Annonce

Nyt fra microsoft

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

Hvornår har du sidst været til LAN?

  • 55%Det er er mere end et år siden
  • 12%Har aldrig været til et LAN
  • 10%Inden for det seneste år
  • 6%Inden for de seneste 2-4 uger
  • 6%Inden for de seneste 3-4 måneder
  • 6%Inden for den seneste uge
  • 5%Inden for de seneste 5-8 uger
Over 100.000 danskere hoppet på Facebook-fup
Billede: Facebook

Over 100.000 danskere hoppet på Facebook-fup

17. dec. 2010 16:38På Facebook florerer der p.t. en såkaldt Likejacking-kampagne, hvor ukendte personer forsøger at snyde danskere til at lide en side på Facebook, for at score reklamepenge.

Beskeden kommer med titlen "Hvor er det bare vildt! - har i nogensinde set noget lignende" og omhandler ifølge kampagnen en video af en kvinde, som angiveligt bliver ramt af en bil med 100 km/t for sjov af hendes venner.

Trykker man på linket kommer man ind på en side, hvor man skal vælge at lide/like siden, for at kunne se indholdet. Det medfører man får adgang til en hjemmeside, der er fyldt med reklamer, ligesom alle ens venner får besked om man kan lide siden, med risiko for de også hopper på limpinden.

Over 100.000 danskere er faldet for tricket og hos sikkerhedsfirmaet CSIS anbefaler man dem at fjerne den pågældende status og fjerne sin tilkendegivelse af man kan lide siden.

#1: Thoroughbreed

17. dec. 2010 16:43

Man behøver vel ikke at nævne at folk selv er skyld i det?

1: man rammer ikke nogen med 100 km/t for "sjov"
2: der er da absolut INGEN grund til at trykke "like" for at se noget på facebook normalt ..

Det er jo helt til grin! Folk er i 90% af tilfældende selv skyld i hvis de får spam, vira eller lignende.

Det er lige før at der burde være et obligatorisk IT-kørekort når man går i Fona for at købe ny computer!

Er først ved at lære hvordan man troller og smider madding ud ... Teach me oh powerfull newz! - http://www.knowyournewz.dk -

#2: TuxDK

17. dec. 2010 16:43

Fatter ikke at folk falder for de der "Like to see" pages.
Det er åbenlyst scam.

Core i7 920 @ 2.66 - 12GB DDR3 (1333 Mhz) - GTX285 1GB DDR - 22" Samsung T220 - HTC Desire (Android 2.3)

#3: CoBolt

17. dec. 2010 16:44

Så den godt, men trykker aldrig på "Syntes godt om" eller lign.
Jeg poster selv, manuelt, link ind i min status opdatering hvis jeg syntes de er sjov eller relevante for mig eller mine venner...
Ser ud til at det er en gode vane jeg har skabt mig der :)

//CoBolt

#4: PorreKaj

17. dec. 2010 16:45

Må erkende jeg trykkede like ved "Pigen der blev kørt over med 100km/t"

Men kun for at se.Disliked det bagefter.

Hader sådan nogen sider så der sker sjældent. >.< Men Siden tvinger også een til at dele siden med venerne.Her gør jeg så det at jeg kun vælger "Myself" over folk der får beskeden. Så er jeg i det mindste ikke skyld i at sprede det xD

#5: arne_v

17. dec. 2010 16:55

Trykker man på linket kommer man ind på en side, hvor man skal vælge at lide/like siden, for at kunne se indholdet.

Er det her ikke dårligt sprogbrug?

#6: Thoroughbreed

17. dec. 2010 16:58

Trykker man på linket kommer man ind på en side, hvor man skal vælge at lide/like siden, for at kunne se indholdet.

Er det her ikke dårligt sprogbrug?arne_v (#5)

Nej? Det er da sådan man siger det..

"Du skal trykke "lide" før du kan se det".. Ej vel?
"Du skal vælge at lide den før du kan se det"

Er først ved at lære hvordan man troller og smider madding ud ... Teach me oh powerfull newz! - http://www.knowyournewz.dk -

#7: arne_v

17. dec. 2010 17:04

#6

"at lide" betyder vel at være udsat for noget ubehageligt (10 km løb i 30 graders varme, lave 5 fysikrapporter på en weekend eller lignende).

"at kunne lide" betyder at være glad for noget.

??

