Annonce

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

Hvad er din ynglingsbrowser

  • 64%Chrome
  • 22%Firefox
  • 7%Internet Explorer
  • 4%Safari
  • 2%Opera
  • 1%en helt tredje...
  • 0%Avant Browser
  • 0%SRWare Iron
  • 0%Comodo Dragon
  • 0%Maxthon Cloud
  • 0%Sleipner
  • 0%Lunascape
  • 0%K-Meleon
  • 0%RockMelt

Oculus fremviser ny prototype VR-brille

22. sep. 2014 11:56Oculus Rift afholdte i denne weekend sin udviklerkonference Oculus Connect, som blev afholdt i Hollywood. I den forbindelse havde de flere nyheder hvoraf den største var fremvisningen af en ny prototype af deres VR-brille.

Den ny VR-brille har fået navnet Crescent Bay, og er en videreudvikling af Developer Kit 2-modellen Crystal Cove, der blev introduceret tidligere på året til CES 2014-messen.

Der er ikke oplyst nogen specifikationer på Crescent Bay, men de som har prøvet den fortæller, at den er blevet forbedret på alle punkter. En journalist som også har prøvet Samsungs Gear VR påpeger, at opløsningen er endnu bedre end de 2560x1440 pixels som Note 4 kan levere. Oculus selv siger, at springet fra DK2 til denne version, er på niveau med springet fra DK1 til DK2.

Af nyheder finder man nu et integreret sæt hovedtelefoner, der sørger for at levere det rigtige lydbillede til det som vises i brillen. Derudover er detekteringen af hovedets placering, som blev introduceret med DK2, blevet forbedret, så det nu er muligt at registrere en fuld 360 graders bevægelse.

En anden vigtig parameter er vægten, som det også er lykkedes at mindske.

Hvornår denne model vil blive tilgængelig for udviklerne, og om det er den sidste inden en egentlig kommerciel version, har Oculus ikke oplyst noget om.

John Carmack's keynote fra Oculus Connect 2014 kan ses herunder.

Klik på "Læs mere" nedenfor for at se hele teksten.

Nvidia lancerer flere Maxwell-grafikkort

22. sep. 2014 10:56Tilbage i februar i år, lancerede Nvidia de første grafikkort baseret på Maxwell-arkitekturen, der afløser Kepler. Dengang var der tale om grafikkort til mellemklassen i form af GeForce GTX 750 og 750i.

Nu er storebrødrene så blevet lanceret i form af GeForce GTX 980 og 970. Disse bruger begge den nye GM204 GPU og har 4 GB DDR5 256 bit hukommelse. Hvor 980'eren har alle 2048 kerner (16 Streaming Multiprocessors) og 128 teksturenheder aktiverede, må 970'eren nøjes med 1664 kerner (13 Streaming Multiprocessors) og 104 teksturenheder samt en lidt lavere klokfrekvens.

Der hvor de nye grafikkort adskiller sig mest i forhold til sine forgængere er på energiforbruget. GeForce GTX 980 og 970 har en TDP på henholdsvis 165 W og 145 W. Dette er betydeligt mindre end de tidligere modeller, endda ved den samme fabrikationsproces på 28 nm. Nvidia snakker selv om en fordobling i ydelsen i forhold til energiforbruget.

GeForce GTX 980 sætter sig på tronen som det hurtigste enkelt GPU grafikkort og har en pris på omkring 4.500 kroner. Den lidt langsommere GeForce GTX 970 koster omkring 2.900 kroner. Begge grafikkort kan købes nu.

Næste generations rumdragt sidder helt tæt til kroppen
Billede: MIT

Næste generations rumdragt sidder helt tæt til kroppen

19. sep. 2014 16:10Hos Massachusetts Institute of Technology (MIT), har man fremvist den nyeste version af deres BioSuit, der er tænkt som erstatning, for de nuværende rumdragter, brugt af astronauter.

