mboost-dp1

Forbrugerstyrelsen

One.com: Binding er til gavn for kunden

- Via Comon - , redigeret af Pernicious

I går rejste ejeren af webhotellet Surftown kritik af den forskelsbehandling, der er mod branchen fra ombudsmandens side. Hos Surftown er man blevet pålagt at ændre sine abonnementsvilkår, således at kunder ikke bliver bundet unødigt til firmaet, hvilket flere andre webhoteller ikke er blevet pålagt.

Hos Danmarks største webhotel, one.com, er man af en anden opfattelse vedrørende de lange bindingsperioder, her mener man, det er at yde en god service og en bedre forbrugerbeskyttelse.

Webhotellet er af den opfattelse, at webhotel og domæne leveres som et samlet produkt, og derfor forlænges kundernes abonnement automatisk for 12 måneder ad gangen, for på den måde at undgå, at kunden mister sit domæne.

Thomas Medard Frederiksen, medstifter af One.com til Comon skrev:
Når abonnementet fornys automatisk, skyldes det ikke, at vi forsøger at lokke kunderne til at betale for noget de ikke vil have. Tværtimod er formålet at forhindre, at kunderne mister deres domæne, deres email og indholdet på deres hjemmeside, bare fordi de glemmer at betale en regning eller gør det et par dage for sent.





Gå til bund
Gravatar #1 - angelenglen
23. okt. 2008 09:58
Hvis det virkelig var for at være åååh så flink, så ville de give 14 dages fortrydelsesret på de automatiske fornyelser - indtil det sker, er det intet andet end en kold og kynisk pengemaskine.

Det er heller ikke smart at sende reminders ud, efter fristen er udløbet - hvad med i det mindste at advare tids nok til, at folk kan nå at melde fra.

Jeg er godt klar over at folk også selv skal tage ansvar, men de kræver opsigelserne så lang tid før udløbsdatoen, at det kan være svært at nå, hvis man ikke lige har nærlæst forretnignsbetingelserne - og hvor mange gør det?
Gravatar #2 - GOOOD
23. okt. 2008 09:58
derfor forlænges kundernes automatisk for 12 måneder ad gangen, for på den måde at undgå, at kunden mister sit domæne.


Domæne og webhotel hænger da normalt ikke sammen, det betales da separat. Pænt dårlig undskyldning for at binde folk.
Gravatar #3 - Locturian
23. okt. 2008 10:01
One.com's kommentar er hvad jeg vil beskrive som "bullshit" !

Gu er det for at få flere penge ud af kunderne. Ikke nok med at de opkræver folk automatisk, de gør det også for 12 måneder istedet for 3 eller 6 måneder.

"For at folk ikke skal miste deres domæne eller e-mail". Hm, god kundeservice havde måske været, at gemme e-mail under alle omstændigheder, og så give folk muligheden for at få disse retur, mod et gebyr? De kunne også minde folk om det 3 måneder før udløb, igen efter 1 måned, igen efter 2 uger, igen efter 1 uge, igen 3 dage før, og igen 1 dag før - Bare for at gøre kunden opmærksom på det! Såfremt kunden ikke reagere, må One.com formode, at kunden ikke ønsker at fornye. Det andet er "Tag selv" og meget dårlig firma politik, og extrem dårlig kundeservice.

Personligt har jeg selv haft et lille webhotel hos dem, og de har prøvet at opkræve mig for ny fornyelse igennem de sidste par måneder... Jamen, jeg siger bare, kom og hent mig i Thailand hvor jeg bor, og se om jeg gider at betale for det? Når jeg HAR betalt for 1 år, og ikke ønsker det mere, så behøver de ikke "forvente" at jeg ønsker et år mere, og tvinge mig til at betale det... Men nu er One.com heller ikke de hurtigeste knallerter på molen...
Gravatar #4 - Denn
23. okt. 2008 10:02
#2 - Er helt enig - men det sker jo tit at webhotellet også står for betalingen af domænet.

Men de mister jo hellere ikke deres indhold hvis det ikke automatisk bliver fornyet. Det er jo ikke sådan at webhotellet sletter kundens data efter 1 dag hvor de ikke har betalt. Det håber jeg i hvertfald ikke.

