mboost-dp1

SXC - flaivoloka

Overvågning af danskere på nettet er gået amok

- Via Information - , redigeret af johnny_newz , indsendt af thimon

Efter indførelsen af logningsbekendtgørelsen, er mængden af data, som opsamles om danskerne, når de er på nettet, eksploderet. Ifølge tal som Information har kigget på, så registreres hver dansker i gennemsnit mere end en gang i minuttet.

Det er brancheorganisationen Teleindustrien som har indsamlet tallene fra landets internetudbydere, og det viser at der er blevet foretaget 3,5 billioner logninger i 2013.

Det koster udbyderne at lave de mange logninger, og set i forhold til hvor lidt politiet og myndighederne anvender oplysningerne, så mener flere politikere og branchefolk i teleindustrien nu, at der skal laves om på ordningen.

Jakob Willer, direktør i Teleindustrien, til Information skrev:
Omfanget af overvågningen bør være proportionalt med det, man politisk ønsker at opnå. Når vi sammenholder den her eksplosionsagtige vækst i mængden af registreringer med de oplysninger, som politiet og Justitsministeriet har fremlagt om, hvad det har skabt af værdi, så virker det mildest talt ikke proportionalt.

Justitsministeriet oplyser nu, at der vil blive foretaget en revision af regler om sessionslogning, hvorefter der til efteråret vil blive fremsat et nyt lovforslag, såfremt der ikke kommer en revision fra EU inden.





Gå til bund
Gravatar #1 - Jonas_
18. mar. 2014 08:44
Det noj pjat...
Gravatar #2 - Le-druidet-o-Hel
18. mar. 2014 08:49
Jeg er ikke overrasket.
Net har været overvåget i årtier.
cookies osv.

Google crome, som lager alt. Google gemmer også søgningerne på deres servere, så de kan se hvad folk søger efter.

ikke noget nyt i nettet er overvåget.
Det eneste er bare, at de gemmer alle steder efterhånden.
Gravatar #3 - troldefar
18. mar. 2014 09:00
#2
Ja? Google ligger da heller ikke skjul på at de gør det? De skal jo indexere alle søgningerne så man ikke skal sidde og vente lang tid på en søgning.
Gravatar #4 - HenrikH
18. mar. 2014 09:08
Artiklen skrev:
Justitsministeriet oplyser nu, at der vil blive foretaget en revision af regler om sessionslogning, hvorefter der til efteråret vil blive fremsat et nyt lovforslag

Sagt på en anden måde: Til efteråret er det ikke længere nok at gemme en smule sessionslogning, der skal al data analyseres i bund og gemmes i minimum 5 år!

Hvis myndighederne ikke kan bruge det nuværende datagrundlag til at løse alle deres problemer, så er der jo tydeligvis alt for lidt data.

Er der i øvrigt nogen der har set mine sarkasme-tags?
Gravatar #5 - tentakkelmonster
18. mar. 2014 09:21
Tjaeh... sålænge en stor del af befolkningen siger "det gør ikke noget, for jeg har ikke noget at skjule", så vil det forblive sådan her.
Gravatar #6 - Hubert
18. mar. 2014 09:22
Jeg hørte dette program i går.

http://arkiv.radio24syv.dk/video/9516272/uenighede...

Hvor en fra venstre diskuterer med en fra socialdemokratiet. Vi må bare indse at vi er på røven uanset hvordan man vender og drejer den. En ting er de kariere fjolser der sidder på borgen en anden er en lang række af kommentarer der kommer fra lyttere af programmet.
Gravatar #7 - BurningShadow
18. mar. 2014 09:26
såfremt der ikke kommer en revision fra EU inden
Selvfølgelig, danske politikere kunne ikke drømme om at foretage sig noget fornuftigt, før de ved om EU har en holdning, og hvad den er.
Gravatar #8 - Hubert
18. mar. 2014 09:38
BurningShadow (7) skrev:
Selvfølgelig, danske politikere kunne ikke drømme om at foretage sig noget fornuftigt, før de ved om EU har en holdning, og hvad den er.


