente der var penge i det så gjorde de det nok..

Der er flere der har prøvet i tidens løb, men er stoppet med det igen.. Og det er vel forståeligt nok hvis det ikke kan betale sig at producere dem..

Fixing FRS is a bit of a pain because the more one gets to know FRS, the more that one is forced to conclude that FRS was designed and coded on a...

#36: Windcape

13. okt. 2010 15:27

In short: Pakke-løsninger er et konkurrence-element, og PHK (og andre) kan bare købe en pc uden OS, hvis de vil have det.

Så er det bare at vente på at han skriver et surt tudeindlæg på version2.

/popcorn

http://about.me/windcape

#37: ibyte_dk

13. okt. 2010 15:34

"For klog"!

Gid den dommers røv må klø og hans arme være for korte til at nå!

www.rigtigkarting.dk - www.ipsneak.net

#38: Ildhesten

13. okt. 2010 15:40

Det er fantastisk at bilanalogier også finder sted i retssale, og ikke kun herinde :)

11.19 Niels M. Andersen: Helt op til købet er PHK's og Lenovos forståelse af returpolitikken helt overensstemmende. Hvis man køber en Skoda eller en Golf kan det også være, man er utilfreds med hjulene, men så kan man selv vælge at udskifte dem.
Artiklen

#39: Anders Fedеr

13. okt. 2010 15:49

Så er det bare at vente på at han skriver et surt tudeindlæg på version2.

/popcornWindcape (#36)

Lyder som om du godt selv kan se at dommen er uholdbar og forsøger at foregribe den berettigede kritik.

Hvordan kan det være PHK der er i ond tro når han på forhånd har gjort Lenovo opmærksom på uoverenstemmelser i deres salgsbetingelser, men de forsætter med sælge computere på disse vilkår, velvidende at de ikke har i sinde at overholde dem?

Det er da tåbeligt. Det dommeren siger er jo at "Lenovo gør noget ulovligt men jeg vil ikke straffe dem før der kommer en klage fra en forbruger der ikke har sat sig ind i sagerne først."

Konsekvenser:
1. Lenovo kan forsætte med at drive en ulovlig forretning selvom om retten er bekendt med det.
2. Landets forbrugere bør fremover ikke handle ærligt, og sætte sig ind i sagerne før de køber ind, da det nu er demonstreret at det svækker deres retssikkerhed.
3. Samfundet skal spilde tid og penge på endnu en retssag når en tilstrækkelig uvidende forbruger indsender en ny klage.

Sandheden er flamebait.

#40: zeeba

13. okt. 2010 15:52

Det er noget svineri !!!

Typisk dansk svineri, siger jeg bare !

Det er diskriminitation, blot fordi manden er "for klog" ? Jeg troede alle var lige for loven ??

Pisselorteland.

#41: bjarne2411

13. okt. 2010 15:54

Det er jo . Lenovo der har handlet i ond tro

#42: Bachy

13. okt. 2010 15:56

#40

Du er da så hjerteligt velkommen til at skride!

Du er det svageste led, farvel!

"every time you illigally download Britney Spears, God kills a kitten. Save the kittens, stop Britneys musical career"

#43: Windcape

13. okt. 2010 16:03

Lyder som om du godt selv kan se at dommen er uholdbar og forsøger at foregribe den berettigede kritik.Anders Feder (#39)

Dommen er holdbar, og fin fin.

Det er kun kommuniske hippier / nihilister som ønsker at staten kan/skal bestemme hvordan firmaer sælger deres produkter.

Det er direkte idioti, og mod fri konkurrence, hvis Lenovo ikke kan tillade sig at kun at sælge pc'er med Windows, fordi det ikke er rentabelt at sælge dem uden.

At tvinge firmaer til ikke-rentabel forretning er typisk kommunisterne. Og det er også derfor at kommunismen aldrig har virket.

Så jeg applaudere det danske retssystem for sikre vores samfunds fortsatte overlevelse. Højtråbende nihilistiske hippier som PHK vil der altid være. Så længe de ikke har noget at sige, er det ikke et problem.

Vi andre kan jo grine af deres verdensfjerne tankegange fra tid til anden.

http://about.me/windcape

#44: KC

13. okt. 2010 16:05

Funny shit.

Enig i dommen, er skuda fedt nok at dommeren siger det så klart så alle de dumme forbrugere kan forstå det.

Prøver lige forsigtigt med en mælkeanalogi: Finder en gammel mælk i fakta, køber den, viser den til en betjent på gaden for at have et vidne, bunder den og klager til fakta over at de har sat mit helbred over styr. Jeg skal have en ny bil i erstatning. Jeg kunne jo have undladt at købe mælken eller købe en frisk istedet.

Win if you can. Lose if you must. But always cheat!