Jeg skulle fornyeligt opsige mit webhotel hos web10.dk - det skulle ske skriftligt med underskrift og det hele? Hvorfor al den bøvl? Hvorfor kan jeg ikke bare for lov til at lukke min konto hos dem via et kontrolpanel eller via en mail? Jeg har jo betalt frem til d. 1/1-2009. Men ak og av.
Gravatar #5 - NeoNmaN
23. okt. 2008 10:11
#4) fordi hvis du glemmer at skrive ind, så tjenere de de ekster penge, kunne du lukke din konto idag og være væk imorgen taber de penge :P for hverdag de kan binde dig til deres lort, ja så får de den dag ekstere i lønnings posen.

det er de færeste er gider at bøvle rundt i det for at opsige sådan nået crap for hvsd prisen måtte være lavere end den porto udgift der skal på brevet.
Gravatar #6 - springby
23. okt. 2008 10:16
omg

jeg betaler for mit domæne 12 måneder ad gangen.

i år glemte jeg at betale til tiden med det resultat at mit domæne navn skulle ligge 30 dage i stasis før jeg kunne få det igen og det betyder igen at jeg ikke kan access min domæne email hvor jeg har alle mine vigtige mails liggende. ka i fat det?
Gravatar #7 - springby
23. okt. 2008 10:20
Denn (4) skrev:
Men de mister jo hellere ikke deres indhold hvis det ikke automatisk bliver fornyet. Det er jo ikke sådan at webhotellet sletter kundens data efter 1 dag hvor de ikke har betalt. Det håber jeg i hvertfald ikke.


nej det gør de ikke. jeg glemte at betale mit domæne og webhotel til tiden. da jeg fandy ud af det betalte jeg med det samme. men domænet skulle ligge i stasis i 30 dage pga. navnet. i de 30 dage er der ingen der kan få navnet. og i de 30 dage kan jeg ikke bruge domænet eller emails. MEN... der er stadig åbent for FTP adgang og du ka frit uploade og downloade som du lyster og opdatere siden i mellemtiden.
Gravatar #8 - Magten
23. okt. 2008 10:21
#6/#7
De gange jeg har glemt at betale mine domæner har de da været klar rimelig hurtigt igen? Men det er så også direkte hos DK-Hostmaster...

Udover det, så er det stadig svineri at binde folk i 12 måneder med grunden "hvis de har glemt at betale".. Hvis jeg har glemt at betale, så giv mig en måned mere. Har jeg ikke stadig ikke betalt, jamen så fuck mig så er jeg jo nok ikke interesseret!
Gravatar #9 - fastwrite1
23. okt. 2008 10:37
Jo længere tid et firma er nødt til at binde dig, jo mindre stoler de på deres eget produkt.

Hvis jeg havde et firma der tilbød ydelser, vil det være bindingsløst. Ingen gebyrer, kun en årlig ydelse. Hvis de så vælger at afbryde samarbejdet, skal de have det resterende tilbage fra det årlige gebyr minus 10%.

Det må da være fair'n'firkant.
Gravatar #10 - Regus
23. okt. 2008 10:42
#9

Fair: ja
Dyrere: ja

Hvis du skal have samme profitmargin med mere "fair" regler så vil du uværgeligt være nødt til at tage højere priser, det er jo så også et helt fint valg for en forretning, og der er masser af webhoteller derude med helt andre betingelser, og helt andre priser.

Man får som regel hvad man betaler for og hvis man vil hostes for en slik så får man selvfølgelig ikke samme vilkår som hvis man betaler en bondegård...

Jeg har lidt svært ved at se problemet.
Gravatar #11 - Abech
23. okt. 2008 10:50
Jeg troede at one.com og surftown havde samme ejere?
Gravatar #12 - Friwwies
23. okt. 2008 10:51
#6-7 hvad er det da for nået ævl.

