mboost-dp1

Sony

Ny type batteri lader 70 % på 2 minutter og holder 20 år

- Via Nanyang Technology University -

Forskere fra Nanyang Technology University har opnået et gennembrud inden for opladning af li-ion batterier, ved at ændre på anoden.

Forskerne har udskiftet den traditionelle anode lavet af grafit med en lavet af en gel-baseret blanding af titaniumdioxid. For at øge effektiviteten af de kemiske processer, har forskerne lavet nanorør af titaniumdioxiden, hvilket øger hastigheden markant for, hvor hurtig de kemiske processer kan finde sted.

Med den titaniumbaserede anode, kan et li-ion batteri oplades til 70 % kapacitet på bare 2 minutter. En anden væsentlig effekt ved brugen af den nye anode er, at et batteri vil kunne klare 20 gange så mange opladninger. Et normalt li-ion batteri kan normalt holde til 500 opladninger, hvor den nye batteritype kan klare 10.000 opladninger, hvilket normalt vil svare til 20 år.

Universitetet har allerede patenteret teknologien og har fået flere henvendelser fra batteriindustrien. Titaniumdioxid findes i store mængder og er nemt at producere. At lave den gel-baserede nanorørs anode er, ifølge forskerne, også nemt, hvorfor de forventer teknologien hurtigt vil kunne indføres af batteriindustrien.





Gå til bund
Gravatar #1 - RQvsom
14. okt. 2014 15:16
Fedt, så mangler vi bare en lader som kan lade med 54 ampere for at kunne oplade 70% af kapaciteten på noget tilsvarende min HTC One M8 på 2 minutter.

Kunne selvfølgelig også være meget godt til en bil, vi mangler dog noget som kan lade med 1,26MW for at fylde 70% af batteriet på en Tesla S på 2 minutter.
Gravatar #2 - Dafojk
14. okt. 2014 15:28
Der kommer jævnligt nyheder ud omkring, hvor fantastisk en ny batteriteknologi der nu er blevet opfundet. Men hvor ender alle de nye opfindelser? Er de forbeholdt kongehuset og oliesheikerne? For konsumer markedet ser dem sjældent. Øv.
Gravatar #3 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
14. okt. 2014 15:46
RQvsom (1) skrev:
Fedt, så mangler vi bare en lader som kan lade med 54 ampere for at kunne oplade 70% af kapaciteten på noget tilsvarende min HTC One M8 på 2 minutter.

Kunne selvfølgelig også være meget godt til en bil, vi mangler dog noget som kan lade med 1,26MW for at fylde 70% af batteriet på en Tesla S på 2 minutter.


WHAT? 2,6 Ah batteri - hvordan fanden får du det til 54A?
Gravatar #4 - Hængerøven
14. okt. 2014 15:58
Dafojk (2) skrev:
Men hvor ender alle de nye opfindelser? Er de forbeholdt kongehuset og oliesheikerne? For konsumer markedet ser dem sjældent.


Da jeg var knægt brugte man batterier i gameboys og lommerlygter. De kostede en del og holdte ikke længe.

Nu til dags køre min nabo rundt i en EL-bil, og min bærbar med alt muligt gaming gøjl holder strøm længere end en gameboy gjorde dengang, og den bærbar kan genoplade gang på gang.


lidt udvikling må der vel være sket?
Gravatar #5 - Wicker
14. okt. 2014 16:04
#4 Min gamle nokia kunne da holde strøm i en uge, hvor imod min smartphone kun kan holde en halv dag. Jeg vil nærmer sige det er gået tilbage.

Desuden, kunne en gameboy da holde uger uden opladning.
Gravatar #6 - BobRok
14. okt. 2014 16:06
#2 garanteret i en retssag vi ikke hører om. Fordi patent-hamstrene pengehoveder hæmmer udviklingen. Og det gælder i stort set alle brancher.
Gravatar #7 - Slettet Bruger [331950086]
14. okt. 2014 16:09
#5
Du sammenligner lidt en VW UP! med en Mercedes Actros når det kommer til trækkeevne og brændstofforbrug.
Gravatar #8 - Sugardad2
14. okt. 2014 16:21
#2 Jeg er så ENIG, og har skrevet det samme herinde flere gange før. Hvor bliver det af? Kan huske artikler tilbage fra 2004 hvor der blev sagt at det nyeste var lige om hjørnet.

Så alt det her batterigennembrud er fint nok, men jeg gider ikke tage mig af det før jeg ser et reelt produkt hvor det virker.

