Vi skrev for en måned siden om DRM-situationen for VR-headsettet Oculus Rift.
En opdatering, som VR-firmaet Oculus havde lavet, som fungerede som hardware-DRM, der tjekkede, at brugere ikke brugte andre headsets end Oculus Rift til Oculus-apps.
Brugere af HTC Vive-headsettet havde tidligere kunnet bruge appen Revive til dette, hvilket Oculus ville forhindre. Men som reaktion lagde udvikleren af Revive, LibreVR, en ny udgave på nettet, som omgik DRM-funktionerne, og, som en konsekvens, også den almindelige piratkopieringsbeskyttelse, hvilket LibreVR udtrykte ærgrelse over.
Det affødte en del debat bl.a. her på siden.
Men nu har Oculus ombestemt sig.
I en opdatering, der kom fredag, fjernede Oculus nemlig deres hardware-DRM igen – helt uden af lave en officiel meddelelse eller at nævne det i ‘update notes’ til opdateringen. Der var i stedet netop LibreVR, der kunne afsløre ændringen. LibreVR fjernede herefter opdateringen til Revive, så den ikke længere kan omgå piratbeskyttelse.
Oculus har siden fredag bekræftet ændringen overfor tech-siden Ars Technica. Oculus havde indtil fornyligt forsvaret hardware-låsen, men siger nu til siden, at de ikke vil gøre brug af hardware-tjeks som en del af DRM på PC i fremtiden. Oculus uddyber med, at de ønsker at beskytte udvikleres indhold samt det finansielle grundlag for VR-udvikling.
Dermed ligger det mellem linjerne, at Revives omgåelse af DRM og piratbeskyttelse, er en ikke ubetydelig grund til Oculus’ ændring.