at du ikke betaler med pbs er vel ikke min fejl. hvorfor skal jeg så bindes i 12 måneder?
hvis du er glemsom kan du bare betale for 12 måneder frem i tiden. de kunne bare gøre det som nu f.eks. MMO's gør, du vælger hvor længe du vil skrives op af gangen, 1,3,6 mdt. (og der er OGSÅ automatisk fornyelse) de kan så vælge at sige det koster en smule mere hvis de ikke kan være sikker på du er hos dem de næste 12 måneder, så længe det er retfærdigørelse for den merpris der kan komme. men at de skal have måneder til at opsige en ELEKTRONISK ydelse.. det er til grin.
Gravatar #13 - Friwwies
23. okt. 2008 10:54
jeg ville til en hver tid helst have adskilt hvem der står for hosting og domæne registrering. DK Hostmaster for domæne. og så et tilfældig webhotel eller egen server.
hvis webhotellet laver kuk i det, kan jeg altid bare få Hostmaster til at pege et andet sted hen.
held og lykke med at få et webhotel til at pege på et andet.
Gravatar #14 - aadal_dk
23. okt. 2008 11:00
PANIK!
Jeg bliver nød til at binde mig for 135,- + 75for domain hvis det er et problem skulle man overveje de mange gratis sub-domain løsninger.
Kan virkelig ikke se problemt her, når vi ikke snakker flere penge.
Har selv haft One i mange år og har ikke stødt på problem.

/offtopic

Men nu er jeg også fra en generation hvor man skulle betale
1200,- ved uni-c for internet! + telefonregning ofc.

Men folk har (som set her og på macnation) ingen problemer med en 600,- pr md. binding for en iphone ^^

/offtopic
Gravatar #15 - Folmani
23. okt. 2008 11:01
#11>

Abech (11) skrev:
Jeg troede at one.com og surftown havde samme ejere?


Det er bestemt ikke tilfældet!

Surftown og One.com er 2 konkurrerence virksomheder med 2 vidt forskellige sæt forretningsetingelser og tilgang til kunderne!

1) Hvis du ikke betaler din fornyelsesfaktura hos Surftown, så lukkes dit webhotel automatisk.

2) Surftown har faste trafikgrænser og ikke 'fri trafik'

3) Surftown er meget indstillet på kundedialog og har lanceret egen blog - er desuden meget aktive ude på nettet og lytter til kritik..
Gravatar #16 - Justin
23. okt. 2008 11:05
#14
når de 6 måender er gået bliver du ikke automatisk bundet 6 måneder til
Gravatar #17 - tomsommer
23. okt. 2008 11:10
#15:
Kan du ikke skrue lidt ned for reklamen?
Gravatar #18 - Che0ps
23. okt. 2008 11:14
aadal_dk (14) skrev:
PANIK!
Jeg bliver nød til at binde mig for 135,- + 75for domain hvis det er et problem skulle man overveje de mange gratis sub-domain løsninger.
Kan virkelig ikke se problemt her, når vi ikke snakker flere penge.
Har selv haft One i mange år og har ikke stødt på problem.


I dit tilfælde har du jo også den billigste løsning, hvis du fx har et større hotel render det op i over 600kr+/år ..

Syntes selv at min host (Web10) lavede et svinestreg af samme karakter, da de udsendte en regning for det efterfølgende år (14 dage før den skulle betales) og jeg meddelte dem at jeg gerne ville opsige mit hotel da domainet ikke pegede på deres hotel mere. Så var beskeden bare at det skulle jeg have gjort tidligere da der er 1 md's opsigelse ved dem, så blev tvunget til og betale for et år ekstra uden at kunne bruge det til noget som helst da der intet domaine var tilknyttet, og hvis jeg skulle have nogen gavn af hoteller skulle jeg tilkøbe et domaine + oprettelse ved dem til 150kr :S
Gravatar #19 - Decipher
23. okt. 2008 11:37
"Webhotellet er af den opfattelse, at webhotel og domæne leveres som et samlet produkt, og derfor forlænges kundernes automatisk for 12 måneder ad gangen, for på den måde at undgå, at kunden mister sit domæne."

Bull.. shit...

Efter jeg flyttede mit domæne fra dem, blev de ved at opkræve for webhotel... hvordan er det lige det hænger sammen med samlet produkt filosofien? Totale fuskere.
Gravatar #20 - terracide
23. okt. 2008 11:53
Angelenglen (1) skrev:
Jeg er godt klar over at folk også selv skal tage ansvar, men de kræver opsigelserne så lang tid før udløbsdatoen, at det kan være svært at nå, hvis man ikke lige har nærlæst forretnignsbetingelserne - og hvor mange gør det?


hvis du indgår en aftale uden at læse din vilkår, så er du *beeeep* selv ude om det, period.

Terra - Bordet fanger...
Gravatar #21 - mazing
23. okt. 2008 11:57
terracide (20) skrev:
hvis du indgår en aftale uden at læse din vilkår, så er du *beeeep* selv ude om det, period.