#45: XorpiZ

13. okt. 2010 16:07

Det er da tåbeligt. Det dommeren siger er jo at "Lenovo gør noget ulovligt men jeg vil ikke straffe dem før der kommer en klage fra en forbruger der ikke har sat sig ind i sagerne først."Anders Feder (#39)

Arhhh... det er vist lige at stramme den lidt.

Rent aftaleretligt er der ikke meget at rafle om: Havde det været en forbruger - og det er det på ingen måde - så ville jeg ikke udelukke, at man kunne have kommet igennem med, at det er så uklart formuleret, at han kunne få refusion. Når man skriver noget i en softwarelicens, så gælder det nok softwaren.

Men problemet er, at sagsøger er for klog. Den beskyttelse, vi giver almindelige forbrugere, gælder ikke her. Man har ikke i god tro indgået en aftale om, at man kunne få pengene retur i det forløb, der har været.

Han har på intet tidspunkt udtalt, eller antydet, at Lenovo gør noget ulovligt.

1. Lenovo kan forsætte med at drive en ulovlig forretning selvom om retten er bekendt med det.
2. Landets forbrugere bør fremover ikke handle ærligt, og sætte sig ind i sagerne før de køber ind, da det nu er demonstreret at det svækker deres retssikkerhed.
3. Samfundet skal spilde tid og penge på endnu en retssag når en tilstrækkelig uvidende forbruger indsender en ny klage.Anders Feder (#39)

1. Ulovlig? Det bedes du uddybe og bevise, ellers er der intet i den påstand.
2. Dommeren udtalte netop, at sagen ikke ville skabe præcedens, men at det var en meget konkret sag. Det er ikke utænkeligt, at en mere general sag vil få et andet udfald.
3. Og? Det er sgu da _langt_ bedre at "spilde tid og penge" på en retssag mere, end at dommeren skal dømme forkert.

#46: Tukanfan

13. okt. 2010 16:11

#43
Det er fint, at du er enig i dommen, men det er vel ikke for meget forlangt at holde debatten på et sobert niveau samt undlade generaliseringer og grove beskyldninger?

"An infinite number of monkeys typing into GNU emacs would never make a good program" - Linus Torvalds

#47: Anders Fedеr

13. okt. 2010 16:12

Det er direkte idioti, og mod fri konkurrence, hvis Lenovo ikke kan tillade sig at kun at sælge pc'er med Windows, fordi det ikke er rentabelt at sælge dem uden.Windcape (#43)

Det kan de da fint. De skal bare ikke gøre det under vilkår som de ikke overholder.

Du vil gerne skabe en illusion af at PHK anlagde sagen fordi Lenovo ikke solgte pc'ere uden Windows, men det er slet ikke tilfældet.

Sandheden er flamebait.

#48: Windcape

13. okt. 2010 16:14

#46

Jeg synes ikke det er forkert at sammenligne det med kommunisme, når det nu netop passer så godt.

Du vil gerne skabe en illusion af at PHK anlagde sagen fordi Lenovo ikke solgte pc'ere uden Windows, men det er slet ikke tilfældet.Anders Feder (#47)

Det er jo så tilfældet. Det er faktisk hele grundlaget for at han tabte på "ond tro".

Har du ikke læst hans blog?!?

Det kan de da fint. De skal bare ikke gøre det under vilkår som de ikke overholder.Anders Feder (#47)

De overholder vilkårene til punkt og prikke.

Derudover så er forholdene ændret for Windows 7, så man ikke længere kan få refunderet "kun licensen" for en OEM installation.

http://about.me/windcape

#49: Magten

13. okt. 2010 16:21

»Det her har hele tiden handlet om at skabe klarhed om situationen. Nu kan vi gå til konkurrencemyndighederne og sige ’se, der ER ingen konkurrence. Man KAN ikke slippe for Windows.’«Kilde

Hvornår indser den mand at verden ikke drejer om hans lille hoved?

Indtil der er et reelt alternativ til Windows som firmaerne kan tjene penge på at sælge sammen med deres computere, så vil der jo netop ikke være nogen konkurrence.
Men så længe det ikke eksisterer, så må han købe de få computere der bliver solgt uden. HP har en hel del Elitebooks der sælges med SUSE og FreeDOS.

Fixing FRS is a bit of a pain because the more one gets to know FRS, the more that one is forced to conclude that FRS was designed and coded on a...

#50: Anders Fedеr

13. okt. 2010 16:27

Det er jo så tilfældet. Det er faktisk hele grundlaget for at han tabte på "ond tro".Windcape (#48)

Nej, det er det ikke. Grundlaget for at han tabte på "ond tro" er at Lenovo på forhånd havde fortalt ham at de ikke havde i sinde at overholde deres salgsbetingelser.

Sandheden er flamebait.

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret bruger