#8: larsp

17. dec. 2010 17:13

... trykkede like ved "Pigen der blev kørt over med 100km/t"PorreKaj (#4)

Der imploderede min hjerne lige

Yes, this phenomenon is known as Reality Distortion Field (or to use technical jargon, "lying scumbag executive").

#9: PorreKaj

17. dec. 2010 17:17

Que? ^^ Jeg tænkte da nok det var overdreven.. at det så viste sig at være falsk er så endnu mere retarderet

#10: Imperial

17. dec. 2010 17:19

Det var vel ikke den jeg så på 4chan har for nylig?

#11: Kian

17. dec. 2010 17:24

Jeg vil kort lige sige at man nemt kan blive fanget på lignende sites uden at trykke 'Like'

Jeg fandt fx en noget-i-retningen-af-world-worst-knock-out. Jeg trykkede på billedet der var slået op på en wall. Billedet sendte mig videre til et site med et meta-tag der refreshede hvert 0. sekundt og refreshede over på samme action som Like-funktionen
Jeg kan se i koden at UnLike er stylet væk og jeg har gjort alt for at køre Unlike uden held...

Jeg har meldt app'en og Creatoren til facebook med duddybende kommentarer men det er jo nok spildt arbejde.

Pointen er: lad være med at trykke på noget - meta-refresh er noget pis.

I'm gay, I'm wacky! its all about me and my boyfriend being gay... cv: http://www.pixlr.dk

#12: webwarp

17. dec. 2010 17:24

100.000 .. det kan ikke gøre det.. men man fatter det ikke.. slet ikke at folk virkelig ønsker at klikke på et link, der lokker med billeder af kvæstede mennesker.. at de så tilmed tror på at det dukker op ved at trykke "I like" er også sort...

#11 brug chrome/ff og brug web developer og tryl koden væk ;)

I like my beer cold, my TV loud and my homosexuals flaming.

#13: PorreKaj

17. dec. 2010 17:26

Jeg har meldt app'en og Creatoren til facebook med duddybende kommentarer men det er jo nok spildt arbejde.Kian (#11)

Find den på din wall og tryk på krydset. så får du valgmuligheden for at unlike

#14: zymes

17. dec. 2010 17:27

På Facebook florerer der p.t. en såkaldt Likejacking-kampagne, hvor ukendte personer forsøger at snyde danskere til at lide en side på Facebook, for at score reklamepengeNyheden

P.t.? Synes at der kommer sådan noget lort konstant. Tror jeg er den fjæsbog bruger der har blokeret flest invitationer/apps/spil/lort.. Når jeg får en invitation til sådan noget ryger gutten/gutinden direkte i ignore også må de jo sende en mail hvis de mener de vil invitere til noget jeg faktisk skal se (fødselsdag eller lignende).

Ja, jeg blev tabt på gulvet.

#15: Jakob Jakobsen

17. dec. 2010 17:28

#14
Mere end 574 apps?

Faith: The process of non-thinking.

#16: Fizk

17. dec. 2010 17:32

Åh nej, dog... Jeg bliver lige nød til at promovere den her gruppe (Ja, som jeg har lavet) for at gøre opmærksom på at man ikke behøver kunne lide det hele tiden :)

#17: X3N4T3

17. dec. 2010 17:45

Er også ved at være træt af at en eller anden fra min gamle skole "Synes godt om 0MG this girl (indsæt random lort her)"

Synd man kun kan skjule folk fra ens startside, og ikke hvad de synes godt om og hvad de deltager i..

#18: webwarp

17. dec. 2010 17:50

#17 det kan man da :=)
Klik på det magiske kryds ude til højre, den jeg bruger 90% af min tid på FB med :p

I like my beer cold, my TV loud and my homosexuals flaming.

#19: PaW^

17. dec. 2010 18:02

Jeg har lavet den at jeg har liket et par sider, for så at skrive på sidens wall at det er fup og derefter disliket igen osv.. For at folk forhåbentlig ikke liker siden..

#20: webwarp

17. dec. 2010 18:13

#19 i de 10 sek er der nok desværre 10 af dine venner, der når at like den :=)

I like my beer cold, my TV loud and my homosexuals flaming.

#21: Miravlix

17. dec. 2010 18:38

Når folk bliver snydt, røvet, voldtaget eller andet overgrab, er det aldrig nogen sinde offerets skyld.