Terra - Bordet fanger...

Nu du skriver det, går jeg ud fra du selv har gennemlæst EULA'en for windows osv osv?
Gravatar #22 - GeGandhi
23. okt. 2008 12:03
er jeg den eneste her sider med et 12 måneders webhotel hos one.com fordi jeg glemte at afmelde det enden jeg fik en regning fra dem?
Gravatar #23 - radmer
23. okt. 2008 12:10
Blev selv "snydt" for et par år siden - hvor jeg faldt over en web-annonce som sagde "xx kr. pr. mdr. for webhotel" - men jeg fik ikke læst det med småt og tilbudet gjaldt kun 3 mdr., hvorefter jeg blev auto-tilmeldt 12 mdr. til den fulde pris, som var en noget anden.

Så selvom Surftown sikker bruger det her som et marketings stunt, så håber jeg sku at de kan få hævet niveauet for web-hosting markedet lidt - det trænger det sku til!
Gravatar #24 - Al Bundy
23. okt. 2008 12:17
aktuelt er jeg selv i kløerne på one.com :(

ÆV!
Gravatar #25 - Igno
23. okt. 2008 12:28
Som de fleste siger, er det noget pis at sige, fra one.com's side.

Såvidt jeg ved, er one.com det gamle b-one? Ret mig hvis jeg tager fejl.. I så fald, jeg oprettede engang et webhotel + domæne hos b-one, men fortrød relativt hurtigt, men fik at vide, at der ikke kunne gøres noget, det var bestilt.. Nå, fair nok, jeg droppede det, fortalte at jeg absolut ikke gad have det, men betalte for det første år, eftersom der jo "ikke var noget at gøre". Efter dette år var gået, blev B-One ved med at sende nye regninger til mig - jeg nægtede selvfølgelig at betale, de endte med at sende det til inkasso (for ~250kr).
Det gad jeg ikke høre på, jeg sendte sagen til min advokat - B-one har ikke ret til at gøre det.

Så til alle jer der sidder i klemme med dem, undersøg om de overhovedet har ret til at gøre det, på den måde de gør.
Gravatar #26 - angelenglen
23. okt. 2008 12:38
Igno (25) skrev:
Såvidt jeg ved, er one.com det gamle b-one? Ret mig hvis jeg tager fejl

B-One skiftede navn til One.com, så ja, det er de samme.
Gravatar #27 - Holger_dk
23. okt. 2008 13:00
Hm... er de vilkår i/journalisterne snakker om ikke gamle?

Altså som der står på deres hjemmeside nu så udsender de en faktura 2 måneder i forvejen, hvilket giver ca. 15 dage til at afmelde dit abonnement hos dem før det er for sent og du bliver faktureret for et helt år igen...
http://www.one.com/da/support/faq/hvornaar-modtage...

på den måde synes jeg de tilgodeser både dem som ikke vil miste deres domæne, selv om de er for sent ude og dem som vil sige deres abonnement op.
Gravatar #28 - Justin
23. okt. 2008 13:00
#21
selvfølgelig har han det
terracide er en meget grundig mand, han har læst vilkærende for alle programmer han har brugt, prøvet og overvejet af prøve
Gravatar #29 - Maggi
23. okt. 2008 13:13
Meget godt mediestunt af Surftown, men nærlæser man deres betingelser, så er
abonnementet jo uopsigeligt hele det første år.

Først herefter kan man opsige med 30 dage
men samtidig stiger prisen for andet år jo med 98%.

Så er spørgsmålet om det i virkeligheden bedst kan betale sig at betale 135 hos One.com for 1 år og så ikke få noget tilbage i tilfælde af opsigelse, i forhold til at betale 285 kr??

Surftown er altså mere end dobbelt så dyrt!!
Gravatar #30 - radmer
23. okt. 2008 13:23
#29 Der er også ISP'ere som er dyrere end Surftown - forskellen er jo ikke kun bindingsperioder, men også diverse servicer - oppetid, hastighed, support, diskplads osv.

Det handler vel ikke om pris eller "Surftown vs. One.com", men der i mod om den forretningsmoral (eller mangle på samme) som hersker hos isp'erne.
Gravatar #31 - Folmani
23. okt. 2008 13:42
Maggi (29) skrev:
Meget godt mediestunt af Surftown, men nærlæser man deres betingelser, så er
abonnementet jo uopsigeligt hele det første år.