Og batterier er netop en af de ting vi virkelig har brug for, for der er da bare sket minimalt henover årene.
Gravatar #9 - demolition
14. okt. 2014 16:28
PHP-Ekspert Thoroughbreed (3) skrev:
WHAT? 2,6 Ah batteri - hvordan fanden får du det til 54A?

Et hurtigt gæt: 2,6 Ah * 0,7 / (2/60 h) = 54,6 A

Der er sket meget med batterier. Det kommer dog typisk i små forbedringer og ikke store spring. Det sidste store spring mener jeg kom da Li-Ion blev standarden frem for NiCd/NiMH. Hvis man er i tvivl så kig evt. på batterikapaciteten på batteriet fra en telefon anno sidst 90'er sammenholdt med et moderne batteri. Kapaciteten er tredoblet, så det vil jeg sige er ret markant.

Nyheden her er dog lige hvad batterier har manglet for at de rigtigt kan slå igennem i bl.a. elbiler. Så kan man lade en bil lige så hurtigt som man kan fylde benzin på og man behøver ikke bekymre sig om at skulle udskifte batterierne efter 7-8 år som vist er typisk, men kan regne med at de holder hele bilens levetid. Selve ladningen skal man nok finde en løsning på, hvis bare batterierne kan tage imod.
Gravatar #10 - johan
14. okt. 2014 16:44
Vildt at den holder 20 år på en opladning der tager 2 min ;)
Gravatar #11 - Remmerboy
14. okt. 2014 16:57
noget der overgår grafit/grafen... blasfemi!!
Gravatar #12 - mech0z
14. okt. 2014 17:19
demolition (9) skrev:
Et hurtigt gæt: 2,6 Ah * 0,7 / (2/60 h) = 54,6 A

Der er sket meget med batterier. Det kommer dog typisk i små forbedringer og ikke store spring. Det sidste store spring mener jeg kom da Li-Ion blev standarden frem for NiCd/NiMH. Hvis man er i tvivl så kig evt. på batterikapaciteten på batteriet fra en telefon anno sidst 90'er sammenholdt med et moderne batteri. Kapaciteten er tredoblet, så det vil jeg sige er ret markant.


Er kapacititen for samme volume tredoblet?
Gravatar #13 - demolition
14. okt. 2014 17:27
mech0z (12) skrev:
Er kapacititen for samme volume tredoblet?

Min første telefon, en Ericsson T10, havde et batteri på 750mAh, og det er ikke meget mindre end et moderne 2.5Ah batteri, så ja det er ikke meget galt med 3x, selv når man regner den lille forskel i spænding med.

http://www.emtcompany.com/style/images/cell-batter...
Gravatar #14 - HerrMansen
14. okt. 2014 18:14
Så mangler vi bare at alle producenterne smider så meget mere lort i at vi alligevel ikke har mere batteri end til en dag eller to... :P
Gravatar #15 - Clauzii
14. okt. 2014 18:20
HerrMansen (14) skrev:
Så mangler vi bare at alle producenterne smider så meget mere lort i at vi alligevel ikke har mere batteri end til en dag eller to... :P


Det er nok (bl.a.) det der holder mobiler med en (ordentlig, det er jo prøvet for nogle år siden) indbygget projektor tilbage ;)
Gravatar #16 - Skak2000
14. okt. 2014 18:27
Dafojk (2) skrev:
Der kommer jævnligt nyheder ud omkring, hvor fantastisk en ny batteriteknologi der nu er blevet opfundet. Men hvor ender alle de nye opfindelser? Er de forbeholdt kongehuset og oliesheikerne? For konsumer markedet ser dem sjældent. Øv.


Enig... Blot se resultaterne på Newz...

http://newz.dk/tag/batteri
Gravatar #18 - Athinira
14. okt. 2014 20:05
RQvsom (1) skrev:
Fedt, så mangler vi bare en lader som kan lade med 54 ampere for at kunne oplade 70% af kapaciteten på noget tilsvarende min HTC One M8 på 2 minutter.


1 ampere ved 230 volt = 230 watt = 60.5 ampere ved 3.8 volt (svarende til batteriet i min Galaxy S3).

Antager man et 3000 mAh batteri og en effektivitet på 90% vil det tage 3 min og 41 sekunder at oplade sådan et batteri til fulde.

Det kræver ganske vist en oplader af en betydelig størrelse at levere sådan en strømstyrke (230 watt er tilfældigvis også det output min ASUS ROG G750JH-oplader leverer). Men omvendt er 230 watt-strømforsyninger ikke så meget igen, i betragtning af at den gennemsnitlige stationære computer har en strømforsyning på over 500 watt.