Det er tilgængelig helt hend i været at folk i deres kommentarar godkender at disse forbrydelser sker. Den holdning der gør det til offerets skyld er med til at gøre problemet støre.

#22: webwarp

17. dec. 2010 19:08

#21 øhm du kom da vist til at bytte rundt på et par sider ved postering ?

I like my beer cold, my TV loud and my homosexuals flaming.

#23: arne_v

17. dec. 2010 19:38

#21

Det er vel aldrig ofrets skyld, men derfor kan ofret godt have optrådt dumt.

Hvis nogen forsøger at kravle over en motorvej med bind for øjnene, så har billisterne pligt til at bremse og ikke køre vedkommende ned. Men derfor vil jeg stadig have lov til at kalde det dumt.

#24: Muchi

17. dec. 2010 19:45

#21

Det er vel aldrig ofrets skyld, men derfor kan ofret godt have optrådt dumt.

Hvis nogen forsøger at kravle over en motorvej med bind for øjnene, så har billisterne pligt til at bremse og ikke køre vedkommende ned. Men derfor vil jeg stadig have lov til at kalde det dumt.arne_v (#23)

LIKE! Får jeg så lov til at se dig gøre det nu? :P

#25: Zombie Steve Jobs

18. dec. 2010 00:52

.: RETARDS:.

It's not my fault I don't listen when you talk.

#26: Athinira

18. dec. 2010 01:30

Man behøver vel ikke at nævne at folk selv er skyld i det?

1: man rammer ikke nogen med 100 km/t for "sjov"Thoroughbreed (#1)

Nu har du ikke set filmen, så jeg kan fortælle dig du misforstår teksten.

En pige kommer hjem i sin lejlighed, snakkende i telefon, hvor nogle af hendes venner har gemt sig, en af dem med en stor nazi-gasmaske på. Da pigen lægger på og vender sig om, råber hendes ven "BØH". Det var ment som en joke (aka. "sjov"), men pigen bliver så forskrækket at hun flygter fra huset og ud på vejen hvor hun bliver kørt over (det hele har været filmet af en 3. person med kamera).

#topic: Kan ikke se det specielt harmfulde i det. Det er jo bare reklamer. Det er jo ikke sådan at 100.000 danskere har fået virus eller er blevet ofre for phishing. Nogle firmaer har bare fundet en smart måde at trække nogle reklamepenge på, og forbruger får til gengæld underholdning. Whats the big deal?

At sige at de er "blevet ofre" eller er "faldet for fup" er jo fuldstændigt misvisende. De har jo nok vidst hvad de har gået ind til, givet at tendensen har eksisteret et godt stykke tid.

..hader folk der ikke kan finde ud af at bruge et fora-ratingsystem ordentligt

#27: Krydolph

18. dec. 2010 05:02

Der er jo bare noget fundementalt galt i hovederne på folk! De fortjener da noget mere end bare reklamer for at synes det ku være fedt at se en blive ramt med 100km/t for "sjov"

#28: warlock

18. dec. 2010 07:08

LOL >_<

#29: Jakob Jakobsen

18. dec. 2010 11:06

Jeg har lige set videoen på en anden side og der er vist ikke den store tvivl om at den er fake.

Faith: The process of non-thinking.

#30: spand-online

18. dec. 2010 11:30

#21

Det er vel aldrig ofrets skyld, men derfor kan ofret godt have optrådt dumt.

Hvis nogen forsøger at kravle over en motorvej med bind for øjnene, så har billisterne pligt til at bremse og ikke køre vedkommende ned. Men derfor vil jeg stadig have lov til at kalde det dumt.arne_v (#23)

På den anden side vil jeg påstå at ens status som offer, ophører med det samme man kaster sig ud i den aktivitet. Derfor kan det netop kun være ens egen skyld.
En bils bremselængede bliver jo fx ikke mindre at af føreren har pligt til at undvige hvis du hopper ud foran den :)

Fx synes jeg heller ikke man kan kalde en der smider sig ned foran et tog for et offer.
Lokoføreren, passagerene og dem der skal rydde op kan måske mere kaldes ofre i den sammenhæng.
Det kan så diskuteres om selvmorderen er et offer for andre ting men vedkommende var ikke offer for en togulykke.

AV AV AV - det brænder!