Først herefter kan man opsige med 30 dage
men samtidig stiger prisen for andet år jo med 98%.

Så er spørgsmålet om det i virkeligheden bedst kan betale sig at betale 135 hos One.com for 1 år og så ikke få noget tilbage i tilfælde af opsigelse, i forhold til at betale 285 kr??

Surftown er altså mere end dobbelt så dyrt!!


Abonnementet er uopsigeligt første år, og det er helt efter loven. Derudover 30 dages fortrydelsesret, hvor loven foreskriver 14 dage.

Det handler om perioden efter første år, og her kan du nemt komme ud af dit abonnement hos Surftown - og det er netop denne problematik, som forbrugerne brokker sig over ude på nettet!

Derudover synes jeg, at du får rigtig meget for pengene på selv vores mindste pakke - se evt. mit tidligere 'reklameindslag' i #15 ;-)
Gravatar #32 - FaLiN
23. okt. 2008 13:58
Webhotellet er af den opfattelse, at webhotel og domæne leveres som et samlet produkt, og derfor forlænges kundernes automatisk for 12 måneder ad gangen, for på den måde at undgå, at kunden mister sit domæne.


Er nettop lige kommet ud af en chat med en Supporter fra one.com ved navn soren S

tog mig friheden til at kopiere lidt fra den samtale.

Dig: Så på newz.dk en fin udtalelse fra Thomas Medard Frederiksen, som er medstifer af One.com at webhotel og domain var en pakke løsning i havde hos one.com
Dig: Vil så gerne spørge om hvorfor jeg stadig betaler for et webhotel hvor der ikke er tilknyttet noget domain og ikke har været i snart 2 år
Dig: ¿
Soren S: Fordi du får regningerne seperat efter første år hvor dk-hostmaster
Soren S: begynder at sende regningen til privatpersonen


Skal siges jeg fik en regning på det domain for 2 år siden fra en svensk host da jeg havde et .se domain.
Men syntes den "opfattelse, at webhotel og domæne leveres som et samlet produkt" er lidt misvisende.

Skal så siges jeg fik mit webhotel opsagt. dog har jeg stadig omkring 352dage tilbage på det.
Gravatar #33 - terracide
23. okt. 2008 14:27
[quote=mazing (21)Nu du skriver det, går jeg ud fra du selv har gennemlæst EULA'en for windows osv osv? [/quote]

Ja, osv, osv.
At den så ikke er 100% juridisk gældende i DK er så en anden siden af sagen...point being?

Terra - Hvis du da havde en pointe...
Gravatar #34 - Maggi
23. okt. 2008 14:55
Folmani (15) skrev:
#11>

Det er bestemt ikke tilfældet!

Surftown og One.com er 2 konkurrerence virksomheder med 2 vidt forskellige sæt forretningsetingelser og tilgang til kunderne!

1) Hvis du ikke betaler din fornyelsesfaktura hos Surftown, så lukkes dit webhotel automatisk.

2) Surftown har faste trafikgrænser og ikke 'fri trafik'

3) Surftown er meget indstillet på kundedialog og har lanceret egen blog - er desuden meget aktive ude på nettet og lytter til kritik..


1) Det lyder ufedt. En faktura kan godt blive væk.

2) Fri trafik er bedre end en fast trafikgrænse mener jeg.

3) Jeg går ikke op i hvorvidt den virksomhed jeg handler hos har en blog, det er ikke en kvalifikation for mig. Men det må jo være op til hver enkelt.
Gravatar #35 - Che0ps
23. okt. 2008 16:28
Maggi (34) skrev:

2) Fri trafik er bedre end en fast trafikgrænse mener jeg.


Der er ikke noget som hedder fri trafik ved nogle af de webhost vi har i dk, det er bar et medie stunt for at dække over sandheden da 99% af deres brugere ikke bruger ret meget bandwitch ..
De skriver at det er fri trafik, men hvis du læser deres TOS så står der at der er fri trafik indenfor rimlighedensgrænser .. og hvor er det li at den grænse ligger 1gb/md?, 10gb/md?, 100gb/md?