MIT's BioSuit slutter helt tæt til kroppen og fungerer nærmest som et ekstra lag hud. Det vil give astronauter langt større fleksibilitet i deres bevægelser, sammenlignet med de nuværende rumdragter, der mere er en gasfyldt ballon.

For at håndtere vakuumet i rummet, tilfører BioSuit et konstant tryk ved at bruge elastiske materialer, men det er ikke nok. For overhovedet at kunne komme i dragten, bruger man en aktiv komponent, i form af et materiale, der ændrer form ved temperaturpåvirkning.

Forskernes valg faldt på et materiale lavet af nikkel og titanium og de arbejder nu på, at lave en låsemekanisme, så materialet holder sin form når det ikke udsættes for varmepåvirkning, hvilket ville være meget ubehageligt for brugeren af dragten.

Dragten ville også kunne bruges af eksempelvis militæret, hvor trykpåvirkningen kan presse på kroppen omkring et sår, så soldaten ikke forbløder.

Telebranchen kan blive tvunget til at støtte dansk film

18. sep. 2014 12:32Filmindustrien i Danmark har det ifølge sine salgstal det hårdt, da de oplever et stadigt faldende salg af sine film på fysiske medier. Generelt ser mange de danske film, men oftere og oftere online via diverse filmtjenester og her er avancen ikke sammenlignelig med dvd-salget.

Ifølge den danske filmbranche mangler de 60 millioner kroner som følge af manglende salg af dvd'er, og derfor mener de, at disse penge skal ind fra andre kilder. Her peger de på internetudbyderne, hvilket vakte en del debat om hvorvidt det var det retfærdigt eller ej. Det skriver Politiken.

I den forbindelse har filmbranchen sendt et åbent brev til politikerne på Christiansborg, og her er flere partier lydhøre over for idéen. Hos Enhedslisten er de klart til at gå så langt som at pålægge en egentlig afgift, imens de hos Socialdemokraterne, De Radikale og Dansk Folkeparti vil have parterne til selv at finde en løsning.

Filmbranchen og Telebranchen har været i forhandlinger gennem længere tid, men står meget langt fra hinanden. Hos Telebranchen mener de ikke, at de skal betale til filmbranchen, tværtimod oplyser de, at de bruger mange penge på at forbedre internetforbindelserne i Danmark til at kunne håndtere det stigende brug af streamingtjenester, hvilket filmbranchen ikke betaler noget for.

I branchefællesskabet ITEK DI (for virksomheder inden for it, tele, elektronik og kommunikation i Dansk Industri) siger direktør Adam Lebech, at filmbranchen må tilpasse sig den digitale tidsalder.

Det er ikke os, der skal holde filmbranchen i live. Skulle vi så også betale en skat til videoforretningerne, fordi deres forretning ikke fungerer i en digital tidsalder, eller til alle andre, der ikke formår at omstille deres forretning og finde nye indtjeningsmuligheder på nettet.Adam Lebech, Direktør i DI ITEKI

NASA vælger producent af LEO-rumkapsel

17. sep. 2014 11:21Det er ikke langt tid siden, at NASA kunne oplyse om færdiggørelsen af deres bemandede Orion-rumkapsel, der skal bruges til missioner i hvad der betegnes som det dybe rum.

NASA har dog også brug for at kunne transportere mennesker i Low Earth Orbit (LEO) missioner, hvilket typisk vil betyde transport til den internationale rumstation (ISS). Til dette formål, vil NASA bruge private firmaer, hvor valget stod mellem Boeing's CST-100, SpaceX's Dragon V2 og Sierra Nevada's rumfærge lignende Dream Chaser.

Valget er netop blevet afgjort og det endte med at blive to selskaber der fik opgaven. Boeing får den største del af kagen, med en kontrakt på 4,2 milliarder dollars, mens Space Exploration Technologies (SpaceX) får en kontrakt på 2,6 milliarder dollars. Sierra Nevada er dermed helt ude af løbet.

De nye bemandede rumkapsler, skal efter planerne være klar til brug i 2017.