#31: Thoroughbreed

18. dec. 2010 15:18

Nu har du ikke set filmen, så jeg kan fortælle dig du misforstår teksten.
Athinira (#26)

Nej selvfølgelig ikke - har hverken facebook eller lav nok intelligens til at trykke like ;)

- spøg til side

Forstår ikke hvorfor folk bliver VED med sådan noget, det er jo åbenlyst at det er falsk, og at der ABSOLUT ingen grund er til at trykke like ...

Er først ved at lære hvordan man troller og smider madding ud ... Teach me oh powerfull newz! - http://www.knowyournewz.dk -

#32: arne_v

18. dec. 2010 15:52

På den anden side vil jeg påstå at ens status som offer, ophører med det samme man kaster sig ud i den aktivitet. Derfor kan det netop kun være ens egen skyld. spand-online (#30)

Færdselsloven er uenig med dig. Uanset hvor dumt folk opfører sig er der ikke påkørselsret.

En bils bremselængede bliver jo fx ikke mindre at af føreren har pligt til at undvige hvis du hopper ud foran denspand-online (#30)

Nej. Men det ændrer stadig ikke på at man skal forsøge.

Fx synes jeg heller ikke man kan kalde en der smider sig ned foran et tog for et offer.
Lokoføreren, passagerene og dem der skal rydde op kan måske mere kaldes ofre i den sammenhæng.
Det kan så diskuteres om selvmorderen er et offer for andre ting men vedkommende var ikke offer for en togulykke.spand-online (#30)

Det er jeg helt enig i.

Fordi personen her selv ønskede at dø.

Men det er vel ikke så relevant for diskussionen.

Der er ingen som har hævdet at disse FB brugere ønskede dette.

Og mit eksempel med at kravle over motorvejen med bind for øjnene var tiltænkt at illustrere den ultimative dumhed og ikke et selvmordsforsøg.

#33: Spawnster

18. dec. 2010 17:09

Det undre mig at der ikke er flere der sprang med på den, de fleste danskere er generelt på stenalder neveu når det gælder computer/internet

www.internetpris.dk - edb, hifi, spil... der manglede et prisindex for alle internetforbindelser! Værsgo!

#34: PorreKaj

18. dec. 2010 17:22

neveuSpawnster (#33)

Niveau*

*Lyden af pointe der falder til jorden*

#35: Beaker

18. dec. 2010 19:13

Faktisk syntes jeg, at det er et endnu større problem med alle de sider med konkurrencer. Ofte bliver narres derind med løfte om at de kan vinde "3000 at handle for i føtex" og pis som det, og det eneste det går ud på, er at du skal franarres din mail adresse og telefon nummer, hvorfor du bliver tæppebombet langt ind i helvede af spam og telefonsælgere.
Det er jo direkte svindel, og man hører ALDRIG om nogen som har "vundet" noget i de konkurrencer.

#36: p1x3l

19. dec. 2010 02:48

største fup 3,5m danskere har joinet fb .. lols

#37: Jakob Jakobsen

19. dec. 2010 10:20

Så blev man lige vækket af en klovn der ringede og undrede sig over hvorfor han pludselig fik en masse spam efter han havde set videoen.

Faith: The process of non-thinking.

#38: René P

19. dec. 2010 12:35

Når folk bliver snydt, røvet, voldtaget eller andet overgrab, er det aldrig nogen sinde offerets skyld.

Det er tilgængelig helt hend i været at folk i deres kommentarar godkender at disse forbrydelser sker. Den holdning der gør det til offerets skyld er med til at gøre problemet støre.Miravlix (#21)

Nogle mennesker kommer fra en anden kultur,fx hvor kvinder der klæder sig udfordende er uhørt. og derfor nærmest selv beder om at blive til et offer, Der er ingen tvang til at ligne USA heldigvis.
vil sige offeret er selv del i ulykken nogen gange.

#39: spand-online

19. dec. 2010 12:58

Færdselsloven er uenig med dig. Uanset hvor dumt folk opfører sig er der ikke påkørselsret.arne_v (#32)

Det har jeg nu heller aldrig påstået.

Nej. Men det ændrer stadig ikke på at man skal forsøge.arne_v (#32)

Det har jeg heller aldrig sagt at man ikke skal men det ændre nu altså ikke bilens bremselængde. Hvis en eller anden idiot stavre rundt på en motorvej med bind for øjnene er det jo ikke sikkert man ser ham før det er for sent, det var det jeg mente.