Det jeg gerne vil frem til er at det ikke er teknologisk umuligt, ikke engang nu. Til gengæld tror jeg næppe det bliver nødvendigt. De fleste vil i stedet nok foretrække en oplader som er en del mindre og som stadigvæk kan oplade mobilen fuldt ca. inden for en 20 minutters tid. Omvendt teknologien brugbar til charging-stationer, f.eks. i lufthavne eller ved festivaller. Kom over, få din mobil opladt på 2 min og hop så om bord på dit fly :-)
Gravatar #19 - Laziter
15. okt. 2014 00:12
Ladetiden er fed nok, men det jeg hæfter mig ved, er levetiden på batteriet. 20x længere levetid, det er da noget værd.
Om jeg skal bruge en time på at lade det gør mig ikke noget, hvis bare jeg ved at det kan holde i lang tid.
Ok, jeg siger da ikke nej tak til at kunne nøjes med 5-10 minutters opladning og så er jeg good to go.
Glæder mig allerede til det kommer ud på markedet.
Gravatar #20 - klaus.klud
15. okt. 2014 04:58
Der er bare ikke noget bedre end en god batteri nyhed. Nok fordi jeg mener at der virkelig er plads til forbedring på det område.

Hurtig ladetid er da fint og værd at tage med, men jeg synes større kapacitet og langsomere kapacitets fald er vigtigere. Det er godt nok sjældent at jeg har brug for at lade mit batteri hurtigt.

Jeg ved ikke om holdbarheden er defineret ved "en eller anden kapacitet ud af kapaciteten af et nyt batteri" - i så fald kan det kun gå for langsomt at få teknologien ud til os forbrugere.


Gravatar #21 - Mnc
15. okt. 2014 05:42
Glemmer folk ikke batteriernes discharge rating?

Før jeg holdt op med at ryge var jeg på e-cigaretter, hvor der blev brugt high drain batterier som kunne håndtere op til 20 ampere.

Jeg tvivler på at eksempelvis mobil-batterier bliver lavet til at kunne håndtere så meget strøm på én gang, uanset retningen.
Normalt siger man også at opladning ikke bør ske over 2C, og helst bør man blive ved 1C. Måske den nye anode påvirker dette.
Gravatar #22 - CBM
15. okt. 2014 06:53
#19 & #20

Jeg tror bare at risikoen for at vi ser absolut INGEN kommercielle produkter med denne teknologi er 99,9% når man ser på hvor mange gange vi har set "batteri" nyheder her på newz.dk... (se #17)

om det skyldes at firmaer er for hurtigt ude med ting som så alligevel ikke virker,

om de bliver betalt for at holde det tilbage,

om der er penge der stadig skal tjenes på de gamle batteri teknologier

eller om der er en hel fjerde grund... tjah ...


--


Sorry men jeg tror ikke helt på det....
Gravatar #23 - ibyte_dk
15. okt. 2014 07:12
CBM (22) skrev:
#19 & #20

Jeg tror bare at risikoen for at vi ser absolut INGEN kommercielle produkter med denne teknologi er 99,9% når man ser på hvor mange gange vi har set "batteri" nyheder her på newz.dk... (se #17)


Sorry men jeg tror ikke helt på det....



Det har nok mere med teknisk besværlige og omkostningstunge forbedringer at gøre, end alle de ting du nævner.

Hvis man opfinder ny tech, der bruger eksotiske materialer, så siger det sig selv, at produktet ender med at blive dyrt. Og hvis ikke en ladetid på 2 minutter er et behov, hvor merprisen overgås af fordelene, så ser det aldrig dagens lys. Heller ikke selv om raffinering af idéen ved brug måske kunne øge effektiviteten over tid.

For virksomheder handler det kun om én ting: Return On Investment.

Så hvis denne tenologi ikke hæver produktionsomkostningerne væsentligt eller materialepriserne. Så kan jeg love, at den kommer i produktion meget hurtig.
Gravatar #24 - MatriXz
15. okt. 2014 07:54
bare glem det, vi får ikke disse batterier at se før duracell også får hænderne i denne tech.
Det burde være ulovligt at ege et patent, som omhandler et produkt man ikke selv handler med.
Gravatar #25 - Abech
15. okt. 2014 08:44
Synes tit ved denne type nyheder, om nye batterier, at der står "70% opladning på x antal minutter".