Den danske logningsbekendtgørelse bygger på noget eu pjat. Fjolserne på borgen har dog valgt at overimplementere det, så de vil nok afvente for at se om eu vil sætte baren efter dansk niveau så de kan stramme yderligere op.
Gravatar #9 - moulder666
18. mar. 2014 12:18
Der er heldigvis også enkelte politikere på det seneste, der har måtte indrømme, at cookies-loven er groft forfejlet...så mangler det sgu bare, at der bliver gjort noget ved det...
Gravatar #10 - Yssing
18. mar. 2014 14:05
Velkommen til Big Brother. Det er vanvittigt.

Dem som mener, at de ikke har noget at skjule, tænker sig ikke ret meget om.
Gravatar #11 - snesman
18. mar. 2014 14:18
Så må man jo stemme på Enhedslisten. De er vidst de eneste der er imod loven. Eller er LA også?
Gravatar #12 - HenrikH
18. mar. 2014 14:25
#11: Så vi kan vælge mellem den socialistiske revolution eller al magt til dem der er født med en guldske i munden (sat på spidsen)?
Gravatar #13 - snesman
18. mar. 2014 14:31
Nu har jeg ikke gidet at tjekke op på det, men ja, sådan ca. Altså alle har vel talt imod logningsbekendtgørelsen, men når de har ansvaret gør de jo ikke noget. LA og Enhedslisten har ikke haft muligheden for at rende fra løfterne ^_^
Gravatar #14 - Zombie Steve Jobs
18. mar. 2014 15:22
Jeg er pisse bange for Enhedslisten.
Gravatar #15 - snesman
19. mar. 2014 07:41
Jeg tror de ville implodere af ren og skær inkompetence, hvis de fik 50+% af stemmerne til et valg.
Gravatar #16 - HenrikH
19. mar. 2014 08:41
Zombie Steve Jobs (14) skrev:
Jeg er pisse bange for Enhedslisten.

Ja det var ærgerligt at Johanne ikke blev Økonomi- og Erhvervsminister ved sidste valg, det kunne da have været sjovt :-P

I det mindste har de vidst fjernet den væbnede del af deres revolution, har de ikke?

LA er jeg nu heller ikke ligefrem tryg ved må jeg sige....

Faktisk er jeg ikke rigtig tryg ved nogen politikere (Jacob Haugaard undtaget) - klamphuggere hele bundet!
Gravatar #17 - snesman
19. mar. 2014 09:08
HenrikH (16) skrev:
I det mindste har de vidst fjernet den væbnede del af deres revolution, har de ikke?


http://www.bt.dk/politik/enhedslisten-afviser-vaeb...

Jeg må sige at jeg umiddelbart ville være mindre tilbøjelig til at tro at samfundet ville bryde sammen med LA ved roret kontra liste Ø. Men ingen af delene tiltaler mig.
Gravatar #18 - bjoeg
19. mar. 2014 13:10
Syntes befolkningen skal tage og gøre op med sig selv hvad de ønsker.

Alt for mange skriger op om privat livets fred og krænkelse ved at der indføres logning.

Men logningen er jo ikke skabt fordi befolkningen direkte skal overvåges.

For set på den anden side oplever vi danskere oftere og oftere at kriminaliteten foregår på internettet, og hvordan vil man så have at Politiet skal efterforske hvis der ingen logning skal være.

Selv syntes jeg ofre for direkte og indirekte IT-kriminalitet har travlt med at pege på politiet og kalde dem inkompetente til at efterforske sådanne sager. Men faktum er, at hvis der ingen logning/beviser er, er det svært for politiet at komme videre med sagen.

Jeg kan sagtens følge frygten for logning, hvis Danmark var en mere sydlandsk diktatur stat.
Gravatar #19 - Gridlock
19. mar. 2014 14:23
Selve problemet med hele overvågningen står jo sort på hvidt i teksten: 3,5 billioner logninger.

Okay hvis politiet skulle gå dem alle igennem på en 8 timers arbejdsdags

Vil det ca ta 3570000000 dage eller omsat til år 10273972,60273973.

