Annonce

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

Hvad er din ynglingsbrowser

  • 64%Chrome
  • 21%Firefox
  • 7%Internet Explorer
  • 4%Safari
  • 2%Opera
  • 1%en helt tredje...
  • 0%SRWare Iron
  • 0%Avant Browser
  • 0%Maxthon Cloud
  • 0%Comodo Dragon
  • 0%Sleipner
  • 0%K-Meleon
  • 0%Lunascape
  • 0%RockMelt
US Navy tester autonome patruljebåde
Billede: US Navy

US Navy tester autonome patruljebåde

6. okt. 2014 14:43Det er ikke kun luftvåbenet, der vil bruge ubemandede droner. Den amerikanske flåde US Navy har netop gennemført en større test af 5 unmanned surface vessels (USV).

Det er Office of Naval Research, der stod bag testen kaldet Autonomous Swarm, som omfattede 5 patruljebåde af typen rigid hulled inflatable boats (RHIB), der var blevet modificeret til at kunne fjernstyres og operere af sig selv. I testen blev de 5 både beordret til at eskortere et større skib, mens de senere omringede en potentiel fjende.

Normalt er en sådan type båd bemandet af 3 til 4 personer, men med det nye system der kaldes CARACaS, Control Architecture for Robotic Agent Command and Sensing, kan en enkelt person styre 20 af disse fartøjer i hvad US Navy kalder en Swarm. CARACaS udspringer oprindeligt fra det software NASA udviklede til Mars-roverne.

Bådene kan naturligvis udstyres med våben, men det vil altid være et menneske, der tager stilling til, om de skal bruges. Det vil være meget billigt for US Navy at indføre systemet, da man bruger eksisterende både og modificerer disse.

En video af testen kan ses herunder.

Klik på "Læs mere" nedenfor for at se hele teksten.

Epic Games frigiver detaljer om Unreal Engine 4.5

6. okt. 2014 13:48Det er efterhånden længe siden, at Epic Games for første gang fremviste Unreal Engine 4 og hvad den kan præstere. Endnu er der ikke mange spil ude som anvender spilmotoren, men det afholder naturligvis ikke Epic Games i fortsat at udvikle på den. Således er de snart klar med version 4.5.

På deres Unreal Engine-hjemmeside har de offentliggjort et preview, af hvad der vil komme i den nye version, hvilket byder på en lang række forbedringer og nyheder.

Blandt de større nyheder finder man en ny måde at danne dynamiske skygger ved hjælp af raytracing, en metode kaldet "Ray Traced Distance Field Soft Shadows", der giver bløde overgange på lange skygger.

Der er også en ny metode til at lave Subsurface Scattering, som gør det muligt at danne realistisk udseende hud, ved at lade lyset spredes i huden. Metoden kan også anvendes til andre semitransparente materialer som for eksempel stearin i et stearinlys.

Følg linket til kilden for at læse mere om alle de andre forbedringer og nyheder.

Samsung bygger chip-fabrik til 88 milliarder kroner
Billede: Samsung

Samsung bygger chip-fabrik til 88 milliarder kroner

6. okt. 2014 11:39Samsung er verdens største producent af smartphones, men i et marked hvor det bliver hårdt presset af konkurrenterne. For at sikre sin plads i fremtiden har Samsung netop offentliggjort, at de vil bygge en ny kæmpefrabrik i Sydkorea til fremstilling af chips.

Budgettet på den nye fabrik lyder på svimlende 88 milliarder kroner, hvilket skal sikre en topmoderne fabrik, som skal stå klar i 2017. Byggeriet af fabrikken forventes at gå i gang i første halvdel af næste år.

Der er ikke kommet mange detaljer ud om byggeriet, blot at fabrikken vil blive placeret i samme industripark som Samsungs eksisterende fabrikker, i Godeok Industrial Complex i byen Pyeongtaek i Gyeonggi-provinsen, der befinder sig cirka 80 kilomenter syd for Seoul.

Microsoft Research RoomAlive - Tættere på Star Trek's Holodeck
Billede: Microsoft

Microsoft Research RoomAlive - Tættere på Star Trek's Holodeck

6. okt. 2014 09:42Til CES 2013 fremviste Microsoft deres Illumiroom-teknologi, hvor de via Kinect og en projektor kunne inddrage en del at det lokale, hvor ens tv stod, ved at udvide indholdet til også at inddrage væggen bag tv'et.

Denne teknologi har Microsoft Research udviklet videre på til noget de kalder Room Alive, hvor et helt lokale nu kan inddrages som interaktivt rum.

RoomAlive fungerer ved at sætte en række knudepunkter op i loftet, minimum tre, hvor hvert knudepunkt er en kinect-sensor, en projektor og en computer. Med nok knudepunkter kan et helt lokale blive interaktivt. Sætter man flere knudepunkter op, vil de automatisk registrere sig med hinanden og på den måde kan et helt hus gøres interaktivt.

Via kinectsensorerne ved RoomAlive hvordan et givent lokale er indrettet og hvor man opholder sig i lokalet. Ud fra disse oplysninger er det muligt at projicere billeder, der giver en illusion af objekter, der svæver i lokalet i 3D eller er placeret korrekt i forhold til indretningen.

Objekterne kan være interaktive, hvorfor RoomAlive er meget velegnet til spil. Skudsår kan eksempelvis simuleres ved, at disse projiceres på en person og følger denne selvom man bevæger sig rundt i lokalet, ligesom det kan efterlade et spor af blod efter sig.

Teknologien dukker formentlig ikke op i en konsumversion lige foreløbig, da den endnu kun eksisterer som prototype og koster op til 800 dollars per knudepunkt. Microsoft vil dog fortsætte med at udvikle teknologien og mener det er det tætteste man pt. kan komme på Star Treks Holodeck.

En videodemonstration af RoomAlive kan ses herunder.

Klik på "Læs mere" nedenfor for at se hele teksten.

Rygte: Windows 10 navnet skyldes bagudkompatibilitet

6. okt. 2014 08:54De fleste blev overrasket over, at den næste Windows version fik navnet Windows 10 og ikke Windows 9. Microsofts egen forklaring er, at Windows 10 repræsenterer så stort et spring for deres operativsystem, at det var passende at springe et versionsnummer over.

Flere og flere programmører mener at have en anden forklaring, de tror nemlig, at navngivningen skyldes bagudkompatibilitet med gamle programmer. Mange programmer laver et versionstjek af hvilken Windows de afvikles på og det er her det går galt.

Mange programmører var lidt for dovne med deres versionstjek, når de skulle tjekke for Windows 95 og Windows 98. I stedet for at tjekke for disse på det specifikke navn, nøjedes man med at tjekke på det første ciffer, hvilket så bliver til Windows 9.

Argumentet er derfor, at hvis Microsoft frigav en Windows 9, ville mange gamle programmer tro, at de blev afviklet på en Windows 95 eller Windows 98 og tilpasse sig dette, hvilket ville give problemer.