Det er da 100 gange bedre og vide hvor meget bandwitch man har til rådighed, end at finde ud af at de lige pludselig har lukket din hjemmeside pga de mener at dit bandwithforbrug er for højt, og ja jeg taler af erfaring, fik nemlig lukket min hjemmeside for år tilbage fordi de mente jeg brugte for meget :S undre mig dog at de kunne mene det var for meget nu når det var fri trafik, men lovede at nedbringe mit bandwitch forbrug og de genåbnede min hjemmeside, skal lige siges at det ikke var fordi jeg havde filer til download eller noget, men udelukkende billeder ..

Meddelse jeg blev mødt af -> http://che0ps.dk/upload/abuse.jpg
Gravatar #36 - Magten
23. okt. 2008 16:45
Maggi (34) skrev:
1) Det lyder ufedt. En faktura kan godt blive væk.
Du får heller ikke kun en....


Maggi (34) skrev:
2) Fri trafik er bedre end en fast trafikgrænse mener jeg.
Læs #35 :)

Maggi (34) skrev:
3) Jeg går ikke op i hvorvidt den virksomhed jeg handler hos har en blog, det er ikke en kvalifikation for mig. Men det må jo være op til hver enkelt.
Se det som en ekstra service :) Nogen kan lide den, andre er ligeglade.. Det er et plus ligemget hvad..
Gravatar #37 - mazing
23. okt. 2008 19:14
mazing (21) skrev:
terracide (33) skrev:
Nu du skriver det, går jeg ud fra du selv har gennemlæst EULA'en for windows osv osv?


Ja, osv, osv.
At den så ikke er 100% juridisk gældende i DK er så en anden siden af sagen...point being?

Terra - Hvis jeg da havde en pointe...

fixed...
Gravatar #38 - PeterJensen
24. okt. 2008 05:17
#14, #31

udover opreklameret service får man også support i form af:
"Du kan spørge andre som har det problem, inde på vores forum.."
Gravatar #39 - Folmani
24. okt. 2008 08:22
PeterJensen (38) skrev:
#14, #31

udover opreklameret service får man også support i form af:
"Du kan spørge andre som har det problem, inde på vores forum.."


Kan ikke lige lure om den er henvendt til Surftown? Vi har erstattet vores gamle Forum og (uopdaterede) FAQ med en Wiki, hvor både Supporten og kunderne kan oprette og editere artikler.

Desuden har vi igangsat et Support 2.0 projekt med henblik på at løfte kundeoplevelsen her - og ifølge Trustpilot.dk så har det været en positiv udvikling ;-)

Og tak for din rettelse, så vi bevarer en god tone!
Gravatar #40 - tachylatus
24. okt. 2008 08:28
One.com:
"god service og en bedre forbrugerbeskyttelse" min bare numse.
Når man bare kaster sådan et standardsvar i hovedet på sinde kunder:
Det er fejlagtigt at tro at Viasat-dommen kan applikeres på One.coms serviceydelser.

Det fremgår af dommen, at det som der lægges vægt på er, at Viasat var den eneste i branchen som havde så lange opsigelsesvarsler. I webhotelbranchen har alle 12 mdrs. bindingsperiode, og det skyldes udelukkende, at domæner også kører i perioder af 12 måneder. Det giver derfor mening, at webhoteller følger domænet og dermed løber i 12 måneder.

En anden væsentlig faktor i dommen er beløbet. Et Viasatprodukt udgør ca. 3-4.000 kr om året, dette anser dommeren for en væsentlig udgift for forbrugeren, hvilket også har været årsagen til udfaldet i dommen. Et webhotel koster 135 kr. om året, og kan ikke anses for en væsentlig udgift.

Tredje og sidst, så er alle tre dommere enige om, at der ikke er grundlag i dommen for at tilføje en paragraf i markedsføringsloven om at virksomheder maksimalt må binde en kunde i x-antal måneder.

Viasatdommen har med andre ord ikke indflydelse på webhotelbranchen!

... kan man sgu' da umuligt være fikseret på god service, nok nærmere at snyde så mange som muligt for at tjene penge.

Jeg vil slet ikke kommentere de fejlagtige påstande der udlægges, man skulle tro at de føler sig hævet over loven.
Mht. tredje påstand så læs selv udfaldet i dombogen - One.com går jo direkte hen og lyver/misviser; udfaldet nævner intet om bindingsperiodens længde, men sammenkædningen mellem opsigelsesvarsel og automatisk fornyelse.