Hvis en enkelt man skulle gå igennem dem alle og han kunne nå ca 1 i timen (der er sikkert nogen her inde der kunne lave en mere præsis udregning end mig)

Omsat til meneske sprog betyder de her udregninger at hvad der bliver tjekket ikke engang kan skrabe, en smugle af toppen af isbjerget.

Når man så oven i det her smider diverse måder folk kan skjule sig på med VPN, Tor og ligne plus alt den normale kriminalitet der også forgår i det virkelige liv, ja så har politiet i den grad deres arbejde skåret ud for dem.

Problemet er vel også et sted mangel på udvikling fra industriens side.
Sider som The Piratebay eksistere til dels fordi industrien ikke på nogen måde har været hurtige nok til og omfavne den nye teknologi.

Nogen vil måske pege på Netflix og andre sådanne tjenester der for et hvis beløb kan lade folk se ubegrænset fjernsyn.
Ja Netflix er da et skridt i den rigtige retning.
MEN når noget af indholdet er utilgængelig, fordi folk ikke lige bor i det rigtige land og man skal til og installere alt muligt for og få adgang til det samme ligemeget hvor man bor går det galt.

Samme når den kvalitet man for ud af det og være lovlydig kunde er ringere end den man kan få når man bare downloader ulovligt, Har vi et problem.

Og hvad har alt det med login og gøre simpelt den mængde af ulovligheder der begås på nettet og politiet skal ta sig af kan drastisk begrænset, hvis man vælger og ændre på lovgivningen så den er mere oppe i tiden.
Samtidig med at diverse medie firmaer sørger for at det man betaler for lige så godt hvis ikke bedre end det man downloade og prisen er rimelig.
Og hvad mener jeg med det Amerika´s valuta er nogenlunde den samme som vores og et netflix abonnement koster hvad der svare til ca 42 kr hvor et dansk abonnement op mod 100 kr for et betydelig ringere udvalg hvilke på ingen måde er i orden.
Samme med spil en konsol spil i usa koster 60$ hvilke er 322 kr her hjemme.
Modsat betaler vi for samme spil 500 kr hvilke heller ikke på nogen måde er i orden.

Så når jeg siger rimelig priser mener jeg samme priser som andre vestlige lande.
(en krone eller 2s forskæl gør intet, men næsten dobbelt så meget NIX)

Så ja mange af de login oplysninger der alligevel går til spilde kan fjernes med lidt eftertænksomhed.
Gravatar #20 - Le-druidet-o-Hel
19. mar. 2014 15:02
Gridlock (19) skrev:
Selve problemet med hele overvågningen står jo sort på hvidt i teksten: 3,5 billioner logninger.

Okay hvis politiet skulle gå dem alle igennem på en 8 timers arbejdsdags

Vil det ca ta 3570000000 dage eller omsat til år 10273972,60273973.

Hvis en enkelt man skulle gå igennem dem alle og han kunne nå ca 1 i timen (der er sikkert nogen her inde der kunne lave en mere præsis udregning end mig)

Omsat til meneske sprog betyder de her udregninger at hvad der bliver tjekket ikke engang kan skrabe, en smugle af toppen af isbjerget.

Når man så oven i det her smider diverse måder folk kan skjule sig på med VPN, Tor og ligne plus alt den normale kriminalitet der også forgår i det virkelige liv, ja så har politiet i den grad deres arbejde skåret ud for dem.

Problemet er vel også et sted mangel på udvikling fra industriens side.
Sider som The Piratebay eksistere til dels fordi industrien ikke på nogen måde har været hurtige nok til og omfavne den nye teknologi.

Nogen vil måske pege på Netflix og andre sådanne tjenester der for et hvis beløb kan lade folk se ubegrænset fjernsyn.
Ja Netflix er da et skridt i den rigtige retning.
MEN når noget af indholdet er utilgængelig, fordi folk ikke lige bor i det rigtige land og man skal til og installere alt muligt for og få adgang til det samme ligemeget hvor man bor går det galt.