Med hensyn til resten så mener jeg faktisk slet ikke at eksemplet kan bruges som sammenligning eftersom, stort set, alle mennesker jo godt er klar over hvor dumt det er at rende rundt på en motorvej, uanset om de har bind for øjnene eller ej men der er mange der stadig ikke er klar over at det kan ske "finurlige" ting hvis man fuldstændigt ukritisk trykker på alt hvad man ser på nettet, altså fordi man ikke ved bedre.

AV AV AV - det brænder!

#40: hgul

19. dec. 2010 13:17

Trykker man på linket kommer man ind på en side, hvor man skal vælge at lide/like siden, for at kunne se indholdet.

Er det her ikke dårligt sprogbrug?arne_v (#5)

Jo, det er meget dårligt sprogbrug. Bruger man den danske Facebook, så hedder funktionen også "Synes godt om" ;-)

#41: Hack4Crack

19. dec. 2010 14:05

tænkte nok at der var noget luskent over det.

*laugh laugh laugh*

#42: arne_v

19. dec. 2010 18:09

Med hensyn til resten så mener jeg faktisk slet ikke at eksemplet kan bruges som sammenligning eftersom, stort set, alle mennesker jo godt er klar over hvor dumt det er at rende rundt på en motorvej, uanset om de har bind for øjnene eller ej men der er mange der stadig ikke er klar over at det kan ske "finurlige" ting hvis man fuldstændigt ukritisk trykker på alt hvad man ser på nettet, altså fordi man ikke ved bedre. spand-online (#39)

Det er nok rigtigt.

Når internettet er ligesom gammelt som biler, så ved alle det også omkring internettet.

Men det varer et par år endnu.

#43: Adagio

20. dec. 2010 08:36

Jeg har set mange af disse fuppe-sider og fatter ikke at folk hopper på dem. Hvis det virkeligt er noget der er værd at se, så skulle man poste et link til videoen istedet for
Jeg har selv af og til posted et link til en nyhed som denne, der advarer om fælderne på facebook... tror jeg måske skulle sende et link til den her nyhed også

Trykker man på linket kommer man ind på en side, hvor man skal vælge at lide/like siden, for at kunne se indholdet.

Er det her ikke dårligt sprogbrug?arne_v (#5)

Nej? Det er da sådan man siger det..

"Du skal trykke "lide" før du kan se det".. Ej vel?
"Du skal vælge at lide den før du kan se det"Thoroughbreed (#6)

Her er jeg uenig. Man skal trykke på et link der hedder "like" (har ikke dansk, så ved ikke hvad det hedder der), man skal ikke nødvendigvis kunne lide det, som det er det du skriver man skal

Hvis knappen/linket hed "Hiv bukserne af", så ville man heller ikke skrive "Du skal hive bukserne af før du kan se det", da det er IKKE det man skal gøre for at kunne se det. For at se indholdet skal man TRYKKE på linket der hedder "Hiv bukserne af"

#44: HenrikH

20. dec. 2010 09:18

"at lide" betyder vel at være udsat for noget ubehageligt ...

"at kunne lide" betyder at være glad for noget.arne_v (#7)

I så fald er sprogbruget vel rigtigt (også på Fjæsbogen)... Det er da at udsætte sig selv for noget ubehageligt, sådan at side og lave alle de underlige ting folk gør der?

#45: Thoroughbreed

20. dec. 2010 11:54

Her er jeg uenig. Man skal trykke på et link der hedder "like" (har ikke dansk, så ved ikke hvad det hedder der), man skal ikke nødvendigvis kunne lide det, som det er det du skriver man skal

Hvis knappen/linket hed "Hiv bukserne af", så ville man heller ikke skrive "Du skal hive bukserne af før du kan se det", da det er IKKE det man skal gøre for at kunne se det. For at se indholdet skal man TRYKKE på linket der hedder "Hiv bukserne af"Adagio (#43)

Tøhø ... Ordkløver!

Min pointe var mere relateret til artiklen, hvor der var en der kommenterede forkert sprogbrug ;)

- For du har forøvrigt delvist ret i det du siger, og som der blev nævnt andetsteds, så hedder det åbenbart "synes godt om" på dansk

Er først ved at lære hvordan man troller og smider madding ud ... Teach me oh powerfull newz! - http://www.knowyournewz.dk -

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret bruger