Kilde hos One.com: Hovedtråd, Gentagelsen
Gravatar #41 - Maggi
24. okt. 2008 08:42
Sø - og Handelsrettens begrundelse for dommen var jo Vilkåret bevirker en betydelig skævhed i parternes rettigheder og forpligtelser til skade for forbrugeren og indebærer at forbrugeren påføres en betydelig risiko for af tilfældige årsager og imod eget ønske at komme til at få et abonnement forlænget i et år med en overflødig, ikke ubetydelig udgift til følge. Viasat har gennem sin opkrævningspraksis ikke gjort noget, der kan forebygge denne risiko.

Jeg kan godt overskue, at betale 135 for 1 år for et webhotel. Jeg synes ikke der er en betydelig risiko for, at jeg af tilfældige årsager får mit abonnement forlænget - og i øvrigt har One.com forebygget denne risikoen med deres opkrævningspraksis.

Det vil altså sige, at det overhovedet ikke kan sammenlignes. Det eneste kan der regulere markedet er den nye lov, der kommer, der vil præcisere hvad man må fremadrettet.
Gravatar #42 - tachylatus
24. okt. 2008 22:51
#41
Opkrævningspraksis..?! Har du læst deres forretningsbetingelser?
Abonnementet bliver automatisk fornyet hvis man ikke opsiger med 35 dages varsel. Man får ikke nogen som helst form for varsel inden denne tidsfrist er overskredet, og desuden er der ikke nogen rimelig grund til denne tidsfrist. Du kan da ikke seriøst påstå at der ikke er betydelig risiko for, at når man kommer i tanker om at man ikke vil have et år mere, så er man allerede tvunget til at forlænge med et år. Det er da hvad man kan kalde en skævvridning af parternes rettigheder!

Det er fuldstændig irrelevant hvad abonnementsprisen er. Du finder dig sgu' da heller ikke i hvis du kassedamen i den lokale købmand snyder dig for en 20'er. Som jeg skrev til One.com læser de dommen som en vis herre læser bibelen. Det de og andre webhoteller gør er imod god forretningsskik, og det er fuldstændig sindsygt at de får lov til at slippe afsted med det. Det er kun fordi folk ikke orker at tage kampen op for så lille et beløb, men sammenlagt tjener firmaerne kassen på det.
Gravatar #43 - Maggi
27. okt. 2008 07:31
#42
Ja, jeg har læst deres forretningbetingelser og synes at ret skal være ret. Med opkrævningspraksis mener jeg det faktum, at du får fakturaen for den nye periode 60 dage før. Dermed får du en påmindelse og du har reelt 25 dage (yderligere) til at opsige dit abonnement, hvis du havde "glemt" at du havde det.

På det tidspunkt har du jo reelt haft 10 måneder til at sige op, hvis det var det du ville.

Kan hverken se, at det er svært eller urimeligt.
Gravatar #44 - tachylatus
28. okt. 2008 08:04
Fakturaen for den næste periode blev først sendt 23 dage før abonnementets udløb, så det du skriver passer overhovedet ikke med virkeligheden. Når man får den første påmindelse har det længe været for sent at opsige abonnementet.
Havde jeg haft en opsigelsesfrist på 2 år havde det da også været "nemt" at opsige abonnementet (sig mig lige, arbejder du for One.com?).
Skævvridningen ligger i at kunderne ikke får lov til at opsige deres abonnementer under rimelige vilkår; at opsigelsesfristen er alt for lang uden nogen rimelig årsag, og at denne besværliggøre opsigelsen væsentligt. Det er det rene bondefangeri.
Desuden lyver og misleder de flere gange i deres svar på supporttråden. Det første svar er endda et standardsvar, dvs. de på forhånd har forberedt en fuldstændig grundløs argumentationsmodel for at aflede kunderne og afvise deres ansvar i forhold til de omstændigheder der er beskrevet i Viasat-sagen.
Med dette udlæg fra Forbrugerombudsmanden er det bare endnu mere tydeligt at reglerne altså også gælder for webhotel-branchen, og at de ligesom alle andre skal have en fair forretningsmodel overfor kunderne.
Gravatar #45 - Maggi
28. okt. 2008 08:56
#44
Ved ikke hvornår du hentyder til, men jeg taler om deres nuværende praksis

www.one.com/da/support/faq/hvornaar-modtager-jeg-en-fornyelsesfaktura
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login