Hvorfor er det aldrig en fuld opladning? Det er vel mest interessant hvor lang tid batteriet kan oplade til 100%?
Gravatar #26 - T_A
15. okt. 2014 09:33
#25: Abech skrev:
Hvorfor er det aldrig en fuld opladning? Det er vel mest interessant hvor lang tid batteriet kan oplade til 100%?


Ved alle batterier tager de sidst % i en opladning altid længere tid, når du skal presse det sidste ud af dem.

Derfor er det vigtigt at vide hvor kort tid du kan lade et batteri til en brugbar kapacitet (i dette tilfælde 70%) da dette fortæller om batterierne er brugbare i f.eks. biler eller andet udstyr hvor du skal oplade meget kapacitet men ikke vil vente.

Her der det ikke nødvendigt at få 100% ladning men det er mere vigtigt for længe du skal stå og vente på at du har en brugbar kapacitet og kan køre videre.
Så kan du altid lade din bil helt op når du kommer hjem og den bare står i garagen om natten.
Gravatar #27 - Pingvin
15. okt. 2014 10:43
Forskellen på denne nyhed og mange af de andre (så vidt jeg lige husker i hvert fald) er at her er der taget patent på teknologien. De er i kontakt med industrien. Materialerne er simple og billige at bruge og producerer.
I mange af de andre tilfælde har der været tale om en eller anden obskur opdagelse i et eller andet kontrolleret miljø hvor skallering ikke er bevist endnu.

De har en teknologi med klar forbedring, uden ulemper. De har taget patent på dette.
Jeg tror faktisk, for en gangs skyld, at man kan forvente at der kommer noget på markedet med dette.
Uanset håber jeg i hvert fald :D

Gravatar #28 - Montago.NET
15. okt. 2014 10:49
T_A (26) skrev:
Ved alle batterier tager de sidst % i en opladning altid længere tid, når du skal presse det sidste ud af dem.


bl.a. derfor man ikke skal lade Li-Ion batter op til 100%

for at lade de sidste 85 -> 100% op, kræver det at spændingen (V) skal op over den normale ladestyrke... Dette resultere i at Katoden slides, hvilket så igen betyder at levetiden for batteriet falder.

Næsten det samme gør sig gældende ved afladning, når batteriet når ned under 30% begynder det at blive stresset = forværring af levetiden igen.

Er pænt glad for at man på Lenovo kan sætte Max / Min ladetilstand for batteriet, hvorved jeg snildt får mine batterier til at holde 3 år og stadig have 70-80% kapacitet.

At jeg 'kun' har 7 timer på et 9 timers batteri er helt fint for mig - så længe jeg også har det efter 2 år.
Gravatar #29 - VonDoom
15. okt. 2014 11:17
Montago.NET (28) skrev:
At jeg 'kun' har 7 timer på et 9 timers batteri er helt fint for mig - så længe jeg også har det efter 2 år.

Efter 2 år vil du da have en ny mobi ;o)
Gravatar #30 - burgurne
15. okt. 2014 13:20
VonDoom (29) skrev:
Efter 2 år vil du da have en ny mobi ;o)


Hvorfor det?? Min iPhone 3GS virker fint endnu, ingen grund til at udskifte den.
Gravatar #31 - CBM
15. okt. 2014 13:43
#23
Jeg vil se nogle produkter før jeg giver mig til at juble :) Uanset hvad grunden til at de kommer eller ikke kommer måtte være :)
Gravatar #32 - NicolajGjol
16. okt. 2014 05:54
Wicker (5) skrev:
#4 Min gamle nokia kunne da holde strøm i en uge, hvor imod min smartphone kun kan holde en halv dag. Jeg vil nærmer sige det er gået tilbage.

Desuden, kunne en gameboy da holde uger uden opladning.


Din smartphone er nok gået i stykker. For min kan da holde strøm i uge!

Du skal bare huske at gøre den lige så dum som din gamle nokia var, så sluk for WIFI, Bluetooth, dataforbindelse og hold op med at læse nyheder / facebook og spille så skal du se at din telefon sagtens kan holde strøm selv med en stor skærm.
Gravatar #33 - Ronson ⅍
16. okt. 2014 08:02
Gravatar #34 - Jonas_
17. okt. 2014 07:40
De bruger altså også lidt hokus pokus tal..
Et normalt li-ion batteri kan holde til 500 opladninger.

Min nyligt kasserede iphone 4 har holdt i over 4 år på samme batteri, den er blevet ladet hver nat fra næsten tom til fuld - og den har tillige været udsat for en hel del klatladninger gennem årene.
Min nyere LG er nok snart oppe på 500 opladninger og der er ingen forringelse at mærke endnu...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login