Samme når den kvalitet man for ud af det og være lovlydig kunde er ringere end den man kan få når man bare downloader ulovligt, Har vi et problem.

Og hvad har alt det med login og gøre simpelt den mængde af ulovligheder der begås på nettet og politiet skal ta sig af kan drastisk begrænset, hvis man vælger og ændre på lovgivningen så den er mere oppe i tiden.
Samtidig med at diverse medie firmaer sørger for at det man betaler for lige så godt hvis ikke bedre end det man downloade og prisen er rimelig.
Og hvad mener jeg med det Amerika´s valuta er nogenlunde den samme som vores og et netflix abonnement koster hvad der svare til ca 42 kr hvor et dansk abonnement op mod 100 kr for et betydelig ringere udvalg hvilke på ingen måde er i orden.
Samme med spil en konsol spil i usa koster 60$ hvilke er 322 kr her hjemme.
Modsat betaler vi for samme spil 500 kr hvilke heller ikke på nogen måde er i orden.

Så når jeg siger rimelig priser mener jeg samme priser som andre vestlige lande.
(en krone eller 2s forskæl gør intet, men næsten dobbelt så meget NIX)

Så ja mange af de login oplysninger der alligevel går til spilde kan fjernes med lidt eftertænksomhed.


Det er spørgsmål omkring dem gemmer data er kloge nok i deres databasesystemmer.

Du har en fast-ip, eller andet chip i dit it-udstyr kan de spore tilbage på en adresse se alt. Du har navn og opholdt dig på en adresse kan se, alt hvad du har kigget på nettet.

Igen, jeg forstår ikke den sygelige trang til overvågenettet. Hvorfor nettet er så interessant overvåge.

Angående priser på spil er flere ting spiller ind. Valuta, fragt, moms, skat mm. Det er fordi, at Danmark er et land og ikke stat i USA.

angående Piratebay heller ikke lovligt, da du stjæler noget andre har brugt tid på programmere. Prisen på oprindelige spil eller film er for høj kan diskuteres.
Gravatar #21 - Zombie Steve Jobs
19. mar. 2014 20:20
Le-druidet-o-Hel (20) skrev:
angående Piratebay heller ikke lovligt, da du stjæler noget andre har brugt tid på programmere. Prisen på oprindelige spil eller film er for høj kan diskuteres.


Det kan per definition ikke lade sig gøre at stjæle noget, der ikke eksistere i fysisk forstand, og det er ikke fordi, jeg mener, at det bare er top dollar med at piratkopiere etc, men enig eller ej, så bliver det aldrig til tyveri.
Gravatar #22 - bjoeg
20. mar. 2014 15:02
Gridlock (19) skrev:
Selve problemet med hele overvågningen står jo sort på hvidt i teksten: 3,5 billioner logninger.

Okay hvis politiet skulle gå dem alle igennem på en 8 timers arbejdsdags


Hvem siger de skal gennemgå dem alle? De logger jo også tidspunktet, samt andre parametre jvf logningsbekendtgørelsen, og det er jo søgbare kritierier for udbyderne.



Le-druidet-o-Hel (20) skrev:
Du har en fast-ip, eller andet chip i dit it-udstyr kan de spore tilbage på en adresse se alt. Du har navn og opholdt dig på en adresse kan se, alt hvad du har kigget på nettet.
Igen, jeg forstår ikke den sygelige trang til overvågenettet. Hvorfor nettet er så interessant overvåge.


Hvis der ingen logning er kan de jo ikke spore noget som helst tilbage, så ved ikke hvordan du mener man kan spore noget.

Og nej alle har ikke fast ip-adresse, bare se på mobilt bredbånd, her er de fleste kunder mere eller mindre bag en stor fed NAT.

Så i et fiktivt eksempel uden logning, hvis newz.dk blev hacket fra mobilt bredbånds kunde hos TDC, så kunne newz.dk se IP-adressen i deres log (hvis du mener de må have lov til at logge), men bag den IP-adresse hos TDC gemmer der sig så fx. 100.000 mulige mistænkte, for TDC skal jo ikke logge noget.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login